Har allla lemmar i behåll, men inte pga att jag är speciellt smart, utan rena rama råa bondturen. BE CAREFUL OUT THERE!

Nu när tråden ändå är uppe skulle jag vilja höja en varningens finger för klyvkniven på bordscirkelsågen. Inte dess vara eller icke vara, utan snarare vikten av att denna sitter fast!

Härom månaden höll jag på att tillverka en ny zero clearance insert (svenskt namn?) till min Inca Major. Inserten var tänkt att passa en ny 3,2mm bred dyr CMT-klinga. Tog bort klyvkniven och såg till att få fräst spåret till klingan (Majoren går inte riktigt att höja under gång). Monterade inserten samt klivkniven. Skulle sedan snabbt kolla att allting var OK så jag tog bara ett steg tillbaka och startade sågen utan varken hörselskydd eller skyddsglasögon. Jodå, det såg bra ut, TJONG!

Kastade mig åt sidan, funderade på vad som gick fel och sparkade sedan till nödstoppen på maskinen. Vad hände? Jo, jag hade bara spänt klyvkniven lite lätt för hand. Denna vibrerade sedan in i klingan som högg ett bra tag om klyvkniven. Som tur var var SUVA-skyddet på såget skapligt långt nerfällt så klyvkniven tog en rundtur i skyddet och satte sig sedan rätt ner och spräckte inserten. Klyvkniven blev rejält tilltufsad, den sprillans nya klingan likaså. Hade inte SUVA-skyddet tagit klyvkniven vet jag inte riktigt vad som hänt. Klart är dock att en dröse härdade sågtänder försvann ut i rummet.

Lärdom: Ytterligare en bekräftelse på att man inte "ska bara" utan alltid ska tänka till före. Dessutom ska man inte starta sina maskiner utan skyddsutrustning även om man inte ämnar jobba med dem.

Milkshaken
phl:
Sånt där kan gå så jäkla snabbt... Själv kommer jag ihåg när jag hjälpte min svåger vid hans bonnsåg... (Traktor, remskivor, jättebig klinga, ett riktigt gammalt och fint rullbord i INCH.... ) nåväl, jag var väl en 14-15 år, hade i uppdrag att "stabbe, och köre knörr" .. Stabbet gick galant, knörrningen likaså, tills jag skulle,,, "bara upp lite till" med skyffeln... Skyffeln small in i klingan så man trodde hela sågen skulle rasa.... Min hand var som tur var inte så stark utan att skyffeln slogs ur näven på mig....
Jävlar vad spak man blev, för att inte tala om dom andra två,,, svågern och en till vid sågbänken.... Klingan fick vi ta till en silversmed för balansering och slipning och skränkning... Skyffeln var obrukbar och jag oskadd... Som tur var... Snabbt går det.....

Lite, då fortsätter vi här

För oss som är intelligenta(?) nog att hålla på med hussysslor så händer det nog saker. Övriga får väl anses leva ett händelsefattigt liv. Och man behöver inga avancerade maskiner, det räcker med en vanlig stege.

Stege 1
För några år sedan så skulle jag hänga fast en nerrasad klängväxt (vildvin?) på ena gavelns vindskiva, jag använde några vanliga kabelklammer med inbyggd spik och en Al-stege, på marken fanns betongplattor. Jag sträckte mig lite utanför stegen och på mindre än en tiondels sekund så hade stegen roterat ett halvt varv och jag befann mig på insidan av stegen, mellan stegen och husväggen. Med hjälp av sinnesnärvaro och överlevnadsinstinkt kunde jag hålla mig fast sådär 3-4 m över marken och lugnt och fint klättra ner.

Stege 2
Min hovsnickare skulle hjälpa mig att montera några takplåtar, han uppe på taket och jag nere på stegen. Helt plötsligt gled stegen i sidled (plåt mot plåt, och det gick fort) och jag befann mig nere på marken, men jag lyckades kura ihop mig för att undvika att slå huvudet i en stoor sten. Stukade foten men värken och svullnaden kom först efter ett par dagar, inhandlade ett stödförband i apoteket. De tyckte ju att jag skulle uppsöka en läkare men vem har tid med sådant, jag var ju inte färdig med taket.

Stege 3
Reste stegen mot en brokvist med vindskiva av plåt när jag skulle måla. Resten kan ni föreställa er. Jag lyckades i alla fall rädda halva färgburken

Stegfot är en bra grej, jag rör inte en stege utan sådan.

Stod på en trappstege för tre veckor sedan och fixade med panel som jag har klätt in ett fult rörschakt med. Var tvungen att sträcka mig litet åt sidan och trappstegen vinglade till, vilket fick mig att tappa balansen. Jag fick bakvikt men föll inte direkt, utan lyckades på något vis halvspringa baklänges nedför trappstegen och det var först när jag hade kommit till det nedersta eller näst nedersta steget som jag verkligen ramlade raklång bakåt. Medan jag gjorde det hann jag tänka att det var tur att jag tydligen var på väg rätt ner i den halvmeterbreda korridoren mellan kap- och gersågen på dess tunga stativ och den hårda och oergonomiska radiatorn. Jag hann också inse att om jag stack ut armarna det minsta för att ta emot mig skulle jag antagligen krossa armbågarna mot nämnda prylar - så jag föll helt enkelt platt på rygg på golvet.

