314 816 läst · 1 463 svar
315k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Har faktiskt en motsvarande lösning i form av ett billigt hundhalsband, ungefär som en liten lastrem med plastspänne. Den ligger iträdd och klar och kan träs på en arm och dras åt med tänderna och stängas med hakan om så krävs. Där har jag bl a också en ren frottéhandduk i en fryspåse som är försluten med en liten tejpbit för att vara lättöppnad. Skulle man få en större handskada kan man vira handduken om och sedan trä plastpåsen över för att hålla ihop "paketet".Frustrator skrev:
Eftersom jag alltid är ensam i verkstaden gäller det att ha grejor jag kan hantera själv.
Usch ja, det kan snabbt bli otäckt!
//Ronnie
Jag är en stark förespråkare för Snögg sedan jag gick en utbildning i katastrofräddning och brandsläckning.
https://www.snogg.com/
Bara att vira runt. Självhäftande i sig själv men inte i hud.
https://www.snogg.com/
Bara att vira runt. Självhäftande i sig själv men inte i hud.
Det är oslagbart som plåster i ett snickeri. Det enda som sitter kvar, och man slipper blod på sina produkter. Men om man kör handen i justersågen etc, känns det otvivelaktigt som att man behöver ngn tyngre insats. Sist irrade jag in i huset och botaniserade bland kökshanddukarna. Jag hade dock tur den gången med handen, även om läkningen tog tid. Fruktansvärt lång tid.
Underskatta inte kökshanddukar. Min far fick sitt finger avhugget när han var barn i en incident som involverade ett syskon, en huggkubbe, en yxa och ett "om jag lägger ett finger där hugger hon inte" vs ett "om jag hugger tar han bort fingret."
Farmor fick lindat in både hand och finger i kökshanddukar innan färd till lasarettet där de lyckades sy tillbaka fingret. Det fungerar men sitter lite snett. Men kökshanddukar fixade situationen.
Farmor fick lindat in både hand och finger i kökshanddukar innan färd till lasarettet där de lyckades sy tillbaka fingret. Det fungerar men sitter lite snett. Men kökshanddukar fixade situationen.
Krya på dig!findus42 skrev:
Hur mycket blev det kvar av fingret?
Min svärfar högg av sitt pekfinger vid inre leden med yxa som barn men har ändå bra användning av stumpen. Han kan snurra muttrar osv ändå. Han har mekat, snickrat och tapetserat möbler i 60 år efter olyckan.
Han fick inte heller någon smärtlindring utan hans far skar rent stumpen med rakbladet och sedan bandage
Det var bättre förr. Helt klart.Ramnemark skrev:
Minns när jag sex år gammal var med morfar i hans kolonistuga och fick tälja pinnar med en rostig och slö gammal Morakniv som han öppnade färgburkar med. Naturligtvis skar jag mig — när morfar såg det långa såret längs fingret tyckte t o m han att "det där får vi nog göra rent".
Sagt och gjort, sköljning med en riklig dos terpentin tog nog död på alla bakterier, och nästan mig också! Han tyckte jag var sjåpig...
//Ronnie
När jag inte duger till snickeri så får jag väl svetsa istället.
Kapade upp i kallkap hos smederna.
Började i morse med att borra det mesta i Skepparklubbens metallverkstad. Slitsade rören på känn med vinkelkap. Meec slipen jag har som reserv, för att den bara går att använda med tumgrepp på brytaren, var nu helt rätt när pekfingret är oanvändbart.
Slipade egg på kniven. Chansade vilt på vinkel. Egg bara på en sida för att kasta den avhuggna veden framåt.
Kniven monterades mellan två plattjärn som jag förberett genom att fästa ihop dem med gängstång.
Inga bilder. Satte på stolparna på kniven först. Gängstången går igenom i slitsarna. Inne i rören sitt kullager på gängstången. Tanken är att begränsa rörelserna en ledd för att det skall gå fritt utan motstånd. I sidled sitter det brickor. Mycket glapp och luft i rören. Skräp som ramlar in ska inte kunna kila fast.
Sedan svetsa ihop bottenramen.
Pedalramen kanske är överdrivet dimensionerad. Gjort många hack under för enkel justering vid klyvningen.
Två länkarmar håller pedalramen i bakänden. Hacken håller den i önskat läge på kniven.
Höjning av kniven står gummistroppar för än så länge.
Första testerna.
Inte perfekt men... kom igen. Det är version 1:0 efter en dagar gammal idé.
