Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 253 inlägg
Och det är inte mitt fel att plejd är en dålig investering. Men det har ju redan diskuterats in absurdum.Nissens skrev:
Plejd ÄR en BRA investering om man vill ha ett system som fungerar felfritt. Inte en enda bugg eller behovet av att ansluta en enhet på nytt, installera om app eller liknande på 4 år. Det är fan sällsynt när det gäller uppkopplade produkter!
Löjligt av er att gå till person angrepp och blanda in saker folk sagt från andra trådar, det bevisar bara att när dom sakliga anledningarna är slut så drar man fram desperation och blir direkt otrevlig.
Löjligt av er att gå till person angrepp och blanda in saker folk sagt från andra trådar, det bevisar bara att när dom sakliga anledningarna är slut så drar man fram desperation och blir direkt otrevlig.
Nja, det är ju din egen analys, som baseras på i första hand evig uppgång på börsen och kombinerat med du har svårt att greppa solcellsekonomin landar du i den slutsatsen. Det är ju sant i din värld, gott så, men i verkligheten är den slutsatsen ganska fel, för all del finns det andra som har fel åt andra hållet det får man ju tillstå.Nissens skrev:
Vore verkligen intressant att få en beteendevetares syn på denna fanatiska relation till en dimmerpuck som en del Plejdägare utvecklar, innan du fick Plejd, hade du något annat som du kunde känna så här starkt för? Ärligt nyfiken.Forlowt skrev:Jag kommer fortsätta köpa Plejd just på grund av att jag slipper allt extra lull lull skit som ändå kräver massa uppmärksamhet och justeringar.
Riktigt skönt att en knappt bara får vara en knapp ibland.
Men oroa er inte när minoriteten som har hemautomation som hobby blir en majoritet kommer troligtvis Plejd vara med på tåget.
Heja Plejd
10av10 rekommenderar
Du vill gärna ha det till att det är jag ensam som kommit fram till det. Det är rätt lätt att räkna på det. Även byggahus.se har gjort en kalkyl som visar samma sak. Dels ökar inte huset mer i värde än vad anläggningen kostar, dels så är återbetalningstiden över 10 år, och nu när regeringen betalar tillbaka en del av priset för köpt el samt tar bort en del subventioner så ökar tiden för återbetalning ytterligare.D djac skrev:Nja, det är ju din egen analys, som baseras på i första hand evig uppgång på börsen och kombinerat med du har svårt att greppa solcellsekonomin landar du i den slutsatsen. Det är ju sant i din värld, gott så, men i verkligheten är den slutsatsen ganska fel, för all del finns det andra som har fel åt andra hållet det får man ju tillstå.
Detta är fakta som vissa inte vill ta till sig. Inget fel i att skaffa solceller, men utgående från ekonomin finns det inga hållbara argument.
Tror du något annat så är det ditt problem i din värld.
Det vore bra om du - som jag skrev innan - tar detta i en annan tråd…
Redigerat:
Ungefär vad jag tycker om ditt ständiga behov av att förlöjliga Plejdanvändare.D djac skrev:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Okej, jag ska justera mitt inlägg så att det stämmer med verkligheten. Ändringar markeras för tydlighetens skull med understrykning.Nissens skrev:
"Att tänka på är att Plejd i dagsläget bara är till för att sköta belysning och sådant som man kan slå på eller av genom att stoppa i eller dra ur stickkontakten. Du kan slå på och av ett element, men du inte använda det för att ställa om termostaten på samma element. Du kan tidsstyra motorvärmaren, men inte få tillslaget att ta hänsyn till vilken temperatur det är ute. Du kan få lampor att tändas när du kommer hem och släckas när du lämnar hemmet. ...men om vi ska återknyta till Nissens nyligt nämnda exempel så kan du inte få avisering från Plejd när du har fått post i brevlådan.
Plejd har även aviserat två nya termostater som enligt förhoppningen ska släppas under 2023. Ingen av dessa kommer dock att ändra något av vad jag skrivit ovan."
