Nissens
F fsn skrev:
Det är förvisso en bra funktion om det dyker upp bös på gården. Då får utekamerorna lire hjälp. Mitt behov har kanske ändrats. Är det mycket ”pill” att koppla in både rörelsevakt och skymningsrelä?
Ja, jag har faktiskt flera deccar för olika delar av utebelysningen.

Jag använder pucken med två utgångar (REL-02), den ena går till deccan, den andra till lampan. Resten är konfigurering i appen.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag har faktiskt flera deccar för olika delar av utebelysningen.

Jag använder pucken med två utgångar (REL-02), den ena går till deccan, den andra till lampan. Resten är konfigurering i appen.
Ok. Får kika i elskåpet hur det ser ut.
 
F fsn skrev:
Jag vet faktiskt inte vad jag vill ha.
Personligen föredrar jag en lösning som tar hänsyn till den faktiska ljusnivån och inte den teoretiska. En mörk dag med svarta moln vill jag att belysning tänder tidigare än en ljus klar dag.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Personligen föredrar jag en lösning som tar hänsyn till den faktiska ljusnivån och inte den teoretiska. En mörk dag med svarta moln vill jag att belysning tänder tidigare än en ljus klar dag.
Jag har både och hemma, ett 12v system med ljussensor som styr trädgårdsbelysning och plejd med astrour som styr en led-strip vid garageporten. Upplever inte ett problem med någotdera av systemen.
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Personligen föredrar jag en lösning som tar hänsyn till den faktiska ljusnivån och inte den teoretiska. En mörk dag med svarta moln vill jag att belysning tänder tidigare än en ljus klar dag.
Ja, men det är mer komplicerat än så.

Exempelvis en timma innan solnedgången på vintern är det betydligt mörkare ute än vad det är en timma innan solnedgången på sommaren.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Upplever inte ett problem med någotdera av systemen.
Nej båda lösningarna fungerar naturligtvis. Jag beskrev bara att jag personligen föredrog en lösning som tänder belysningen när det är så mörkt att jag vill den ska tändas, inte när det borde vara så mörkt.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, men det är mer komplicerat än så. Exempelvis en timma innan solnedgången på vintern är det betydligt mörkare ute än vad det är en timma innan solnedgången på sommaren.
Vad menar du?

Jag har ju skrivit att jag vill det ska tändas enbart beroende på faktisk ljusnivå. Tid innan någon teoretisk solnedgång struntar jag helt i.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej båda lösningarna fungerar naturligtvis. Jag beskrev bara att jag personligen föredrog en lösning som tänder belysningen när det är så mörkt att jag vill den ska tändas, inte när det borde vara så mörkt.
Jag trodde också jag skulle föredra ljussensorn men efter att ha kört bägge två i några år nu så spelar det mig ingen roll. Bägge två funkar utmärkt, om något så kanske jag stör mig på att ljussensorn ibland blir påverkad av yttre ljuskällor men det är mest Skit Bakom Spakarna som är problemet 😉
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du?

Jag har ju skrivit att jag vill det ska tändas enbart beroende på faktisk ljusnivå. Tid innan någon teoretisk solnedgång struntar jag helt i.
Ja, och jag håller med om det, jag använder också skymningsrelä. Men du tog upp exemplet med molnighet, så jag kompletterade med det som jag tycker är ett större problem med astrour….
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nissens
J JockeHX skrev:
Jag trodde också jag skulle föredra ljussensorn men efter att ha kört bägge två i några år nu så spelar det mig ingen roll. Bägge två funkar utmärkt, om något så kanske jag stör mig på att ljussensorn ibland blir påverkad av yttre ljuskällor men det är mest Skit Bakom Spakarna som är problemet 😉
Hur hanterar du problemet med att ljuset är olika under året i förhållande till solens upp/nedgång?
Antingen får man ställa om tiderna i bland eller så tänds ljuset för tidigt/sent delar av året med astrour…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur hanterar du problemet med att ljuset är olika under året i förhållande till solens upp/nedgång?
Antingen får man ställa om tiderna i bland eller så tänds ljuset för tidigt/sent delar av året med astrour…
Jag har inte alls reagerat på att astrouret har problem med detta? Tycker den förhåller sig korrekt till upp och nedgång.
 
Nissens
J JockeHX skrev:
Jag har inte alls reagerat på att astrouret har problem med detta? Tycker den förhåller sig korrekt till upp och nedgång.
Då får du nog kolla bättre för du lär ha samma förutsättningar som oss andra om du bor i Sverige. Det är stor skillnad på ljusstyrkan tidsmässigt kring solens upp o nedgång över året.

I juni blir det inte ens riktigt mörkt ute på nätterna i döder, i norr går inte solen ned alls…
 
F
Nissens Nissens skrev:
Då får du nog kolla bättre för du lär ha samma förutsättningar som oss andra om du bor i Sverige. Det är stor skillnad på ljusstyrkan tidsmässigt kring solens upp o nedgång över året.

I juni blir det inte ens riktigt mörkt ute på nätterna i döder, i norr går inte solen ned alls…
Så är det. tiden från solnedgång till rövar-mörkt är betydligt kortare i November än i April. Och ljuset vid solnedgång är generellt betydligt bättre på sommarhalvåret än på vintern med. MAn får väl ställa skiten efter vinter och vaska lite onödig belysning på sommarn.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag har faktiskt flera deccar för olika delar av utebelysningen.

Jag använder pucken med två utgångar (REL-02), den ena går till deccan, den andra till lampan. Resten är konfigurering i appen.
@fsn
Missade att nämna att förutom tändtrådarna till lampan och deccan kopplar du ena ingången på Plejdpucken till strömställaren, och den andra ingången till deccans utgång. ☺️

Sedan är det bara att konfigurera det som man vill.
 
Nissens Nissens skrev:
Då får du nog kolla bättre för du lär ha samma förutsättningar som oss andra om du bor i Sverige. Det är stor skillnad på ljusstyrkan tidsmässigt kring solens upp o nedgång över året.

I juni blir det inte ens riktigt mörkt ute på nätterna i döder, i norr går inte solen ned alls…
Jag fattar tyvärr inte riktigt. Astrouret går efter när solen går upp och ner. Fine att det på sommaren är lite ljusare när väl solen går ner så att belysningen inte får samma effekt, men det bekommer mig inte... :)
 
  • Gilla
Roga1337
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.