Nissens Nissens skrev:
Haha, ja. Men det är tydligen dåligt att Plejd kan använda tredjepartsprodukter. Märkligt… :rolleyes:
Fast att koppla en vanlig dum rörelsesensor till tryckknappsingången på dimmerpucken är väl varken särskilt avancerat eller unikt för plejd? Det har man vad jag vet kunnat göra på dosdimmrar redan förra årtusendet och går aldeles utmärkt att göra på varenda dosdimmer även idag.

Det är i alla fall inget jag skulle kalla "integration med tredjepartsprodukter",

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast att koppla en vanlig dum rörelsesensor till tryckknappsingången på dimmerpucken är väl varken särskilt avancerat eller unikt för plejd? Det har man vad jag vet kunnat göra på dosdimmrar redan förra årtusendet och går aldeles utmärkt att göra på varenda dosdimmer även idag.

Det är i alla fall inget jag skulle kalla "integration med tredjepartsprodukter",
jag fick höra begreppet ”manuell integration” för ett par år sedan i samband med ett projekt. Betydde att person A knappade in informationen manuellt i system B. Så tydligen är begreppet integration rätt långtgående :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men du ser bara risker och problem.

Jag som använder systemet är ju nöjd!
Jag fattar inte vad problemet är med att en ljuskälla, en rörelsedecca eller annan pryl tillverkas av tredjepart. Det är ju tvärtom, det ger mängder med möjligheter att tredjepartsprodukter fungerar perfekt med Plejd.

Måste säga att det är rätt märkligt att vi som använder Plejd är nöjda med systemet, och att ni som inte gör det är missnöjda med att vi är nöjda. :crysmile::crysmile:
Men du har ju själv redan till viss del "växt ur" systemet t.ex. när du såg nackdelarna med astrour.
Att komplettera med passiva komponenter på 230V-sidan får man sannerligen betrakta som en nödlösning i ett "smart system".

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:

I din värld är det kanske så. Tidigare i år kom det en firmwareuppdatering för Plejd med funktioner som speciellt stöder rörelsevakter m.m. Jag har dock inte satt mig in i dem eftersom jag inte haft anledning.

Men du behöver säkerligen inte oroa dig för det heller, Plejd brukar bara släppa väl genomtänkta och avlusade uppdateringar. :)

Nissens
jbr jbr skrev:
Men du har ju själv redan till viss del "växt ur" systemet t.ex. när du såg nackdelarna med astrour.
Att komplettera med passiva komponenter på 230V-sidan får man sannerligen betrakta som en nödlösning i ett "smart system".
Astrour är knappast unikt för Plejd, det gäller alla astrour på marknaden vad jag vet. Och en ljussensor ersatte astrouret utan problem. :)

Nä, det mesta i de fasta installationerna jag har i mitt hem är 230V och inget är någon nödlösning.
Det enda som inte är 230V i den fasta installationen är väl rörelsesensorerna till larmet, men de är alla trådade till larmcentralen och byggs aldrig om.

Jag har alltså inga rörelsesensorer för Plejdsystemet inomhus, har aldrig haft behov av det. :) Men eventuellt blir det en i garaget vad det lider, man vet aldrig. :)

R
Nissens Nissens skrev:
Jag säger inte att funktionen är samma som vissa andra system, jag säger att väldigt få har det behovet, så få att det inte betyder något.
Nu låter det som om du återigen projicerar din egen åsikt på alla andra.

Du måste väl ändå hålla med om att det är en fördel att ha valet, även om vi är oense om hur stor nyttan med det är? Du behöver förstås inte använda den faktiska ljusstyrkan om du inte vill, och kan precis som med din binära lösning trigga på ett tröskelvärde.

Nissens Nissens skrev:
Gå till vilken byggvarubutik som helst och be om en ljussensor som steglöst ger värden för aktuell ljusstyrka. De kommer inte att fatta vad du menar, och om de skulle fatta vad du menar så begriper de inte vad du skall med det till…
Jag tror inte att du ska anta att alla är lika okunniga och inskränkta som dig. Dessutom hade jag nog vänt mig till en belysningsbutik om jag ville ha hjälp med belysning.

Men du verkar undvikit att kommentera den trådlösa installationen som gör att man undviker en klumpig fast installation och därmed slipper ringa ut en elektriker.

Är det också en nackdel? Jag har för mig att du nyss sågade kabeldragning (eller i.a.f. såg det som en fördel att slippa den), så en installation av ljussensorer via kabel borde du ju inte gilla om du är konsekvent.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Astrour är knappast unikt för Plejd, det gäller alla astrour på marknaden vad jag vet. Och en ljussensor ersatte astrouret utan problem. :)
Ja precis, Plejd hade inte en komponent med de funktioner du ville ha och sån't tycker jag är tråkigt för den som satsar på just det systemet.

Nissens Nissens skrev:
Nä, det mesta i de fasta installationerna jag har i mitt hem är 230V och inget är någon nödlösning.
Det enda som inte är 230V i den fasta installationen är väl rörelsesensorerna till larmet, men de är alla trådade till larmcentralen och byggs aldrig om.

