Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Alla här fattar nog detta. Det är inte det vi diskuterar. Däremot fortsätter Nissens att kapa alla diskussioner genom att hävda att Plejds stora fördel är att det endast är ett belysningssystem och därmed är mycket simplare än alla andra system. Så simpelt att det utklassar allting annat och är fullkompligt överlägset. Allt är så enkelt och fantastiskt, inget krångel. Inget skit som kräver en massa jobb och underhåll.

Okej, så skulle man kunna se det. Men, här kommer det märkliga. Så fort någon kallar Plejd för ett belysningssystem så sliter han håret av sig av ilska och går loss om hur fantastiskt Plejd är som kan göra alla möjliga saker, allt från belysning till att styra värmepumpar och precis allting annat inom hemautomation. Faktum är att det inte verkar finns något som andra system klarar som inte Plejd kan göra. Han undrar hur någon har mage att kalla Plejd för ett belysningssystem. Fast fördelen är att det bara är ett belysningssystem, för det finns ingen vettigt männisa som vill ha nåt annat.

Det är som att han har en diskussion med sig själv där han inte håller med sig själv om nånting. Och han fortsätter att hylla Plejd och deras vision trots att Plejds uttalade vision är något som Nissens tycker är idiotiskt (smarta hem). Även där för han en het diskussion med sig själv och lyckas inte komma överens.
Märkligt att du fortfarande inte är med på tåget.
Det är precis tvärtom, flera här hävdar att Plejd endast passar för belysning, och jag säger att det är byggt för belysning, men många använder Plejd till en hel del annat också, och är dessutom mycket nöjda med det.

Det är då du och andra får spader och försöker förklara att det går inte, och ingen kan vara nöjd med Plejd i något annat sammanhang än belysning.
Hur konstigt som helst att ni har problem med hur verkligheten ser ut.

Sedan påstår någon att Plejd inte är integrerat med något, trots att det är integrerat både med Google och Homekit. Det är också verklighet.

Så, vad vi är syftet med all den desinformation och verklighetsförnekelse ni sprider omkring i rena Plejdtrådar?

Det är en sak att man är okunnig, men något annat när man ignorerar fakta.

R
Nissens Nissens skrev:
Det är precis tvärtom, flera här hävdar att Plejd endast passar för belysning, och jag säger att det är byggt för belysning, men många använder Plejd till en hel del annat också, och är dessutom mycket nöjda med det.

Det är då du och andra får spader och försöker förklara att det går inte, och ingen kan vara nöjd med Plejd i något annat sammanhang än belysning.

Sedan påstår någon att Plejd inte är integrerat med något, trots att det är integrerat både med Google och Homekit. Det är också verklighet.

Så, vad vi är syftet med all den desinformation och verklighetsförnekelse ni sprider omkring i rena Plejdtrådar?

• Ett halmskräck mot blå himmel, textmem "YOU KNOW WHO ACTUALLY SAYS THAT? NO ONE" uppe och nere.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:

Får man påminna om inlägg #1?
"Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"

Apropå förnekelse, och okunnighet..
Eller får vi bara jämföra med smart homebolag med instängda lösningar som Inteon?
https://www.wired.com/story/insteon-shutdown/

https://arstechnica.com/gadgets/2022/04/shameful-insteon-looks-dead-just-like-its-users-smart-homes/

Vad var räddaren i nöden för hundratusentals kunder?
Home assistant...

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
J Jocke Best skrev:
"Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"

Eller får vi bara jämföra med smart homebolag med instängda lösningar som Inteon?
[länk]

[länk]

Home assistant...
J Jocke Best skrev:

[länk]

[länk]

Home assistant...

Om Plejd hamnar där tycker jag du ska säga "vad var det jag sa" men tills dess finns det många som har den risken molntjänster, stängd som "öppen"

J
Sittställning Forlowt skrev:
Om Plejd hamnar där tycker jag du ska säga "vad var det jag sa" men tills dess finns det många som har den risken molntjänster, stängd som "öppen"

Du valde att kommentera min passus. Jag tyckte det var mest intressant att det faktiskt aldrig varit eller var menat att kretsa kring endast Plejd.

Och stycke 2 då, om fler leverantörer ryker? Du menar vi sitter alla i samma båt? Fast en del sitter i en yacht och en del i en jolle kanske...

Nissens Nissens skrev:
men många använder Plejd till en hel del annat också, och är dessutom mycket nöjda med det
Du själv brukar säga att detta "en hel del annat" är något som bara en liten klick hemautomationsnördar sysslar med och att Plejd aldrig skulle sjunka så lågt. Men om man kör Plejd är det alltså helt plötsligt ok att göra annat? Det är till och med lämpligt att göra det med Plejd? Trots att du argumenterat dig blodig för att Plejd är så enkelt och fördelaktigt just för att det inte gör "en hel del annat"?

