Men finns det nåt system egentligen där man kan använda all funktionalitet i appen från tillverkaren?
Om man använder IKEA prylar får man ju inga tempsensorer/kameror köper man smarta lamor nånstans kan man ju inte använda den appen till att låsa upp dörren oddsen för att jag ska kunna se min eufy kamera i plejd appen eller i Yale appen ser jag som obefintlig. Däremot så ser jag min kamera och mina Ikea prylar och plejd i Homekit och kan styra allt där.
Yale suger dock eftersom dom inte funkar i Homekit.
Så om man ska tänka "riktig" automation så får man ju koppla in ett överliggande lager Homekit, Google Nest, HA etc.
Så första steget är väl rent krasst vad ska jag ha för att styra min automation. Homekit, Google Nest, HA etc. och är dom komponenter jag vill ha kompatibla med det jag tänker välja, det är ju dock inte så nån gör utan man köper lite blandade prylar som är bra att ha och sen får man försök få prylarna att funka.

Den här tråden påminner tyvärr rätt mycket om de användare som skriker mycket om vilket OS man ska ha i en dator istället för att koncentrera sig på vad man faktiskt använder datorn till.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
R
I ikeo skrev:
Den här tråden påminner tyvärr rätt mycket om de användare som skriker mycket om vilket OS man ska ha i en dator istället för att koncentrera sig på vad man faktiskt använder datorn till.
Håller till viss del med. Denna diskussionen har funnits för just datorer tidigare. Både Microsoft och Apple (i synnerhet) har försökt med det Plejd nu försöker med, att låsa in kunderna i proprietära lösningar.

Båda har numera fått "rätta sig i ledet".

Det roliga är att Apples fanboys, på tiden när det begav sig, betedde sig väldigt likt vissa Plejd-supporters gör idag.

ALLT Apple gjorde var fantastiskt, och det Apple inte gjorde var fel, onödigt, töntigt, etc etc. Tills Apple själva gjorde det, för då var det förstås fantastiskt.

Det fanns t.o.m. de som försvarade att det inte gick att göra flera saker samtidigt i deras operativsystem när alla andra tillät det sedan måååånga år tillbaka.

Känns det som om någon här skulle kunnat göra något liknande? :)

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Jag kör en kompetent z wave controller med scriptstöd. Och sedan röststyrning via Google home. Tycker jag fungerar rätt bra.

Nissens
Själv kör jag en XC60 Recharge, den fungerar utmärkt!
Apropå erfarenheter från Plejds produkter. :)

nåja apple fanboys kan jag leva med det är värre med linux människorna som vägra lyssna på nåt.
Jag ser alla automations lösningar som redskap och bryr mig egentligen inte om det är öppet eller låst så länge skiten funkar och jag inte behöver sitta och skriva script leta rätt plugins eller vad som nu behövs.
Det ska bara vara packa upp koppla in använda en app eller nåt för att få det att funka och sen ska det fungera tills det brinner typ.
Om det inte var för att tex shelly inte har ett officiellt stöd för homekit så skulle jag troligen tittat nogrannare på den innan jag gick på plejd men nu finns det ju inte så värst många andra val vad jag vet och med tanke på hur lång livsläng en puck har gör ett par hundra mer eller mindre per puck ingen större skillnad om man som jag inte planerar att flytta dom närmaste 10 åren iallafall. Då lägger jag gärna dom extra pengarna och får nåt som iallafall för mig inte strulat nån gång.

• Gilla
foppa och 2 till
  • Laddar…
och ja jag vet att punkt och komma är nåt jag är väldigt dålig på ber om ursäkt för det

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
MultiMan MultiMan skrev:
Mina Smartlife-pluggar (för under hundralappen när jag köpte) reagerar direkt inifrån Google Home-appen, som i sig öppnar på dryga sekunden (Pixel 7 Pro-telefon). Läser då in runt 40 olika Trådfri-lampor och ett antal olika Nest Hubs, Chromecast osv.
Kör smartöife
MultiMan MultiMan skrev:
Mina Smartlife-pluggar (för under hundralappen när jag köpte) reagerar direkt inifrån Google Home-appen, som i sig öppnar på dryga sekunden (Pixel 7 Pro-telefon). Läser då in runt 40 olika Trådfri-lampor och ett antal olika Nest Hubs, Chromecast osv.
Aja, smartlife är ok prylar men jag har inte en helt bra upplevelse av dom, dålig täckning. Appen buggar ibland, samma via g home. Medans Plejd är felfri utan att överdriva.

