Självklart är det en bra produkt. Det är inte många som klaagar på produkten väl? Bara massa hemautomationsmänniskor som oftast inte äger Plejd själva som klagar över Plejd. Samma som Apple vs Android människor. Alla är egentligen nöjda som äger en iPhone. Men däremot är inte Android människorna nöjda med det. Av konstig anledning. Låt människor själva få bestämma tycker jag.

Oftast tar de som gillar hemautomation upp massa problem som slutanvändaren oftast inte har eller någonsin kommer få.
Det är som att ropa: köp inte den där bilen, för den tål inte att krocka med en lastbil, eller köp inte den där båten, om man är ute i storm med 10 meter höga vågor så kommer båten välta. Men man kan ju också veta om dessa begränsningarna och helt enkelt skita i att ta båten när det är 10 m höga vågor.

Men men. Många skrivbordsriddare är vi vid detta runda bord :rofl:(y)

David Wallin David Wallin skrev:
Jo, det hade varit gött om det hade varit möjligt. Problemet är att då någon ny frågar om Plejd är ett bra val så tycker jag och många med mig att man måste kunna vara ärlig med att det inte är det om man i framtiden vill ha mer avancerad automation i sitt hem. Och eftersom folk i allmänhet inte ens har tänkt i de banorna, och alltså inte självmant kommer att ställa frågan, så är det lite oärligt att inte berätta att så är fallet. I de flesta fall verkar det inte vara något problem, men för de få som blir rejält besvikna efter att ha valt "fel" produkt, trots att de frågade på byggahus.se är det rent ut taskigt att låtsas som att precis allt är guld och gröna skogar. Så, om någon bara fick påpeka det utan att få en massa "du har fel för att du är en nörd" så skulle även plejdtrådarna bli en trevlig plats att vara på.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Det var inte förvånande att du inte höll med. Gillar du inte elektrikerna som gillar Plejd eller gillar du inte att vi som äger Plejd tycker om produkten?
Man behöver inte förutsätta att andra människor har samma problem som en själv har. Vi är många människor i Sverige och världen och alla upplevelser är unika.

R RoAd skrev:
Håller inte alls med. Vanligtvis dyker det upp någon i tråden som blivit rekommenderad (eller t.o.m. övertalad) att installera Plejdpuckar av sin elektriker. Frågan brukar vara i stil med "är det bra?". Då brukar svaret bli "om du känner till de nackdelar som ett plejdsystem har, stängt protokoll, begränsat utbud, etc etc och kan leva med dessa, så är det det".

Menar du att dessa svar inte ska få ges i dessa trådar?

Det som gör att det spårar ur upplever jag är att vissa fanatiska Plejdförespråkare då ska in och tala om att dessa "nackdelar" egentligen är fördelar, och de som inte inser det är "nördar", because aktiekursen!

R
T tobbbias skrev:
Oftast tar de som gillar hemautomation upp massa problem som slutanvändaren oftast inte har eller någonsin kommer få.
Det är som att ropa: köp inte den där bilen, för den tål inte att krocka med en lastbil, eller köp inte den där båten, om man är ute i storm med 10 meter höga vågor så kommer båten välta.
Jag tycker att du tar till lite löjligt spetsade argument här. Jag hade mer lagt det på nivån: Den där bilen kan inte ha dragkrok, den där vätgasbilen blir det svårt att hitta tankställen för, eller att den där EL-bilen bara kan laddas med Plords egna laddare.

Att någon som ställer en generell fråga om för- och nackdelar med Plejd inte skulle vara intresserad av att veta just detta är lite magstarkt att påstå tycker jag.

• Gilla
mortirolo och 7 till
  • Laddar…
Som jag skrivit förut så är jag inte ett dugg förvånad att du tycker som du tycker. Det får du också jättegärna göra för min del. Men tillför det något i denna tråden? :heart:

R RoAd skrev:
Jag tycker att du tar till lite löjligt spetsade argument här. Jag hade mer lagt det på nivån: Den där bilen kan inte ha dragkrok, den där vätgasbilen blir det svårt att hitta tankställen för, eller att den där EL-bilen bara kan laddas med Plords egna laddare.

Att någon som ställer en generell fråga om för- och nackdelar med Plejd inte skulle vara intresserad av att veta just detta är lite magstarkt att påstå tycker jag.

R
T tobbbias skrev:
Det var inte förvånande att du inte höll med. Gillar du inte elektrikerna som gillar Plejd eller gillar du inte att vi som äger Plejd tycker om produkten?
Man behöver inte förutsätta att andra människor har samma problem som en själv har. Vi är många människor i Sverige och världen och alla upplevelser är unika.
Jag har flera gånger förklarat att det är helt ok att vara nöjd med Plejd. Men jag tycker att det är bra att belysa de svagheter produkterna har. Det börjar faktiskt bli tröttsamt att gång på gång bli anklagad för den där halmgubben.

• Gilla
  • Älska
Lilak och 4 till
  • Laddar…
R
T tobbbias skrev:
Som jag skrivit förut så är jag inte ett dugg förvånad att du tycker som du tycker. Det får du också jättegärna göra för min del. Men tillför det något i denna tråden? :heart:
Det är klart det gör. Varför skulle information om svagheterna med Plejd inte tillföra något i en tråd om Plejd?

