L larka742 skrev:
Undrar om samma resonemang förts om en nazist misstänkt för ett våldsbrott mot en invandrare och som öppet proklamerat än det ena och andra om invandring.

"hans politiska åsikt saknar betydelse för bedömningen av åtalet" ... "tingsrätten bedömer det som trovärdigt att den misstänktes vittnesmål att han var i Rinkeby för att han älskar området" stämmer med varför han var tillbringade dagen
stor skillnad då det kan falla under hets mot folkgrupp vilket är olagligt enligt sverige rikes lag...
 
  • Gilla
Karlia och 3 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Det finns helt klart olika bedömningar vad som är rätt och fel och olika bedömningar hur lagar och sunt förnuft tolkas.
Tur att rättvisan segrade denna gång helt orimmligt att det har lagts ner sådana enorma resurser på rena falsarier.
Men tyvärr finns det onormalt funtade människor på alla samhällspositioner.
Storstadsbor som är trottoarbönder, som lever på bidragen från landsbygden och som helt saknar både förståelse och empati för vad vargen ställer till för dom som bor på landsbygden.
Sitt ni på era balkonger några meter upp i avgaserna, blicka ut över asfalt och betong, och dröm om vargen i bruset från staden.
Er sida kommer jag aldrig stå på!
(y);)
Vad handlade tråden om? En polis som gjort fel? Åklagare? Eller rentav bara ditt varghat?
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
stor skillnad då det kan falla under hets mot folkgrupp vilket är olagligt enligt sverige rikes lag...
Jag menar att det var politiska åsikter som nazisten dryftade online - mot invandring, inte faktiska hot eller liknande direkt mot invandrare men förstår att det var otydligt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ange källa till denna text, tack! Det är knappast du själv som suttit och knåpat ihop texten med underrubriker och allt.

Vad gäller själva rättsfallet är jag inte särskilt påläst, men det går att konstatera att den gamla hederliga rättsprincipen 'oskyldig till motsatsen bevisats' håller.
Det där är ju inte sant.

Hedin har ju fortfarande inte fått tillbaks sina vapen.

/ATW
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hedin har ju fortfarande inte fått tillbaks sina vapen.
Det visste jag inte, har som sagt inte detaljstuderat fallet. Hoppas han får tillbaka sina bössor nu när han friats i domstol.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det visste jag inte, har som sagt inte detaljstuderat fallet. Hoppas han får tillbaka sina bössor nu när han friats i domstol.
De skulle aldrig tagit hans bössor om oskyldig till motsatsen bevisats gällt.

Nu är det ju skyldig till motsatsen bevisats.

/ATW
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
B nord123 skrev:
Karl Hedin frikänns helt
Karl Hedin, och de övriga tre åtalade för grovt jaktbrott i den så kallade jaktbrottshärvan i Västmanland, frikänns helt på alla punkter av tingsrätten.
Vilket på inget sätt är ett bevis på att de är oskyldiga. Bara ett bevis på att inte motsatsen kan styrkas bortom all rimlig tvivel.

B nord123 skrev:
I ett "demokratiskt land" som Sverige borde detta skandalomsusade rättsfall varit ur världen för länge sedan. Tyvärr har riksmedia och lokalmedia redan från början drivit på denna skandal i helt fel riktning.
Ta i lagom!
Thomas Quickrättegånarna. Gangsterrättegångarna i Södertälje. Allmänläkaren och obducenten. Kaj Linna. Skall jag fortsätta? -De var skandalomsusade! Den här amatör-Tarzan du vurmar så mycket för, bryr jag mig inte det minsta om, annat än att det är irriterande att de med pengar, nästan aldrig får skaka galler.

Staffan
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
De skulle aldrig tagit hans bössor om oskyldig till motsatsen bevisats gällt.
Det är inte så det funkar. Hade man resonerat så ”på riktigt” hade ingen kunnat häktas, ingen spaning på eller telefonavlyssning av misstänkta hade kunnat ske, osv.

