Du har helt rätt. Fakta är också att den fungerar kanon.D djac skrev:Det lustiga är att det som alla utom Plejdsäljarna skriver är ingen kritik, även om det kallas så av de förnärmade, det är bara konstaterande av fakta.
Om någon skulle påpeka att man inte kan få in sin lastpall i någon modell från Porsche så sorteras detta normalt inte in under kritik, det är ett neutralt konstaterande.
Plejd är, så här långt, en renoveringspuck med utökad proprietär funktionalitet och har därför begränsade möjligheter att prata med andra i hushållsmiljö vanligt förekommande produkter och system. Detta är ingen kritik, det är objektiva observationer. Sen kommer de subjektiva sidorna in att -ingen vill någonsin ha något annat, -bara (välj valfritt okvädningsord) vill koppla samman olika system, osv och där har ju alla rätt till egna känslor men då är det subjektivt.
Att man ibland lägger "läropengar" på saker är inte unikt för Plejd.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Rätt så "huvudet på spiken" varför det är vanskligt att välja ett system som man tämligen direkt är "inmålad i ett hörn" med. Man vet inte vad man har för behov imorgon.Forlowt skrev:Det kan ju vara så att elektrikern meddelat exakt vad det är men att intresset och frågan dök upp senare.
Det vet jag själv att jag råkat utför, man köper något, får en massa information men man kan liksom inte sortera infon förrän man är lite mer påläst.
Säger inte att det är så för denne person men jag väljer heller inte att se en lurad kund. Sen är detta inte unikt för Plejd så det är knappast ett Plejd problem utan snarare information som inte har förmedlats eller missförstånd.
//Patrik
Så objektivt använder Plejd ett öppet protokoll på ett standardiserat sätt för att kommunicera men alla, inklusive Plejd själva, har den subjektiva åsikten att det egentligen är tvärtom, jag blir oroad på riktigt nu..Nissens skrev:Det är inte objektiva observationer, det är subjektiva åsikter från någon som bestämt sig för att Plejd inte är något att ha. Därmed idiotförklarar du alla nöjda kunder (elektriker och användare). Jag är fortfarande fascinerad över att sådana som du ständigt söker bekräftelse för sin hobby. I Plejd trådar av alla ställen.
En vacker dag inser du kanske hur få det är som har din hobby.
Jag tror inte att någon här, som etiketterats som Plejdhatare, har sagt att Plejd inte gör vad "det står på burken", jag kan bara prata för mig själv att isf har jag blivit missförstådd.Forlowt skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Men jag är ingen Plejd-motståndare egentligen, jag är själv "smarta fastigheter-elektriker" ( ) och har drygt 40 st Plejd-anläggningar i min jobbtelefon. Som @djac så fint sa så gör dom precis "vad det står på burken". Jag installerade en krondimmer vid en badrumsrenovering senast för 2 veckor sen.Forlowt skrev:
Men jag installerar mestadels bara Plejd i liten skara där man t.ex. vill styra ytterbelysning med några puckar eller en köksrenovering i en lägenhet osv.
Skulle man växa ur systemet så är det ingen jättekostnad att byta mot något annat.
Men jag gör inga nya villor och installerar 56 st dimmerpuckar och golvvärmestyrning traditionellt. Då är det önskvärt med en längre livslängd och mer kostsamt att byta ut allt så då brukar jag förespråka KNX i stället.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Ja, ett behov kan uppstå och pga. en begränsning så blir man tvungen att köpa ett till system. Det borde rimligtvis vara enklare att bara lägga till en ny produkt i ett befintligt system än att behöva köpa ett helt nytt för att endast täcka det nya uppkomna behovet?Forlowt skrev:
//Patrik
Om en kund efterfrågar ett system för "smarta hem" så rekommenderar elektrikerna oftast Plejd.Forlowt skrev:Det kan ju vara så att elektrikern meddelat exakt vad det är men att intresset och frågan dök upp senare.
Det vet jag själv att jag råkat utför, man köper något, får en massa information men man kan liksom inte sortera infon förrän man är lite mer påläst.
Säger inte att det är så för denne person men jag väljer heller inte att se en lurad kund. Sen är detta inte unikt för Plejd så det är knappast ett Plejd problem utan snarare information som inte har förmedlats eller missförstånd.
Om en medlem här efterfrågar ett system för "smarta hem" så rekommenderar forummedlemmar ofta Plejd.
