A ArneTW skrev:
Nu var det inte jag som sa att "oskyldig till bevisat skyldig" fanns i Sverige.

Jag tycker det är en orimlig inskränkning.
Det måste vägas mot risken för/av ytterligare brott.

Rattfyllerister får ju behålla sina bilar... där är det ju en verklig risk och inte bara fantasirisker från jaktmotståndare.

/ATW
Jag tycker inte det är en orimlig inskränkning, att inneha vapen är ingen självklar rättighet.
Nånstans måste man ju dra snöret, o att beslagta vapen för nån som är misstänkt för ett brott som medför att vapenlicenser blir indragna, anser jag att det är en fullt rimlig åtgärd, Men självklart skall vapnen tillbaka när man frias.
 
  • Gilla
Uppländare och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Rattfyllerister får ju behålla sina bilar... där är det ju en verklig risk och inte bara fantasirisker från jaktmotståndare.
Även vid rattfylleri kan bilen beslagtas, särskilt vid misstanke om risk för fortsatt brottslighet. Verkan av det är dock betydligt mindre, då det inte är licensplikt för att få äga bil.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
C
K Keld skrev:
Men självklart skall vapnen tillbaka när man frias.
Grejen är väl att det inte verkar vara så självklart i det här fallet. Det har tydligen varit lite turer kring vapenbeslaget i sig. Beslaget hävdes redan 2019, men sedan har vapnen beslagtagits igen.
 
K Keld skrev:
Jag tycker inte det är en orimlig inskränkning, att inneha vapen är ingen självklar rättighet.
Nånstans måste man ju dra snöret, o att beslagta vapen för nån som är misstänkt för ett brott som medför att vapenlicenser blir indragna, anser jag att det är en fullt rimlig åtgärd, Men självklart skall vapnen tillbaka när man frias.
Nej, det är ingen rättighet att ha vapen.

Men att tycka det räcker med en misstanke för att förlora verktygen för kanske ens största intresse och hobby är sjukt.

Det är väl ingen som hävdat att det finns en fara för liv om han hade fått behålla vapnen.

/ATW
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Även vid rattfylleri kan bilen beslagtas, särskilt vid misstanke om risk för fortsatt brottslighet. Verkan av det är dock betydligt mindre, då det inte är licensplikt för att få äga bil.
Hur många blir skjutna/dör av misstänkta tjuvjägare?
Hur många blir påkörda/dör av misstänkta rattfyllerister?

Att beslagta vapen är bara ett "extrastraff" som åklagare och polis håller på med och borde inte finnas.

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hur många blir skjutna/dör av misstänkta tjuvjägare?
Hur många blir påkörda/dör av misstänkta rattfyllerister?

Att beslagta vapen är bara ett "extrastraff" som åklagare och polis håller på med och borde inte finnas.

/ATW
Var går gränsen för att det är ett "extrastraff" bara nyfiken.

2% blir skadade av vådaskott.

1 person blev skjuten i skinkan i skåne och jägaren smet, han filmade som tur var även. Det blir en del som blir skjutna.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Var går gränsen för att det är ett "extrastraff" bara nyfiken.

2% blir skadade av vådaskott.

1 person blev skjuten i skinkan i skåne och jägaren smet, han filmade som tur var även. Det blir en del som blir skjutna.
Vilka 2%?

Så du hävdar att av de som misstänks/utreds för tjuvjakt vådaskjuter sig själv och andra i större utsträckning än andrs jägare?

Och skånejägaren var en tjuvjägare eftersom han hade stannat annars?

Att ta vapen skall bara göras om man misstänker vidare brott eller fara för annan.

Är du under utredning för tjuvjakt lär du vara mer laglig än någonsin.

/ATW
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vilka 2%?

Så du hävdar att av de som misstänks/utreds för tjuvjakt vådaskjuter sig själv och andra i större utsträckning än andrs jägare?

Och skånejägaren var en tjuvjägare eftersom han hade stannat annars?

Att ta vapen skall bara göras om man misstänker vidare brott eller fara för annan.

Är du under utredning för tjuvjakt lär du vara mer laglig än någonsin.

/ATW
Tja, han var väl misstänkt för tjuvjakt, jag är inte så insatt. Då bör det ju vara rimligt att ta det han tjuvjagat med. Men självklart skall han få tillbaka det om han inte blir dömd. Men han är väl en av de största varghatarna i Sverige om jag förstod det rätt.

2% vådaskott i jakt, ganska enkelt att förstå? Hur många som blir skjutna av tjuvjägare framkom inte riktigt. Inte heller hur många som tagit en sup innan eller är för gamla.

