Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

• Jag får alltid mina paket som förväntat

363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
hsd
Men tompa Du förstår väl att chaffisen var rädd för Ditt vilddjur....
;)

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Enda sättet att få sitt paket här i Leksand, är att sitta i fönstret på övervåningen och speja med kikare efter postbilen.
När (om..) den kommer så får man kasta sig nedför trappan, på med skorna, springa ut på vägen och vinka in bilen på gården. Annars kör den förbi... och lämnar en lapp i brevlåden längre bort utmed vägen där det står att ingen var hemma så paketet finns att hämta hos ICA istället.

Men det var inte bättre i Älvsjö. Där fick man sällan några försändelser och på frågan om varför dom inte ringde på ringklockan så blev svaret "du har ju ingen ringklocka...?"
Jo på entrédörren finns det en väl fungerande ringklocka. På baksidan av huset - på en oansenlig dörr som går till ett kallförråd... där finns det mycket riktigt ingen dörrklocka. Där bor nämligen bara gräsklipparen och hans polare skottkärran tillsammans med några krattor och spadar..

Skulle aldrig stå ut med att arbeta på posten för jag skulle aldrig kunna ha intelligenta samtal med någon där - då har jag ändå IQ som en yllestrumpa och är alltså hyggligt "smartig"

• Gilla
JTF och 2 till
  • Laddar…
Brukar få de flesta paket och brev till utlämningsstället även om de lätt skulle gå ner i brevlådan. Jag har dock inte några större problem med det då det är nära dit och dessutom rejäla backar här så brevbäraren vill nog inte kämpa mer än nödvändigt på cykeln (han får slita bra tungt här som det är).

Min fru har däremot varit med om att han ringt på dörren flera gånger med paket när han sett att det varit någon hemma och han trots allt haft paketet med sig.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
tensiden skrev:
Brukar få de flesta paket och brev till utlämningsstället även om de lätt skulle gå ner i brevlådan. Jag har dock inte några större problem med det då det är nära dit och dessutom rejäla backar här så brevbäraren vill nog inte kämpa mer än nödvändigt på cykeln (han får slita bra tungt här som det är).

Min fru har däremot varit med om att han ringt på dörren flera gånger med paket när han sett att det varit någon hemma och han trots allt haft paketet med sig.
Går det inte att klona er brevbärare så vi andra kan få samma service? :D

hsd skrev:
Men tompa Du förstår väl att chaffisen var rädd för Ditt vilddjur....
;)
Som hämtad från Jurassic Park! (y)

• Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
Finns andra bolag som krånglar också. Skulle få en skrivare från FedEx. Ingen var på kontoret den dagen ordinarie utkörning var, så den var "lämnad till lokal leverantör". Vi skulle kontakta FedEx och tala om när de kan köra ut det, och om vi inte kunde vara på plats då så skulle vi sätta upp en underskriven blankett om att de får ställa det på trappan. Vi skulle vara där hela dagen, men se det gick inte att få ut en order samma dag, kanske, kanske dagen efter, men troligen skulle det ta två dagar att planera in körningen. Eftersom vi håller till "på landet" och hade lite ärenden hit och dit under dagen undrade vi om vi kunde få veta var paketen fanns, så kunde vi hämta dem själva. Nej, det gick absolut inte, det var mot deras regler. Fick göra upp att en granne tog emot dem.

Vem som körde ut dem? Lantbrevbäraren. Som haft dem på kontoret en vecka och vet exakt när vi är på plats och inte, vem hon kan lämna till istället och var hon kan ställa det om ingen är hemma. Men så får hon inte göra för FedEx, hon var tvungen att vänta på deras order. Och jo, hon hade kunnat köra ut dem samma dag, för postkörningen dit ut är kl 15, då har hon varit tillbaka till knotoret på lunch och upphämtning av eftermiddagens arbete.....

• Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Det har hänt något här hos mig. PostNord, UPS och DHL har ALLA skött sig den senaste tiden där UPS får guldstjärnan då chauffören ansträngt sig extra vid tre olika tillfällen. Hoppas det håller i sig..

