Mitt svar bemötte Nissens påstående att det är helt ointressant att veta ljusstyrkan. Oavsett om det är ett dumt skymningsrelä eller en givare kopplad till automationssystemet så är givetvis ljusstyrkan av intresse.R RoAd skrev:
Nämensåatt.. börjar det inte bli dags att kalla detta en wrap, Plejdsäljarna har gått i cirklar, kommit ifatt sin egen svans, nu senaste veckorna och jag tror att alla i tråden nu kan positionera Plejd gentemot resten av marknaden?
Eller också drar Plejdhatarna vidare så att ni kan trasha någon annan tråd.jbr skrev:
Att kalla Plejdanvändare för säljare är barnsligt. Vi är nöjda användare som är ointresserade av att bygga ut systemet till en hobby.
As simple as that..
Trist förresten att ingen säljare för öppna system kunde presentera någon nöjdhetsnivå hos användarna av de systemen. Antar att den är rätt låg. Förmodlingen för stor strulfaktor av deras forum att döma.
Redigerat:
Du kan nog räkna med att samma gäng dyker upp igen eftersom ingen som har deltagit ger intryck av att vara "plejdhatare".Nissens skrev:
För övrigt måste man ju även ha deltagare i tråden som diskuterar det som TS efterfrågade, dvs:
Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?
As simple as that
Det är din bild ja, men du och ett par till väljer konsekvent att hitta på obefintliga problem med Plejd. Obegripligt vad som driver er, och visst ger ni intryck av att inte acceptera att så många är nöjda med Plejds system, både elektriker och användare.jbr skrev:Du kan nog räkna med att samma gäng dyker upp igen eftersom ingen som har deltagit ger intryck av att vara "plejdhatare".
Man måste ju ha deltagare i tråden som även diskuterar det som TS efterfrågade, dvs:
Så dela nu med er av era erfarenheter! Och hur ni har gjort era smarta lösningar i hemmet. Vad väger för och emot Plejd versus liknande system på marknaden?
As simple as that
Det är superenkelt att göra med plejd!R RoAd skrev:Jag har exempelvis termometrar i mina frysar som larmar om det börjar bli för varmt. Vid bara "lite" för varmt (> -15C) så skickas ett email till mig med aktuell temperatur vilket inte stör så mycket och jag kan då kolla när jag har tid. Oftast beror det på att man håller på att frysa in något som tillfälligt höjer temperaturen, och då kan man ignorera larmet.
Vid mycket för varmt (> -10C) så tänds även röda lampor i ett par rum och mitt SONOS-system ger en varningssignal för vid så hög temperatur måste något göras fort.
Man sätter in ett antal temperatursensorer, som är ställda oberoende av varandra, och styr varsitt lampsystem.
Den första slår på strömmen i ett uttag där det sitter en dator som, när den vaknar, skickar ett mail.
Den andra slår på strömnen till Den Röda Lampan och till TVLS (TemperaturVarningsLjudSystemet), där du har en cd som autostartar.
Allt till det facila priset av ett par plejdpuckar, en extra dator, lampa och stereosystem. Skitsmidigt!
Bra exempel påHA hobbyisters våta drömmar. Vanliga människor har termostater på sin frys och funderar inte mer på det. Jag har flera frysar och har aldrig haft något behov av någon extra övervakning trots att jag har hyfsat stora värden där ofta.kashieda skrev:Det är superenkelt att göra med plejd!
Man sätter in ett antal temperatursensorer, som är ställda oberoende av varandra, och styr varsitt lampsystem.
Den första slår på strömmen i ett uttag där det sitter en dator som, när den vaknar, skickar ett mail.
Den andra slår på strömnen till Den Röda Lampan och till TVLS (TemperaturVarningsLjudSystemet), där du har en cd som autostartar.
Allt till det facila priset av ett par plejdpuckar, en extra dator, lampa och stereosystem. Skitsmidigt!
Hemförsäkringen får duga istället för att lägga tid på en ny hobby, hittills har det gått bra.