Jag blev halvt invalidiserad i ett par veckor. Nu är det bättre och jag har just varit hos en kiropraktor som konstaterade att det bara var muskler och ledband som tog stryk, inte ryggraden. Men om jag hade fallit i en bara lite annorlunda vinkel hade en sån banal olycka kunnat sluta hur illa som helst.

Mycket kloka ord mrfrenzy. Och nån måtta får det ju vara på dumheterna, en stegfot finns med i sommarens investeringsplan, skall bara äska anslag.

Lite illamående efter att ha läst igenom tråden...

Ska-bara: Dremel med kapskiva (ca 30mm), skall bara kapa en bit pianotråd. Pang så sitter en bit av skivan ca 2mm under ögat, inga skador, men rejält knäsvag. Alltid glasögon efter det, även om jag svärande måste leta igenom hela huset.

Dumhet två: Bandslip monterad uppochner, skall putsa av några remsor med fanér. Jobbar utan att tänka mig för så att bandet rör sig mot mig. Kommer åt bandet med höger ringfinger, som blixtsnabbt dras med mot maskinens kant där det släpper, minus 1x1cm hud. Fixas med plåster, knappt synligt nu efter tre veckor. Fortsatte att jobba med plåstret på, men nu på andra sidan av maskinen. Kom åt bandet ett par gånger till, men när man jobbade så att bandet löper bort från kroppen så händer det absolut ingenting om man nuddar bandet.

Mexitegels highlights:

1. Klippte av mig mindre delar av ett par tår när jag halkade med en flymo-gräsklippare i en slänt. Det blev kryckor ett tag och gjorde j-ligt ont.

2. Höll på med bilbygge och höll på att lägga in golvmattan i bilen. Skulle backa in i ett uthus för kvällen och eftersom stolen var utplockad fick en huggkubbe tjästgöra tillfälligt. Startar motorn och slinter samtidigt på kopplingen. Backväxeln låg i och mattan som jag höll på att lägga in hade påpassligt nog hamnat ovanpå gaspedalen och tryckt ner den i botten. Jag ramlar av stubben, bilen far med rusande motor in i uthuset och trycker upp sågverksbänken där inne mot ytterväggen innan jag har kommit upp på fötter och lyckas stänga av eländet.
Tog flera veckor för en tok-svärande farfar innan sågbänken var uppriktad igen så det gick att såga stock skapligt rakt... Bilen blev inte allt för bucklig, men det var ju en klen tröst för farfar.

3. Tycker att det blir märkligt varmt på låret när jag kapar en grövre stålbit med stora vinkelslipen. Overallen brinner upp...

4. Tankar Stiga Parken och det rinner över så klart. Klipper i skymnningen och när jag startar så ser jag hur det blir väldigt ljust och flammande bakom mig.... Rusar efter brandsläckaren (kolsyra) och fläskar på så mycket att batteriet exploderar.

5. Svetsloppa i örat så det fräste länge när jag svetsade lite rost i golvet på en gammal bil.

6. Skickar en mindre stålaxel 25 meter där det tog stopp i betongväggen i verkstaden genom att starta matningen på fel axel i supportersvarven

7. För mycket sprutspackel i dåligt ventilerad lokal gav sjukhusvistelse i en vecka.

8. Vridit ihop strömförande elstängseltråd med tång med skadad isolering (vilket jag inte visste...) när man står i en vattenfyllt dike med läckande stövlar. Trodde jäklar i mig att jag skulle hoppa upp ur diket!

• Wow
Wheelabrator
  • Laddar…
mexitegel - du fortjanar banne mig medalj! En annan skulle lagt av efter halften.

Jag får säkerligen (förhoppningsvis inte) anledning att skriva om tillbud här snart eftersom jag precis har börjat en praktik på ett finsnickeri med många roliga verktyg. Håller just nu på att sätta ihop bordsramar med häftpistol modell stor, 4 cm klammer och 8 bars tryck kan göra ont om man siktar fel...

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Sent en kväll när man är trött och man tror man är klar så upptäcker man en sak till är man klar, ska bara....
Tror jag skulle kapa av en bit på ett hyllplan och min klykniv är för tjock till den klingan jag hade i och då tar man ju bort klyvkniven.... Inte längre!

Så här blev det, men jag stod inte där han står..... Hittat siffror på nätet att biten kommer med mellan 100-120 Mph, blir ju bortimot 150-200 km/h Träffade rätt i bröstkorgen och jäklar vad svart det blev för ögonen.
http://www.metacafe.com/watch/910584/table_saw_kickback_demonstration/

Jerker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.