Jag kan ärligt talat inte minnas någon som förlöjligat Pjeldanvändare. Några är vi kanske som raljerat över Plejds produkter, men om du nu inte identifierar dig med dem (ibland kan man ju undra) så borde du inte ta åt dig personligen.Nissens skrev:
Du däremot håller ju på att kalla alla som inte hyllar Plejd för nördar, så lite självinsikt kanske är på plats (återigen).
Ditt minne är selektivt uppenbarligen. Jag skulle aldrig påstå att min eller någon annan gräsklippare skulle vara felfri, det är ju bara trams att påstå något sådant. Ungefär som att tro att hemautomatiseringshobbyn är den enda vägen…R RoAd skrev:Nej, jag har aldrig sagt till någon person att koppla upp sin gräsklippare. Jag ska ärligt talat påstå att jag inte kan minnas att jag sagt åt någon att koppla upp något alls. Däremot gillar jag inte när någon aktivt försöker hindra någon att göra det. Så nej, jag försöker inte "pådyvla någon min hobby".
Gräsklippartråden jag pratar om var den där du (bland annat) talade om för oss med "rakbladsknivar" att de hamnar överallt i gräsmattan trots att du aldrig haft några sådana själv, och vi som har det sa att det inte stämde.
Din ton var precis samma där som här. Din klippare var felfri, och alla som hade en annan uppfattning var dumma i huvudet.
Jo det kan jag. Min egen robot är inte uppkopplad mot något alls.
Oh, the irony
Däremot har jag förespråkat slipbara stålblad framför rakblad som byts lite nu och då, och hamnar i gräsmattan ibland.
Jag har aldrig sagt att rakbladen hamnar ”överallt i gräsmattan” de hamnar väl på något enstaka ställe tänker jag, de lär ju inte hamna någon annanstans än i gräsmattan rimligtvis.
Apropå ton så kör du samma nu som annars, överdriver och påstår saker som är halvsanningar i bästa fall.
Det vore bra om vi kan låta Plejdtråden slippa gräsklipparfrågor, de hör definitivt inte hit.
Du skrev ju precis om hur fånigt det är att tro att Plejds dimrar är bra. Du lyckades dra in något om beteendevetare till och med. Du får skrolla själv..R RoAd skrev:Jag kan ärligt talat inte minnas någon som förlöjligat Pjeldanvändare. Några är vi kanske som raljerat över Plejds produkter, men om du nu inte identifierar dig med dem (ibland kan man ju undra) så borde du inte ta åt dig personligen.
Du däremot håller ju på att kalla alla som inte hyllar Plejd för nördar, så lite självinsikt kanske är på plats (återigen).
Edit: det var @djac som skrev om dimmern…
Redigerat:
Vet du vad? Mina första Shelly är nog lite äldre än så till och med, och jag har haft en del Zigbee i nästan lika många år. Alla dessa har också "bara fungerat".Forlowt skrev:
Varför är du så övertygad om att Plejd är unika om att lösa denna relativt enkla uppgift? Det finns tusentals (om inte miljontals) olika trådlösa produkter idag som "bara fungerar".
Nej, de är i regel beroende av tex wifi för att fungera, vilket bara det är en hake. Dessutom är inget annat system så lätthanterligt och buggfritt som Plejds. Och de få gånger man har några frågor så svarar supporten blixtsnabbt.R RoAd skrev:Vet du vad? Mina första Shelly är nog lite äldre än så till och med, och jag har haft en del Zigbee i nästan lika många år. Alla dessa har också "bara fungerat".
Varför är du så övertygad om att Plejd är unika om att lösa denna relativt enkla uppgift? Det finns tusentals (om inte miljontals) olika trådlösa produkter idag som "bara fungerar".
Du får väl försöka ta till dig att Plejd har hittat en egen nisch och de sköter det bra. Därav framgångarna.
Är mina zigbee-enheter beroende av wifi för att fungera? Hur då?Nissens skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Läste du ens vad @djac skrev i inlägget!? Helt ärligt, om det här är din nivå på läsförståelse så förstår jag till slut varför plejdtrådarna alltid spårar ur så enormt.Nissens skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Haha, älskar intensiteten i alla Plejdtrådar!
Bara spottar ut kommentarer högt och lågt. Plejd har åtminstone lyckats bra där att sälla sig till Tesla och Apple gänget med att skapa en liten kult runt sitt varumärke.
Personligen gillar jag Plejd eftersom automatisering är på den nivån jag vill och önskar ha det. Är helt ointresserad av att sitta och kolla på youtube klipp eller ladda hem färdiga skript och saker för att få min belysning att fungera hemma. Och håller man sig till Plejd produkter så får man dimrar, krondimrar, knappar och relän som bara fungerar och allt går lätt att anpassa i appen. Appen som jag egentligen bara öppnar vid 2 specifika tillfällen:
1: köpt en ny plejdprodukt som jag måste koppla mot de befintliga.
