Verkar Posten fuska med utdelningen hos dig?

  • Jag får alltid mina paket som förväntat

    363 Röster 40,8%
  • Ibland verkar de missa att jag är hemma

    165 Röster 18,5%
  • Mer regel än undantag att de inte levererar

    330 Röster 37,1%
  • Jag använder inte Posten

    31 Röster 3,5%
  • Antal röster
    890
cpalm skrev:
Men som sagt, jag har flera gånger som mottagare försökt anmäla transportskador och liknande till speditören utan framgång. Om inte annat är man ju angelägen om att få speditörens kvittens på att en skada uppstått när man står där med paketet mellan sig. Men inte sätter jag mig och skriver rekommenderade brev eller nåt sånt till speditören om de inte är beredda att ta upp en skadeanmälan i samband med leverans.
Nu förstår jag inte....

Du får en försändelse som är skadad ....
Transportören vägrar att skriva in på fraktsedeln att försändelsen är skadad...

Varför i hela friden accepterar du då att skriva på att du mottaget försändelsen ??? :wow:

Jag skulle i sådant fall låta transportören köra med paketet kvar på flaket ....

OCH kontaktat avsändaren och informerat om sakernas tillstånd...
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nerre skrev:
Ja, men det är alltså speditörens avtal med avsändaren som säger att transportskador ska anmälas av mottagaren. Och det är då upp till avsändaren att få in den delen i sitt avtal med mottagaren.

Exempel från Ellos:
[länk]
Under Reklamation står det:


Clas Ohlson:
[länk]


Problemet är då alltså att om avsändaren missar att få med detta i sitt avtal så kan speditören hävda att avsändaren inte uppfyllt avtalet. Speditören gör ju allt de kan för att slippa betala skadorna.
Jag har då aldrig köpt något som skickas till mig utan att det som ovan framgår att om försändelsen är synbart skada vid mottagandet då skall det anmälas till fraktbolaget.

Säger sig själv att man inte tar emot något som är skadat om det inte noteras på fraktsedel eller motsvarande!
 
Idag skulle det komma ett paket till frugan med PostNord, jag jobbade hemifrån och passade dörren men ingen ringde på under hela dagen. Däremot fick frugan ett meddelande om misslyckat leveransförsök eftersom ingen var hemma....
Dubbelkollade till och med min samtalslogg så jag inte satt upptagen i telefon, men icke då. Postnord har alltså ännu en gång skitit i att leverera.

Jävla nöttter!
 
  • Gilla
JTF och 1 till
  • Laddar…
C
Nerre skrev:
Och det är då upp till avsändaren att få in den delen i sitt avtal med mottagaren.
Då är jag med igen. (y)

roland53 skrev:
Varför i hela friden accepterar du då att skriva på att du mottaget försändelsen ??? :wow:

Jag skulle i sådant fall låta transportören köra med paketet kvar på flaket ....
Av den enkla anledningen att jag varit tvungen att skriva på först innan jag fått möjlighet att undersöka paketet närmare. Vis av erfarenhet har jag faktiskt några gånger krävt att få undersöka paketet innan jag skriver på vilket ledde till ett smärre rabalder vid ett tillfälle.
 
Är det inte dags att någon går in och tvångsförvaltar posten? De ljuger ju en rakt upp och ner i ansiktet. De påstår att det var feladresserat och att paketet gick i retur till servicestället igår, fastän de lassade paketet på bilen imorse. :wow: Posten har tydligen uppfunnit en tidsmaskin. J***a lata i****er. Varför erbjuder de tjänsten när de inte vill utföra den?
"2016-04-07 07:01 PostNord Försändelsen har tagits emot av lantbrevbäraren
2016-04-06 09:20 PostNord SMS-avisering har levererats till mottagaren
2016-04-04 19:00 - Utkörning via Lantbrevbärare bokad
2016-04-04 16:01 PostNord SMS-avisering har levererats till mottagaren"
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
De har även tappat bort kunskapen var orter ligger. Är postnumret fel, går leveransen till utlämningsstället som stämmer med postnumret och inte till orten som står skriven efter postnumret!
Förr kunde de sortera efter enbart ortsnamn. Största problemet var då att man också kund skriva Här, om brevet skulle till samma ort som det var skickat från. Felsorterades ibland till orten Hör, som efter postens påpekande ändrade stavningen till Höör!
 
Finns faktiskt en ort som heter Här har jag för mig (eller en by är det nog bara, har för mig den ligger längst 273:an nånstans).

