Sittställning Forlowt skrev:
Oj, det eskalera lite kvickt tycker du inte. kan du förklara lite närmre vad du menar med trasigt ?

Läs gärna vad varje vd säger om sina bolag....
Självklart säljer varje VD in sitt bolag, särskilt i årsrapporten. Det är också därför det är fruktansvärt larvigt att hänvisa till årsrapporten som någon slags rättvis marknadsundersökning.

Om ett bolag år efter år efter år efter år efter år efter år efter år lovar saker som aldrig inträffar, så är det för mig ett ganska tydligt tecken på att något är fel. Antingen så ljuger man medvetet i desperation om att behålla kunderna eftersom man inser att det är försvinnande få som framöver kommer nöja sig med ett system som bara kan tända och släcka lampor. Eller så har man goda intentioner men misslyckas kapitalt med att leverera av olika skäl. Oavett vilket så är något alltså väldigt trasigt.

Problemet är att det här inte bara är marknadsföring i en årsrapport som endast några få aktietrejdare läser. Man går även ut med reklamvideos och pressreleaser etc för produkter och lösningar som aldrig blir till verklighet. Vi diskuterade nyligen det stora Sonos-samarbetet som annonserades 2017 tex. Om du läser på olika forum och sociala medier om vad kunderna tycker om det och hur Plejd hanterade det, tycker du att de ger ett proffsigt intryck?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
TS inledde tråden med denna meningen:

”Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!”

Det har gått sådär. ;)
Och återigen väljer du att ignorera TS riktiga fråga: "Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?"

Vi andra har därför diskuterat vad som väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden. Dvs vi som har erfarenhet och kunskap om många olika system och därför kan föra en konstruktiv diskussion kring detta.

TS uppmaning var alltså inte "I den här tråden kan alla ni som kan lite om Plejd men inget om andra system berätta hur överlägset Plejd är utan att någon får ifrågasätta det".

• Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Här kommer du och tycker en massa men ingen jämförelse ser jag i din text ;)

Va tycker du om Plejd vs Ikea då ?
Tja om man på ett enkelt sätt kan få in plejd skulle jag rekomendera plejd men vill man ha nåt utan att koppla om elen så ikea helt ok. Men plejd prylarna styr jag med plejd appen ikea prylarna styr jag via home appen även om plejd finns där med. Troligtvis bara en vanesak eftersom homekit och plejd är hyffsat ntt

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Självklart säljer varje VD in sitt bolag, särskilt i årsrapporten. Det är också därför det är fruktansvärt larvigt att hänvisa till årsrapporten som någon slags rättvis marknadsundersökning.

Om ett bolag år efter år efter år efter år efter år efter år efter år lovar saker som aldrig inträffar, så är det för mig ett ganska tydligt tecken på att något är fel. Antingen så ljuger man medvetet i desperation om att behålla kunderna eftersom man inser att det är försvinnande få som framöver kommer nöja sig med ett system som bara kan tända och släcka lampor. Eller så har man goda intentioner men misslyckas kapitalt med att leverera av olika skäl. Oavett vilket så är något alltså väldigt trasigt.

Problemet är att det här inte bara är marknadsföring i en årsrapport som endast några få aktietrejdare läser. Man går även ut med reklamvideos och pressreleaser etc för produkter och lösningar som aldrig blir till verklighet. Vi diskuterade nyligen det stora Sonos-samarbetet som annonserades 2017 tex. Om du läser på olika forum och sociala medier om vad kunderna tycker om det och hur Plejd hanterade det, tycker du att de ger ett proffsigt intryck?

Nja, jag ser en hel del av detta "snackade" i mitt arbete så är inte helt berörd. Förstår att någon kan känna sig besviken om man förvänta sig mer av produkten i framtiden men dessa personer ska än träda fram. Är du en av dom ? Jag tycker produkten i fråga känns proffsig på det den är designad och säljs som. Produkten säljs ju inte med VDs ord på lådan.

Skulle jag på något sätt hålla varje vd vid orden för alla bolag jag investerar i på börsen hade jag haft mer än ett heltidsjobb;) man får lära sig sortera lite bara.

Se där, en person som valt Plejd och som är jättenöjd och som sedan önskar kunna se klimatet inomhus i stugan. Kanske en pushnotis vid låg inomhustemperatur eller styra värmen skulle vara önskvärda funktioner också som man lätt kan komma på i efterhand?

Skärmklipp av Facebook-grupper; diskussion om smart hem-enheter, referens till Plejd-produkter, medlemsantal, dagliga inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Patrik

• Ledsen
  • Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Se där, en person som valt Plejd och som är jättenöjd och som sedan önskar kunna se klimatet inomhus i stugan. Kanske en pushnotis vid låg inomhustemperatur eller styra värmen skulle vara önskvärda funktioner också som man lätt kan komma på i efterhand?

[bild]

//Patrik
Jag är inte missnöjd med mitt för att jag inte kan ha termometer i samma app som jag släcker lampan... Du hoppar till slutsatser tycker jag.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
J Jonte Karlsson skrev:

Vem är det som ljugit om vad menar du?
Planer för framtiden vet förstås ingen om de slår in eller ej, men ett börsnoterat företag kan inte skriva vad som helst om hur saker och ting ligger till i skrivande stund och vad som hänt under året som gått.
Om något är larvigt så är det väl dumheterna om att det är en nackdel att Plejd är kompatibelt tredjepartsprodukter som ljuskällor, rörelsedetektorer, ljussensorer etc.

