343 816 läst · 2 152 svar
344k läst
2,2k svar
Postens paketleverans, får det verkligen gå till så här?
Fick paket förra veckan, 2 x 20 kg hundmat i en wellpappkartong, som ska levereras till dörren, vilket alltid skett tidigare, kommer inte ihåg tidigare leverantör. Nu var det PostNord iaf. Bilen kör in till grinden (vårt hus ligger 200m innanför grinden), tutar och lassar sedan över paketet till andra sidan av grinden och kör iväg. Antar att han menade att paketet var färdiglevererat. Då jag råkade vara hemma och det regnade fick jag ta bilen till grinden, ta en hundmatssäck i taget (väntar på en ryggoperation) in i bilen och backa Hade jag inte varit hemma hade båd kartongen och hundmatspåsarna varit uppblötta av regnet. Himlans slött av PostNord men kanske ändå slöare av mig som inte orkat klaga till butiken som heter Zooplus.
Beställde säckar med flytspackel, sprayflaska med fogförsegling mm som skickades på en liten pall med PostNord. Enligt webben skulle leverans ske på fredagen efter att pallen hämtats av speditören. Stannar hemma fredagen, men kommer givetvis ingen leverans. På tisdagen står det på webben att leveransförsök har skett och att "Mottagaren aviseras på annat vis.". Jag har inte fått någon avisering på annat vis, men gissar att de kommer att försöka leverera flera gånger och till slut lämna en avi i lådan med vidare instruktioner. Jag har inte tid att vara hemma flera dagar, så jag väntar. Ingen avi, ingenting. På fredagen ringer jag och får reda på att pallen väntar på mina instruktioner och avin har chauffören missat att lägga i min låda. Åker för att hämta pallen med egen släpvagn, killen i luckan tar avin och försvinner in. Kommer ut med en liten pall med bokstavligt talat en hög med grejer på, en boll av sträckplast på toppen och alltihop inlindat i gul PostNord-tejp. "Pallen har nog tappats under transporten, jag skriver det här så får du kolla vad som gått sönder." Det blir bokstavligen ett spår av spackelpulver efter palldragaren upp på släpvagnen, det är upprivna hål i flera säckar. Väl hemma så är flera säckar upprivna och längst i botten av säckstapeln så ligger EN SPRAYFLASKA MED FOGFÖRSEGLING med ca 100kg spackelsäckar ovanpå?!?! Såklart med hela innehållet utsprutat överallt. Det bara måste någon genuint ond varelse gjort på pin kiv!?! Tätmanchetter mm klämda till oigenkännlighet. Flera andra saker som saknas helt, allt är kladdigt. Det gick så klart att reklamera, men här försvann tre veckor som det inte gick att jobba vidare med badrummet på. Och det är bara att hacka i sig, helt utan ersättning.
Jag skulle antagligen vägrat att ta emot försändelsen och istället krävt att de omedelbart skickade en ny.
Jag skulle antagligen vägrat att ta emot försändelsen och istället krävt att de omedelbart skickade en ny.
Fick leverans från DHL i förrgår, ny förstärkare istället för den som gick i åskan. Lådan fastspänd på en söndertrasad pall, lite hål i lådan, men chauffören påpekade att den sett ut så när den kom och att han låtit den sitta kvar för att vi skulle kunna dokumentera innan vi öppnar OM det skulle vara någon skada på innehållet. Bra service. Och leveransen som skulle komma nån gång 10-13 kom vid 10.
Och nu när det är ihopkopplat här så verkar innehållet vara oskadat också.
Och nu när det är ihopkopplat här så verkar innehållet vara oskadat också.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Fick ett mypack (posten) i fredags, paketet syntes på data endast på två ställen det första att förhandsinformation mottagits, och det andra att det fanns för hämtning hos postombudet, så det hade tydligen inte passerat en enda fungerande avläsare hos posten, och det färdades nog 20 mil minst.
I fredags var det dags för nästa leverans med PostNord, med mera spackel från samma leverantör. Det stod alltså på webben att pallen skulle levereras i fredags. Inget hände i fredags. Inget hände idag heller så jag ringde tillslut i eftermiddag för att kolla läget. "Försändelsen är senast skannad i torsdags. Vi vet inte var den har tagit vägen och måste starta en utredning för att ta reda på det. Vi återkommer när vi vet mera.".