Körde tidigare g home med Trådfri på samtliga lampor men det buggade också ibland. Funkar Google Home bättre nu för tiden ? Använder sällan eller aldrig g home längre

Sittställning
I ikeo skrev:
nåja apple fanboys kan jag leva med det är värre med linux människorna som vägra lyssna på nåt.
Jag ser alla automations lösningar som redskap och bryr mig egentligen inte om det är öppet eller låst så länge skiten funkar och jag inte behöver sitta och skriva script leta rätt plugins eller vad som nu behövs.
Det ska bara vara packa upp koppla in använda en app eller nåt för att få det att funka och sen ska det fungera tills det brinner typ.
Om det inte var för att tex shelly inte har ett officiellt stöd för homekit så skulle jag troligen tittat nogrannare på den innan jag gick på plejd men nu finns det ju inte så värst många andra val vad jag vet och med tanke på hur lång livsläng en puck har gör ett par hundra mer eller mindre per puck ingen större skillnad om man som jag inte planerar att flytta dom närmaste 10 åren iallafall. Då lägger jag gärna dom extra pengarna och får nåt som iallafall för mig inte strulat nån gång.
Bra sammanfattat

I ikeo skrev:
Jo nu vet jag inte vad du fått det där ifrån?
Apple, Google samt Linuxfolket samsas kring Matter/Threadstandarden som kommer i år.
Sen körs det ju en prima Linuxkärna i de flesta systemen. (for free)
Sen kan jag själv inte se någon plats i framtiden för Plejd om man inte hänger på direkt.
Om man var ute efter en ren villalösning så är väl då Schneider Electric Wiserlösning klart kraftfullare.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Sittställning
Men hem automatisering har funnits länge och Plejd har ändå hittat en plats..

Jag säger som Ernst, i det enkla bor vackra.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
MultiMan
Sittställning Forlowt skrev:
Kör smartöife

Aja, smartlife är ok prylar men jag har inte en helt bra upplevelse av dom, dålig täckning. Appen buggar ibland, samma via g home. Medans Plejd är felfri utan att överdriva.

Körde tidigare g home med Trådfri på samtliga lampor men det buggade också ibland. Funkar Google Home bättre nu för tiden ? Använder sällan eller aldrig g home längre
Aldrig märkt av dålig täckning men så kör jag också ett meshsystem med 4st AP. Smartlife-appen är jag inne på min tredje telefon med och den har fungerat och fungerar fortfarande, även med lagringen av energiförbrukning. Vad är det som buggat för dig?

Inte märkt av några problem med Google Home på bra länge (flera år). Kört Trådfri sedan 2016 och Google Home har ju fördelen att man kan styra utifrån hemmet, vilket IKEAs egen app fortfarande inte tillåter vad jag vet, inte ens den nya Dirigera. Google-assistenterna kunde krångla med röststyrningen av Trådfri ibland de första åren men det är också fixat sedan länge.

Sittställning Forlowt skrev:
Men hem automatisering har funnits länge och Plejd har ändå hittat en plats..

Jag säger som Ernst, i det enkla bor vackra.
Ja precis, Plejd har hittat en plats och det har de gjort med bra produkter för att styra belysning.

De här trådarna blir kaotiska när man envisas med att klassa Plejd som ett system för det "smarta hemmet" eftersom det begreppet innefattar så mycket mer än att endast styra delar av belysningen.

Plejd har förvisso förmågan att styra delar av det "smarta hemmet" men långt ifrån allt och då bör den begränsningen tydligt poängteras när för- och nackdelar diskuteras.
Varför inte bara kalla Plejd för vad det är, dvs. ett system för belysningstyrning istället för att kalla det för ett system för hemautomation.
Då slipper man antagligen många av de här vettlösa diskussionerna som knappast hjälper en stackars trådskapare.

Det här är vad Plejd själva säger:
Med vårt heltäckande sortiment för belysningsstyrning finns produkter för de flesta ändamål.

Kan man inte bara lita på tillverkaren?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
@jbr Inte igen! :rofl: Glöm inte att Nissens stolt har proklamerat exakt styrning av sin bergvärmepump med hjälp av Plejd.

För övrigt tycker jag vi lyfter bägarna och skålar för Chief Inspector Jaques Clouseau of the Sûreté. Han hade löst detta styrningsmysterium lätt som en plätt!

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@jbr Inte igen! :rofl: Glöm inte att Nissens stolt har proklamerat exakt styrning av sin bergvärmepump med hjälp av Plejd.
F_n, tänkte inte på det...:oops:

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
hmm nåja matter blir ju spännande Philips har väl redan sagt att japp vi kommer följa standarden men om ni vill att det ska funka måste man använda vår hub för att styra philips prylar annars kommer inget att fungera.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.