Globetrot Byggis1976 skrev:
Jo, de var tydliga med två principregler

1. Brevlådan skall sitta vid min fastighet ut mot gatan.

2. Det skall inte stå någon parkerad så de inte kan köra upp och komma åt.
1 är ju rimligt och som det oftast är

2 är helt orimligt när parkering är tillåten på gatan
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Asterix_Thn skrev:
När du pratar med dom, så ska du upplysa dom att FÖRSTA steget är att postutdelningen sker i sammstämmighet med lagar och regler!

Det är ju inte att jävlas att påminna om detta.
Tror tyvärr inte att man kan resonera med dem. Men såklart att de har tillåtelse att köra på trottoaren…tänker jag…annars kan de ju inte dela ut post någonstans med premissen att det ska gå utan att kliva ur bilen.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Såklart att jag fått skriftligt svar också 😂 Du får väl tro att jag hittar på…Hahaha
Hur kan de dela ut det skriftliga svaret när brevlådan sitter där….
 
  • Haha
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
R
Där satt huvudet på spiken😀
 
  • Älska
MultiMan
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Tror tyvärr inte att man kan resonera med dem. Men såklart att de har tillåtelse att köra på trottoaren…tänker jag…annars kan de ju inte dela ut post någonstans med premissen att det ska gå utan att kliva ur bilen.
Be att få se den tillåtelsen.
Man delar normalt inte ut tillstånd att bryta mot trafikregler i sin dagliga gärning. Kolla gärna med kommunens trafikkontor, det gjorde jag och pratade sen med ansvarig för postutdelning på PN. "nja... eh ..... nej, det får vi ju egentligen inte göra.. men..."
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Såklart att jag fått skriftligt svar också 😂 Du får väl tro att jag hittar på…Hahaha
Det jag tycker är konstigt är att det är så fyrkantigt, det känner jag inte igen. Är lådan tydligt mrkt är det normalt inget konstigt att flytta den ett par mete.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
2 är helt orimligt när parkering är tillåten på gatan
Exakt.
Det är ju just det som är problemet, en korrekt parkering hindrar postutdelningen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Såklart att jag fått skriftligt svar också 😂 Du får väl tro att jag hittar på…Hahaha
Ja, jag tror absolut att du hittar på. Postnord har en hel regelbok om placering av "postanordning". Bl a står:

"Allmän information​

Postanordning är samlingsnamn för postlåda, brevinkast (postinlägg), postfack i fastighetsbox eller liknande anordning för mottagning av postförsändelser.

Postanordningen placeras inom 200 meter från postmottagarens adressplats. Den kan placeras längre bort än 200 meter från postmottagarens adressplats, men avståndet ska då inte överstiga dagens befintliga avstånd mellan postanordning och adressplats – om det inte har avtalats om ett längre avstånd."
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur kan de dela ut det skriftliga svaret när brevlådan sitter där….
Hahaha…mmm
De delar inte ut post till oss nu.

Men jag har ett ärendenummer som jag kommunicerar med dem på e-post. Jag kanske 🤔 ska fråga om de kan scanna breven och skicka till e-post??? Hahaha 😜
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jo, de var tydliga med två principregler

1. Brevlådan skall sitta vid min fastighet ut mot gatan.

2. Det skall inte stå någon parkerad så de inte kan köra upp och komma åt.
Har du kommenterar förslaget att få stolpen flyttad?
 
F fohswe skrev:
Har du kommenterar förslaget att få stolpen flyttad?
Det är ett alternativ. Men eftersom folk på gatan redan idag tom parkerar i vändning och drar på sig böter (det får man ofta) så skulle en flytt av den resultera i att våra grannar för böter, men vi får fortfarande inte post. Det är min gissning.
 
R
Globetrot Byggis1976 skrev:
Det är ett alternativ. Men eftersom folk på gatan redan idag tom parkerar i vändning och drar på sig böter (det får man ofta) så skulle en flytt av den resultera i att våra grannar för böter, men vi får fortfarande inte post. Det är min gissning.
Du är inte speciellt lösningsorienterad eller mottaglig för förslag, då kan man undra varför du söker hjälp här på BH för fler alternativ än dom du har fått blir svårt att hitta..
 
  • Gilla
  • Arg
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
Det vi kommer göra och har informerat grannarna om är att ställa en modell större pallkrage i vägen på gatan och så köper vi en skylt med info. Typ ”Vänligen parkera ej framför brevlådan”
 
R Rejäl skrev:
Du är inte speciellt lösningsorienterad eller mottaglig för förslag, då kan man undra varför du söker hjälp här på BH för fler alternativ än dom du har fått blir svårt att hitta..
Jag har tagit de flesta förslag i tråden som jag tyckt är bra och pratat med PostNord. Jag förstår faktiskt inte vad du menar? Vad är det du tycker att jag inte övervägt? 😂😂😂

Jag kan se ett par lösningar (precis som de som hjälpt mig här) men vissa förslag skulle inte funka av olika anledningar. Det är väl helt naturligt skulle jag säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Namnethär
  • Laddar…
R
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag har tagit de flesta förslag i tråden som jag tyckt är bra och pratat med PostNord. Jag förstår faktiskt inte vad du menar? Vad är det du tycker att jag inte övervägt? 😂😂😂
Det är massor av förslag som du har fått som du påstår att PostNord inte accepterar, sedan har du fått förslaget om att ha din brevlåda bredvid din granne till höger enligt din ritning men det gillar du inte heller..
Om du inte är villig till kompromisser så blir det svårt för dig och kontentan blir att du ingen post får, bara det hade fått mig att bli mer mottaglig för lösningar. Men det är jag det..
 
  • Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.