313 832 läst · 1 463 svar
314k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Stod och kapade ytterpanel med en väl använd Kap/Geringssåg Selekta (tror jag de va) när maskin började spöka..
Först tror jag att klingskyddet inte ville åka upp och då gick såklart inte sågen att få ner, Eltejpade upp klingskyddet och allt funkade galant!
Sågade vidare och allt funkade kanon tills att jag släppte såghandtaget och sågen åker rätt upp och fjädern som sågen vilar på flyger ut i en jävla fart centimetrar från mitt huvud plus att sågklingan gick rätt ner i stativet.
Sen tog jag paus
Stod på en stege cirka 4 meter upp och skulle göra ett snitt, tänkte att en cirkelsåg borde vara kalas, Men när jag sen stod på stegen med sågen i näven så kom jag liksom till insikt att de här kan ju gå hur illa som helst!
Så jag la ner de och de är jag glad för...
Först tror jag att klingskyddet inte ville åka upp och då gick såklart inte sågen att få ner, Eltejpade upp klingskyddet och allt funkade galant!
Sågade vidare och allt funkade kanon tills att jag släppte såghandtaget och sågen åker rätt upp och fjädern som sågen vilar på flyger ut i en jävla fart centimetrar från mitt huvud plus att sågklingan gick rätt ner i stativet.
Sen tog jag paus
Stod på en stege cirka 4 meter upp och skulle göra ett snitt, tänkte att en cirkelsåg borde vara kalas, Men när jag sen stod på stegen med sågen i näven så kom jag liksom till insikt att de här kan ju gå hur illa som helst!
Så jag la ner de och de är jag glad för...
Jag vil varna för att svetsa med billiga svetshjälmar med dålig eller för svag avbländing. Har åkt på s.k "svets-blänk" riktigt jävligt när jag var yngre. Det gör så galet ont känns som nån hällt syra och sand i ögonen, och det gör lika ont om man tittar eller blundar. Kunde inte sova på en natt och höll fan på bli knäpp av smärtan. Dagen efter fick jag köra solbrillor till gas-svetsen för att kunna gå ut i i solljuset.
En annan grej att tänka på är när man svetsar galvat stål. Röken från denna kan man få något som kallas galv-frossa=feber och illamående/kräkningar man blir riktigt sjuk. det kan avhjälpas med att dricka mjölk.
En annan grej att tänka på är när man svetsar galvat stål. Röken från denna kan man få något som kallas galv-frossa=feber och illamående/kräkningar man blir riktigt sjuk. det kan avhjälpas med att dricka mjölk.
Jag höll på och pinnsvetsade en hel dag och var duktig och noga med att använda skärmen.
Sen när jag var klar för kvällen och hade plockat in grejerna upptäckte jag att det var en liten bit kvar, svetsade ungefär 1/3 pinne utan skärm, sen fick jag lida hela natten på motsvarande sätt som du beskriver...
Sen när jag var klar för kvällen och hade plockat in grejerna upptäckte jag att det var en liten bit kvar, svetsade ungefär 1/3 pinne utan skärm, sen fick jag lida hela natten på motsvarande sätt som du beskriver...
* Ska skruva upp en lampa och står på en stol. När jag är klar ska jag kliva ner, och trodde att rggstödet var framåt, så jag kliver bakåt. Naturligtvis var ryggstödet där, jag snubblar och landar pladask på rygg från stolshöjd. Underligt nog inga skador alls, det gjorde inte ens speciellt ont, men jag kan tänka mig om det hade legat lite verktyg, en verktygslåda eller något annat stuff där.
* Hålsågsborr, billiga varianten med lösa blad som man sätter i en hållare. Den högg, bladet fläktes ur hållaren och var väldigt nära att riva sönder armen. Mycket otäckt, numera använder jag enbart varianten där hålsågen är som en kopp i ett stycke, och man bara byter ut centrumborren.
Jag vill också slå ett slag för hörselskydd. Det behöver inte blöda för att vara en skada, och det är måttligt coolt när man har en konstant motorväg i öronen och inte hör vad folk säger i brusiga miljöer. Verktyg väsnas, då har man hörselskydd, annars kommer man att få hörselproblem senare.
* Hålsågsborr, billiga varianten med lösa blad som man sätter i en hållare. Den högg, bladet fläktes ur hållaren och var väldigt nära att riva sönder armen. Mycket otäckt, numera använder jag enbart varianten där hålsågen är som en kopp i ett stycke, och man bara byter ut centrumborren.
Jag vill också slå ett slag för hörselskydd. Det behöver inte blöda för att vara en skada, och det är måttligt coolt när man har en konstant motorväg i öronen och inte hör vad folk säger i brusiga miljöer. Verktyg väsnas, då har man hörselskydd, annars kommer man att få hörselproblem senare.