Du får leta upp sådana uttalanden, de bör inte finnas, Plejd är en av många produkter och har sina egenskaper, för och nackdelar, som gör att den passar några men inte alla, enligt min uppfattning. Jag använder en handfull fabrikat, alla lite olika, svårt att se att någon av dessa skulle vara en kulle värd att dö för.Nissens skrev:
Besvarar mer än gärna din fråga.D djac skrev:
Jag känner inte särskilt starkt över den på det sätt du tror. Jag har ingen stark lojalitet mot Plejd utan jag är starkt lojal produkter som fungerar exakt som annonserat. T.ex så är jag grymt nöjd med Volvo jämfört med Teslan vi har. Volvo har en bättre produkt på många många sätt. Trots att Teslan har så många fler funktioner.
Jag gillade min Xiaomi telefon väldigt mycket men jag övergav den när Samsung nu visade sig ha en produkt som fungerade bättre och utan buggar men framför allt en grym batteritid.
Känner du ett behov av en beteendevetare för att förstå båda sidor ?
Ja det är fascinerande, utvecklar inga såna starka band till saker eller varumärken, trots att jag dagligen köper mycket som jag nog tycker håller vad som lovas.Forlowt skrev:Besvarar mer än gärna din fråga.
Jag känner inte särskilt starkt över den på det sätt du tror. Jag har ingen stark lojalitet mot Plejd utan jag är starkt lojal produkter som fungerar exakt som annonserat. T.ex så är jag grymt nöjd med Volvo jämfört med Teslan vi har. Volvo har en bättre produkt på många många sätt. Trots att Teslan har så många fler funktioner.
Jag gillade min Xiaomi telefon väldigt mycket men jag övergav den när Samsung nu visade sig ha en produkt som fungerade bättre och utan buggar men framför allt en grym batteritid.
Känner du ett behov av en beteendevetare för att förstå båda sidor ?
Gällande strömstyrningsenheter så hade jag säkert kunnat köpa Plejd, om de legat bra i pris och utlovat det jag önskar, nu gör de inget av det, så då har det inte blivit några för mig, det är väl ungefär så känslosamt det blev för mig.
Det där visar väl tydligt Plejds strategi.Nissens skrev:
Man är inte särskilt intresserade av att bygga ett ekosystem (som t.ex. Apple gör) utan istället satsar man på två nya fristående produkter som man bedömer kan sälja bra via elektrikerkåren i Norge. Golvvärmetermostater har ju inte så mycket med sortimentet i övrigt att göra annat att de antagligen kommer att kunna styras via samma app...
Jag skulle tro att @David Wallin avsåg produkter som i ett system samverkar för att ge utökad funktionalitet och kundnytta.
Har väl lyxen att inte behöva räkna kronor alla gånger. Oavsett om man behöver det så är det bra att det finns produkter för alla.D djac skrev:Ja det är fascinerande, utvecklar inga såna starka band till saker eller varumärken, trots att jag dagligen köper mycket som jag nog tycker håller vad som lovas.
Gällande strömstyrningsenheter så hade jag säkert kunnat köpa Plejd, om de legat bra i pris och utlovat det jag önskar, nu gör de inget av det, så då har det inte blivit några för mig, det är väl ungefär så känslosamt det blev för mig.
Men visst starka band, band som jag gärna överger om jag hittar något roligare
Nej, jag har aldrig sagt till någon person att koppla upp sin gräsklippare. Jag ska ärligt talat påstå att jag inte kan minnas att jag sagt åt någon att koppla upp något alls. Däremot gillar jag inte när någon aktivt försöker hindra någon att göra det. Så nej, jag försöker inte "pådyvla någon min hobby".Nissens skrev:
Gräsklippartråden jag pratar om var den där du (bland annat) talade om för oss med "rakbladsknivar" att de hamnar överallt i gräsmattan trots att du aldrig haft några sådana själv, och vi som har det sa att det inte stämde.
Din ton var precis samma där som här. Din klippare var felfri, och alla som hade en annan uppfattning var dumma i huvudet.
Jo det kan jag. Min egen robot är inte uppkopplad mot något alls.Nissens skrev:
Oh, the ironyNissens skrev: