Astrour funkar rätt dåligt, ibland sitter man i mörker när det är tunga regnmoln...
 
  • Gilla
janwide och 5 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
som tänder och släcker belysningen efter solens beräknade upp- och nergång i stället för det faktiskt uppmätta mörkret
Fast är det det @fsn vill ha eller vill han ha utifrån faktiska ljusförhållanden? Ett annat alternativ är ett skymningsrelä med "nattsparfunktion" som släcker ljuset "mitt i natten" utan separat tidur.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nöjer du dig med soluppgång/-nedgång eller måste det vara ljust respektive mörkt?
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jepp, det är inga problem. Det är faktiskt för just detta ändamålet som Plejd är riktigt smidigt. Det blir dock ett så kallat Astronomiskt ur/astrour som tänder och släcker belysningen efter solens beräknade upp- och nergång i stället för det faktiskt uppmätta mörkret.

[bild]

//Patrik
Kan nog nöja mig med astrour. Behöver det vara nån speciell Plejdpuck?

Får alltså lirka ut uret på DIN-skenan och koppla in en plejdpuck där samt plocka ner skymningsrelät, ersätta det med en IP-lkassad kapsling och koppla ihop fasen.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
pdov
det behöver inte vara precis soluppgång/solnedgång utan man kan ställa tiden i relation till dessa händelser. Jag har det tänt lite längre.
 
  • Skärmdump av gränssnitt för styrning av ytterbelysning med aktiverings- och släcktider inställda, i en app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
G
Vissa av mina plej har jag ställt som astrour med vissa förskjutningar, tex tänd 20 minuter innan solnedgången osv, tycker det funkar bra. Monterade nyss en Shelly Plus 1 mini. Tänkte sätta astrour men det gick inte. Om man ska konfa med astrour i Shelly appen måste man betala för Premium, 36 Euro/år. "Och alla säger att Plejd är skit". Jag tog för givet att astrour ingick gratis som det gör i Plejd. Då Shelly är öppet går det säkert att fixa men orka...
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Fast är det det @fsn vill ha eller vill han ha utifrån faktiska ljusförhållanden? Ett annat alternativ är ett skymningsrelä med "nattsparfunktion" som släcker ljuset "mitt i natten" utan separat tidur.
Nu sitter ju tiduret redan där så skall man slänga dit ett nytt skymningsrelä så är det rätt smidigt att ha kvar DIN-uret med.
 
F fsn skrev:
Nu sitter ju tiduret redan där så skall man slänga dit ett nytt skymningsrelä så är det rätt smidigt att ha kvar DIN-uret med.
Ja naturligtvis. Jag fick dock intrycket att du önskade något annat än den naturliga lösningen.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Har en Plejd-fråga men segt att läsa igenom 160 sidor så det här är kanske redan gjort…..

Har en DIN-monterad tidur samt skymningsrelä på utebelysningen. Nu har skymningsrelät gett upp och elektrikern föreslag att vi skulle dumpa tidur och skymningsrelä och sätta dit en Plejdpuck istället.

Men går det att programmera (alternativt finns färdigt) som löser att starta när det blir mörkt oavsett årstid och stänga av sig på en bestämd tid? Samma sak på morgonen, starta kl 6 och stänga av när det blir ljust?
Jag hade exakt den uppsättningen tidigare.

Jag kastade tiduret och ersatte det med en Plejdpuck, bytte skymningsreläet till ett nytt.

Kompletterade med rörelsedecca utomhus som också är kopplad till en Plejdpuck.

Så, nu tänds/släcks ytterbelysningen vid en faktisk ljusnivå ute på kväll/morgon, från kl 1:00 till morgonen (olika tider för helg/vardag) är belysningen släckt men tänds om deccan triggar på rörelse.

Rörelsedeccan är ju överkurs, du behöver inte den med det behovet du beskriver. Men jag tycker generellt att astrour är överskattat. Mörkret/ljuset inträffar olika tider i förhållande till solens upp och nedgång över året.

Är nöjd med den lösningen och slipper det utdaterade DIN uret som man behövde manual till om man skulle pilla med det. ☺️
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du kan ju skriva ut eller köpa en hållare för din Plejd för DIN skena
 
Nissens Nissens skrev:
Eller också kan man använda hållaren Plejd säljer, kostar 17kr…

[länk]
Skrev väl skriva ut eller köpa
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
nino nino skrev:
Skrev väl skriva ut eller köpa
Ok, missförstod. Trodde du menade att köpa de utskrivna. De säljs ju också…
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, missförstod. Trodde du menade att köpa de utskrivna. De säljs ju också…
Ja lätt hänt
Jag som är gubbgrinig på morgonkvisten 😄😄
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jag hade exakt den uppsättningen tidigare.

Jag kastade tiduret och ersatte det med en Plejdpuck, bytte skymningsreläet till ett nytt.

Kompletterade med rörelsedecca utomhus som också är kopplad till en Plejdpuck.

Så, nu tänds/släcks ytterbelysningen vid en faktisk ljusnivå ute på kväll/morgon, från kl 1:00 till morgonen (olika tider för helg/vardag) är belysningen släckt men tänds om deccan triggar på rörelse.

Rörelsedeccan är ju överkurs, du behöver inte den med det behovet du beskriver. Men jag tycker generellt att astrour är överskattat. Mörkret/ljuset inträffar olika tider i förhållande till solens upp och nedgång över året.

Är nöjd med den lösningen och slipper det utdaterade DIN uret som man behövde manual till om man skulle pilla med det. ☺️
Det är förvisso en bra funktion om det dyker upp bös på gården. Då får utekamerorna lire hjälp. Mitt behov har kanske ändrats. Är det mycket ”pill” att koppla in både rörelsevakt och skymningsrelä?
 
F
Alfredo Alfredo skrev:
Ja naturligtvis. Jag fick dock intrycket att du önskade något annat än den naturliga lösningen.
Jag vet faktiskt inte vad jag vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.