Av en slump såg jag den här skylten igår, det tyckte jag var jättebra för min bordsåg saknar klyvkniv och jag ska definitivt sätta dit en när jag renoverar bordet på den.

• klyvkniv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobbe Arnesson skrev:
Av en slump såg jag den här skylten igår, det tyckte jag var jättebra för min bordsåg saknar klyvkniv och jag ska definitivt sätta dit en när jag renoverar bordet på den.
Använder alltid klyvkniv, det kan vara värt att notera att den dock inte skyddar mot alla sparkar från sågen. Stod och kortade dominobrickor, ett 20-tal med runt 4 millimeter per bricka (Dominon är suverän, och ju mer man använder den ju fler sätt att använda den på kommer man på). Hur som helst, jag höll brickorna med pekfingret. Det har jag gjort förr, och ibland hugger det till lite grand. Men dne hör gången sparkade den tillbaka så hårt att jag först trodde det gått illa, men det var bara lite bedövat, blått, och med en bit lossliten nagel, inte mer.

Så nu använder jag puschblocket även för dessa små biter, då det inte är den avsågade biten, utan den man håller i som kan sparka, och den är så kort, så klyvkniven hjälper inte ett dugg.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Använder alltid klyvkniv, det kan vara värt att notera att den dock inte skyddar mot alla sparkar från sågen. Stod och kortade dominobrickor, ett 20-tal med runt 4 millimeter per bricka (Dominon är suverän, och ju mer man använder den ju fler sätt att använda den på kommer man på). Hur som helst, jag höll brickorna med pekfingret. Det har jag gjort förr, och ibland hugger det till lite grand. Men dne hör gången sparkade den tillbaka så hårt att jag först trodde det gått illa, men det var bara lite bedövat, blått, och med en bit lossliten nagel, inte mer.

Så nu använder jag puschblocket även för dessa små biter, då det inte är den avsågade biten, utan den man håller i som kan sparka, och den är så kort, så klyvkniven hjälper inte ett dugg.

--- Mats ---
Såg en smart lösning på det någonstans, minns inte var. Ta en träbit i lämplig storlek och fräs ett hål för dominobrickan. Stoppa i dominon och såg genom att hålla i träbiten. Såg ut att fungera bra och man slipper hålla fingrarna så nära klingan.

krijo1 skrev:
Såg en smart lösning på det någonstans, minns inte var. Ta en träbit i lämplig storlek och fräs ett hål för dominobrickan. Stoppa i dominon och såg genom att hålla i träbiten. Såg ut att fungera bra och man slipper hålla fingrarna så nära klingan.
Dominobrickorna är alla olika breda och olika höga, så det krävs många sådana jiggar. Jag har en sak som kallas GRR Ripper, en sorts pushstick, men väldigt mycket annorlunda (http://www.rockler.com/product.cfm?page=10477). Så det jag gör är att jag lägger den på CMSens justerbord mot vinkelanslaget, ställer avståndet med avståndslåset Festool har för vinkelanslaget, och håller den ner med Rippern, det går snabbt och enkelt. (Det gick snabbt och enkelt att hålla den med fingret också, men gud vad det gjorde ont när den sparkade).

GRR Ripper är ett bra specialgrepp ibland när man sågar.

--- Mats ---

"Bjuder" på ett olyckstillbud som inte var så allvarligt med tankeväckande...
Igår riggade jag upp min bandslipmaskin (handhållen) i skruvstädet för att fungera som bandputs (kanske inte helt enl. bruksanvisningen men jag skulle putsa några mindre bitar och min beställda bandputs har inte kommit än). Allt gick bra tills jag lutade mig lite för långt frammåt och min tröja drogs med slipbandet och snodde in sig i maskinen....
Tröjan satt som berget och halva slipen fick skruvas isär för att få ut den i trasor.
Det tankeväckande är vad som kunde hänt med någon annan maskin - och detta trots att tröjan inte var speciellt bylsig eller så.

/Ingenjören

fick för mig att dränera(?) kompressorn igår. Alltså lufta ur vattnet med bottenventilen.

Börjar skruva... inget händer....lite till o lite till

PANG

så har jag skruvat loss hela ventilen och den skjuter ner i uppfartens packade sand o grus..

1dm djup krater blev det.

Vill inte tänka på vad som skulle ha hänt om jag skruvat med handflatan uppåt istf nedåt.:x

Kan vara bra att tömma ut trycket först ja. Hehe jag läste 1m krater först och det lät lite väl. =)

Tömmer alltid kompressorn med bottenventilen efter att den använts, med trycket kvar. Så gott som alltid vatten i tanken. Måste ha varit stopp i din ventil?

Bezt skrev:
Kan vara bra att tömma ut trycket först ja. Hehe jag läste 1m krater först och det lät lite väl. =)
Jo..men lite tryck måste man väl ha annars så blåser inte vattnet ut.:S
Testade efteråt med spettet och med det kom jag 7cm djupt med ett "hugg".

