343 827 läst · 2 152 svar
344k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Fick min pall levererad igår, bara två dagar försenad i onödan.
Chauffören ringde naturligtvis och frågade efter vägbeskrivning.
Nog för att jag bor i den skånska obygden men det är en adress som kan sökas upp via Hitta, Eniro och Google Maps och samtliga dessa tjänster levererar också en fullgod vägbeskrivning.
Ändå hävdar 9 av 10 speditörer (från alla olika bolag) att min adress inte går att knappa fram på deras GPS-maskiner.
Chauffören ringde naturligtvis och frågade efter vägbeskrivning.
Nog för att jag bor i den skånska obygden men det är en adress som kan sökas upp via Hitta, Eniro och Google Maps och samtliga dessa tjänster levererar också en fullgod vägbeskrivning.
Ändå hävdar 9 av 10 speditörer (från alla olika bolag) att min adress inte går att knappa fram på deras GPS-maskiner.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
dpd levereras tydligen av postnord, står att de kört ut och att ingen var hemma och att jag ska få besked var paketet finns att hämta, det verkar som om det kördes ut från en terminal några städer bort från min stad, betyder det att man får hämta det några städer bort? är väl fem mil bort eller så. adressen är en villa. inte nåt företag.
har beställt ett annat paket också från tyskland tydligen via dpd det med, men det har fastnat i tyskland sedan före helgen, får kolla om nåt hänt med det imorgon, men är väl risk att det också hamnar några städer bort
har beställt ett annat paket också från tyskland tydligen via dpd det med, men det har fastnat i tyskland sedan före helgen, får kolla om nåt hänt med det imorgon, men är väl risk att det också hamnar några städer bort
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Edit igen, nu har de kört paketet ytterligare 6 mil bort från min stad, så nu är det 12 mil enkel resa härifrån, blir spännande att se vad det står på avin när den kommer hoppas att de inte kör tillbaka det till Malmö också :|
Logiken i var paketen transporteras runt i Sverige innan det åter är tillbaka på ruta ett för att åter börja transporteras till din adress är det ingen som förstår, inte ens posten själv.Snailman skrev:
Det verkar vara en slumpgenerator som ser till att lotta ut vilken bil det ska åka med och har du tur så är det en bil som ska gå till din adress annars blir det en ny runda med slumpgeneratorn.
Jag förvånar mig flera gånger i veckan då jag följer paket som jag ska få......vissa kan åka fram och tillbaka mellan två orter, som inte jag har min verksamhet i närheten av, flera gånger innan det till sist kommer fram.
Tänk vad de kunde sänka fraktpriserna ifall de körde paketen direkt dit de skulle!oceanis skrev:Logiken i var paketen transporteras runt i Sverige innan det åter är tillbaka på ruta ett för att åter börja transporteras till din adress är det ingen som förstår, inte ens posten själv.
Det verkar vara en slumpgenerator som ser till att lotta ut vilken bil det ska åka med och har du tur så är det en bil som ska gå till din adress annars blir det en ny runda med slumpgeneratorn.
Jag förvånar mig flera gånger i veckan då jag följer paket som jag ska få......vissa kan åka fram och tillbaka mellan två orter, som inte jag har min verksamhet i närheten av, flera gånger innan det till sist kommer fram.
Fler medier hakar på: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22874799.aboceanis skrev:
Följer just ett paket som skickas med UPS hur det har hamnat i status "Import scan" tre gånger och "Delayed one business day" två gånger och är nu i status "Out for delivery" när jag inte är hemma.
Jag förstår inte riktigt affärsiden att lasta en lastbil full med paket och åka omkring en hel dag och knacka på hemma hos folk som man nästan säkert vet inte är hemma, köra tillbaka paketen till en lokal på andra sidan stan, sätta sig och vänta på att mottagare hör av sig för att sedan lasta bilen igen och köra ut paketen till man lyckas tvinga vara hemma en annan vardag. Avtalspart är avsändaren men den egentliga betalaren och nyttjaren av tjänsten är mottagaren som man behandlar som inte ens vatten värd..
Det är fascinerande hur skrämmande dåligt det ofta fungerar och det finns verkligen utrymme för aktörer att revolutionera branschen och ta död på alla dessa urusla logistikföretag.
Jag förstår inte riktigt affärsiden att lasta en lastbil full med paket och åka omkring en hel dag och knacka på hemma hos folk som man nästan säkert vet inte är hemma, köra tillbaka paketen till en lokal på andra sidan stan, sätta sig och vänta på att mottagare hör av sig för att sedan lasta bilen igen och köra ut paketen till man lyckas tvinga vara hemma en annan vardag. Avtalspart är avsändaren men den egentliga betalaren och nyttjaren av tjänsten är mottagaren som man behandlar som inte ens vatten värd..
Det är fascinerande hur skrämmande dåligt det ofta fungerar och det finns verkligen utrymme för aktörer att revolutionera branschen och ta död på alla dessa urusla logistikföretag.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Paketet ska tydligen köras till mitt vanliga postutlämningsställe, en livsmedelsaffär, är ett ganska stort och tungt 15kg? Enligt weben så är det kvar 12 mil bort, får se senare idag, ringde och fick dessa upplysningar.