Nissens Nissens skrev:
Men bara det att det finns en uppsjö appar är ingen fördel för en onördig användare.
Du klagar på att det finns en uppsjö av appar, men samtidigt förespråkar du ett proprietärt nedlåst system som kräver en egen app. Förstår du verkligen inte att dina argument går helt emot Plejd?

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det gör ju ingen skillnad vem som tillverkat tex en rörelsesensor, det viktiga är att den fungerar problemfritt med Plejd, och det lär alla 230V detektorer göra.
Alldeles nyss var det förlegat att dra tråd till sitt system, för sån skit orkade ingen hålla på med enligt dig. Men nu säger du att om man vill ha en så enkel grej som en rörelsesensor till sitt Plejdsystem så ska man dra tråd? Och inte vilken tråd som helst, en tråd vars installation är behörighetskrävande och därmed drar iväg till minst ett par tusen bara som startavgift.
Dina argument går inte riktigt ihop.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är inte intresserad av zigbee helt enkelt. Därför är jag inte ute i några zigbee trådar och trollar. Till skillnad från dig med Plejd.
Nej, men du är ute och trollar i trådar som jämför Plejd med andra system. Om man jämför ett system med ett annat så är det ganska lämpligt att ha kunskap om båda systemen. Det har inte du. Det kanske är en nyhet för dig men det här är alltså ingen hyllningstråd till Plejd där man okritiskt kan slänga ur sig vilka osanningar som helst utan att få mothugg.

Problemet är att du gjort dig själv till talesperson inte bara för Plejd utan alla andra system och allt som har med belysning och hemautomation att göra. Trots att du gång på gång visar att du saknar den mest grundläggande kunskapen om systemen du sågar. Och ärligt talar verkar du inte ha särskilt bra koll på hur Plejd fungerar heller.

Om du hade sagt att du kör Plejd och tycker det är fantastiskt så hade ingen haft synpunkter. Men din approach är att ditt system är bättre än alla andra system och att du har rätt och alla andra har fel. Om man saknar kunskap om det man pratar om ska man vara lite försiktig med det. Jag är inte särskilt "intresserad" av Plejd eller hundra andra system på marknaden, men jag försöker ändå ha ett öppet sinne och följa med utvecklingen ganska brett eftersom jag lär mig saker och inte vill hamna i en bubbla där jag anser att jag har rätt och alla andra har fel.

• Gilla
  • Älska
jorblad och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eller också drar Plejdhatarna vidare så att ni kan trasha någon annan tråd.

Att kalla Plejdanvändare för säljare är barnsligt.
Alltså att dessa två meningar kom direkt efter varandra är ju snudd på priceless... :crysmile:

Nissens Nissens skrev:
Trist förresten att ingen säljare för öppna system kunde presentera någon nöjdhetsnivå hos användarna av de systemen.
Nu börjar det osa "penisens beskaffenhet" igen... ;)

Nissens Nissens skrev:
Trist förresten att ingen säljare för öppna system kunde presentera någon nöjdhetsnivå hos användarna av de systemen.
Säger han som använder årsrapporten, dvs ett reklamblad för ett vinstdrivande företag, som ett mått på kundernas nöjdhet. Tack för ett gott skratt. Jag blir mer och mer övertygad om att du bara trollar.

Grejen med öppna system är att om man inte är nöjd så röstar man med fötterna och väljer ett annat system. Vi har valfrihet, det har inte du. Systemen jag använder har inte någon "säljare" eftersom jag inte betalat en krona. Hårdvaran finns det gott om recensioner på eftersom det finns bokstavligen miljontals användare jorden runt. Hårdvara som får dåliga recensioner försvinner ganska snabbt från marknaden. Det är fördelen med konkurrens. Om jag köper en pryl som visar sig vara dålig så byter jag ut den mot en annan med några enkla knapptryck. Samma app, samma gränssnitt, samma enkelhet oavsett tillverkare. Så kan vi andra göra. Så kan inte du göra.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Det är din bild ja, men du och ett par till väljer konsekvent att hitta på obefintliga problem med Plejd. Obegripligt vad som driver er, och visst ger ni intryck av att inte acceptera att så många är nöjda med Plejds system, både elektriker och användare. :)
Det är din bild ja. Det finns mer av think outside the box i många andras tänk.

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Självklart står det inte i en årsredovisning hur de gjort undersökningarna, men som börsnoterat företag får de inte skriva saker de inte har belägg för.
TOR, OKT 05, 2017 08:57 CET

Detta är också en i ledet tredjeparts integrationer för vår kommande Gateway som våra kunder kan addera till sina system, där vår plan är att öppna upp vårt system mot det snabbt växande "smarta hemmet". Vi är övertygade om att alla tillverkare av olika produkter måste samverka för att skapa en helhet.

Babak Esfahani

VD, Plejd AB
https://news.cision.com/se/plejd/r/plejd-inleder-samarbete-med-sonos,c2360934

Hur gick det?

