Så verkar det tyvärr vara med alla varumärken. Det körs Matter via varje respektive hub. Ytterligare en anledning att köra HAI ikeo skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 176 inlägg
Ja, Matter och Thread är ju två olika saker.I ikeo skrev:
Matter är en ny standard för att få olika smarta hem-system att kunna kommunicera sinsemellan. Antingen via sin hub/gateway eller med nya Matter-produkter som använder det nya trådlösa protokollet Thread i stället för t.ex. Zigbee, Wifi eller Bluetooth.
Matterprodukter med Thread från olika tillverkare kommer kunna kommunicera direkt sinsemellan utan några gateways på samma sätt som KNX gjort i 30 år.
Sen som "lök på laxen" så kommer även standarderna KNX, DALI och BACnet klara av nya trådlösa produkter över Thread som kommer kunna skapa ett gemensamt mesh-nätverk. Matter, KNX IoT, DALI+ och BACnet tillsammans. Detta betyder nog dock inte att olika system kan kommunicera mellan varandra direkt, utan det är mer att dom kan samsas på samma Thread-nätverk på samma sätt som olika applikationer kan dela på ett gemensamt Wifi-nätverk idag.
//Patrik
Redigerat:
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Så lär det även bli med plejd om de implementerar Matterstöd. Lite synd då man blir beroende av deras gateway med allt vad det innebär på kort och lång sikt.I ikeo skrev:
Huvudet på spiken. Behövs inte säga något mer. Detta är belysning+. Förhoppningsvis blir det mer med tiden.jbr skrev:Ja precis, Plejd har hittat en plats och det har de gjort med bra produkter för att styra belysning.
De här trådarna blir kaotiska när man envisas med att klassa Plejd som ett system för det "smarta hemmet" eftersom det begreppet innefattar så mycket mer än att endast styra delar av belysningen.
Plejd har förvisso förmågan att styra delar av det "smarta hemmet" men långt ifrån allt och då bör den begränsningen tydligt poängteras när för- och nackdelar diskuteras.
Varför inte bara kalla Plejd för vad det är, dvs. ett system för belysningstyrning istället för att kalla det för ett system för hemautomation.
Då slipper man antagligen många av de här vettlösa diskussionerna som knappast hjälper en stackars trådskapare.
Det här är vad Plejd själva säger:
Med vårt heltäckande sortiment för belysningsstyrning finns produkter för de flesta ändamål.
Kan man inte bara lita på tillverkaren?
Google home envisas med att vissa enheter inte finns eller heter vad dom heter med röststyrningen då.MultiMan skrev:Aldrig märkt av dålig täckning men så kör jag också ett meshsystem med 4st AP. Smartlife-appen är jag inne på min tredje telefon med och den har fungerat och fungerar fortfarande, även med lagringen av energiförbrukning. Vad är det som buggat för dig?
Inte märkt av några problem med Google Home på bra länge (flera år). Kört Trådfri sedan 2016 och Google Home har ju fördelen att man kan styra utifrån hemmet, vilket IKEAs egen app fortfarande inte tillåter vad jag vet, inte ens den nya Dirigera. Google-assistenterna kunde krångla med röststyrningen av Trådfri ibland de första åren men det är också fixat sedan länge.
Själva smartlife appen står gärna och tuggar lite ibland, speciellt med kamerorna "upprättar krypterad kanal" tror jag det står. Men själva astrour i smartlife fungerar kanon vilket jag använder det mest för. Men kvaliteten för smartlife produkter är väl överlag ganska låg vilket också reflekteras i priset. Men nu är jag van att jobba med Ubiquiti som håller en mycket högre standard. Min temp sensorer från smartlife tappar kontakt och uppdaterar inte på flera dagar, veckor om jag inte går och trycker på knappen på enheten, vilket är förödande om jag ska använda dom för styrning av exempelvis avfuktare.
Ikea har jag haft en helt hem av. Nu använder jag mest astrour där med så interagerar inte mycket med appen. När jag öppnar appen så känns det som att jag alltid måste lägga till gateway igen (det känns så).. men allt som ofta ser jag lampor som är på trots att dom ligger i astro ur. När jag då går in i appen för att stänga av dom så fungerar alla lampor utom dessa 2-3 st (olika varje gång).. min slutsats är att Zigbee överlag är kass...
Plejd är verkligen enkel och funkar kanon.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 817 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 817 inlägg
IKEAs Dirigera-hubb är kraftigt förbättrad (enda försämringen är att hubben krävs för funktion nu då enheterna paras med hubben, inte knappar/sensorer osv längre) och den gamla utgången. Vet inte vilken du syftar på.
Jag kör båda samtidigt för närvarande.
Jag kör båda samtidigt för närvarande.
Jag kan ju omformulera då:jbr skrev:
-Du tycker folk ska köra trådar överallt trots att det finns radio?
Jo, jag vet att det finns trådlösa varianter i KNX. Men du skrev ju att trådat är bäst. Eller?jbr skrev:
Kan du inte berätta då vad som är så unikt bra med KNX som tex saknas för oss som kör ZIgbee?
Jag tycker folk kan göra exakt vad de vill.K karlmb skrev:
Det är klart att trådat är bäst, det är ju en icke-fråga.K karlmb skrev:
Det finns massor skrivet om det här i forumet och du har själv deltagit i en del trådar i ämnet.K karlmb skrev:
Lägg lite av din egen tid och grotta ner dig i resp. system och välj det du tycker passar dig bäst.
Nu hittar du på.MultiMan skrev:
Vad är det som är exakt med den styrningen?
Jag har bara sagt att den gör jobbet, och det har fungerat bra. Utan att man har nördat ner sig och/eller lagt speciellt mycket tid på det.
Men jag har tydligen gjort det omöjliga eftersom Plejd bara är till för belysning.
Om allt är så självklart numera kan man ju undra vad du ville med din kommentar då.jbr skrev:
FÖ är det ju en märklig åsikt att tycka att trådat alltid är bättre. Är ju som att säga att betong alltid är bättre än trä.
Det här har vi gått igenom många gånger men vi tar det väl igen eftersom du inte riktigt är med i matchen. På plejd.se är titeln på förstasidan "Plejd - Smart belysning för alla".Nissens skrev:
Och alla första stycket:
Står du inför en nybyggnation, en renovering, eller bara vill göra belysningen smartare? Med Plejd får du enkelt smart belysning i ditt hem eller i din verksamhet.
Det är alltså ganska rimligt att vi kallar Plejd för ett belysningssystem. Du behöver därmed inte känna dig kränkt varje gång vi kallar Plejd för ett belysningssystem. Det innebär förstås inte att man inte kan sätta något annat än en lampa bakom en wallplug eller ett relä. Men det är fortfarande primärt ett belysningssystem. Plejd säger att det är ett belysningssystem. Jämfört med andra system på marknaden, som är mer flexibla och generella, är det också rimligt att kalla Plejd för ett belysningssystem.
Som du vet så sa Plejds VD däremot redan 2017 att de genast måste lämna det här belysnignstänket och ställa om för att bli en spelare inom smarta hem. Alltså en marknad som du kallar för idiotisk, som bara idioter håller på med. Att du anser att Plejds framtidsplaner är idiotiska får stå för dig. Räddningen är väl att detta uttalande från Plejd, precis som de flesta andra uttalanden från Plejd, bara visade sig vara lögner och drömmar.