316 785 läst · 1 475 svar
317k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Mycket bra tråd detta, säkerheten ska man alltid tänka på. Sen kan det förstås hända olyckor ändå, men man behöver ju inte hjälpa till själv Jag jobbar på husfabrik och kapar väggelement på min arbetstid och jag är väldigt noga med att ha skyddsglasögon och hörselskydd, även när jag renoverar vårat hus. Jag till och med spräckte mina skyddsglasögon när jag använde en klyvsåg på jobbet. Helt plötsligt sa det bara pang och det sved till under ögat. Det var en stenhård kvistbist på ca 5 cm som kommit flygande. Man har inte en susning att hinna reagera och blunda om man nu trodde det. Bättre det tar lite längre tid och man har fingrar och ögon i behåll.
Behöver inte vara med maskiner man klantar sig. Igår skulle jag öppna ett paket med kött, (Skulle grilla) jag slipade kniven först, för det var sån där seg plast.
Sticker i kniven i uppkant och liksom ska knycka till... Jodå knyckte till och skar mej satan i långfingerknogen... hade vänt kniven åt fel håll, det vill säga med eggen uppåt ...:O
Sticker i kniven i uppkant och liksom ska knycka till... Jodå knyckte till och skar mej satan i långfingerknogen... hade vänt kniven åt fel håll, det vill säga med eggen uppåt ...:O
Husägare
· Jönköping
· 5 679 inlägg
Jag tror att jag kan sammanfatta orsaken till varenda missöde, olycka och misslyckande när jag arbetat med händerna i tre ord:
Hade. För. Bråttom.
Hade. För. Bråttom.
Troligen är jag dummare. Mina täcks inte med dina tre. Oftare täcks de av "tänkte jag inte på" eller "visste jag inte om", tidvis närmar de sig din, då med "insåg inte det kunde gå så illa".ricebridge skrev:
--- Mats ---
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
d^_^bMats Bengtsson skrev:
"Hur tänkte jag egentligen här?" - är en fråga som jag ibland får anledning att ställa mig själv. Senast då jag, drygt 15 meter upp i ett träd som skulle fällas från toppen och ner, plötsligt befann mig dinglande i ett spännband med en, av trädet krossad, motorsåg i ena handen. Tur att det var motorsågen och inte skallen i alla fall. Är ju norrlänning och uppfödd med en motorsåg i en handen och tvåtaktsolja i nappflaskan så riskerna med att jonglera med motorsågen i en trädkrona bedömdes i förhand som minimala. Så fel man kan ha. Nu avlöpte det i alla fall, efter omständigheterna, bra men till nästa gång byts nog kortbrallorna och t-shirten ut mot en mer anpassad klädsel. Tilll mitt försvar var det en av sommarens varmaste dagar.
Häromdagenhar hittade jag ett nytt sätt att få upp spillvirke på garagetaket, om man nu skulle vilja ha upp det där. För att lyckas krävs vissa saker, men jag går igenom den lite snabbt här nedan om i fall att ni är sugna på att testa.
Det första som krävs är lite lathet, som tur är besitter jag sån. Det andra är en eldningstunna, sån har man när man bor i skogen. Det tredje är lite saker som ska eldas plus spillvirket ni vill förflytta. Slutligen en skvätt bensin.
Börja ...med att fylla tunnan med lite varierande trädgårdsavfall, på det lite reklam och kartonger och avsluta med spillvirket ni vill ha upp på taket. Nu är dom grundläggande förberedelserna klara, nu kommer latheten in...
Slå på en skvätt bensin på hela rasket, låt det stå och förångas en liten stund. Därefter tar ni en bit papper, doppar den i bensindunken, flyttar dunken till ett säkert avstånd och sen är ni nästan där. Tänd på pappersbiten och kasta den i tunnan, huka er snabbt för innan ni hinner blinka så är spillvirket på väg upp på taket....
Nu återstår bara att släcka allt det som ligger runt tunnan och brinner...
Mission accomplished
Det första som krävs är lite lathet, som tur är besitter jag sån. Det andra är en eldningstunna, sån har man när man bor i skogen. Det tredje är lite saker som ska eldas plus spillvirket ni vill förflytta. Slutligen en skvätt bensin.