Men va trött i mössan man kan bli... De klantade till DET OMEDELBART IGEN!!
be dem skicka med någon annan!JPW skrev:I fredags var det dags för nästa leverans med PostNord, med mera spackel från samma leverantör. Det stod alltså på webben att pallen skulle levereras i fredags. Inget hände i fredags. Inget hände idag heller så jag ringde tillslut i eftermiddag för att kolla läget. "Försändelsen är senast skannad i torsdags. Vi vet inte var den har tagit vägen och måste starta en utredning för att ta reda på det. Vi återkommer när vi vet mera.".
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 563 inlägg
Köpte en robotklippare som skickades med PostSnurr.
Onsdag 8/6: Posten tar emot paketet.
Torsdag: Upptäcker jag på morgonen att det var hemleverans, givetvis på arbetstid, kontaktar säljaren om att styra om det till svärföräldrarna, innan kl 10 så är det bytt.
~kl 16 får jag en sms-avisering "väl tid 13-15 på fre/mån/tis".
Ringer och kollar var de tänker köra ut det, visar sig vara min lägenhet... De hittar ändringen "den går igenom inom 24h, du får ett nyss sms imorrn",
Fredag:
~10 Får ett sms, väljer måndag, för att då kan svärfar.
Måndag:
Chauffören ringer vid 9 och undrar om jag är hemma på förmiddagen.
Kontrollerar vart de tänkte lämna det, lägenheten såklart!
Slutar med att jag cyklar hem och tar emot paketet istället för att låta detta pågå i all evighet...
Onsdag 8/6: Posten tar emot paketet.
Torsdag: Upptäcker jag på morgonen att det var hemleverans, givetvis på arbetstid, kontaktar säljaren om att styra om det till svärföräldrarna, innan kl 10 så är det bytt.
~kl 16 får jag en sms-avisering "väl tid 13-15 på fre/mån/tis".
Ringer och kollar var de tänker köra ut det, visar sig vara min lägenhet... De hittar ändringen "den går igenom inom 24h, du får ett nyss sms imorrn",
Fredag:
~10 Får ett sms, väljer måndag, för att då kan svärfar.
Måndag:
Chauffören ringer vid 9 och undrar om jag är hemma på förmiddagen.
Kontrollerar vart de tänkte lämna det, lägenheten såklart!
Slutar med att jag cyklar hem och tar emot paketet istället för att låta detta pågå i all evighet...
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Tror det här med hur väl det fungerar med hemleverans är helt avhängigt var man bor.
Vi bor på den skånska glesbygden och saker man fått höra när chaufförerna, som får betalt för att leverera paket där avsändaren betalat för hemleverans, ringer är:
"Va, bor du ända där ute, då är ju hela min dag förstörd"
"Nä, dit ut kör vi inte"
"Var ligger det, jag hittar inte det på min GPS, jag har ingen telefon, har inget Google Maps, et.c."
"Nu har jag letat efter din adress i en halvtimme, kan jag lämna den på macken [som inte har avtal med denna speditör] istället [2 mil bort]?"
Kan bara säga att det är milt ångestframkallande varje gång att förstå, att det man nyss beställt online har visst hemleverans. Föredrar alla gånger att hämta själv från ombud, mycket mindre krångel.
Vi bor på den skånska glesbygden och saker man fått höra när chaufförerna, som får betalt för att leverera paket där avsändaren betalat för hemleverans, ringer är:
"Nä, dit ut kör vi inte"
"Var ligger det, jag hittar inte det på min GPS, jag har ingen telefon, har inget Google Maps, et.c."
"Nu har jag letat efter din adress i en halvtimme, kan jag lämna den på macken [som inte har avtal med denna speditör] istället [2 mil bort]?"
Kan bara säga att det är milt ångestframkallande varje gång att förstå, att det man nyss beställt online har visst hemleverans. Föredrar alla gånger att hämta själv från ombud, mycket mindre krångel.
Behöver inte vara Skånes glesbygd, räcker med ett mindre samhälle och bo mitt inne i det för att postnord skall ha stora problem !tompaah7503 skrev:Tror det här med hur väl det fungerar med hemleverans är helt avhängigt var man bor.
"Nä, dit ut kör vi inte"
Och som lök på laxen ligger www.postnord.se nere....