Suck,
Går det bra för länge tar man ut svängarna för mycket, och sedan får man påminnelsen om säkerhetsbehovet. Har man tur, som jag hade, så är det bara en mindre påminnelse, har man otur blir det värre.
Gjorde ungefär alla fel man kan göra på en gång. Skulle göra en serie mortises (68 stycken för att vara exakt). Tja, det bästa jag har för det är fräsen, men 68 stycken tar tid. 15 millimeter med 10ans stål? Tja allt sitter ju i fräsbordet som är rejält och i aluminium, och det är ett Cobolt frässtål. Så jag tänker att om jag bara matar sakta skulle det ju kunna gå att göra hela höjden i ett svep. Standardförfarandet skulle leda till runt 204 fräsningar, och det tar ju tid...
Får inte mortisen helt i mitten (vilket man aldrig får om man inte kör från båda hållen), men missade mer än ok (5.8 från ena kanten 5.2 från andra). Så att vända bitarna och köra mot samma stopp för andra sidan av arbetsstycket som jag normalt gör kändes fel, det blir en skarv att putsa. Och där spårade hjärnan ut...
Utan att tänka på vad jag gör flyttar jag stoppet till höger sida av fräsbordet (kör på en CMS, 1400 modulen med ett stort aluminiumbord som fräsanhåll. Använder vanlig träkloss som stopp, fastspänd med en wolfrcraft enhandstving, använder OF modulens fjäderanhåll uppifrån, och OFmodulens fjäderanhåll utifrån och in mot aluminium plattan).
För in biten till fräsen, från höger, och där smäller det rejält. Fjäderanhållet är inte starkt, det är ett festool plastanhåll. Hade jag bytt ut det mot vinkelanslaget WA, vilket jag senare gjorde, så hade allting fungerat (det vet jag eftersom jag just gjort det) frånsett det dumma med att köra 15 millimeter i en vända.
Men nu är det som sagt inte aluminium som sitter på utsidan av fräsbordet, det är en "featherboard" i enklaste form. Och jag kör ju faktiskt ett climbing cut. Suck, fräsen hugger tag i biten det första den får syn på den, kastar ut den mot featherboarden som ger efter, får tag på en massa trä som nyss var på insidan av stålet, trasar sönder det, har inget att tugga på varvid featherbordet lyckas kasta tillbaka träbiten in till fräsen som får till en ny climbing cut, och kastar tillbaka biten mot featherboarden som ger efter varvid det finns utrymme för en ny stor tugga trä som nyss var på insidan av fräsen, ... . Det enda jag hinner göra är att släppa arbetsstycket och sedan har det gått de 34 millimeterna in till stoppet, trasat sönder hela insidan av trästycket, slått till stoppet så hårt att det flyttar sig 8 millimeter och därmed erbjuder ytterligare 8 millimeter extra trä att tugga sönder, samt lyckats vrida hela fräsanhållet trots att det satt fastspänt (inte jättemycket, men 0.4 millimeter till).
Att allt det här skulle hända visste jag egentligen, vilket är skälet till att jag aldrig gjort så innan, men jag hade inte tankarna på vad som var rätt, jag hade tankarna på vad jag ville slippa göra. Jag hade tur, det enda som gick sänder var en bit trä.Och jag är så glad att jag inte längre fräser på mitt gamla wolfcraft fräsbord. Även på CMSen kunde det här gått riktigt illa. På ett sämre fräsbord hade det lätt kunnat lossa lite mer...
--- Mats ---
Går det bra för länge tar man ut svängarna för mycket, och sedan får man påminnelsen om säkerhetsbehovet. Har man tur, som jag hade, så är det bara en mindre påminnelse, har man otur blir det värre.
Gjorde ungefär alla fel man kan göra på en gång. Skulle göra en serie mortises (68 stycken för att vara exakt). Tja, det bästa jag har för det är fräsen, men 68 stycken tar tid. 15 millimeter med 10ans stål? Tja allt sitter ju i fräsbordet som är rejält och i aluminium, och det är ett Cobolt frässtål. Så jag tänker att om jag bara matar sakta skulle det ju kunna gå att göra hela höjden i ett svep. Standardförfarandet skulle leda till runt 204 fräsningar, och det tar ju tid...