2: jag har testat jordfelsbrytaren hemma eller det har varit strömavbrott och därmed behöver jag resetta klockan i produkterna genom att koppla telefonen mot en enhet.
Men hade det inte varit gött om folk som gillar avancerad hemautomation håller sig i någon tråd för det. Så kan vi som äger och förstår hur Plejd fungerar få svara på ett enkelt sätt till de nya personer som är intresserad av Plejd men som inte orkar plöja igenom 86 forumsidor..? Och om personen här i plejdtråden frågar frågor om mer avancerad hemautomation så kan väl vi övriga här då vänligen men bestämt länka sådana frågor vidare till den "avancerade hemautomationstråden" utan att någon plejdförepråkare känner sig kränkta eller liknande. Jag tror vi alla hade tjänat på det
Bara spottar ut kommentarer högt och lågt. Plejd har åtminstone lyckats bra där att sälla sig till Tesla och Apple gänget med att skapa en liten kult runt sitt varumärke.
Personligen gillar jag Plejd eftersom automatisering är på den nivån jag vill och önskar ha det. Är helt ointresserad av att sitta och kolla på youtube klipp eller ladda hem färdiga skript och saker för att få min belysning att fungera hemma. Och håller man sig till Plejd produkter så får man dimrar, krondimrar, knappar och relän som bara fungerar och allt går lätt att anpassa i appen. Appen som jag egentligen bara öppnar vid 2 specifika tillfällen:
2: jag har testat jordfelsbrytaren hemma eller det har varit strömavbrott och därmed behöver jag resetta klockan i produkterna genom att koppla telefonen mot en enhet.
Men hade det inte varit gött om folk som gillar avancerad hemautomation håller sig i någon tråd för det. Så kan vi som äger och förstår hur Plejd fungerar få svara på ett enkelt sätt till de nya personer som är intresserad av Plejd men som inte orkar plöja igenom 86 forumsidor..? Och om personen här i plejdtråden frågar frågor om mer avancerad hemautomation så kan väl vi övriga här då vänligen men bestämt länka sådana frågor vidare till den "avancerade hemautomationstråden" utan att någon plejdförepråkare känner sig kränkta eller liknande. Jag tror vi alla hade tjänat på det
Håller inte alls med. Vanligtvis dyker det upp någon i tråden som blivit rekommenderad (eller t.o.m. övertalad) att installera Plejdpuckar av sin elektriker. Frågan brukar vara i stil med "är det bra?". Då brukar svaret bli "om du känner till de nackdelar som ett plejdsystem har, stängt protokoll, begränsat utbud, etc etc och kan leva med dessa, så är det det".T tobbbias skrev:Men hade det inte varit gött om folk som gillar avancerad hemautomation håller sig i någon tråd för det. Så kan vi som äger och förstår hur Plejd fungerar få svara på ett enkelt sätt till de nya personer som är intresserad av Plejd men som inte orkar plöja igenom 86 forumsidor..? Och om personen här i plejdtråden frågar frågor om mer avancerad hemautomation så kan väl vi övriga här då vänligen men bestämt länka sådana frågor vidare till den "avancerade hemautomationstråden" utan att någon plejdförepråkare känner sig kränkta eller liknande. Jag tror vi alla hade tjänat på det
Menar du att dessa svar inte ska få ges i dessa trådar?
Det som gör att det spårar ur upplever jag är att vissa fanatiska Plejdförespråkare då ska in och tala om att dessa "nackdelar" egentligen är fördelar, och de som inte inser det är "nördar", because aktiekursen!
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Jo, det hade varit gött om det hade varit möjligt. Problemet är att då någon ny frågar om Plejd är ett bra val så tycker jag och många med mig att man måste kunna vara ärlig med att det inte är det om man i framtiden vill ha mer avancerad automation i sitt hem. Och eftersom folk i allmänhet inte ens har tänkt i de banorna, och alltså inte självmant kommer att ställa frågan, så är det lite oärligt att inte berätta att så är fallet. I de flesta fall verkar det inte vara något problem, men för de få som blir rejält besvikna efter att ha valt "fel" produkt, trots att de frågade på byggahus.se är det rent ut taskigt att låtsas som att precis allt är guld och gröna skogar. Så, om någon bara fick påpeka det utan att få en massa "du har fel för att du är en nörd" så skulle även plejdtrådarna bli en trevlig plats att vara på.T tobbbias skrev:Haha, älskar intensiteten i alla Plejdtrådar!