Oskuldspresumtionen är snarare en fråga om vem som ska bevisa något. Eftersom att den finns måste åklagaren bevisa att den åtalade gjort något, då denne presumeras vara oskyldig. Motsatsen skulle innebära att man måste bevisa sin oskuld.

Att ta ifrån vapnen från någon som är åtalad för brott med sagda vapen är en fullt rimlig inskränkning i ett rättssamhälle.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
De skulle aldrig tagit hans bössor om oskyldig till motsatsen bevisats gällt.

Nu är det ju skyldig till motsatsen bevisats.

/ATW
Så, om jag går ut o drar ett par salvor efter grannen, skall jag då vänta tills efter rättegång med att lämna ifrån mej mina vapen?
 
  • Gilla
  • Haha
Tomtom79 och 3 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Så, om jag går ut o drar ett par salvor efter grannen, skall jag då vänta tills efter rättegång med att lämna ifrån mej mina vapen?
Har Hedin någonsin varit en fara för folk med sina vapen?
Eller tror du att han skulle skjuta varg på löpande band i väntan på rättegång?

/ATW
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
janwide
Så länge han följer Säker Vatten och inte hempular med el så tycker jag att han ska vara en fri man.
 
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Han var åtalad för grovt jaktbrott. Självfallet skulle han få sina vapen beslagtagna, lika självklart som han ska få dem tillbaka när en friande dom fått laga kraft.

Jag kan förstå kritiken mot åtalet, men i den här delen förstår jag den faktiskt inte alls.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är inte så det funkar. Hade man resonerat så ”på riktigt” hade ingen kunnat häktas, ingen spaning på eller telefonavlyssning av misstänkta hade kunnat ske, osv.

Oskuldspresumtionen är snarare en fråga om vem som ska bevisa något. Eftersom att den finns måste åklagaren bevisa att den åtalade gjort något, då denne presumeras vara oskyldig. Motsatsen skulle innebära att man måste bevisa sin oskuld.

Att ta ifrån vapnen från någon som är åtalad för brott med sagda vapen är en fullt rimlig inskränkning i ett rättssamhälle.
Nu var det inte jag som sa att "oskyldig till bevisat skyldig" fanns i Sverige.

Jag tycker det är en orimlig inskränkning.
Det måste vägas mot risken för/av ytterligare brott.

Rattfyllerister får ju behålla sina bilar... där är det ju en verklig risk och inte bara fantasirisker från jaktmotståndare.

/ATW
 
T
T TechChad skrev:
Prova att begära in offert från dom, då brukar dom ligga bra i pris. Sist jag mätte dom mota xl bygg, fd woody, byggmax o bauhaus så vann dom. Det gällde ett altanbygge.

Vilken bygghandel föredrar du?
När jag byggde huset i lösvirke , tog offert från samtliga, då offerten var på hela husetsmaterial, stora belopp.
Karl Hedin var 300 tusen dyrare, då ska man veta att jag hade lokala varuhuschefen som granne, K-rauta var pris pressare , dom gav bästa priset fast dom inte finns i Östersund, men stora mängder gjorde att lastbilar skulle vara fulla, så det spelade ingen roll om Umeå skicka grejerna, Beijer låg i mitten, men XL tyckte det kändes fel att en annan stad skulle skicka materialet , så dom mötte upp K-rautas offert .

Varuhuschefen på Karl Hedin som är granne sa upp kontakten med mig, när jag berätta skillnader på offerter.
Vem som är billigast ligger i hur du förhandlar priset, kontakten du har med säljare.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nu var det inte jag som sa att "oskyldig till bevisat skyldig" fanns i Sverige.

Jag tycker det är en orimlig inskränkning.
Det måste vägas mot risken för/av ytterligare brott.

Rattfyllerister får ju behålla sina bilar... där är det ju en verklig risk och inte bara fantasirisker från jaktmotståndare.

/ATW
Har du tillräckligt många poäng i fyllecellen så blir dina vapen beslagtagna med. Fullt rimligt då jägare bör gå med föredöme.
Om nu han är oskyldig så kommer han ju troligtvis få tillbaka vapnen.
 
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.