Då uppstår ju lätt den här typen av problem eller besvikelser.
Plejds har ju en uttalad strategi att marknadsföra och sälja sina produkter via installatörerna. Om dessa då förespråkar Plejd när en presumtiv kund efterfrågar "smarta hem" (utan att precisera exakta funktioner) är risken uppenbar att det i slutändan inte blir särskilt bra... för kunden alltså.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Ja, vet man vad man har köpt så är det inga problem ju. Då har man tagit ett aktivt val.jbr skrev:Om en kund efterfrågar ett system för "smarta hem" så rekommenderar elektrikerna oftast Plejd.
Om en medlem här efterfrågar ett system för "smarta hem" så rekommenderar forummedlemmar ofta Plejd.
Då uppstår ju lätt den här typen av problem eller besvikelser.
Plejds har ju en uttalad strategi att marknadsföra och sälja sina produkter via installatörerna. Om dessa då förespråkar Plejd när en presumtiv kund efterfrågar "smarta hem" (utan att precisera exakta funktioner) är risken uppenbar att det i slutändan inte blir särskilt bra... för kunden alltså.
//Patrik
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 818 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 818 inlägg
Mina Smartlife-pluggar (för under hundralappen när jag köpte) reagerar direkt inifrån Google Home-appen, som i sig öppnar på dryga sekunden (Pixel 7 Pro-telefon). Läser då in runt 40 olika Trådfri-lampor och ett antal olika Nest Hubs, Chromecast osv.Forlowt skrev:Skulle jag sätta på en kaffebryggare skulle det definitivt vara via Plejd för då slipper man en massa väntande på en startade app etc.
Har för skojjskull gjort lite test. Ca 3-5 sekunder tar det för appen att starta ansluta och ändra scenario.
99.9% av övriga system står och tuggar BETYDLIGT längre än så. Ikea vet jag tuggar längre för det har jag. Smartlife och nedis också.
Vill man lösa en enkel uppgift på ett sjukt smidigt sätt föreslår jag Plejd smart plugg. Den är dyrare men också mycket bättre än konkurrenterna om man nu kan kalla dom konkurrenter.
Tillägg!! Bonus !
IKEAs app startar fort men tro inte att du kan göra några inställningar för det ! Appen lurar dig. Ändrar du något hoppar reglaget glatt tillbaka ett par ggr
Javisst, men det jag menade var att det är svårt att veta vad man har köpt om man efterfrågar ett "smart hem" och blir rekommenderad ett system som egentligen är avsedd för belysningsstyrning.Patrik_Hed skrev:
Just belysning är väl det som är uppenbart för de flesta. Men sen finns ju också resten...
Det är ju ett lite komplext ämne att sätta sig in i - det är svårt att efterfråga funktioner när man inte riktigt vet vad som går att göra.
Som alltid är ju det bästa att veta vad man har för behov och önskemål men de har ju en tendens att förändras över tiden...
Jag och antagligen alla fruar/sambos till tekniknördar och hobbyister håller med om detta klarsynta och visionära uttalande!Nissens skrev:
Att koppla ihop allt i ett gemensamt system har det aldrig funnits något behov eller önskemål om.
Sån't har man alltid fixat lätt som en plätt på bättre sätt.
Redigerat:
Varför är du så noga med att benämna allt som överstiger dina behov för hobbysystem? Lite osnyggt att göra sig till talesperson för alla användare utan behov, och alla andra skulle samtidigt behöva lägga halvtid på att få ihop det smarta hemmet. Nej, de flesta klarar av att installera en app och en hub och låta det snurra. Släpp fotogenlampan och kom in i värmen...Nissens skrev:
Trådlös (som ju ska vara Plejds paradgren enligt uppgift) termometer, fuktmätare, ljussensor, rörelsedetektor är några produkter som INTE stöds av Pejd och dess egna app.Nissens skrev:
Dom för ett år sedan annonserade golvvärme-termostaterna har ännu inte sett dagens ljus och jag citerar aktiehesten på Twitter:
Nu återstår det att se om det blir 2023 enligt @plejd egna tideräkning eller den tideräkning vi övriga följer.
2023 enligt Plejds tideräkning borde innebära 2025-2026 nånstans översatt till vår tideräkning.
https://twitter.com/aktiehesten/status/1531719564601573376?lang=sv