• Gilla
  • Älska
Lilak och 3 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Självklart är det en bra produkt. Det är inte många som klaagar på produkten väl? Bara massa hemautomationsmänniskor som oftast inte äger Plejd själva som klagar över Plejd. Samma som Apple vs Android människor. Alla är egentligen nöjda som äger en iPhone. Men däremot är inte Android människorna nöjda med det. Av konstig anledning. Låt människor själva få bestämma tycker jag.
Nja, det var lite väl många generaliseringar där för att åtminstone jag kan känna mig träffad...

Däremot håller jag med om att människor ska få bestämma själva och det är vi nog nästan alla vara eniga om. Dessvärre verkar det finnas olika bilder av vad att "bestämma själva" innebär.

T tobbbias skrev:
Vi är många människor i Sverige och världen och alla upplevelser är unika.
...och precis därför kan man inte kategoriskt bara upprepa "Plejd är fantastiskt".

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det är klart det gör. Varför skulle information om svagheterna med Plejd inte tillföra något i en tråd om Plejd?
Jag skrev ett välformulerat svar på detta, sen raderade jag det för att slippa bemöta svaren (som hade kommit från andra än dig)... ;):crysmile:

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
T tobbbias skrev:

Det är som att ropa: köp inte den där bilen, för den tål inte att krocka med en lastbil, eller köp inte den där båten, om man är ute i storm med 10 meter höga vågor så kommer båten välta. Men man kan ju också veta om dessa begränsningarna och helt enkelt skita i att ta båten när det är 10 m höga vågor.

Men men. Många skrivbordsriddare är vi vid detta runda bord :rofl:(y)
Nja, känner några som har "fått" Plejd, de var dåligt insatta och accepterade elektrikerns val, någon är nöjd men de flesta besvikna eftersom allt blir allt mer uppkopplat och då blir Plejd ju automatiskt offside.

Så att det är en fungerande produkt råder det inget tvivel om men den är ju tråkig eftersom världen gått vidare och idag de andra kompatibla, billiga och enkla.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
R RoAd skrev:
Vet du vad? Mina första Shelly är nog lite äldre än så till och med, och jag har haft en del Zigbee i nästan lika många år. Alla dessa har också "bara fungerat".

Varför är du så övertygad om att Plejd är unika om att lösa denna relativt enkla uppgift? Det finns tusentals (om inte miljontals) olika trådlösa produkter idag som "bara fungerar".
För att Plejd är tillgänglig med bra support och elektriker villiga att arbeta med dom, därför.

Sen kan jag nämna att jag aldrig sagt att jag är övertygad om att det är den enda systemet som bara funkar. Ska vi ha en diskussion så sluta hitta på massa skit och spela tuff med kommentarer som bara är menade att bräcka den ena eller andra här...

• Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
J
Sittställning Forlowt skrev:
För att Plejd är tillgänglig med bra support och elektriker villiga att arbeta med dom, därför.

Sen kan jag nämna att jag aldrig sagt att jag är övertygad om att det är den enda systemet som bara funkar. Ska vi ha en diskussion så sluta hitta på massa skit och spela tuff med kommentarer som bara är menade att bräcka den ena eller andra här...
Att komma hem idag och säga att man ska installera Plejd är på ungefär samma nivå som att komma hem för 40 år sedan och meddela att man skaffat betamax eller en IItera pastcykel. Jättebra idé men dåligt utförande...De kan inte erbjuda någonting mer än konkurrenterna mer än högre pris och elektrikerns halleluja. Helt enkelt för kunder med mer kronor än iQ...

Sittställning
J Jocke Best skrev:
Att komma hem idag och säga att man ska installera Plejd är på ungefär samma nivå som att komma hem för 40 år sedan och meddela att man skaffat betamax eller en IItera pastcykel. Jättebra idé men dåligt utförande...De kan inte erbjuda någonting mer än konkurrenterna mer än högre pris och elektrikerns halleluja. Helt enkelt för kunder med mer kronor än iQ...
Hellre låg iq och leva gott än va bitter över att andra trivs med en produkt du hatar :cool:

Men kul kommentar! Påvisar otrolig visdom.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
J
Sittställning Forlowt skrev:
Hellre låg iq och leva gott än va bitter över att andra trivs med en produkt du hatar :cool:

Men kul kommentar! Påvisar otrolig visdom.
Jag upprepar. Inte bitter
Hatar inte. Hjälper folk med ärvd Plejd vid behov
Kul för alla er som vill försvara ett dåligt köp. Förstår att det känns tufft, men det finns stödlinjer. Slutamedplejd.se . Automatisera ansvarsfullt.

Nissens
J Jocke Best skrev:
Jag upprepar. Inte bitter
Hatar inte. Hjälper folk med ärvd Plejd vid behov
Kul för alla er som vill försvara ett dåligt köp. Förstår att det känns tufft, men det finns stödlinjer. Slutamedplejd.se . Automatisera ansvarsfullt.
Du behöver definitivt justera din självbild, för det är absolut inte det intrycket du gör på omgivningen.

Redigerat:
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.