Alfredo Alfredo skrev:
Räknas Home Assistant som modernt? Jag nyttjar i alla fall inget moln med min HA-lösning. Fast lite ljög jag nu för det finns nog en molnkoppling till diskmaskinen men den kan jag leva utan.
Det är lite det jag menar, man har nästan alltid någon tjänst som kräver internetaccess, om inte annat så för att komma åt systemet när man själv är utanför eget nät eller för att få notiser i mobilen.
I många fall kan det ge ett mervärde genom att koppla mot molntjänster, men om så basala funktioner som att tända en lampa kräver att kommandot skall iväg och vända på en server varhelst i världen då avstår jag.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Många Tuya-enheter går att styra utan koppling till molntjänst genom att kommunicera lokalt med dem.
Var det inte det som byggde på att man utnyttjade en sårbarhet i firmware på enheterna för att hacka dem? Då förefaller lokal styrning av Plejd som ett under av elegans.
 
A alfista skrev:
kräver internetaccess, om inte annat så för att komma åt systemet när man själv är utanför eget nät
Fast internetaccess och molntjänst är ju inte samma sak. Givetvis? måste jag ha internetaccess för att komma åt hemmet utifrån men jag har inget beroende av någons moln.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Nej. Det var en nödlösning i väntan på att tekniken skulle komma ikapp och bli tillräckligt billig. Vilket den nu i princip har gjort. Nu när även Plejd, som alltid är sist över mållinjen, insett detta så får man verkligen se det som början på slutet för puckar.

Vi får hoppas att folk har koll nog att våga säga nej när elektrikern står där med sin Ahlsell-pall med Plejdpuckar och ser dollartecken framför ögonen.
Om du hade läst vad Plejd sagt, så har de länge sett att marknaden avtar för puckar. Det var bla därför man lanserade armaturerna. Men det gäller i första hand Norge och Sverige. De övriga länderna de har introducerats i har inte den mognaden. Allt står att läsa online om man är intresserad.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, jag har lite blandade grejer. Mest Zigbee men även några Tuyabaserade. Jag har helt klart mer problem med Tuya än övrigt, just pga att man inte har en lokal controller.
Man får skilja på Tuya Wifi och Tuya Zigbee.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Nej. Det var en nödlösning i väntan på att tekniken skulle komma ikapp och bli tillräckligt billig. Vilket den nu i princip har gjort. Nu när även Plejd, som alltid är sist över mållinjen, insett detta så får man verkligen se det som början på slutet för puckar.

Vi får hoppas att folk har koll nog att våga säga nej när elektrikern står där med sin Ahlsell-pall med Plejdpuckar och ser dollartecken framför ögonen.
Varför är puckar en nödlösning? Vill du ha varenda lampa med inbyggd brytare och ev dimfunktion inbyggd också? Systemet med effektiva drivers kopplade till flera CC-leds är en återvändsgränd?
 
Nissens
R RoAd skrev:
Insåg precis en sak angående detta. Det är ju egentligen en klar nackdel att spottarna är hopbyggda med styrningen. Om man vill byta till något annat än Plejd i framtiden måste hela armaturen bytas ut. Speciellt som det inte går att koppla plejds saker till något annat system.

Hade det varit Zigbee eller annat öppet protokoll hade det bara varit halvdåligt.
Överraskande att du har den inställningen. :)
 
J Jonte Karlsson skrev:
Nja, isåfall har man gjort fel. Sätter man en strömbrytare som fysiskt bryter strömförsörjningen till en ljuskälla som har inbyggd styrning så är det självklart att det blir jobbigt. Vill man ha en fysisk brytare vid en sådan ljuskälla så sätter man givetvis inte en vanlig brytare där, man sätter en fjärrkontroll som signalerar till ljuskällan att stänga av sig (eller byta färg eller dimra eller vad man nu vill). Den kan självklart se ut som en vanlig lampknapp eller dimmer, så att de som använder den inte behöver ha någon aning om att det inte är en vanlig lampknapp.