Nissens Nissens skrev:
Ingen har påstått att det inte går att göra annat, någonsin. Man kan göra vissa andra enkla saker också. Ofta till ett högt pris i både pengar, arbetstid och komplexitet jämfört med andra system. Det vi undrar över är därför att det verkar ganska bakvänt att använda ett system avsett för belysning för att göra helt andra saker som det inte var tänkt för.

Ditt främsta argument brukar ju vara att Plejd inte är avsett för annat än belysning och att det därför är så enkelt. Samtidigt argumenterar du för att Plejd visst går att använda till allt möjligt och att det därför är så bra. Hör du inte hur det låter när du argumenterar emot dig själv? Och så undrar vi varför vi ska betala tre gånger mer för detta än för mer kompetenta system, oavsett om vi bara ska tända lampor eller automatisera hela bostaden. Det har vi inte fått nåt svar på. Förutom att man betalar för att slippa att kunna göra annat. Samtidigt som man kan göra annat.

Nissens Nissens skrev:
Att du fortfarande kör på om att detta är ännu "en ren Plejdtråd" när TS uttryckligen ville JÄMFÖRA PLEJD MED ANDRA SYSTEM visar hur det låst sig i ditt huvud. Med den låsningen förstår jag att det blir jobbigt för dig när det kommer en massa konstruktiva argument som inte direkt hyllar Plejd.

• Gilla
roli och 6 till
  • Laddar…
Sittställning
J Jocke Best skrev:
Du valde att kommentera min passus. Jag tyckte det var mest intressant att det faktiskt aldrig varit eller var menat att kretsa kring endast Plejd.

Och stycke 2 då, om fler leverantörer ryker? Du menar vi sitter alla i samma båt? Fast en del sitter i en yacht och en del i en jolle kanske...

Ah kan ha missförstått tråden och vad den handlar om. Menar du att inlägget var orelaterat till den diskussionen som pågår ?
(Läs gärna bakåt lite så blir min slutsats inte så förvånande)

Absolut tror jag att vissa överskattar sin båt dom sitter i, speciellt dom som är direkt beroende av en molntjänst. Även Plejd kan jag känna en viss oro över när problematiken lyfts upp här och samtidigt tittar jag på vad kostnaden skulle vara att byta ut. Enligt många här blir det super billigt för allt är ju billigare än Plejd.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
J
Sittställning Forlowt skrev:
Ah kan ha missförstått tråden och vad den handlar om. Menar du att inlägget var orelaterat till den diskussionen som pågår ?
(Läs gärna bakåt lite så blir min slutsats inte så förvånande)

Absolut tror jag att vissa överskattar sin båt dom sitter i, speciellt dom som är direkt beroende av en molntjänst. Även Plejd kan jag känna en viss oro över när problematiken lyfts upp här och samtidigt tittar jag på vad kostnaden skulle vara att byta ut. Enligt många här blir det super billigt för allt är ju billigare än Plejd.
Du kanske går med vinst!

• Haha
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Nissens
I morgon kommer ännu en rapport från Plejd. Kan Q1 ha gått som tåget tro? :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja vi får väl se... ;):crysmile:

• Vild strejk, SL-trafiken kaos, inställda pendeltåg Stockholm, störande lokföraraktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag ber delvis om ursäkt för tråkigt skämt. :cool:
...i ärlighetens namn så blir det intressant att se! (y)

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Ja vi får väl se... ;):crysmile:
Ja, det är märkligt att Stockholmare tror att resten av Sverige bryr sig om lokaltrafiken i Sthlm. 90%av Svenskarna bor inte där…

Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jag ber delvis om ursäkt för tråkigt skämt. :cool:
...i ärlighetens namn så blir det intressant att se! (y)
Ja, jag hade 1000 Plejd aktier tidigare, få se hur mycket jag kunde rott hem eller förlorat om jag haft dem kvar. :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är märkligt att Stockholmare tror att resten av Sverige bryr sig om lokaltrafiken i Sthlm. 90%av Svenskarna bor inte där…
Insåg just att det är samma princip du använder när du dömer ut den minoritet som vill ha "mer än Plejd" som helt oviktig. :)

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Njae, snarare att man är ofrivillig teknisk support åt halva släkten/grannskapet. (Säkert i likhet med de flesta andra i denna tråden). Hade varit bra att kunna kanalisera vissas engagemang till något positivt.
När det gäller datorer har jag gett upp och säger numera "skaffa en chromebook"...Chromebook kanske är datorernas Plejd förresten? "Fungerar alltid, och räcker till det 95% behöver"
Det var tasktigt sagt om chromebook! En sån är ju i princip som en Androidtelefon och kan fås att göra en massa saker, helt gratis dessutom.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.