15 983 läst · 265 svar
16k läst
265 svar
Polisen som ljög i Hedinfallet slipper påföljd eftersom gärningen bedöms som ringa tjänstefel – någo
Din läsförståelse verkar vara begränsad.R Rkarlsson skrev:
Jag har inte skrivit eller sagt att enda skälet till att dra in licenser är mordförsök men att det kan vara ett av ett antal anledningar.
Fylla/droger/oordning? fredagskvällsgrogg/cigaretter/obäddade sängar?
GW Hur vet han det? Det är skillnad på vargpolitiken och djuret vargen... Men både du och GW vet att Hedin hatar varg. jomenvisst.
/ATW
Det kan jag väl delvis hålla med om, så länge det är specifika vapen man vill undersöka.C cpalm skrev:Så länge vapnen misstänks vara inblandade i ett brott skulle jag vilja påstå att det är helt normalt att beslagta dem, oavsett om man blivit tagen på bar gärning eller inte.
Men, som sagt, det beslaget hävdes redan 2019 när det stod klart att åklagaren inte skulle gå vidare med misstankarna om brott där skjutvapen var inblandade. Sen var det istället polisen som beslagtog dem enligt någon sorts lämplighetsresonemang om jag förstått det rätt. Så de har alltså beslagtagits två gånger, och det är det senare beslaget som nu är på tapeten.
Den nuvarande beslagtagningen luktar prestige lång väg
/ATW
Ja, men sådana är de grundläggande reglerna för beslag. Det handlar alltså inte nödvändigtvis om att det är bevismaterial eller nåt som behöver undersökas, utan om förverkandet.A ArneTW skrev:
Ja, det känns rätt skumt. Vet inte om det är vanligt förekommande att detta händer, eller om det är en unik situation.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 587 inlägg
Jag håller, tro det eller ej, med om den underliggande misstanken om att vi har aktivistiska myndigheter i de här frågorna som tolkar nuvarande regler oskäligt hårt och propagerar för än hårdare regler (särskilt det senare besvärar mig i allmänhet och beträffande legala vapen i synnerhet, myndigheter som har en uttalad åsikt om hur den politiska avvägningen på deras område borde se ut).A ArneTW skrev:
Men det kan man alltså tycka även utan också tycka att det är fel att beslagta vapnen vid utredningar om brott där vapnen är inblandade.
Och ja, jag vet, kraven på oförvitlighet hos oss vapenägare är orimligt höga om vi väger det mot samhällsrisken legala vapen utgör, men att det här fallet skulle vara något för jägare i gemen att samlas kring – nja.
Vet inte om mina åsikter tillför något, men fallet Karl Hedin luktar åklagarprestige lång väg. Själv är jag av åsikten att det finns plats även för vargen i vår fauna, liksom lo, räv, björn och andra djur.
Några hundra vargar ställer till problem för en viss typ av jägare som tycks tro att allt vilt i skogen tillhör dem för att tillfredsställa deras nöje med jakt.
Tror och hoppas att dessa jägare är i minoritet och att det stora flertalet förstår att naturen är en plats för alla djur, predatorer liksom byten, och inte enbart en tummelplats för skjutglada trofejägare, för vilka jag inte har ett dugg till övers för.
Själv har jag inget som helst emot jakt, eller heller mot varg, lo eller björn.
Karl Hedin har rätt att ha vilka åsikter han vill om vad han vill, det skall inte läggas honom till last vid en rättegång, där är det hårda bevis som gäller.
Kanske är samma typ av åklagare i det här fallet som rudimentet som åtalade ASAP Rocky för att han försvarade sig mot efterhängsna knarkande afghaner och inte åtalade dessa angripare istället.
Om nu Karl Hedin har gjort det som åtalet gäller är han ett pucko, 300 vargar i hela Sverige är ett icke-problem jämfört med 300.000 eller fler kriminella, gängkriminella, rattfyllerister, våldtäktsmän, hustrumisshandlare, utländska stöldligor och jag kan fortsätta uppräkningen tills mina pekfingrar blöder.
Det är lättare att attackera normalt skötsamma och laglydiga personer för att få en fällande dom än att sätta dit de förhärdade skurkarna, det tror jag även vissa åklagare förstår...
Själv fortsätter jag handla på Karl Hedin om det behövs.
