useless useless skrev:
Smartheten brukar hänga samman med priset och ju fler delar desto större sannolikhet att något går sönder i förtid.
Absolut. För mig är det dock nog illa att ljuskällan kanske håller 10-20 procent av den övriga armaturens förväntade livslängd.

En belysningsarmatur i exempelvis ett trapphus tycker jag man kan räkna med håller i åtminstone 30 år. Jag tvivlar på att speciellt många av dagens integrerade fungerar bra efter sex år.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Smartheten brukar hänga samman med priset och ju fler delar desto större sannolikhet att något går sönder i förtid.
Det gäller ju det mesta. Ta vilken smartphone dom helst, snacka om integration. Och att det funkar riktigt bra trots ofta hårdhänt hantering.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Det gäller ju det mesta. Ta vilken smartphone dom helst, snacka om integration. Och att det funkar riktigt bra trots ofta hårdhänt hantering.
Ja, en armatur är i princip en smartphone utan skärm.
Tänker då på tex Apples iLamp.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
En riktigt bra LED-armatur anger upp till 50.000h drifttid.
Dessutom innebär "upp till 50.000h drifttid" inget annat än att de garanterat är trasiga efter 50.000h... Otroligt märkliga och helt intetsägande formuleringar när man pratar om hållbarhet/livslängd.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Dessutom innebär "upp till 50.000h drifttid" inget annat än att de garanterat är trasiga efter 50.000h... Otroligt märkliga och helt intetsägande formuleringar när man pratar om hållbarhet/livslängd.
Precis. Det kan ju dessutom åska också och ju mer intelligens man har i grejerna, desto större risk att de lägger av antagligen.
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Precis. Det kan ju dessutom åska också och ju mer intelligens man har i grejerna, desto större risk att de lägger av antagligen.
Jösses, du menar att det är mycket prylar i en armatur? Om du jämför med en smartphone? Laptop? Finns många exempel.. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Jösses, du menar att det är mycket prylar i en armatur? Om du jämför med en smartphone?
Jag tror att det är avsevärt mycket större risk att en smart belysningsarmatur skadas av åska än att en smartphone gör det. Tror inte du?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Det är inte många komponenter som behövs för en ”Plejd” inbyggd i armaturen.
Integrerad krets (IC) eller mikrochip, svart med gyllene text och anslutningspinnar, elektronikkomponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontroller N51822 är samma som sitter i zigbee och man behöver inte effekt-trissor B27S60 som tål 27Ampere 600Volt som sitter i Plejd dimmer.
Så det är bara några tjugor i kostnad.
 
Nissens Nissens skrev:
Jösses, du menar att det är mycket prylar i en armatur? Om du jämför med en smartphone? Laptop? Finns många exempel.. :)
Varför jämföra äpplen med päron?
Det är mer prylar som kan gå sönder i en smart armatur än i en dum. ...och om den dessutom innehåller en icke utbytbar ljuskälla så är det ytterligare en sak som riskerar att gå sönder med elektrikerbehov som följd.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det är inte många komponenter som behövs för en ”Plejd” inbyggd i armaturen.
[bild]
Kontroller N51822 är samma som sitter i zigbee och man behöver inte effekt-trissor B27S60 som tål 27Ampere 600Volt som sitter i Plejd dimmer.
Så det är bara några tjugor i kostnad.
Jag misstänker att prisskillnaden mellan en smart och en dum armatur dessvärre inte bara är några tjugor, oavsett vad den faktiska kostnaden för komponenterna är.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det gäller ju det mesta. Ta vilken smartphone dom helst, snacka om integration. Och att det funkar riktigt bra trots ofta hårdhänt hantering.
Brukar hålla ett halvår i snitt i händerna på mina barn.
 
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
För er som skall integrera Plejd i homeassistant så kan jag rekommendera https://github.com/thomasloven/hass_plejd. Står att det är Wip men jag har kört det över ett år utan problem. Finns att hämta i Hacs. Man måste ha bluetooth på enheten som kör HA. Själv har jag en Nuc men har även kört det på raspberry 3b. Har ca 20 plejd och tycker det är stabilare än Shelly.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
bm500 bm500 skrev:
För er som skall integrera Plejd i homeassistant så kan jag rekommendera [länk]. Står att det är Wip men jag har kört det över ett år utan problem. Finns att hämta i Hacs. Man måste ha bluetooth på enheten som kör HA. Själv har jag en Nuc men har även kört det på raspberry 3b. Har ca 20 plejd och tycker det är stabilare än Shelly.
Då behövs ingen gateway?
 
nino nino skrev:
Då behövs ingen gateway?
Nej det behöver du inte ha. HA pratar lokalt med plejdpuckarna 👍
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
bm500 bm500 skrev:
För er som skall integrera Plejd i homeassistant så kan jag rekommendera [länk]. Står att det är Wip men jag har kört det över ett år utan problem. Finns att hämta i Hacs. Man måste ha bluetooth på enheten som kör HA. Själv har jag en Nuc men har även kört det på raspberry 3b. Har ca 20 plejd och tycker det är stabilare än Shelly.
Jag kan även rekommendera https://github.com/icanos/hassio-plejd som jag ser ovan är "inspired by". För att inte lura någon så har jag varit med i utvecklingen av denna på senare tid, men har hur som funkat väldigt bra för mig i flera år. Pratar med Plejd API för att hitta enheter och kryptonycklar för BLE. Installeras som Tillägg i Home assistant och kommunicerar över MQTT. Vet inte hur den andra fungerar. På samma sätt krävs ingen Plejd-gateway.

Om någon provat båda vore det väldigt intressant att höra tankar.

/Victor
 
  • Gilla
tippz och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.