Får du det, bälga i dig massor av mjölk, så mycket att du nästan blir illamående. Det hjälper.
Jag gillar min Vikingstep, lätt, tar ingen plats alls nästan bokstavligen, och är stabil i utfällt läge. Men det gör rätt ont när man kliver ner från den och glömmer att stegen är på framsidan, då faller du ner med foten (avslöjar min nonchalans vad gäller arbetsskor inomhus) som hamnar på en smal stående aluminiumribba längst ner på den steglösa sidan.
Har hänt mer än en gång och det är inte kul, fast inte direkt i paritet med andra exempel i tråden!
/A
Har hänt mer än en gång och det är inte kul, fast inte direkt i paritet med andra exempel i tråden!
/A
Skulle vilja rekommendera alla att se över sina andningsskydd.
Skadorna som kommer av att inandas finfördelat damm från t.ex ek och MDF syns ju inte direkt, men när man väl har fått lungproblemen är det ju försent.
Riktiga halvmasker med utbytbara filter är ju inte ens speciellt dyra, använder själv ett märket som heter SCOTT sitter skönt och nya filter kostar runt hundralappen.
Skadorna som kommer av att inandas finfördelat damm från t.ex ek och MDF syns ju inte direkt, men när man väl har fått lungproblemen är det ju försent.
Riktiga halvmasker med utbytbara filter är ju inte ens speciellt dyra, använder själv ett märket som heter SCOTT sitter skönt och nya filter kostar runt hundralappen.
Är ni med i statistiken:
http://www.metro.se/2009/11/27/4646/20-000-hemfixare-hamnar-pa-akuten/
Citat ur artikeln:
"Över 20 000 hemmafixare sjabblade förra året till det så allvarligt att de tvingades uppsöka akuten"
http://www.metro.se/2009/11/27/4646/20-000-hemfixare-hamnar-pa-akuten/
Citat ur artikeln:
"Över 20 000 hemmafixare sjabblade förra året till det så allvarligt att de tvingades uppsöka akuten"
Måhända lite OT, dock byggrelaterat; hade lastat ett rejält antal spånskivor och 2"4-reglar på ett vanligt öppet släp. Plötsligt, mitt på en raksträcka, började hela ekipaget wobbla och bilen (Volvo 245) blev fullständigt ostyrbar. Fick dessbättre grepp igen ganska omgående och jag hamnade inte i diket. Lärdom; överlasta inte ett släp, potentiell livsfara.
Var på akuten senast i förra veckan...=)jac skrev:
Det var byggrelaterat i viss mån denna gången, höll på att lägga lite golv. Har ett paj knä som ibland får för sig att "hoppa ur läge", och oftast så går det att tvinga tillbaka det med enbart lite vilja och smärta. Men denna gången var det inte så lätt så det blev akuten och en bedövningsspruta i knäleden innan det gick att återställa.
Men, eftersom man är man och således dum i huvudet när det kommer till kroppen så fortsatte jag på golvet när jag kom hem... Dock med lite mer eftertanke innan jag snedbelastade det knäet.
Jag borde vara med:blushing:jac skrev:
Lyckades att göra ett hål rakt genom tummen...
Borrade RF-plåt med en 4mm borr. Borren satt i en vanlig skruvdragare och jag höll biten jag borrade i med andra handen. Plötsligt gick borren av och resten (den del som satt kvar i skruvdragaren) slog ner på tummen... AAjjjj!
Den träffade nageln och fortsatte in i fingret. Blödde ganska rejält så jag gjorde rent lindade runt en blodstoppare och fortsatte jobba någon timme till. På kvällen var det dags för middag och jag behövde byta förband för att det skulle se ok ut. När jag rullat av det gamla förbandet och på nytt gjort rent tummen hittade jag utgångshålet på andra sidan av tummen... blev ganska spak i detta läge.
... insåg vad jag gjort först nu! Tjejen skjutsade till ortopedakuten, undersökning med röntgen mm följde. Det visade sig att jag hade lyckats göra ett 4mm hål rakt genom nageln och tvärs igenom tummen och ut på andra sidan. På vägen hade jag visst borrat av yttersta spetsen på benet i tummen oxå, som nu var lös!
Resultatet idag är en tumme som är nästan helt återställt, undantaget är att det är svårt att knäppa skjortmanschetterd^_^b
Troberg: du är inte ensam kan jag trösta dej med...
I våras eller om det var i vintras, så hade jag på fredagkvällen "Tutat" lite,,, ett par groggar.. Äntligen kände jag inspiration att sätta upp nya taklampan i köket, ja den över matbordet....
