Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det är tråkigt, inte bara gällande Plejd utan alla tillverkare som integrerar för mycket. Blir väldigt dyrt/omständigt när något går sönder tyvärr.
Du tycker att man integrerar för mycket ja, andra tycker något annat. :)
Är kvaliteten bra så är det ett ickeproblem kan jag tycka. :)

Jämfört med mycket annat är detta inte särskilt mycket som är integrerat.
 
J
Nissens Nissens skrev:
Jämfört med mycket annat är detta inte särskilt mycket som är integrerat.
Hur menar du då?
Pratar vi hela armaturen så är det väl allt?
Eller menar du i förhållande till Plejd i övrigt m
 
Nissens
J Jocke Best skrev:
Hur menar du då?
Pratar vi hela armaturen så är det väl allt?
Eller menar du i förhållande till Plejd i övrigt m
Jag menar produkter i almänhet. En armatur med lite logik är inte mycket prylar, och åtminstone i Plejdfallet kan man sannolikt vänta sig bra kvalitet på prylarna. De åren jag använt Plejd har inte en enda pryl krånglat hittils.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tycker att man integrerar för mycket ja, andra tycker något annat. :)
Är kvaliteten bra så är det ett ickeproblem kan jag tycka. :)

Jämfört med mycket annat är detta inte särskilt mycket som är integrerat.
Nä, det var inte alls det jag menade. Jag menar att NÄR armaturen går sönder behöver hela bytas, istället för att bara byta ljuskälla.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Nä, det var inte alls det jag menade. Jag menar att NÄR armaturen går sönder behöver hela bytas, istället för att bara byta ljuskälla.
Hade det handlat om lågkvalitativa kinaprylar så hade det kanske varit ett problem.
Men det du vill komma fram till är ju att plejd är skräp, och då förstår man varför du tycker så. :)

Om de nu håller kvaliteten även på ljuskällorna så är det ett ickeproblem.
 
Nissens Nissens skrev:
Hade det handlat om lågkvalitativa kinaprylar så hade det kanske varit ett problem.
Men det du vill komma fram till är ju att plejd är skräp, och då förstår man varför du tycker så. :)

Om de nu håller kvaliteten även på ljuskällorna så är det ett ickeproblem.
Är det inte bättre att du inte berättar för mig vad jag tycker? Det blir liksom rätt fånigt när du ska bestämma andras åsikter, tycker du inte det?
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Hade det handlat om lågkvalitativa kinaprylar så hade det kanske varit ett problem.
Men det du vill komma fram till är ju att plejd är skräp, och då förstår man varför du tycker så. :)

Om de nu håller kvaliteten även på ljuskällorna så är det ett ickeproblem.
Om ja. Kollade databladet nu, och LEDen är inte utbytbar av användaren. men det kan man ju ta med i beräkningen om man vill och kan ta den risken. Upp till var och en gissar jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Spontant tycker jag att det låter som rent vansinne att köpa en armatur där ljuskällan inte går att byta. Oavsett märke.
 
  • Gilla
Nyfniken och 9 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tycker att man integrerar för mycket ja, andra tycker något annat. :)
Är kvaliteten bra så är det ett ickeproblem kan jag tycka. :)

Jämfört med mycket annat är detta inte särskilt mycket som är integrerat.
En driver inbyggd i en ljuskälla är oftast billig och har kortare livslängd än en som är separat och dessutom kan bytas enkelt för en grupp av 5-10 spottar. De senare kan samtidigt bli billigare för att de inte behöver ha någon driver alls utan är CC. De är samtidigt enklare att itta utbyten för den dagen själva LED pajar.
 
B
David Wallin David Wallin skrev:
Spontant tycker jag att det låter som rent vansinne att köpa en armatur där ljuskällan inte går att byta. Oavsett märke.
Ja, fast här är det stor skillnad mellan livslängd från olika tillverkare helt klart. Har några Malmbergs hemma som i princip är designade för kort livslängd. Enheten drivs för hårt, med för hög temperatur och kort livslängd som följd.

Men hittills har jag inte hittat en armatur som man kan tömma och montera in egen led driver med passande led från t.ex. aliexpress för småpengar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
En driver inbyggd i en ljuskälla är oftast billig och har kortare livslängd än en som är separat och dessutom kan bytas enkelt för en grupp av 5-10 spottar. De senare kan samtidigt bli billigare för att de inte behöver ha någon driver alls utan är CC. De är samtidigt enklare att itta utbyten för den dagen själva LED pajar.
Varför skulle konstantström inte kräva en driver?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Spontant tycker jag att det låter som rent vansinne att köpa en armatur där ljuskällan inte går att byta.
Och det vansinnigaste är att dessa armaturer verkar ta över mer och mer. :(
 
  • Ledsen
David Wallin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och det vansinnigaste är att dessa armaturer verkar ta över mer och mer. :(
Snart blir den gamla klassiska Norge-gåtan verklighet alltså, men istället för norrmän blir det "Hur många elektriker behövs för att byta en glödlampa?".
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Och det vansinnigaste är att dessa armaturer verkar ta över mer och mer. :(
Ja, det är inte lätt att stoppa utvecklingen. Att det är vansinningt är svårt att hålla med om. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Att det är vansinningt är svårt att hålla med om. :)
Vad menar du? Glömde du ordet "inte" eller tycker du utvecklingen mot "integrerade armaturer" är bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.