Hur märkligt som helst.

Nissens

[bild]

//Patrik
Ja, man får ju välja mellan om man vill ha ett system som fungerar perfekt eller ett hobbysystem som kräver någon som klappar om systemet på halvtid. :)
Att koppla in allting i samma system är fånigt.

• Haha
  • Gilla
jbr och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, man får ju välja mellan om man vill ha ett system som fungerar perfekt eller ett hobbysystem som kräver någon som klappar om systemet på halvtid. :)
Att koppla in allting i samma system är fånigt.
Flera system, flera appar?

• Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Plejd är kompatibelt tredjepartsprodukter som ljuskällor, rörelsedetektorer, ljussensorer etc.
Menar du samma sätt som förlängningssladdar är kompatibla med ljuskällor och vilka på/av-don som helst?

• Gilla
  • Haha
jorblad och 5 till
  • Laddar…
Jag är inte missnöjd med mitt för att jag inte kan ha termometer i samma app som jag släcker lampan... Du hoppar till slutsatser tycker jag.
Jag får be om ursäkt om det kunde tolkas på det viset. Det jag menade var att just den personen uppenbarligen inte hade blivit informerad om av sin elektriker att Plejd endast är ett belysningssystem (lika som Casambi och DALI).
Hade personen fått frågan om att även vilja kunna se temperaturen i stugan så kanske t.ex. Wiser hade varit ett mer lämpligt val. Samma enkelhet som med Plejd, men med långt fler produkter och kan installeras både av elektriker och slutkund.

Om man tillhör en kundgrupp som efterfrågar enkelhet så kan det ju vara smidigt att slippa köpa ytterligare system och koppla upp dessa för dom funktioner man vill ha, tänker jag mig.

//Patrik

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Nä, vi har väl bara diskuterat dina åsikter?
Knappast, det har mer varit en golgatavandring.

Utgången var ju känd från början.

D
useless useless skrev:
Nä, vi har väl bara diskuterat dina åsikter?
Det lustiga är att det som alla utom Plejdsäljarna skriver är ingen kritik, även om det kallas så av de förnärmade, det är bara konstaterande av fakta.

Om någon skulle påpeka att man inte kan få in sin lastpall i någon modell från Porsche så sorteras detta normalt inte in under kritik, det är ett neutralt konstaterande.

Plejd är, så här långt, en renoveringspuck med utökad proprietär funktionalitet och har därför begränsade möjligheter att prata med andra i hushållsmiljö vanligt förekommande produkter och system. Detta är ingen kritik, det är objektiva observationer. Sen kommer de subjektiva sidorna in att -ingen vill någonsin ha något annat, -bara (välj valfritt okvädningsord) vill koppla samman olika system, osv och där har ju alla rätt till egna känslor men då är det subjektivt.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Det lustiga är att det som alla utom Plejdsäljarna skriver är ingen kritik, även om det kallas så av de förnärmade, det är bara konstaterande av fakta.

Om någon skulle påpeka att man inte kan få in sin lastpall i någon modell från Porsche så sorteras detta normalt inte in under kritik, det är ett neutralt konstaterande.

Plejd är, så här långt, en renoveringspuck med utökad proprietär funktionalitet och har därför begränsade möjligheter att prata med andra i hushållsmiljö vanligt förekommande produkter och system. Detta är ingen kritik, det är objektiva observationer. Sen kommer de subjektiva sidorna in att -ingen vill någonsin ha något annat, -bara (välj valfritt okvädningsord) vill koppla samman olika system, osv och där har ju alla rätt till egna känslor men då är det subjektivt.
Det är inte objektiva observationer, det är subjektiva åsikter från någon som bestämt sig för att Plejd inte är något att ha. Därmed idiotförklarar du alla nöjda kunder (elektriker och användare). Jag är fortfarande fascinerad över att sådana som du ständigt söker bekräftelse för sin hobby. I Plejd trådar av alla ställen. :rofl::crysmile:
En vacker dag inser du kanske hur få det är som har din hobby. :)

Sittställning
Jag får be om ursäkt om det kunde tolkas på det viset. Det jag menade var att just den personen uppenbarligen inte hade blivit informerad om av sin elektriker att Plejd endast är ett belysningssystem (lika som Casambi och DALI).
Hade personen fått frågan om att även vilja kunna se temperaturen i stugan så kanske t.ex. Wiser hade varit ett mer lämpligt val. Samma enkelhet som med Plejd, men med långt fler produkter och kan installeras både av elektriker och slutkund.

Om man tillhör en kundgrupp som efterfrågar enkelhet så kan det ju vara smidigt att slippa köpa ytterligare system och koppla upp dessa för dom funktioner man vill ha, tänker jag mig.

//Patrik
Det kan ju vara så att elektrikern meddelat exakt vad det är men att intresset och frågan dök upp senare.

Det vet jag själv att jag råkat utför, man köper något, får en massa information men man kan liksom inte sortera infon förrän man är lite mer påläst.

Säger inte att det är så för denne person men jag väljer heller inte att se en lurad kund. Sen är detta inte unikt för Plejd så det är knappast ett Plejd problem utan snarare information som inte har förmedlats eller missförstånd.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.