Det är alltså ingen, absolut ingen "fördel med Plejd" här. I inköpskostnad för både fjärrstyrd ljuskälla och fjärrkontroll hamnar man väl ungefär på vad en Plejdpuck kostar. Och då har vi inte ens tagit med i beräkningen att Plejdlösningen utöver det kräver några tusenlappar i elektrikerkostnad varje gång man vill installera en ny lampa eller byta plats på en.
Fast nu finns det ju inte värst många strömbrytare/fjärrkontroll för att fjärrstyra en smart lampa som ser ut som en standard strömbrytare, iofs har ju Plejd det men då behöver man en puck nånstans iallafall eftersom dom inte har smarta lampor.
Ett dumt pcuk system är ju rätt smart eftersom du kan lägga in det i ett existerande system och för användaren så är det ingen större skillnad varken i funktion eller estestik vilket är en viktig faktor för många
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
J
I ikeo skrev:
Fast nu finns det ju inte värst många strömbrytare/fjärrkontroll för att fjärrstyra en smart lampa som ser ut som en standard strömbrytare, iofs har ju Plejd det men då behöver man en puck nånstans iallafall eftersom dom inte har smarta lampor.
Ett dumt pcuk system är ju rätt smart eftersom du kan lägga in det i ett existerande system och för användaren så är det ingen större skillnad varken i funktion eller estestik vilket är en viktig faktor för många
De här tycker jag kombinerar det bästa ur två världar. Den kräver ingen nolla, och gör att ens existerande brytare fortsätter att fungera precis som innan, men den fysikaliska knappen kopplas in på 2 lågspänningsportar, så det är eg bara en signal att slå på eller av vidare ut via den gamla tändtråden. Eftersom den går via ZigBee kan man naturligtvis köra den som en smart brytare med och styra smarta lampor i sin tur, eller automationer om man hellre vill ha det. Eftersom detta innebär att ljuskällan hela tiden har ström så är det inga problem med tappad kontakt. Nollan finns ju uppe i taket hela tiden.
SEK 134.66 20%OFF | AUBESS 16A Tuya Mini Zigbee Smart Light Switch No Neutral Wire Required Support Two Way Control Work With Alexa Google Home
https://a.aliexpress.com/_msUEoVE
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast internetaccess och molntjänst är ju inte samma sak. Givetvis? måste jag ha internetaccess för att komma åt hemmet utifrån men jag har inget beroende av någons moln.
Sant, men det kommer ju med en del förbehåll. Vete fasen om jag inte valt att köra via molntjänst.
 
A alfista skrev:
Sant, men det kommer ju med en del förbehåll. Vete fasen om jag inte valt att köra via molntjänst.
Hur tänker du då? Risker med att ha "hål in" eller?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hur tänker du då? Risker med att ha "hål in" eller?
Nja, med förbehåll tänkte jag mer på de krav det ställer på ens internetanslutning, tillgång till publik IP och att man kanske behöver köra någon DynDNS-tjänst för att det skall flyta på. Men visst finns det en säkerhetsaspekt också, det finns ju alltid en risk att man slinter och öppnar mer än man tänkt sig när man pillar med brandväggen. Men det finns säkert säkerhetsproblem med molnlösningar också.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Med en molnlösning flyttar du allt ansvar för säkerheten till någon annan som du inte har kontroll över.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
de krav det ställer på ens internetanslutning, tillgång till publik IP och att man kanske behöver köra någon DynDNS-tjänst för att det skall flyta på.
För mig är åtkomst utifrån en väsentlig del av nyttan med min internetanslutning så för mig tillkommer inga nya krav på grund av "hemautomationsaccess" utifrån.
 
Nissens Nissens skrev:
Överraskande att du har den inställningen. :)
Det är tråkigt, inte bara gällande Plejd utan alla tillverkare som integrerar för mycket. Blir väldigt dyrt/omständigt när något går sönder tyvärr.
 
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.