313 813 läst · 1 463 svar
314k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Som snickare är blodvite på grund av stickor och vassa kanter en daglig upplevelse. Vi kan inte ha handskar när vi arbetar med roterande verktyg… vilket är i princip jämt.
Får vara glad för det lilla. Att inredningen är mörkbetsad så att blodspår inte syns.
Mvh Findus
Får vara glad för det lilla. Att inredningen är mörkbetsad så att blodspår inte syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Jag vill rekommendera sekatören till detta arbete. Betydligt renare snitt och symetrisk snittyta. Känns som att klippa grillkorv med sax ungefär.pacman42 skrev:Försökte få loss en termostat på ett element och ville inte störa frugan som sov, så jag hämtade inte polygripen...
...hittade en 100-kronors verktygslåda som frugan använder och tog den kraftiga näbbtången från den istället. Det skulle jag inte ha gjort, den var vass på insidan och jag slant. Jag skar loss halva fingeravtrycket mm på lillfingret. Tejpade den hemma och det verkar läka ihop fint utan besök hos doktorn...
[bild]
Vi får se om fingeravtrycket förändrats, jag kör få veta det nästa gång jag åker till USA.
Har fortfarande ingen känsel i toppen men fliken sitter fast iallafall.
Mitt finger läker ihop fint faktiskt, har fortfarande i princip ingen känsel i toppen, men den kommer nog tillbaka bara nerverna får växa till sig. Hela fingertoppen är alldeles hård, vilket säkerligen också påverkar känseln. Det blir nog bra om det bara får läka några veckor till.MathiasS skrev:
pacman42 skrev:
Jag stack spetsen på en vass kniv i sidan av pekfingret för 5-6 år sedan. Det blev ett rent och fint snitt som läkte fint, men jag har fortfarande ingen känsel i den halvan av fingret. Det är lite lustigt när man känner runt fingertoppen att ena sidan är som vanligt och den andra lite bortdomnad... Är även känslig för kyla och börjar frysa direkt om det fingret när det är lite kallare ute trots att själva fingret inte är kallare än de andra (verkar inte vara på grund av dålig cirkulation alltså).
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Förutom skärskadan så krossade jag ju fingertoppen också, men jag är optimist. Livet blir så mycket enklare då...MathiasS skrev:
Medlem
· stockholms län
· 262 inlägg
Släppte inte spiroröret när jag skulle. 5 nerver 4 senor och 4blodkärl. Men är nöjd med akutbesöket och operationen. Tog mindre än 60min från olyckan tills att jag klev ut från akuten ihopsydd och med en tid för operation dagen efter. Alla fingrar är kvar på handen och rehab påbörjad.
Logga in
Skapa konto
Påminner om min aningens mildare skada i höstas. Slant med stämjärnet och använde högerhanden som tvinga (något korkat), stämjärnet var som tur var inte slipat på ett tag.VisionW skrev:
Tre fingrar träffades, men endast långfingret fick ett djupt jack.
Logga in
Skapa konto
Fulkemisten
Husägare
· Enskede
· 2 428 inlägg
Fulkemisten
Husägare
- Enskede
- 2 428 inlägg
Jo men sådär är det. Riktiga problem får hjälp direkt. Spiro är lömska. Lite som att klippa i flörtkulor. Hoppas det löser sig för dig.VisionW skrev:
Eller som tidigare nämnt i Gaahhh-tråden då jag sågat mig i knät med motorsågen. Läkaren som sydde ihop mig kommenterade "du visste väl att man med bra kedja nog också kan kapa av det helt och hållet..." Och när vi gick från HC ett glatt tillrop från sköterskan: "kom ihåg att be frun gömma yxan" 🙈Kim Gyllenhorn skrev:
Jo nu är det då de amerikanska försäkringsbolagen som drivit på det här med ögonskydd eftersom det direkt kan bevisas att en skadan uppstod när X gjorde det här på sin arbetsplats. Hörselskador är betydligt svårare att bevisa när det uppkom. Sen ser man ju på de flesta moderna industrier i Sverige att alla numera har ögonskydd trots att man inte har någon egentlig skadestatistik och istället krav på att använda skyddsglasögon under aktiviteter när det verkligen är risk för ögonskador. Att bära en hjälm är samma sak eftersom det direkt blir bevisbara skador om man får nåt i skallen på en arbetsplats.E Eld skrev:Saknade skyddsglasögon kan ge upphov till skador som märks omedelbart och därmed (i USA) leder till stämningar. Saknade hörselskydd leder (oftast) till skador på sikt, inte omedelbart. De blir mycket svårare att bevisa i en process.
Så det är antagligen den processglada kulturen i USA som leder till det du observerat.
Ser inte roligt ut. Hur gick de till? Hoppas du blir återställd. Pekfingret ser lite extra ledset ut?VisionW skrev: