Kom att tänka på ett litet missöde jag hade på jobbet för några månader sen.
Kom gående på väg till lunch när jag såg två av grabbarna hålla på med en vinkelslip, tyckte det såg lite märkligt ut så jag gick dit och frågade vad dom höll på med. Svaret gillade jag inte, det visade sig att strömbrytaren var sönder och när dom startade maskinen var det full fart så fort sladden sattes i enligt dom. Skällde lite eftersom jag har tjatat dom sista åren att har vi maskiner som är sönder på något sätt så ska dom antingen repareras eller så slänger vi och köper nytt. Som grädde på moset så körde dom utan sprängskydd med kap-skiva, något jag avskyr och gör allt för att bekämpa.
Innan jag gick därifrån fick jag den ljusa idéen att jag skulle kolla om det var så att strömbrytaren verkligen var kass. Höll maskinen lite slarvigt, bad dom stoppa i sladden och vips så hade maskinen slitit sig ur mitt grepp, studsat på foten som jag naturligtvis inte hade skyddsskor på och låg och tuggade på däck. Besiktning av skon visade att Nike inte klarar det, det gör inte heller strumpor från Stadium och man är ju inte stålmannen så mitt kött är inte heller kapskivebeständigt. Som tur var så var det en väldigt snabb kontakt med sko och fot, bara en liten skråma men det kunde gått illa.

Hädanefter köper jag inte in några vinkelslipar utan att dom har startspärr...

Satt och körde traktorgrävaren och störde mig på ett knackande missljud som hade uppstått tidigare samma vecka. Ljudet ändrade inte frekvens itakt med motorvarvet. Tillslut ringde jag meken som lovade att komma förbi vid tillfälle. Jobbade på resten av dagen. Meken dök inte upp och dagen efter var rutorna smutsiga. När jag ställde mig på ena skärmen för att putsa bakre sidorutan så kastade jag ett getöga upp på taket. Där låg en sten stor som ett ägg och skramlade runt. Skyndade mig att ringa meken för att berätta att jag själv "reparerat" felet. Drog en djup suck av lättnad att han inte hade hunnit ut.

När jag var ung så skulle jag skära upp en wellpappskiva men min nya morakniv, skulle visst bli en robot minns jag :) drog kniven mot mig samtidigt som jag håll i med andra handen, ooops, sved till i pekfingret, toppen hängde i en tråd, hade gått igenom nagel och allt! Med kirurgtejp så satte grannens fru tillbaka fingertoppen och den funkar bra idag :)

Farsans bil la av några mil hemmifrån när vi skulle hämta en soffa med släp. Skulle kolla om det var soppapumpen eller tändkassetten, (saab 900, vanligt fel) drar på med startgas i insuget, bilen hostar igång, jag sprutar vidare, och vidare .. och konstaterar att det är soppapumpen stilla.... När jag tar bort handen känner att jäklar vad kallt det blev på fingret, det sticker.. försöker värma upp den i armhålan. Gör ont som f-n dagen efter, går till läkarstation och de kostaterar att jag har förfryst fingerspetesen i höjd med nageln. Bara att avvakta och se om den trillar av eller om det finns något levande kvar innuti... fingret blir gult och blått och fingerspetens läskigt genomskinlig. Men efter någon månad börjar normal färg återkomma, den klarade sig :) tog nog äver 2 år innan jag fick någon känsel igen.

Annars har det bara varit några mindre incidenter med chucknyckel kvar i pelarborr utan skador, och metallbit i ögat efter vinkelslip, trots vanliga glasögon och skyddsglasögon modell biltema med resor runt nacken. Fick åka till ögonkirurgen som bedövade ögat och skrapa bort biten. Hände igen trotts skyddsglasögon men fick ut biten. Har nu köpt googles som sluter helt helt tätt runt ögonen och inte har några lufthål.

Ahlbom skrev:
När jag var ung så skulle jag skära upp en wellpappskiva men min nya morakniv, skulle visst bli en robot minns jag :) drog kniven mot mig samtidigt som jag håll i med andra handen, ooops, sved till i pekfingret, toppen hängde i en tråd, hade gått igenom nagel och allt! Med kirurgtejp så satte grannens fru tillbaka fingertoppen och den funkar bra idag :)

Farsans bil la av några mil hemmifrån när vi skulle hämta en soffa med släp. Skulle kolla om det var soppapumpen eller tändkassetten, (saab 900, vanligt fel) drar på med startgas i insuget, bilen hostar igång, jag sprutar vidare, och vidare .. och konstaterar att det är soppapumpen stilla.... När jag tar bort handen känner att jäklar vad kallt det blev på fingret, det sticker.. försöker värma upp den i armhålan. Gör ont som f-n dagen efter, går till läkarstation och de kostaterar att jag har förfryst fingerspetesen i höjd med nageln. Bara att avvakta och se om den trillar av eller om det finns något levande kvar innuti... fingret blir gult och blått och fingerspetens läskigt genomskinlig. Men efter någon månad börjar normal färg återkomma, den klarade sig :) tog nog äver 2 år innan jag fick någon känsel igen.