Börja ...med att fylla tunnan med lite varierande trädgårdsavfall, på det lite reklam och kartonger och avsluta med spillvirket ni vill ha upp på taket. Nu är dom grundläggande förberedelserna klara, nu kommer latheten in...
Slå på en skvätt bensin på hela rasket, låt det stå och förångas en liten stund. Därefter tar ni en bit papper, doppar den i bensindunken, flyttar dunken till ett säkert avstånd och sen är ni nästan där. Tänd på pappersbiten och kasta den i tunnan, huka er snabbt för innan ni hinner blinka så är spillvirket på väg upp på taket....
Mission accomplished
Fungerar det på furu, eller bara på molotov-virke?StyrmanBerg skrev:Häromdagenhar hittade jag ett nytt sätt att få upp spillvirke på garagetaket, om man nu skulle vilja ha upp det där. För att lyckas krävs vissa saker, men jag går igenom den lite snabbt här nedan om i fall att ni är sugna på att testa.
Mission accomplished
--- Mats ---
Eller "ska bara".ricebridge skrev:
För jag hade kapat tre av fyra gamla järnräcken till förmån för en kommande altan med träräcken. Använde både hörselskydd och skyddsglasögon. Avbröt för fika, sen skulle jag ju bara kapa det sista och enligt devisen "ska bara" tog jag tigern och kapade på.
- PANG, så small bladet och en del tog i ögats "innerglob" så det vart en skada på ögonlocket och upp mot globens innerkant. Blåmärket och den ofantliga smärtan blir till en ringande alarmklocka i framtiden.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 259 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 259 inlägg
Ja det var ju helt korkat tänkt och absolut inget man ska ta efter, inte ens om man anser sig vara en motorsågvirituos. Arboristen som jag först vidtalade bara suckade och stönade och började yra om skylift, inhyrda klättrare och ett nästan omöjligt uppdrag till ohemula pengar. Det fanns i princip ingenstans att fälla träden (Nio stycken med nästan gemensan rot vara 6 st med rotdiameter på 70-90 cm och tre med 30 till 40 cm) så jag tänkte vad f-n. Nu är träden nere och en ny motorsåg står i förrådet.Jan-L skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 174 inlägg
A.N.V.Ä.N.D A.L.D.R.I.G B.E.N.S.I.NStyrmanBerg skrev:Häromdagenhar hittade jag ett nytt sätt att få upp spillvirke på garagetaket, om man nu skulle vilja ha upp det där. För att lyckas krävs vissa saker, men jag går igenom den lite snabbt här nedan om i fall att ni är sugna på att testa.
Mission accomplished
Tur att det gick bra :|
Firefighter 575,
Christian
Vet om farorna, men lyckades hamna perfekt i brännbarhetsområdet med nära nog optimal blandning syre-bensin. Det händer inte ofta, och skulle nog inte lyckas få till det så bra igen även om jag försökte.Chrissofsweden skrev:
En stor del av mitt arbete går ut på att säkerställa att allt på jobbet sköts med säkerheten i första rummet. För att hålla kunskaperna vid liv måste man leka lite när man är hemma.
Det hela låter vårdslösare än vad det var, det sköttes under ordnade former med säkerhetsaspekten i tankarna. Men, det är ett bra råd att låta bli bensinen när man ska tända på brasan...
Been there done that några gånger om alltid lika kul att se hur folk reagerar när de i förväg inte vet om att de kommer smällaStyrmanBerg skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 679 inlägg
Styrman Bergs bensinäventyr påminner mig om när min salig mormor för många år sedan hade läst i en veckotidning att man kunde bli av med sorkarna, som på den tiden hemsökte deras villaträdgård, med hjälp av bensin. Så hon hällde ner bensin i närmaste sorkhål. Och tände på.
Huset står faktiskt kvar än i dag. Men sorkarna försvann.
Huset står faktiskt kvar än i dag. Men sorkarna försvann.
Skyddsglasögon kostar en spottstyver. Gå och köp tio par direkt, så har du alltid några i närheten.