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vi är övertygade om att alla tillverkare av olika produkter måste samverka för att skapa en helhet.
Visst är det ändå lite ironiskt att Plejds VD till 100% är på vår sida i hela den här diskussionen, och att Nissens till 100% är tvärtemot eftersom han anser att det här med smarta hem är för en liten klick idioter? Det är uppenbart att Plejd, många år för sent, kände desperationen över att ha missat tåget medan de var upptagna med att tända och släcka lampor.

Sen att VD:ns uttalanden visat sig gång på gång bara vara drömmar, illusioner och rena lögner, det är en annan sak. Det säger en del om hur trasigt företaget är bakom kulisserna.

• Gilla
TreeView och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Visst är det ändå lite ironiskt att Plejds VD till 100% är på vår sida i hela den här diskussionen, och att Nissens till 100% är tvärtemot eftersom han anser att det här med smarta hem är för en liten klick idioter? Det är uppenbart att Plejd, många år för sent, kände desperationen över att ha missat tåget medan de var upptagna med att tända och släcka lampor.

Sen att VD:ns uttalanden visat sig gång på gång bara vara drömmar, illusioner och rena lögner, det är en annan sak. Det säger en del om hur trasigt företaget är bakom kulisserna.

Oj, det eskalera lite kvickt tycker du inte. kan du förklara lite närmre vad du menar med trasigt ?

Läs gärna vad varje vd säger om sina bolag....

116 sidor en massa tjafs och inte en enda seriös jämförelse mellan olika system vad jag har kunnat se.
Jag tror dom flesta som hittar den här tråden läser den i hopp om att få en vettig jämförelse mellan de alternativ som finns på marknaden.
Nu har jag ju redan plejd och ikea prylar ihop med homekit.
Men min förhoppning om att få se en vettig jämförelse mellan plejd och shelly och malmbergs har väl en puck variant dom med om jag inte minns fel, det är väl att hoppas för mycket antar jag.
Den här tråden är ett fåtal personer som i princip bara trollar varandra om att den andras val bara är skräp. Bättre hade ju varit att peka på fördelarna med sitt val även om det rent krasst är personliga preferenser men en person som funderar på vad man ska köpa för nåt kommer ju troligen att ge upp och låta elektrikern installera det som elektrikern får bäst kickback på för dagen.

• Gilla
foppa
  • Laddar…
Sittställning
I ikeo skrev:
116 sidor en massa tjafs och inte en enda seriös jämförelse mellan olika system vad jag har kunnat se.
Jag tror dom flesta som hittar den här tråden läser den i hopp om att få en vettig jämförelse mellan de alternativ som finns på marknaden.
Men min förhoppning om att få se en vettig jämförelse mellan plejd och shelly och malmbergs har väl en puck variant dom med om jag inte minns fel, det är väl att hoppas för mycket antar jag.
Den här tråden är ett fåtal personer som i princip bara trollar varandra om att den andras val bara är skräp. Bättre hade ju varit att peka på fördelarna med sitt val även om det rent krasst är personliga preferenser men en person som funderar på vad man ska köpa för nåt kommer ju troligen att ge upp och låta elektrikern installera det som elektrikern får bäst kickback på för dagen.
Här kommer du och tycker en massa men ingen jämförelse ser jag i din text ;)

Va tycker du om Plejd vs Ikea då ?

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Nissens
I ikeo skrev:
TS inledde tråden med denna meningen:

”Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!”

Det har gått sådär. ;)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
I ikeo skrev:
Jodå, Nissens har haft väldigt konkreta och konstruktiva argument som bevisar att Plejd är överlägset. Det senaste är att Plejds egen VD skrev i Plejds egen årsrapport att Plejd är jättejättejättebra. Och så var det nån på Trustpilot som var nöjd, troligtvis en elektriker som simmade i tusenlappar.

Vi andra har jämfört och lagt fram våra argument flera gånger tidigare. Men jag kan sammanfatta. I ena vågskålen har vi ett system som är proprietärt, älskat av elektriker då de tjänar pengar på det och skaffar sig åtkomst till kundernas privata system, nedlåst, stängt, extrem inlåsningseffekt som affärsidé, absolut noll utveckling och innovation, kräver separat app, utlovar produkter och integrationer som aldrig kommer och sen sopas under mattan, använder ett förlegat proprietärt hittepåprotokoll, i princip omöjligt att installera eller förändra utan att anlita elektriker, klumpiga puckar, enheter som inte ens kan mäta förbrukning, kräver krånglig och dyr installation bara för att kunna tända en lampa, ett utbud av produkter som får en att undra om hemsidan är trasig och bara visar en hundradel. Men framförallt är det svindyrt. I andra vågskålen har vi det omvända på i princip alla punkter.

Så, nu har alla nybörjare lite mer kött på benen när de står i valet och kvalet.

Än så länge har Nissens eller någon annan inte lyckats visa att jag har fel på någon punkt, men han kämpar på.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
TS inledde tråden med denna meningen:

”Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera allas åsikter och erfarenheter kring Plejds produkter!”

Det har gått sådär. ;)
Nä, vi har väl bara diskuterat dina åsikter?

• Gilla
  • Älska
djac och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, vi har väl bara diskuterat dina åsikter?
Så måste det vara. Vi andra har ju bara bidragit med fantasier. ;)

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.