Annars har det bara varit några mindre incidenter med chucknyckel kvar i pelarborr utan skador, och metallbit i ögat efter vinkelslip, trots vanliga glasögon och skyddsglasögon modell biltema med resor runt nacken. Fick åka till ögonkirurgen som bedövade ögat och skrapa bort biten. Hände igen trotts skyddsglasögon men fick ut biten. Har nu köpt googles som sluter helt helt tätt runt ögonen och inte har några lufthål.

Det där med startgasen känner jag igen, skulle hjälpa farsan att starta hans Golf folkracebil när jag var typ 10år.
Startgas var det ju som gällde på den och när den väl smattrat igång så var pekfingret väääääldigt kallt.
Men efter några veckor så hade jag full känsel igen.

För 2 år sedan så skulle jag lossa hydraulslangen till lyftcylindern på en dieseltruck (jobbar som truckmek). Den satt hårt som attans så jag fick ta i som en tok, och plötsligt så tvärsläppte den så jag drar armbågen i stativkanten och lyckas träffa någon nerv där dessutom.
Ont som attans gjorde det och dessutom så har känseln försvunnit i lillfingret och ringfingret.
Tänkte att nu har jag skadat någon nerv där så att dom fingrarna är "döda", men efter ca 6 timmar så kunde jag faktiskt röra dom igen.

Kan skriva om en olycka som hände på jobbet förra veckan.

Det var en sommarjobbare som jobbade i godsmottagningen som råkade illa ut.

Han höll på att packa upp inkommande material och hade kommit till två stycken ganska stora lådor, typ som hinkar i storlek.
Den första öppnade han och i den var det en metallklump, cirka 30cm i diameter och lika lång, som han plockade upp innan han öppnade den andra lådan.
I den lådan var det en likadan metallklump som han plockade upp ur lådan och skulle ställa ovanpå den andra klumpen.
Det var då olyckan hände, metallklumparna var nämligen inga vanliga metallklumpar utan två stycken ruggigt starka magneter! SMACK sa det och så satt bägge händerna fast utan att han kunde ta sig loss.

Arbetskamraterna skyndade till men det var omöjligt att få isär magneterna med handkraft....en kille fick springa iväg och hämta en stor kofot för att med den försöka få isär magneterna och få loss händerna.

Killen fick åka ambulans till akuten där de klippte upp handskarna och tog en titt på händerna.

Naglarna på åtta fingrar lossnade och vissa nagelband hade blivit skadade men som tur var hade inget blivit brutet....ajaj....

Hittade denna på sawmill creek idag. Postad i somras, så den är lite gammal. Än en gång är det bordssågen med sin förmåga att kasta träbitar i ansiktet på folk som är i fokus (han sågade en kort och smal träbit mellan sågklinga och staket, vilket är bland det värsta man kan göra på en bordssåg).

OBS! Som det står på forumet: Tål Ni inte se blod, klicka inte på länken.

http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?170208-Kickback-Hurts!-(WARNING!-GORY-PICTURES!!)/page3

--- Mats ---

Bytte några plankor i altanen i måndags...sa till mig själv: "Nu är du försiktig så att du inte kliver ned i hålet du tagit upp!"
Vilket naturligtvis resulterade i att jag klev ned i hålet...
Resultat: ont i vänster handled och några rediga blåmärken på vänster ben...

Hur många har klättrat på en kapad kabelstege istället för en riktig stege? Det har jag, på en pappersindustri när jag jobbade som instrumentare, 4 meter upp och ett halt betonggolv... Men klarade mig med ett uppskrapat ben och ömma hälar. Ja det var korkat, men den kabelstegen hade de använt i 5 år för att komma upp till ett förråd, så när skyddsombudet tog deras stege var det mig dom gnällde på.

Så här gjorde jag för ett år sen lite drygt. Att marken är hård på en stor del av tomten innebär inte att den är lika bra överallt. Lite för stor sten i skopan så märkte man problemet. Man ska hålla koll på att larverna är i yttersta läget också...:blushing:

• 100911catkull.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det uppenbara som tål att sägas igen...skyddsglasögon på för Hvete...slarvar mindre med det nuförtiden, men det ska man ha så fort man gör något med något som går fortare än med handkraft...

Mindre "kända" risker där jag varit på väg att bli av med fingrar:
- Kap/Ger-sågen...att inte försöka kapa för små bitar...fingrarna för nära arbetsstycket och "pang" så smäller hela biten sönder och fingrarna får sig en smäll.
- Vinylhandskar...underbart att ha när man målar och kletar med silikon....men skall INTE användas när man skruvar eller borrar...med bara handen eller i arbetshandskar kan man ju hålla i skruv eller borr för att styra lite...men vinylhandskar fastnar och dras runt som på en spole....har hänt ett antal gånger och det är först på senare tid som jag slutat med dumheterna och byter handskar eller tar av latex/vinylhandskarna.