Nej det skottet i skåne var inte tjuvjakt, en feg norrman som sköt på en 2 bent med hus bakom.
 
R Rkarlsson skrev:
Tja, han var väl misstänkt för tjuvjakt, jag är inte så insatt. Då bör det ju vara rimligt att ta det han tjuvjagat med. Men självklart skall han få tillbaka det om han inte blir dömd. Men han är väl en av de största varghatarna i Sverige om jag förstod det rätt.

2% vådaskott i jakt, ganska enkelt att förstå? Hur många som blir skjutna av tjuvjägare framkom inte riktigt. Inte heller hur många som tagit en sup innan eller är för gamla.

Nej det skottet i skåne var inte tjuvjakt, en feg norrman som sköt på en 2 bent med hus bakom.
Varför ska han bli av med sina vapen under utredningen?

Så åsiktsregistrering?

2% av vådaskotten sker vid jakt? när sker de övriga 98%?

Mordförsök är ett fullgod anledning att plocka av någon vapnen.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Varför ska han bli av med sina vapen under utredningen?

Så åsiktsregistrering?

2% av vådaskotten sker vid jakt? när sker de övriga 98%?

Mordförsök är ett fullgod anledning att plocka av någon vapnen.

/ATW
Ok. Då vet vi att enda gången det är ok att plocka av någon vapnen är vid mordfösök. Inte att du har problem med varken alkohol, droger eller ordning.

Det är väl ingen åsiktsregistrering, jag vet ju att han hatar vargar. Men i detta fallet har jag ingen aning om de bryr sig om det.

Jag är jävligt glad att vi har påstådd strikt vapenlag.
 
C
A ArneTW skrev:
Varför ska han bli av med sina vapen under utredningen?
I detta fall eftersom de skall ha använts som hjälpmedel vid brott och därmed kan antas vara förverkade.
Men, som sagt, redan 2019 hävde åklagaren det beslaget pga att han inte kunde styrka att vapnen var inblandade i det påstådda brottet.
 
R Rkarlsson skrev:
Ok. Då vet vi att enda gången det är ok att plocka av någon vapnen är vid mordfösök. Inte att du har problem med varken alkohol, droger eller ordning.

Det är väl ingen åsiktsregistrering, jag vet ju att han hatar vargar. Men i detta fallet har jag ingen aning om de bryr sig om det.

Jag är jävligt glad att vi har påstådd strikt vapenlag.
Alkohol/droger/ordning? Var fan får du det ifrån?

Frågan här var väl misstänkt tjuvjakt?

Det finns ett antal godtagbara grunder att förverka vapen, jag har dock inte listat dem.

Hur vet du att han hatar vargar?

/ATW
 
C cpalm skrev:
I detta fall eftersom de skall ha använts som hjälpmedel vid brott och därmed kan antas vara förverkade.
Men, som sagt, redan 2019 hävde åklagaren det beslaget pga att han inte kunde styrka att vapnen var inblandade i det påstådda brottet.
Det finns väl ingen anledningen att plocka vapnen, han greps ju inte på bar gärning.
Under den långdragna utredningen fanns ju ingen anledning att ta dem.

Eftersom han fortfarande inte har fått vapnena tillbaks ännu är det nåt sjukt...

/ATW
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Alkohol/droger/ordning? Var fan får du det ifrån?

Frågan här var väl misstänkt tjuvjakt?

Det finns ett antal godtagbara grunder att förverka vapen, jag har dock inte listat dem.

Hur vet du att han hatar vargar?

/ATW
Jag ställde frågan till dig och du svarade att du tyckte att enda skälet att dra in vapnen var mordfösök.
Tjuvjakt är mycket stark anledning att dra in vapen, likaså fylla, droger och oordning.

GW har berättat om sin gamla polare, därav vet jag det ?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
C
A ArneTW skrev:
Det finns väl ingen anledningen att plocka vapnen, han greps ju inte på bar gärning.
Under den långdragna utredningen fanns ju ingen anledning att ta dem.
Så länge vapnen misstänks vara inblandade i ett brott skulle jag vilja påstå att det är helt normalt att beslagta dem, oavsett om man blivit tagen på bar gärning eller inte.

Men, som sagt, det beslaget hävdes redan 2019 när det stod klart att åklagaren inte skulle gå vidare med misstankarna om brott där skjutvapen var inblandade. Sen var det istället polisen som beslagtog dem enligt någon sorts lämplighetsresonemang om jag förstått det rätt. Så de har alltså beslagtagits två gånger, och det är det senare beslaget som nu är på tapeten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.