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
hsd
Chaffisarna har kanske läst denna tråd ;)

Anna_H skrev:
Vem som körde ut dem? Lantbrevbäraren. Som haft dem på kontoret en vecka och vet exakt när vi är på plats och inte, vem hon kan lämna till istället och var hon kan ställa det om ingen är hemma. Men så får hon inte göra för FedEx, hon var tvungen att vänta på deras order. Och jo, hon hade kunnat köra ut dem samma dag, för postkörningen dit ut är kl 15, då har hon varit tillbaka till knotoret på lunch och upphämtning av eftermiddagens arbete.....
Det är lika här också och när det gäller FedEx så ruckar de inte på nå regler. Det är ett krav med mottagarens underskrift för deras del, annars är det lossningsavtal med FedEx som gäller.

Nu har det hänt oss också att Postnord stannat ute vid vägen, väntat en stund och sedan kört iväg, utan att kolla om vi var hemma.

Sambon var hemma hela dagen, och hunden märker direkt om någon ringer på dörren, och grannen såg dem stå vid vägen.

Ibland känns det som om det var en dum idé att ta bort "idioti" som sjukdomsdiagnos...

• Gilla
JTF och 3 till
  • Laddar…
Det som behövs är väl att Postnord börjar ställa krav på sina chaufförer att de ska kunna påvisa att de har ringt på dörren och inte bara suttit kvar i bilen. Chaufförerna har ju insett att de bara kollar på GPS-spåret från bilen så det räcker med att stanna en stund utanför.

Samtidigt tycker jag det är ett bra exempel på hur dåligt "hårdare kontroll" fungerar. Hade chaufförerna inte haft GPS-spåret som en piska från arbetsgivaren kunde de tagit det hela i sitt tempo och kanske varit mer motiverade att göra ett bra jobb. Men när arbetsgivaren indikerar att det viktiga är att GPS-spåret visar att man har varit på adressen, då ser de anställda till att det gör det.

Det är lite samma sak som med stämpelklocka. Om arbetsgivare anser att det är viktigare med mellan vilka klockslag man är på jobbet än vad man utför för jobb, då ser man till att äta frukost och läsa morgontidningen efter att man stämplat in.

Redigerat:
  • Gilla
JTF och 1 till
  • Laddar…
S
Nerre skrev:
Det som behövs är väl att Postnord börjar ställa krav på sina chaufförer att de ska kunna påvisa att de har ringt på dörren och inte bara suttit kvar i bilen. Chaufförerna har ju insett att de bara kollar på GPS-spåret från bilen så det räcker med att stanna en stund utanför.

Samtidigt tycker jag det är ett bra exempel på hur dåligt "hårdare kontroll" fungerar. Hade chaufförerna inte haft GPS-spåret som en piska från arbetsgivaren kunde de tagit det hela i sitt tempo och kanske varit mer motiverade att göra ett bra jobb. Men när arbetsgivaren indikerar att det viktiga är att GPS-spåret visar att man har varit på adressen, då ser de anställda till att det gör det.

Det är lite samma sak som med stämpelklocka. Om arbetsgivare anser att det är viktigare med mellan vilka klockslag man är på jobbet än vad man utför för jobb, då ser man till att äta frukost och läsa morgontidningen efter att man stämplat in.
Jag vet många blir jävligt "vrång" när övervakning införs. Det sjuka är att bara i år så har vi på mitt jobb gått från ingen övervakning (som fungerat bra i alla tider) till att ha GPS:er i alla bilar, instämpling på alla byggen osv. Varje gång det införs ny övervakning så skylls det på nya skatteregler, men när man sedan kollar upp reglerna så finns det över huvud taget inget krav på GPS:er i bilarna t.ex.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Med så mycket exempel i den här tråden är det ju nästan dags för en hint till uppdrag granskning. Skulle ju vara kul att se Postnord stå och försvara sig när det blir så många liknande ärenden och ändå är säkert det här en droppe i havet men ändå enskilda saker för alla individer.

• Gilla
JTF och 4 till
  • Laddar…
hsd
Jag är som tidigare sagt helnöjd med Post Nords service :D
de har tom. burit upp post & paket till boningshuset (75m från lådan)(y)

Stefan1972 skrev:
Med så mycket exempel i den här tråden är det ju nästan dags för en hint till uppdrag granskning. Skulle ju vara kul att se Postnord stå och försvara sig när det blir så många liknande ärenden och ändå är säkert det här en droppe i havet men ändå enskilda saker för alla individer.
De har redan ögonen på sig. PTS kräver b.la. sedan en tid tillbaka månatliga kvalitetsrapporter istället för de normala årliga.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.