- Isolerknivar ska man inte springa med....halkade utanför huset med en sån i handen, landade med knivhandtaget mot marken och spetsen på kniven mot halsen...rena rama turen att jag höll huvudet uppe som jag gjorde... (Inte berättat detta för frugan...)

Jag tänkte det kunde passa med en liten varning:

Både här på forumet och på andra ställen ser man ofta en fräs bordsmonterad på enklast möjliga sätt. En skiva med hål i och fräsen fäst undertill, enkelt smidigt och mycket användbart. Visst har jag tänkt tanken att det verkar lite osäkert att köra så utan skydd eller anhåll men det verkar så vanligt så det borde inte vara några problem, eller? (Kan 2 miljoner flugor ha fel?)

För någon vecka sedan skulle jag runda av kanterna på ett antal lådsidor. Eftersom sidorna var förhållandevis smala så kom jag på att jag kunde montera min lilla kantfräs på detta sätt. Det var inga problem, kanterna rundades av snabbt ock smidigt. Nu i helgen hade jag fått ihop lådorna men behövde hyfsa till några skarvar. Ett rakt frässtål med kullager i toppen var perfekt för jobbet. När jag plockade fram fräsen så kom jag att tänka på "bordet" som jag hade använt tidigare, det blir ju ännu bättre även för detta jobb.

Jag körde runt lådan med högerhanden och styrde med vänstran. När jag var på någon av de sista lådorna så hade jag fått upp farten ganska bra, när jag kom till ett hörn så drog jag bort lådan med högran men tyvärr så glömde jag att stoppa vänsterhanden som fortsatte i sin färdriktning rakt in i frässtålet!

Tack vara att det var ett stål med kullager och att jag träffade på den övre delen av stålet så blev resultatet bara ett mindre sår som bara var lite djupare än huden på ca 1 cm2. Men hade det varit ett profilstål där skären sitter en bit utanför kullagret, eller ett stål med kullagret vid skaftet, eller ett stål utan kullager, eller om jag hade träffat stålet längre ner...

Som vanligt gäller att tänka sig noga för innan och att koncentrera sig på vad man gör under tiden. Men jag tror nog att det hade hjälpt om jag hade haft ett anhåll, spånutsug eller liknande bakom stålet. Då hade jag tvingats till en rörelse enbart i sidled och inte haft möjligheten som nu att svänga runt lite "hur som helst". Ett skydd över stålet är naturligtvis önskvärt men hade inte varit möjligt vid detta jobb.

För min del blir det nu inget mer fräsande förrän det riktiga fräsbordet är färdigt.

IMG_0114.JPG

otäckt...där hade du tur i oturen;)

Jag hade riktig tur i oturen i somras.
Skulle borra ett rätt stort hål i metall och enda maskinen som fanns tillgänglig var en stor borrmaskin från Birka Tools som säljs av Swedol.

Efter ett par varv så högg det, och det är ju inget konstigt med det.
Förutom att maskinens hölje var av så spröd plast så det gick av ända nere från där sladden går in till maskinens överkant.
Sylvassa kanter blev det så jag hade ju ren tur att jag inte skar upp händerna fullständigt.
Delarna hängde endast ihop i kablarna så den var helt av.

Så, lite varning för birka tools borrmaskiner alltså. q(;^;)p

Jag tror att biltema sålde den i en gul version också, såg ut att vara precis likadan bortsett från färgen.

Jag har byggt och snickrat ungefär lika länge som jag har kunnat gå men har hitills bara skadat mig med maskiner en gång.
Och maskinen som orsakade blodspill var... En symaskin..! Nålen högg igenom pekfingernageln varpå jag ryckte bort fingret så fingertoppen klövs.

En annan incident som hade kunnat slutat riktigt illa var med en 150mm hålsåg i pelarborr där det visade sig att borrbordet inte var ordentligt fastspänt. När sågen nådde materialet slungades hela bordet åt sidan med sådan kraft att chuckaxeln blev rejält skev.

Ja Jac där hade du verkligen tur i oturen men det är bättre att lära sig den hårda vägen via små sår än avkapade fingrar.

Det är det som är så farligt när man kommer in i någon form av slentrian "att det går av bara farten"
Du skrev: Men jag tror nog att det hade hjälpt om jag hade haft ett anhåll, spånutsug eller liknande bakom stålet.
Pgr av min dammnoja så monterar jag alltid spånsug när jag fräser och det gör att man får tänka en gång till och på det viset har jag vid flera till fällen kommit på bättre sätt att fräsa.

Var du verkligen så kylig att du tog fram kameran och fotograferade eller är det plåster märken som syns på handen parallellt med frässtålet.

Mvh Pär H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.