Vilken tur att just DU inte har det problemet.Nissens skrev:Bra exempel påHA hobbyisters våta drömmar. Vanliga människor har termostater på sin frys och funderar inte mer på det. Jag har flera frysar och har aldrig haft något behov av någon extra övervakning trots att jag har hyfsat stora värden där ofta.
Hemförsäkringen får duga istället för att lägga tid på en ny hobby, hittills har det gått bra.
Vi borde nog lägga ner det här med allmänna val, Nissens vet precis vad som funkar bäst för alla.
Jag är förvisso väl medveten om att det är ett sisyfosarbete men ännu en gång:Nissens skrev:
Plejd hade inte en komponent med de funktioner du ville ha och sån't tycker jag är tråkigt för den som satsar på just det systemet.
Jag kan bara konstatera att du inte riktigt har förstått hur sådana här system lämpligen byggs upp och vilken potential och användarnytta de kan ha.
Vilka behov just du har och inte har är inte relevant annat än när du funderar på vad just du ska ha för system. Därför är det ointressant att du dömer av vad som är önskvärt resp. icke önskvärt hos systemet när du rekommenderar det till andra.
Det är klart de är nöjda, de har ju köpt en bra produkt som med största sannolikhet löser de uppgifter den är avsedd att lösa.
Risken är dock stor att de succesivt kommer att se nya behov som Plejds produkter inte kan tillfredsställa.
Till och med @Nissens har ju varit tvungen att komplettera sina installationer med passiva komponenter eftersom Plejd saknar produkter som klarar de funktioner han anser sig behöva.
Det är det kritiken mot Plejd kretsar kring.
Men du har ju själv redan till viss del "växt ur" systemet t.ex. när du såg nackdelarna med astrour.
Att komplettera med passiva komponenter på 230V-sidan får man sannerligen betrakta som en nödlösning i ett "smart system".
Jo men det är väl så att de flesta användare är nöjda med sin produkt från Plejd då den antagligen löser en definierad uppgift på ett bra och problemfritt sätt.
Dock förändras behov och som användare definierar man succesivt nya uppgifter.
Även om Plejds produkter tillgodosåg tidigare behov på ett alldeles utmärkt sätt så är risken stor att systemet inte klarar av dessa nya uppgifter i och med ett begränsat utbud och stängt protokoll.
Det ser jag som den stora och avgörande nackdelen med ett små, proprietära system.
Jag tror nämligen att de flesta användares behov förändras och utvecklas i takt med att man drar erfarenheter och ser nya möjligheter baserade på hur man använder funktionerna för stunden.
Här har du en skyhög nöjdhetsnivå på en möjlig komponent i ett öppet system!Nissens skrev:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5073097#reviews
Säger ungefär lika mycket som dina källor hittils, så vi kan väl säga att vi är kvitt på den punkten tycker jag.
Redigerat:
Någon som vet om det kommer en trådlös brytare i Renova-utförande? Har för mig att jag läste om det någonstans men hittar inte.
Felet med plejd är väl kanske främst att det säljs som ett smart system, och en del personer då felaktigt får en förväntansbild att man ska kunna landa i ett smart system. Att folk felaktigt tror det är en plattform att bygga vidare på, som går att integrera på ett bra sätt.
Men "smart" är ju ett högst relativt begrepp. Det är väl precis som allt, att man får göra sin läxa och undersöka innan köp? Läropengar blir det ju annars.
Har ingen egen erfarenhet av plejd, bara erfarenhet av lite smartare system...
Men "smart" är ju ett högst relativt begrepp. Det är väl precis som allt, att man får göra sin läxa och undersöka innan köp? Läropengar blir det ju annars.
Helt enig, och när man gör sin läxa vill man antagligen få såväl styrkor som svagheter belysta. Det är det sistnämnda som har visat sig vara problematiskt...B BSOD skrev:Felet med plejd är väl kanske främst att det säljs som ett smart system, och en del personer då felaktigt får en förväntansbild att man ska kunna landa i ett smart system. Att folk felaktigt tror det är en plattform att bygga vidare på, som går att integrera på ett bra sätt.