Får inte mortisen helt i mitten (vilket man aldrig får om man inte kör från båda hållen), men missade mer än ok (5.8 från ena kanten 5.2 från andra). Så att vända bitarna och köra mot samma stopp för andra sidan av arbetsstycket som jag normalt gör kändes fel, det blir en skarv att putsa. Och där spårade hjärnan ut...
Utan att tänka på vad jag gör flyttar jag stoppet till höger sida av fräsbordet (kör på en CMS, 1400 modulen med ett stort aluminiumbord som fräsanhåll. Använder vanlig träkloss som stopp, fastspänd med en wolfrcraft enhandstving, använder OF modulens fjäderanhåll uppifrån, och OFmodulens fjäderanhåll utifrån och in mot aluminium plattan).
För in biten till fräsen, från höger, och där smäller det rejält. Fjäderanhållet är inte starkt, det är ett festool plastanhåll. Hade jag bytt ut det mot vinkelanslaget WA, vilket jag senare gjorde, så hade allting fungerat (det vet jag eftersom jag just gjort det) frånsett det dumma med att köra 15 millimeter i en vända.
Men nu är det som sagt inte aluminium som sitter på utsidan av fräsbordet, det är en "featherboard" i enklaste form. Och jag kör ju faktiskt ett climbing cut. Suck, fräsen hugger tag i biten det första den får syn på den, kastar ut den mot featherboarden som ger efter, får tag på en massa trä som nyss var på insidan av stålet, trasar sönder det, har inget att tugga på varvid featherbordet lyckas kasta tillbaka träbiten in till fräsen som får till en ny climbing cut, och kastar tillbaka biten mot featherboarden som ger efter varvid det finns utrymme för en ny stor tugga trä som nyss var på insidan av fräsen, ... . Det enda jag hinner göra är att släppa arbetsstycket och sedan har det gått de 34 millimeterna in till stoppet, trasat sönder hela insidan av trästycket, slått till stoppet så hårt att det flyttar sig 8 millimeter och därmed erbjuder ytterligare 8 millimeter extra trä att tugga sönder, samt lyckats vrida hela fräsanhållet trots att det satt fastspänt (inte jättemycket, men 0.4 millimeter till).
Att allt det här skulle hända visste jag egentligen, vilket är skälet till att jag aldrig gjort så innan, men jag hade inte tankarna på vad som var rätt, jag hade tankarna på vad jag ville slippa göra. Jag hade tur, det enda som gick sänder var en bit trä.Och jag är så glad att jag inte längre fräser på mitt gamla wolfcraft fräsbord. Även på CMSen kunde det här gått riktigt illa. På ett sämre fräsbord hade det lätt kunnat lossa lite mer...
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Skönt att det gick bra Mats. Det är lätt att hamna fel. Jag lägger en länk till denna tråd i olyckastråden (http://www.byggahus.se/forum/verkty...r-olyckstillbud-med-maskiner-och-verktyg.html).
Har du möjlighet så ta gärna en bild på den felaktiga uppsättningen, det blir ännu tydligare då.
Har du möjlighet så ta gärna en bild på den felaktiga uppsättningen, det blir ännu tydligare då.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Skönt att höra att det gick bra! Det gäller att tänka sig för mellan varven, och hjärnsläpp får alla ibland. Fräsarna verkar rätt beskedliga, men ibland blir man påmind om att det inte är så.
Bara för att rekapitulera din berättelse: Jag förstår det som att du gjorde två missar. Du skulle ta för mycket på en gång, och sen körde du åt fel håll, så det drog in biten i kuttern istället för skickat iväg det?
Bara för att rekapitulera din berättelse: Jag förstår det som att du gjorde två missar. Du skulle ta för mycket på en gång, och sen körde du åt fel håll, så det drog in biten i kuttern istället för skickat iväg det?
Du har rätt i rekapituleringen. Första missen (tog för mycket på en gång) vet jag dock inte hur farlig den är, den har jag gjort förr. Den slutade jag inte med, jag körde färdigt efteråt med samma dumhet, i tron att den ensam bör vara rätt okey.Mr Handyman skrev:Skönt att höra att det gick bra! Det gäller att tänka sig för mellan varven, och hjärnsläpp får alla ibland. Fräsarna verkar rätt beskedliga, men ibland blir man påmind om att det inte är så.
