Nissens
R RoAd skrev:
Håller inte alls med. Vanligtvis dyker det upp någon i tråden som blivit rekommenderad (eller t.o.m. övertalad) att installera Plejdpuckar av sin elektriker. Frågan brukar vara i stil med "är det bra?". Då brukar svaret bli "om du känner till de nackdelar som ett plejdsystem har, stängt protokoll, begränsat utbud, etc etc, så är det det".

Menar du att dessa svar inte ska få ges i dessa trådar?

Det som gör att det spårar ur upplever jag är att vissa fanatiska Plejdförespråkare då ska in och tala om att dessa "nackdelar" egentligen är fördelar, och de som inte inser det är "nördar", because aktiekursen!
Det är din bild ja, min bild är att vissa hemautomatiseringshobbyister drar upp saker som endast i deras värld är ett problem, tex mantrat om öppen programvara mm. Trots att de inte vet mer än någon annan om det ens någonsin är ett problem.
Sådana spekulationer bidrar inte med något positivt.

T tobbbias skrev:
2: jag har testat jordfelsbrytaren hemma eller det har varit strömavbrott och därmed behöver jag resetta klockan i produkterna genom att koppla telefonen mot en enhet.
Helt sanslöst dåligt att man tappar tiden vid strömavbrott på en produkt som är beroende av klocka.
Normala produkter med klocka har väl inbyggd batteri/supercap-backup, att det är en option man måste köpa till känns 1900-tal.
Gateway GWY-01 kan bara anslutas med kabel, ingen Wifi? Helt sjukt dåligt.

• Haha
  • Gilla
Marcus-AA och 4 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jo, det hade varit gött om det hade varit möjligt. Problemet är att då någon ny frågar om Plejd är ett bra val så tycker jag och många med mig att man måste kunna vara ärlig med att det inte är det om man i framtiden vill ha mer avancerad automation i sitt hem. Och eftersom folk i allmänhet inte ens har tänkt i de banorna, och alltså inte självmant kommer att ställa frågan, så är det lite oärligt att inte berätta att så är fallet. I de flesta fall verkar det inte vara något problem, men för de få som blir rejält besvikna efter att ha valt "fel" produkt, trots att de frågade på byggahus.se är det rent ut taskigt att låtsas som att precis allt är guld och gröna skogar. Så, om någon bara fick påpeka det utan att få en massa "du har fel för att du är en nörd" så skulle även plejdtrådarna bli en trevlig plats att vara på.
Ett problem med ditt resonemang är att du inte vet vad du pratar om. Du vet kanske att Plejd jooobbar med Matter för framtiden? Den dagen det sjösätts så kommer alla dina farhågor på skam och då har du lurat folk. Det som gäller idag behöver knte gälla i morgon.

Nissens Nissens skrev:
Det är din bild ja, min bild är att vissa hemautomatiseringshobbyister drar upp saker som endast i deras värld är ett problem, tex mantrat om öppen programvara mm. Trots att de inte vet mer än någon annan om det ens någonsin är ett problem.
Positivt är väl då att det är lätt att ställning? Kommer jag vilja fortsätta med hemautomatiseringen, då är inte Plejd rätt väg.
Är jag nöjd med belysningsstyrning, kanske något litet mer, ja då är Plejd helt ok.
Information kan väl aldrig vara fel?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Helt sanslöst dåligt att man tappar tiden vid strömavbrott på en produkt som är beroende av klocka.
Normala produkter med klocka har väl inbyggd batteri/supercap-backup, att det är en option man måste köpa till känns 1900-tal.
Gateway GWY-01 kan bara anslutas med kabel, ingen Wifi? Helt sjukt dåligt.
Att inte använda wifi är ett klokt och medvetet val för att hålla allt så enkelt som möjligt, tex kan elektrikern installera utan att kunna lösen o annat. Och batteri sätter väl alla i från början det räcker med ett batteri i en puck så supporterar det hela systemet.

Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Positivt är väl då att det är lätt att ställning? Kommer jag vilja fortsätta med hemautomatiseringen, då är inte Plejd rätt väg.
Är jag nöjd med belysningsstyrning, kanske något litet mer, ja då är Plejd helt ok.
Information kan väl aldrig vara fel?
Nja, som sagt så vet du inte hur framtiden ser ut.

J
Nissens Nissens skrev:
Det är alltså lobbyisten mot hobbyisten? Ja jösses. :p:p:p

• Haha
  • Älska
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ett problem med ditt resonemang är att du inte vet vad du pratar om. Du vet kanske att Plejd jooobbar med Matter för framtiden? Den dagen det sjösätts så kommer alla dina farhågor på skam och då har du lurat folk. Det som gäller idag behöver knte gälla i morgon.
Ett problem med ditt resonemang är att det inte är du eller jag som ska besluta om andras investeringar i sina hem. Jag vet att de säger sig jobba med Matterstöd, men varken du eller jag vet när och i vilken omfattning detta stöd kommer att bli verklighet. Att ge folk "mer info än de bett om" kan exakt ALDRIG vara att lura folk, däremot är det just vad man gör då man aktivt undanhåller information.

• Gilla
Patrik_Hed och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
På något konstigt sätt så är det alltid din version av "hur man inte kan veta hur framtiden ser ut" som är den korrekta...

• Gilla
jorblad och 4 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Om det är/blir ett problem eller inte kan väl den som frågade kan få ta ställning till?

PS: Fortfarande har jag inte sett någon (annan än du) prata om öppen programvara. Skilj på det och öppna protokoll.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Det är alltså lobbyisten mot hobbyisten? Ja jösses. :p:p:p
Att delta i dessa trådar får mig mer och mer att känna mig som masochisten... ;):rofl:

• Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Nissens Nissens skrev:
Jo, just det...

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vet du?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att inte använda wifi är ett klokt och medvetet val för att hålla allt så enkelt som möjligt, tex kan elektrikern installera utan att kunna lösen o annat. Och batteri sätter väl alla i från början det räcker med ett batteri i en puck så supporterar det hela systemet.
Det var väl just det att bevisligen inte alla (tobbbias) har satt in batteri som orsakade min kommentar.

Det behövs väl ingen elektriker för att installera en gateway, den har ju inget med elen att göra?

Att inte kunna VÄLJA mellan kabel eller Wifi gör det visserligen enkelt men oflexibelt, det kan ju vara så att placeringen av gatewayen bredvid routern inte är optimal och att slippa dra kabel är väl just Plejds grej?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
En stilla fråga. Kan vi återgå till att diskutera vad Plejd kan göra? Självklart vad det inte klarar också. Utan att hugga varandra i strupen.

Förhoppningsvis kanske tråden då blir intressant för oss som fullständigt skiter i olika läger av tyckare och rent av religösa hållningar till det ena eller det andra.

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.