Minns när jag brukade följa med en kompis till deras sommarställe på Gräsö, vi hade alltid skitkul åt "Var är vi?" "Här!" när vi passerade skylten.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
thomas33 skrev:
De har även tappat bort kunskapen var orter ligger. Är postnumret fel, går leveransen till utlämningsstället som stämmer med postnumret och inte till orten som står skriven efter postnumret!
Förr kunde de sortera efter enbart ortsnamn. Största problemet var då att man också kund skriva Här, om brevet skulle till samma ort som det var skickat från. Felsorterades ibland till orten Hör, som efter postens påpekande ändrade stavningen till Höör!
De har sorterat efter postnumret sen hur länge som helst och vad som står efter har ingen som helst betydelse, man kan lika gärna utelämna det helt för deras del.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
De har sorterat efter postnumret sen hur länge som helst och vad som står efter har ingen som helst betydelse, man kan lika gärna utelämna det helt för deras del.
Jo, de har de, men för några år sedan kunde någon vettig person inom posten också se om numret och det som stod efter var korrekt och ändra postnumret. Numera verkar det som den kunskapen gått helt förlorad och det är bättre att skicka tillbaka posten till avsändaren.
 
thomas33 skrev:
Jo, de har de, men för några år sedan kunde någon vettig person inom posten också se om numret och det som stod efter var korrekt och ändra postnumret. Numera verkar det som den kunskapen gått helt förlorad och det är bättre att skicka tillbaka posten till avsändaren.
kunskapen finns nog men den personen står idag och övervakar en maskin som sorterar 12000 paket i sekunden och som inte ens får gå på toaletten som denne vill. .....typ
 
Förr sorterades ju posten av människor, idag sorteras ju den mesta posten maskinellt. Och jag tror att i begynnelsen av maskinsorteringen så var det människor som tog hand om posten som maskinen inte klarade av att sortera. Idag har nog de rationaliserats bort.
 
:wow:
Igår fick jag en chock.
Någon dag tidigare fick jag ett mail från Bokus som flaggade om att en beställd bok nu var levererad. Men redan i mailet tog man höjd för att paketet kunde hamna hos ombudet om det var för stort för att få plats i postlådan.
Det här har ju posten utnyttjat fullt ut, jag har många gånger fått åka in till Ica och hämta saker som med lätthet hade rymts i lådan. Men den här gången blev jag paff, boken kom faktiskt hem i min låda! Kan inte minnas när det hände senast!
:wow:

Minns en tid då brevbäraren svängde in på gården och tutade om han hade något paket som inte gick att knöla ned i lådan. Ack du svunna ungdom! :rolleyes:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi bor också på Ekerö, men förmodligen lite mer centralt än du – vår samlingsplats för brevlådor ligger på gatan här utanför, ett femtiotal meter från huset. Vår brevbärare brukar pula ner allt som ryms i brevlådan där, såvida det inte krävs påskrift. Vid hemleverans har de knackat på ordentligt varje gång. Jag jobbar hemifrån, så jag är nästan alltid på plats.

Vissa budfirmor verkar dock ha grava problem med att knacka på, de lägger ofta en lapp i brevlådan istället för att köra femtio meter till, kliva ur bilen och knacka på :-/ Vid ett tillfälle såg jag t.o.m. en stor budbil stanna här utanför, såg killen hoppa ur och gå mot huset. Jag makade mig ner för att öppna och blev lite förvånad att han inte hann knacka innan jag kom ner. Öppnade ändå dörren och fick hojta till killen som just var på väg att hoppa in i bilen igen.
Jag: ”Hade inte du en leverans hit?”
Han: ”Jo, men du öppnade ju inte.”
Jag: ”Men du har ju inte ens knackat, jag öppnade nu för att jag såg bilen.”
Han: ”Jag ringde på.”
Jag (sneglar på ringklockan för att försäkra mig om att den fortfarande är rejält övertejpad och att den tydliga anvisningen ”ringklockan trasig, knacka” sitter kvar – jodå – inser att en vidare diskussion förmodligen skulle kräva mer energi än vad den skulle ge).
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Ännu en "leverans" från PostNord
Har betalt för hemleverans, detta är PostNords ansats till leveransen. Sitter 10 sekunder i bilen och backar ut igen. Där var folk hemma för att ta emot paketet. Två dagar senare kommer leverans-avi i brevlådan med meddelandet om att jag inte var hemma.

[video=youtube;M8o_H0WUKf0]https://www.youtube.com/watch?v=M8o_H0WUKf0[/video]
 
  • Gilla
JTF och 7 till
  • Laddar…
Väntar också på en PALL.ETT-leverans som är försenad:
1 dag på grund av att den skickats först till fel terminal
1 till dag på grund av att de ringer för att boka dagens leverans, klockan 07.00 från hemligt nummer och låter det gå 2 signaler innan de lägger på (vem :mad: hinner svara?). När deras kundtjänst har öppnat kl 8 och jag får tag på dem då har lastbilen redan gått ut.

Det här företaget är inget annat än en rullande logistik-katastrof.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.