Vi skulle ju dessutom ha gäster på lördagen, så det kändes rätt ok att sätta upp lampan...
lampan är sån med hiss, och sådan koppling man måste skruva dit sladdarna på. Sagt och gjort, sätter igång från stolen, men ville ju komma upp lite lite till... Ahh, bordet, vårat ekbord borde ju hålla om jag sätter en fot på var sida om skivan... Tilläggas ska att vi på ena sidan har 2 st, laptop, och i mitten emellan dessa stod 1 st stereoanläggning modell mindre.
jag sätter upp foten på ena sidan, och sen upp med andra foten på den andra, och då............. Jävlar vilken smäll det blev, bordet veks på mitten, där i på golvet ligger vi i en salig blandning med datorer, stereo, och så mig....
Det gick hyfsat, jag skadade knäet men behövde inte uppsöka sjukan, stereon åkte in i frugans nya laptop..... blev att ta på "drullen" Men ändå.... så jäkla snabbt och dumt allting kan gå...
I våras eller om det var i vintras, så hade jag på fredagkvällen "Tutat" lite,,, ett par groggar.. Äntligen kände jag inspiration att sätta upp nya taklampan i köket, ja den över matbordet....
Vi skulle ju dessutom ha gäster på lördagen, så det kändes rätt ok att sätta upp lampan...
lampan är sån med hiss, och sådan koppling man måste skruva dit sladdarna på. Sagt och gjort, sätter igång från stolen, men ville ju komma upp lite lite till... Ahh, bordet, vårat ekbord borde ju hålla om jag sätter en fot på var sida om skivan... Tilläggas ska att vi på ena sidan har 2 st, laptop, och i mitten emellan dessa stod 1 st stereoanläggning modell mindre.
jag sätter upp foten på ena sidan, och sen upp med andra foten på den andra, och då............. Jävlar vilken smäll det blev, bordet veks på mitten, där i på golvet ligger vi i en salig blandning med datorer, stereo, och så mig....
Det gick hyfsat, jag skadade knäet men behövde inte uppsöka sjukan, stereon åkte in i frugans nya laptop..... blev att ta på "drullen" Men ändå.... så jäkla snabbt och dumt allting kan gå...
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Vinkelslip: ANVÄND SKYDDET! Precis när jag insåg att det var osäkert så bestämde jag mig för att hämta skyddet. På en millisekund hade jag slipat bort en del av knogen när jag skulle lägga ifrån mig den!
/Christian
/Christian
Kan berätta om ett 'ska bara fixa jobb' som jag gjorde för några år sedan. Vi hade slut på ved till kökskaminen, killen som hade ved kunde inte leverera på stört då han hade klingan på slipning, men det var OK om jag plockade lite ved på på vedbacken för att klara några dagar. Den mesta veden var ganska grov och vresig, men det var kallt så jag plockade åt mig lite ved på kärran. När jag kom hem så startade jag upp byggsågen och började kapa upp veden i längder som skulle passa i kaminen, ca 30 cm var max måttet. Min sambo stod bakom och gav mig veden och jag sågade, allt gick bra till att börja med, veden var nästan sågad och klar när jag troligen gick i en kvist, veden kastade och kastade in min vänstra hand i i klingan. Det gjorde inte speciellt ont men när jag såg att alla fyra fingrana var vikta i 180 grader åt fel håll insåg jag att det nog måste vara ganska smärtsamt i alla fall. Operationen tog två duktiga handkirurger 7 timmar och resultatet för mig är att jag saknar helt min vänstra pekfinger, de övriga tre fingrarna är knappt böjbara då jag sågade sönder alla knoglederna, de saknar känsel och är till stor del oanvändbara, min tumme är numera så spetsig att jag utan problem skulle kunna peta näsan med den. Vad jag däremot är tacksam för är att jag inte hade vare sig ringar eller handskar på mig, om jag haft det så hade troligen alla fingrar varit helt borta. Efter olyckan hade jag svårt att ens höra en såg på avstånd, byggsågen gick på blocket och först 3 år efter olyckan köpte jag en ny såg.
Även om det var en dyrköpt erfarenhet så lärde jag mig något på vägen.
-Ha aldrig bråttom tillsammans med maskiner,
-Använd maskiner till det de är avsedda för.
-Fundera först vad som kan gå fel och hantera situationen därefter.
Även om det var en dyrköpt erfarenhet så lärde jag mig något på vägen.
-Ha aldrig bråttom tillsammans med maskiner,
-Använd maskiner till det de är avsedda för.
-Fundera först vad som kan gå fel och hantera situationen därefter.