Tobbe Arnesson skrev:
Tömmer alltid kompressorn med bottenventilen efter att den använts, med trycket kvar. Så gott som alltid vatten i tanken. Måste ha varit stopp i din ventil?
Visst måste det varit ett stopp. Lite svårt bara att blåsa rent med tryckluft bara:D

Kommer ingen luft nästa gång så får jag släppa ut trycket först innan jag öppnar.

Jag har råkat ut för att en metallflisa satt sig i ventilen vilket gjorde att den i princip inte släppte ut luft alls. Skruvade sakta ut ventilen och till slut så släpper ju gängorna och då är det ju rätt bra fart på ventilen.

Mikael_L
Jag skruvade också ut ventilen häromveckan.
Skruvade hela vägen ut och tog bort ventilen t.o.m, och det var fortfarande stopp. Då petade jag lite med en ståltråd så skiten släppte till slut. Det var ca 5 bar tryck i tanken, och det satt alltså ingen ventil där och ändå blåste det 1 dm djup krater i gruset. Det är alltså tryckluften i sig som blåser bort gruset, det är inte ventilen som kommer med samma kraft som ett spett.

Ventilen har väl ca 1/2 cm2 area och med 8 bar tryck i tanken ligger det alltså 4kg tryck på den. Den accelererar inte heller något speciellt mycket på vägen ner, då partialtryckskillnaden blir högst marginell så fort ventilen lämnat ventilsätet.

I vilket fall blir man alltid rätt så skraj då tankens tryck börjar friblåsa, bruna-byxor-varning... :D

Men på tal om trådens ämne, det är bra om ni testar tankens övertrycksventil ibland. En hel tank som smäller skulle inte vara roligt att vara i närheten av.

Redigerat:
Skulle jacka ut en 2,5mm galvad plåt med vinkelslip på jobbet. Klockan var strax efter 07.00 på en mörk vinterdag. Greppade tag i närmsta skyddsglasögon. Vilka var ett par "moderna" tonade skyddsglasögon, så sikten genom glasögonen var närmast obefintlig. Men jag kapade på ändå. Såg inte att det sprutade gnistor rakt på byxbenet. Byxorna var av delvis syntettyg så dom började brinna/smälta, vilket resulterade i trasiga byxor och en ordentlig brännskada på vaden. Nu för tiden använder jag enbart klara skyddsglasögon.

En annan gång lyckades jag slinta med en helt ny morakniv när jag skulle karva i en plastram. Snittade två fingrar ända ner till benet. Stod i en lift i en nybyggd butik i ett varuhus och det blödde ganska mycket innan jag fått stopp på blödningen. Hade runnit längst de nymålade väggarna i butiken.
Fick åka till akuten och sy 8 stygn.

Haha, det här är den roligaste och rysligaste tråden på länge. Att det överhuvudtaget finns någon med ögon och fingrar kvar verkar tveksamt efter en genomläsning. Hur f-n gör ni, egentligen?
Jag har jobbat som möbelsnickare i 14 år och har givetvis fått min beskärda del av små skärsår på fingrarna och någon blå tumme då och då, men jag har aldrig varit i närheten av allvarligare tillbud. Jag har alltid haft ett högt säkerhetstänkande, vilket konstigt nog verkar irritera en del människor. Typ: -Öh, du, tror du du har hela veckan på dig, eller?
-Öh, du, är du nåt j-a skyddsombud eller? - Öh, vettu det går snabbare att hålla i med händerna!
Det finns några saker som jag aldrig har tummat på, det är:
1Använd skyddsglasögon! Ganska självklart.
2:Använd handskar sparsamt!
3:Använd ALLTID påskjutare när du sågar, fräser eller hyvlar.
4:Ha kläder som inte fladdrar omkring, typ oknäppta skjortärmar!
5:Titta var dina fingrar är innan du sågar eller fräser!
6:Tänk! Ligg steget före och fråga dig själv vad som händer om jag gör si eller så!

Ganska självklara saker, alltsammans, men på alla arbetsplatser ser man hur folk verkar strunta i om dom sågar av ett par fingrar eller skadar sig på annat vis. Jaja, jag kunde inte bidra med någon hårresande historia( hade jag någon skulle jag hålla den för mig själv!) utan bara än en gång tjata om några få enkla råd som gör att man har lite större chans att klara sig från skador.

Redigerat:
apotekarnes
Det är viktigt med välservade verktyg för säkerheten, det vet ju alla. Därför hade jag en nyslipad och rakbladsvass vedyxa för två veckor sedan när jag skulle hugga upp en tall som jag tog ner på tomten. Vad hände? Jo jag råkade kliva på ett vedträ precis i svingen, halkade och satte yxan rätt i smalbenet. Kirurgen hade svårt att tro att en yxa kunde göra ett så djupt och samtidigt fint snitt. Klart som fan att man har vassa verktyg, sa jag. Man måste ju tänka på säkerheten... eller?

Det är för övrigt kul att höra att man inte är ensam om att råka ut för cirkelsågskatapulter. Jag fick en ca 50*50cm formplyfa skickad rakt mot mig och jag röstar numera för ett totalförbud mot sågbord i punghöjd!!! som tur är fick jag skivan i ljumsken och är idag far till två barn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.