Sen fick jag hjärnsläpp, jag körde åt fel håll. Ett climbing cut är alltid farligt, och de få gånger jag gör dem (fräsning av yttersta lagret trä vid utgången av zinktappar till exempel för att slippa flisat trä), så är jag extremt noga med att hålla mycket hårt i fräsen, som står på en mycket stabil grund, och bara ta en ytterst liten millimeter. Istället körde jag ett climbing cut, utan att inse det i förväg, och utan att ha huvudet med mig, och med en fräs med 15 millimeter skäryta direkt mot materialet och med absolut otillräckligt mothåll för den kraften.
Skall försöka få upp en bild av det för att förklara (Daniel bad om en).
--- Mats ---
Det är ofta de små oskyldiga jobben som är farliga. Min hittills enda rejäla skada fick jag, när jag skulle finjustera en liten bit masonitskiva i en justersåg (med tillfälligt bortplockat skydd). Och den enda blodiga fräsolyckan jag sett "live" var med en handöverfräs. Den stora bordsfräsen har hittills ett bättre skadeprotokoll, men det beror nog på att man automatiskt får större respekt för en maskin som SER läskig ut. Det är bra med en tankeställare ibland, sålänge man har fingrarna i behåll...
Bra sammanfattning, vi behöver varningarna för att bli försiktiga. Bara att hoppas att de är bra nog för att förstås, och små nog för att inte ha skapat verklig skada.bigsnucke skrev:Det är ofta de små oskyldiga jobben som är farliga. Min hittills enda rejäla skada fick jag, när jag skulle finjustera en liten bit masonitskiva i en justersåg (med tillfälligt bortplockat skydd). Och den enda blodiga fräsolyckan jag sett "live" var med en handöverfräs. Den stora bordsfräsen har hittills ett bättre skadeprotokoll, men det beror nog på att man automatiskt får större respekt för en maskin som SER läskig ut. Det är bra med en tankeställare ibland, sålänge man har fingrarna i behåll...
--- Mats ---
Såg på bygglov igår och där fräste de spår i en mdf-skiva (tror jag det var). Dock berättade de hur man INTE skulle fräsa för att undvika nåt liknande. Jag har aldrig använt en fräs själv så jag hängde inte riktigt med på vad de sa men det är bra att de faktiskt förklarar farorna med verktyg för alla hemmapulare som inte tänker efter före.
Nja, jag var på spänn hela tiden eftersom jag körde med stålet för högt upp. Det som hände var inte det jag tänkte på som farligt, men jag var ändå beredd.CCPusher skrev:
Nå här kommer tre bilder som skall kunna förklara dumheten lite tydligare. Först hur jag satt upp den ursprungliga fräsningen, vilket är en standard för mortises och enligt skolboken (enda undantaget att jag i det här fallet inte sänker ner biten på fräsen eftersom jag skall slida in tappen senare).
Nästa bild visar hur jag sedan gjorde den vansinniga lösningen, genom att fräsa en climbing cut bort från anhållet.
Sista bilden visar hur jag sedan avslutade fräsningen, på ett relativt säkert sätt. Kan tilläggas att skolboksexemplet hade varit att ta bort det ursprunliga anhållet och bara fräsa mot vinkelanslaget.
--- Mats ---
Fräsen och borddågen är de två verktyg jag tänker på som farligast. Inte så att en borr, en cirkelsåg, en elhyvel eller en vinkelslip inte är farliga, men både fräsen och bordssågen har både förmågan och ovanan att vilja kasta arbetsstycken omkring sig om man slarvar.altaxis skrev:Såg på bygglov igår och där fräste de spår i en mdf-skiva (tror jag det var). Dock berättade de hur man INTE skulle fräsa för att undvika nåt liknande. Jag har aldrig använt en fräs själv så jag hängde inte riktigt med på vad de sa men det är bra att de faktiskt förklarar farorna med verktyg för alla hemmapulare som inte tänker efter före.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fönsterruta sprack plötsligt
Fönster & Dörrar -
Plötsligt imma på insida fönster
Fönster & Dörrar -
Integrerad diskmaskin: fronten som plötsligt klämmer fast vid öppning
Vitvaror -
Fläkt/ventilationssystem drar helt plötsligt mycket el.
Ventilation -
HJÄLP! Rego 634 svarar plötsligt inte på kontrollpanelen
Värme allmänt