Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Personligen skulle jag uppskatta en HA-integration som pratar med plejds gateway. På så vis skulle man inte behöva tappa funktionaliteten i plejdappen och Google Home om något ballar ur med integrationen.
Håller med, jag tänkte samma initialt. Hade varit skönt att slippa strul med hårdvarulagret och BLE-mesh och lämna det till Plejds gateway. Tyvärr tror jag ingen hittat ett sätt att prata med Plejds gateway (lokalt helst, men som alternativ via deras moln), så fram tills någon hittar det eller de exponerar detta är det svårt.David Wallin skrev:
/Victor
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Hur funkar det förresten med grejer som pratar med HA genom generic-integrationen för Homekit-tillbehör? Min Aqara-gateway gör det tex och det funkat alldeles utmärkt. Varför kan man inte köra Plejd på samma sätt? 🙄S SweVictor skrev:Håller med, jag tänkte samma initialt. Hade varit skönt att slippa strul med hårdvarulagret och BLE-mesh och lämna det till Plejds gateway. Tyvärr tror jag ingen hittat ett sätt att prata med Plejds gateway (lokalt helst, men som alternativ via deras moln), så fram tills någon hittar det eller de exponerar detta är det svårt.
/Victor
Det stämmer. Den behövs egentligen bara för uppsättning av systemet. När väl tillägget kör i HA krävs inget annat.J JockeHX skrev:
Vad gäller hassio-plejd sparar det en cachad kopia av API-svaret från Plejd, så tanken är att det ska fortsätta funka även om Plejd gör ändringar i eller tar ner sitt API.
/Victor
Snyggt.S SweVictor skrev:
Jag körde hassio-plejd en längre tid och var jättenöjd. Det var stabilt. Kan även rekommendera den. Bytte då jag köpte en Led75 som inte hittades. Dock verkar den stödjas nu 👍. Tack för att ni lägger ner tid på utveckling som vi andra kan utnyttja. Det är mycket uppskattat 🙂.S SweVictor skrev:Jag kan även rekommendera [länk] som jag ser ovan är "inspired by". För att inte lura någon så har jag varit med i utvecklingen av denna på senare tid, men har hur som funkat väldigt bra för mig i flera år. Pratar med Plejd API för att hitta enheter och kryptonycklar för BLE. Installeras som Tillägg i Home assistant och kommunicerar över MQTT. Vet inte hur den andra fungerar. På samma sätt krävs ingen Plejd-gateway.
Om någon provat båda vore det väldigt intressant att höra tankar.
/Victor
Jag är förmodligen korkad men fattar inte hur jag installerarbm500 skrev:För er som skall integrera Plejd i homeassistant så kan jag rekommendera [länk]. Står att det är Wip men jag har kört det över ett år utan problem. Finns att hämta i Hacs. Man måste ha bluetooth på enheten som kör HA. Själv har jag en Nuc men har även kört det på raspberry 3b. Har ca 20 plejd och tycker det är stabilare än Shelly.
nino skrev:
- Make sure you have a working Bluetooth integration in Home Assistant (a bluetooth proxy should work too)
- An alternate method for installation is to add this repo (thomasloven/hass_plejd) as a custom repository in HACS, add the integration from HACS, restart Home Assistant and continue as above
- https://github.com/thomasloven/hass_plejd
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 552 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 552 inlägg
Har en Plejd-fråga men segt att läsa igenom 160 sidor så det här är kanske redan gjort…..
Har en DIN-monterad tidur samt skymningsrelä på utebelysningen. Nu har skymningsrelät gett upp och elektrikern föreslag att vi skulle dumpa tidur och skymningsrelä och sätta dit en Plejdpuck istället.
Men går det att programmera (alternativt finns färdigt) som löser att starta när det blir mörkt oavsett årstid och stänga av sig på en bestämd tid? Samma sak på morgonen, starta kl 6 och stänga av när det blir ljust?
Har en DIN-monterad tidur samt skymningsrelä på utebelysningen. Nu har skymningsrelät gett upp och elektrikern föreslag att vi skulle dumpa tidur och skymningsrelä och sätta dit en Plejdpuck istället.
Men går det att programmera (alternativt finns färdigt) som löser att starta när det blir mörkt oavsett årstid och stänga av sig på en bestämd tid? Samma sak på morgonen, starta kl 6 och stänga av när det blir ljust?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Jepp, det är inga problem. Det är faktiskt för just detta ändamålet som Plejd är riktigt smidigt. Det blir dock ett så kallat Astronomiskt ur/astrour som tänder och släcker belysningen efter solens beräknade upp- och nergång i stället för det faktiskt uppmätta mörkret.F fsn skrev:Har en Plejd-fråga men segt att läsa igenom 160 sidor så det här är kanske redan gjort…..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Patrik