Några hundra vargar ställer till problem för en viss typ av jägare som tycks tro att allt vilt i skogen tillhör dem för att tillfredsställa deras nöje med jakt.
Tror och hoppas att dessa jägare är i minoritet och att det stora flertalet förstår att naturen är en plats för alla djur, predatorer liksom byten, och inte enbart en tummelplats för skjutglada trofejägare, för vilka jag inte har ett dugg till övers för.
Själv har jag inget som helst emot jakt, eller heller mot varg, lo eller björn.
Karl Hedin har rätt att ha vilka åsikter han vill om vad han vill, det skall inte läggas honom till last vid en rättegång, där är det hårda bevis som gäller.
Kanske är samma typ av åklagare i det här fallet som rudimentet som åtalade ASAP Rocky för att han försvarade sig mot efterhängsna knarkande afghaner och inte åtalade dessa angripare istället.
Om nu Karl Hedin har gjort det som åtalet gäller är han ett pucko, 300 vargar i hela Sverige är ett icke-problem jämfört med 300.000 eller fler kriminella, gängkriminella, rattfyllerister, våldtäktsmän, hustrumisshandlare, utländska stöldligor och jag kan fortsätta uppräkningen tills mina pekfingrar blöder.
Det är lättare att attackera normalt skötsamma och laglydiga personer för att få en fällande dom än att sätta dit de förhärdade skurkarna, det tror jag även vissa åklagare förstår...
Själv fortsätter jag handla på Karl Hedin om det behövs.
Du har det. Jag ställde den simpla frågan "När är det befogat att dra in vapnen?"A ArneTW skrev:Din läsförståelse verkar vara begränsad.
Jag har inte skrivit eller sagt att enda skälet till att dra in licenser är mordförsök men att det kan vara ett av ett antal anledningar.
Fylla/droger/oordning? fredagskvällsgrogg/cigaretter/obäddade sängar?
GW Hur vet han det? Det är skillnad på vargpolitiken och djuret vargen... Men både du och GW vet att Hedin hatar varg. jomenvisst.
/ATW
Att du relaterar till fredagsgrogg/cigaretter/obäddade sängar till fyllecellen/droger/och störning av ordning visar ju bara hur omogen du är och hur löjligt försvaret av att få ha vapen är. Självklart blir du inte prövad för din lämplighet för det du skriver.
GW kände honom? Källa var nätet. Leif GW Persson om Karl Hedin i jakthärvan: "Varghatare" (expressen.se)
Vi vet att du med hatar varg, källa, ett inlägg i denna tråden.
Ja jävlar. Fortfarande problem med läsförståelsen ser jag.R Rkarlsson skrev:Du har det. Jag ställde den simpla frågan "När är det befogat att dra in vapnen?"
Att du relaterar till fredagsgrogg/cigaretter/obäddade sängar till fyllecellen/droger/och störning av ordning visar ju bara hur omogen du är och hur löjligt försvaret av att få ha vapen är. Självklart blir du inte prövad för din lämplighet för det du skriver.
GW kände honom? Källa var nätet. Leif GW Persson om Karl Hedin i jakthärvan: "Varghatare" (expressen.se)
Vi vet att du med hatar varg, källa, ett inlägg i denna tråden.
Jag ska göra det enkelt för dig. Jag trycker på ignore-knappen på dig så att jag aldrig ser dina inlägg igen.
/ATW
Glädjande nyheter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...garen-overklagar-friande-domen-mot-karl-hedin
Staffan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...garen-overklagar-friande-domen-mot-karl-hedin
Staffan
Förstår du inte så sök efter det. Det tog inte så lång tid.Nyfniken skrev:
Vi behöver ännu skarpare lagar om vapen, jaktnissarna blev kränkta när myndigheterna ville inventera allas vapenlicenser kontra vapen. Trams.
Jaså... Och varför då?R Rkarlsson skrev:
Hur ska du förklara för mig att den svenska polisen tar vapen vid misstanke..
Men sedan när man klargjort att personen ifråga inte alls ens varit i Sverige så får vederbörande ändå inte tillbaka sina vapen?..
Jag har läst lagboken i många år och finner många utredningar och beslagtagna vapen mm som väldigt konstiga gärningar...
Så utan att vara någon lobbyist från Bidens team, ge mig nu några riktigt bra svar...