pdov pdov skrev:
De inställningarna gör du i appen när du är hemma.
Går dessa inställningar att göra om/när molnet är borta?

pdov
Har man Gatewayn så kan man styra sin Plejd-utrusning när man inte på plats via Plejds app.
Man kan också koppla Plejd system så det interagerar med andra.
Skärm för att lägga till smart hem-integration (Google Home, HomeKit, Homey) i en app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då kommer Plejd-enheterna in som delar av dessa system och kan interagera med sensorer där.

pdov
Alfredo Alfredo skrev:
Går dessa inställningar att göra om/när molnet är borta?
Det vet jag inte. Tror det har diskuterats tidigare i denna tråden eller i alla fall på detta forum och man kom inte fram till något svar. Det är nog bara Plejd som bolag som kan svara på om det fungerar om Plejd stänger ner helt och hållet.
Med Plejds expansion i dagsläget så är jag inte särskilt orolig personligen för att det ska försvinna. Företaget kommer vad jag tro att fortsätta att växa och finnas kvar länge men det kommer kanske aldrig bli någon jättestor aktör. Schneider, ABB (via Eve) och ett gäng kinesiska tillverkare av smarta hem enheter kommer nog vara större men så länge Plejd finns kvar så är jag nöjd, och de tror jag som sagt att de kommer vara.

pdov pdov skrev:
Det är nog bara Plejd som bolag som kan svara på om det fungerar om Plejd stänger ner helt och hållet.
Det är väl superenkelt att svara på för den som har Plejd. Bara att dra ur ”internetsladden" och se vad som fortfarande fungerar.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl superenkelt att svara på för den som har Plejd. Bara att dra ur ”internetsladden" och se vad som fortfarande fungerar.
Det är bara när man konfigurerar om systemet som det behövs internet.

Många har ingen gateway, och då har systemet ingen kontakt med internet.

Så, om Plejd försvinner och ingen tar över deras servrar så fungerar Plejdsystemen ändå med den konfigurationen man gjort.

Om jag jackar ur gatewayen märker jag ingen skillnad, allt tuffar på som vanligt.

pdov
Alfredo Alfredo skrev:
Okej, jag tror det fungerar att ställa om systemet med nya scenarion när det är uppe i drift utan att ha tillgång till internet.

Har läst att elektriker inte kan sätt upp ett nytt Plejd system utan tillgång till internet via mobilen.
Hur det fungerar om man vill utöka sitt system med nya varianter av Plejd-komponenter utan uppkoppling om de nu typen inte tidigare funnits i systemet är jag tveksam till.
Puckarna uppdateras bara vid behov. Om det kommer en ny enhet som de ska prata med som har en nyare programvara/firmware i sig så tror jag att de måste uppdateras och då att det krävs tillgång till Plejds moln/servrar för det.

Men att ändra när på dygnet som sakade ska tändas och släckas kräver inte någon uppkoppling.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
pdov
Man behöver ingen Gateway för att konfigurera om systemet. Det räcker med att mobilen som man kör Plejd-appen på har internetuppkoppling.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
pdov pdov skrev:
Okej, jag tror det fungerar att ställa om systemet med nya scenarion när det är uppe i drift utan att ha tillgång till internet.

Har läst att elektriker inte kan sätt upp ett nytt Plejd system utan tillgång till internet via mobilen.
Hur det fungerar om man vill utöka sitt system med nya varianter av Plejd-komponenter utan uppkoppling om de nu typen inte tidigare funnits i systemet är jag tveksam till.
Puckarna uppdateras bara vid behov. Om det kommer en ny enhet som de ska prata med som har en nyare programvara/firmware i sig så tror jag att de måste uppdateras och då att det krävs tillgång till Plejds moln/servrar för det.

Men att ändra när på dygnet som sakade ska tändas och släckas kräver inte någon uppkoppling.
Hmm, Plejd-appen har kontakt med internet i mobilen…

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så, om Plejd försvinner och ingen tar över deras servrar så fungerar Plejdsystemen ändå med den konfigurationen man gjort
Frågan som startade denna diskussion var om det gick att ändra:
”Så jag kan ha tidsstyrda ”out of town” händelser som jag aktiverar innan jag reser bort?” utan molnet?

Nissens
pdov pdov skrev:
Man behöver ingen Gateway för att konfigurera om systemet. Det räcker med att mobilen som man kör Plejd-appen på har internetuppkoppling.
Helt rätt, jag hade ingen gateway rätt länge, men när jag ville fjärrstyra mitt värmesystem skaffade jag en. Annars hade jag inte behövt någon gateway.

Om man inte har någon gateway rekommenderas att sätta batteribackup för minnet på en av puckarna i systemet.

pdov
Alfredo Alfredo skrev:
”Så jag kan ha tidsstyrda ”out of town” händelser som jag aktiverar innan jag reser bort?” utan molnet?
Ja

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Japp, det går utmärkt!
Kläm dit en sån här på en av puckarna så slipper du problem med klockan efter strömavbrott, det håller i 10 år:
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/BAT-01

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Japp, det går utmärkt
Det går alltså att ändra tiden för de ””tidsstyrda ”out of town” händelserna”” utan molnet?

Nissens Nissens skrev:
...fjärrstyra mitt värmesystem...
😂

(sorry, helt omöjligt att låta bli)

• Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Det är möjligt att koppla upp plejd mot Home Assistant utan gateway och utan att behöva vara inloggad mot plejds moln. Det finns öppen källkod som gör detta men du behöver en bluetooth-pryl för att göra det. Det beskrevs i stora (infekterade) plejd-tråden med länk och allt.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.