Nissens
J JockeHX skrev:
Det är möjligt att koppla upp plejd mot Home Assistant utan gateway och utan att behöva vara inloggad mot plejds moln. Det finns öppen källkod som gör detta men du behöver en bluetooth-pryl för att göra det. Det beskrevs i stora (infekterade) plejd-tråden med länk och allt.
Nu var det ju inte det han frågade om…

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det går alltså att ändra tiden för de ””tidsstyrda ”out of town” händelserna”” utan molnet?
Nej, men om man är på plats använder man appen. Den sköter molnet via internet från telefonen.

Nissens
jbr jbr skrev:
😂

(sorry, helt omöjligt att låta bli)
Vad det nu är för konstigt med det. 😊

Nissens Nissens skrev:
Nej, men om man är på plats använder man appen. Den sköter molnet via internet från telefonen.
Fast hela diskussionen handlar om vad som går och inte går om/när molnet inte finns.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Fast hela diskussionen handlar om vad som går och inte går om/när molnet inte finns.
Och svaret är fortfarande att så länge du inte programmerar om/konfigurerar om något så behövs inte molnet.

Det enda jag ibland har behov av att programmera om är drifttiden för värmesystemet, i övrigt rör jag ingenting, det fungerar utan att man behöver pilla på något alls.

Nissens Nissens skrev:
Och svaret är fortfarande att så länge du inte programmerar om/konfigurerar om något så behövs inte molnet.
Jag tolkar det som att klockslag för tidsstyrda händelser inte går att ändra om/när molnet inte finns. Korrekt?

Nissens Nissens skrev:
Nu var det ju inte det han frågade om…
Jo? Mikael_L frågade specifikt detta några inlägg bak:

”Och så slutligen en aningen lite mer teknisk fråga.
Krävs det att Plejd finns kvar som företag och supportar tjänster, dvs behövs det något stöd i "molnet" osv.”

Och svaret är ja, det finns öppen källkod som gör just detta.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tolkar det som att klockslag för tidsstyrda händelser inte går att ändra om/när molnet inte finns. Korrekt?
Det är en väldigt bra fråga faktiskt. När jag tänker efter vet jag inte det med säkerhet.

Hmm. Borde kunna testa det faktiskt. Om jag stänger av gatewayen och mobilnätet och wifi på telefonen så bode systemet inte komma åt molnet.
Får testa det i morgon.

• Gilla
KarlstadPeter och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar varför man inte kan konfigurera/installera sin lokala uppsättning grejer utan att blanda in "molnet"?
Alltså varför appen (som ju pratar med mina grejer direkt med BT) måste ut på webben, vad är det för magiskt som måste ligga externt?

D Dilato skrev:
vad är det för magiskt som måste ligga externt?
Leverantörens kontroll.

• Haha
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Kan man göra en installation om telefonen bara har internet via WiFi?
Om så, så kan man ju kanske enkelt sniffa trafiken...

Nissens
D Dilato skrev:
Kan man göra en installation om telefonen bara har internet via WiFi?
Om så, så kan man ju kanske enkelt sniffa trafiken...
Japp, det räcker med wifi.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Jag undrar varför man inte kan konfigurera/installera sin lokala uppsättning grejer utan att blanda in "molnet"?
Alltså varför appen (som ju pratar med mina grejer direkt med BT) måste ut på webben, vad är det för magiskt som måste ligga externt?
De har koll på tex behov av programvaruuppgraderingar vet jag, och alla enheter registreras hos Plejd. De kan också göra mycket support på fjärr.
Men det är mycket jag inte vet om just varför konfigurationen behöver gå den vägen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur går support via "fjärr" till om man saknar gateway, kan dom koppla upp sig via appen i din telefon och snacka med prylarna?

Nissens
D Dilato skrev:
Hur går support via "fjärr" till om man saknar gateway, kan dom koppla upp sig via appen i din telefon och snacka med prylarna?
Det kan vara så, men de kan nog mixtra på sin sida så att det händer saker nästa gång du kopplar upp dig med appen. Som omstarter, programvaruuppgraderingar etc.
Har inte behövt anlita supporten så är lite osäker på detaljerna. Men ser i forum att de som har strul får snabb hjälp.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.