Städade av arbetsområdet. Efter det testade jag lite till. Ändrade lite i arbetssättet och får nog säga att klyven fungerar som jag tänkt. Gick att fylla upp vedlåren. Den var helt tom kvällen innan olyckan.
Skönt att återigen ha en sprakande brasa.
Mvh Findus
Kapade upp i kallkap hos smederna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började i morse med att borra det mesta i Skepparklubbens metallverkstad. Slitsade rören på känn med vinkelkap. Meec slipen jag har som reserv, för att den bara går att använda med tumgrepp på brytaren, var nu helt rätt när pekfingret är oanvändbart.
Logga in
Skapa konto
Slipade egg på kniven. Chansade vilt på vinkel. Egg bara på en sida för att kasta den avhuggna veden framåt.
Logga in
Skapa konto
Kniven monterades mellan två plattjärn som jag förberett genom att fästa ihop dem med gängstång.
Inga bilder. Satte på stolparna på kniven först. Gängstången går igenom i slitsarna. Inne i rören sitt kullager på gängstången. Tanken är att begränsa rörelserna en ledd för att det skall gå fritt utan motstånd. I sidled sitter det brickor. Mycket glapp och luft i rören. Skräp som ramlar in ska inte kunna kila fast.
Sedan svetsa ihop bottenramen.
Logga in
Skapa konto
Pedalramen kanske är överdrivet dimensionerad. Gjort många hack under för enkel justering vid klyvningen.
Logga in
Skapa konto
Två länkarmar håller pedalramen i bakänden. Hacken håller den i önskat läge på kniven.
Höjning av kniven står gummistroppar för än så länge.
Logga in
Skapa konto
Första testerna.
Inte perfekt men... kom igen. Det är version 1:0 efter en dagar gammal idé.
Städade av arbetsområdet. Efter det testade jag lite till. Ändrade lite i arbetssättet och får nog säga att klyven fungerar som jag tänkt. Gick att fylla upp vedlåren. Den var helt tom kvällen innan olyckan.
Skönt att återigen ha en sprakande brasa.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Medlem
· Västmanland
· 1 613 inlägg
Skenet bedrar.P Pappa1986 skrev:
Efter lite övning så lät jag inte veden falla utan höll ovanför kniven. Helt naturligt bara att fånga toppen när det delar sig. Också säkert eftersom handen då är ovanför det farliga området hela tiden. Lätt att göra muskelminne av. Dessutom effektivt att fånga upp istället för att sprida pinnar över några kvadratmeter och sedan krypa runt för att fylla kassar. Bara att kontrollerat lägga ner i vedhämtare eftersom.
Det vi jämför med säkerhetsmässigt är metoden att hålla veden med vänster hand och slå av stickor med yxa. Med jämförbarligen lite instruktioner skulle jag våga låta min akademikersärbo eller mina barn eller min svagströmsingengörbror använda vedklyven på landet utan att behöva oroa mig.
Vi har ett gemensamt torp som ligger i Sveriges minst befolkade län. 4mil till hjälp. Nu när far är för gammal för att åka dit så kommer vi förr eller senare till ett läge när den färdigkluvna veden är slut och opraktikerna måste fixa det själva. Har oroat mig för det.
Tänkt skaffa dit både en Stickan och en KindleCracker. Tycker bara att båda är löjligt ineffektiva och folks inneboende lättja kommer leda till att de står där ändå med en yxa som de inte kan hantera.
Min klyv ligger knappt en femtedel över tiden det tar för mig att fylla vedlåren genom traditionellt späntande med yxa. Då var det första gången jag använde den.
Varning...
Har jobbat en del med Morse-klipp.
Logga in
Skapa konto
Helmanuell maskin med bilor i 45graders vinkel som man gerar lister i. Fantastisk.
När man stått ett tag och klippt kan det hända att foten stannar kvar på pedalen. Blir man då störd och börjar snacka med någon är det lätt hänt att få kramp i benet och hyvla bort naglar eller hela fingrar.
Därför... alltid kliva av pedalen efter varje klipp. Det skall vara muskelminne.
Mvh Findus
Till er som liksom jag är klantiga Glöm inte att dokumentera era skador för framtida försäkringsärende.
Jag har ett pekfinger som inte går att böja ordentligt. Detta sedan jag slant med släggan för ett och ett halvt år sedan. Fick nyligen 12 000 av mitt ena försäkringsbolag. Och 3000 från det andra.
Jag har ett pekfinger som inte går att böja ordentligt. Detta sedan jag slant med släggan för ett och ett halvt år sedan. Fick nyligen 12 000 av mitt ena försäkringsbolag. Och 3000 från det andra.