Jag har alltså inga rörelsesensorer för Plejdsystemet inomhus, har aldrig haft behov av det. :) Men eventuellt blir det en i garaget vad det lider, man vet aldrig. :)
Jag kan bara konstatera att du inte riktigt har förstått hur sådana här system lämpligen byggs upp och vilken potential och användarnytta de kan ha.

Vilka behov just du har och inte har är inte relevant annat än när du funderar på vad just du ska ha för system. Därför är det ointressant att du dömer av vad som är önskvärt resp. icke önskvärt hos systemet när du rekommenderar det till andra.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Ja precis, Plejd hade inte en komponent med de funktioner du ville ha och sån't tycker jag är tråkigt för den som satsar på just det systemet.

Jag kan bara konstatera att du inte riktigt har förstått hur sådana här system lämpligen byggs upp och vilken potential och användarnytta de kan ha.

Vilka behov just du har och inte har är inte relevant annat än när du funderar på vad just du ska ha för system. Därför är det ointressant att du dömer av vad som är önskvärt resp. icke önskvärt hos systemet när du rekommenderar det till andra.
Alltså, det är inget problem över huvud taget att det står något annat namn än Plejd på ljuskällor, rörelsedeccor eller ljussensorer. Vad krävs för att du skall förstå det??

I det här fallet tror jag mina behov är mer representativa än dina vad gäller Plejd, det bygger jag på att jag är 100% nöjd med Plejdsystemet jag har, vilket de föesta andra Plejdanvändare verkar tycka också, och när du pratar om ytterligare snvändarnytta, så är jag redan på 100%. Det kan liksom inte bli mer, jag behöver inte mer funktioner. Hade jag haft det som en hobby så hade det kanske varit annorlunda, men jag vill inte lägga tid på det, det skall bara fungera.

Jag vet att du har svårt att ta in att de flesta människor är ointresserade av att automatisera allt så långt det går, men det är så verkligheten ser ut. :)

Nissens Nissens skrev:
...be om en ljussensor som steglöst ger värden för aktuell ljusstyrka. De kommer inte att fatta vad du menar, och om de skulle fatta vad du menar så begriper de inte vad du skall med det till…
Vet du vad det beror på? Jo, behovet finns inte, eller rättare: är oerhört litet.
Nu snuddar du vid pudelns kärna...
Vad menar du med "ger värden" för aktuell ljusstyrka...alltså vad är det för typ av värden en sådan sesor i så fall skulle ge ifrån sig?
En vanlig 230V ljussensor är ju binär och öppnar och/eller stänger en krets vid injusterat tröskelvärde.

Se'n är vi där igen, du har inte behovet men det är inte samma sak som att behovet inte finns.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nissens
jbr jbr skrev:
Nu snuddar du vid pudelns kärna...
Vad menar du med "ger värden" för aktuell ljusstyrka...alltså vad är det för typ av värden en sådan sesor i så fall skulle ge ifrån sig?
En vanlig 230V ljussensor är ju binär och öppnar och/eller stänger en krets vid injusterat tröskelvärde.

Se'n är vi där igen, du har inte behovet men det är inte samma sak som att behovet inte finns.
Vi har haft diskussionen tidigare här att någon såg behov av att steglöst mäta ljusstyrkan åt ha systemet. Eftersom att jag är ointresserad av det så har jag inte kollat hur det skulle fungera, men det finns väl olika sätt med variabel spänning tex GISSAR jag.

Jo, eftersom det inte finns sådana ”steglösa” sensorer ute i de större varuhusen så kan inte efterfrågan vara speciellt stor. Det betyder att de flesta - liksom jag - inte har användning för sådana.

Nissens Nissens skrev:
Alltså, det är inget problem över huvud taget att det står något annat namn än Plejd på ljuskällor, rörelsedeccor eller ljussensorer. Vad krävs för att du skall förstå det??

I det här fallet tror jag mina behov är mer representativa än dina vad gäller Plejd, det bygger jag på att jag är 100% nöjd med Plejdsystemet jag har, vilket de föesta andra Plejdanvändare verkar tycka också, och när du pratar om ytterligare snvändarnytta, så är jag redan på 100%. Det kan liksom inte bli mer, jag behöver inte mer funktioner. Hade jag haft det som en hobby så hade det kanske varit annorlunda, men jag vill inte lägga tid på det, det skall bara fungera.

Jag vet att du har svårt att ta in att de flesta människor är ointresserade av att automatisera allt så långt det går, men det är så verkligheten ser ut. :)
Som sagt, Plejd har ingen produkt som möter dina behov och därför får man snickra ihop en alternativlösning i kombination med passiva 230V-komponenter.

Alltså uppfyller inte Plejds prylar dina behov till 100% och då kan jag inte se att du är till 100% nöjd med systemets funktioner.
Dock är det glädjande att dina behov uppfylldes till 100% genom att komplettera med andra prylar och att du slutligen blev till 100% nöjd med funktionaliteten hos de ihopkopplade prylarna. :)

Lite dyrare och lite omständligare men det är ofta hanterbart om det är enstaka enheter. Dock bör det adresseras när man diskuterar systemets styrkor och svagheter med dem som funderar på vad de ska installera.

Redigerat:
  • Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
Alla ljussensorer i "de större varuhusen" kan man väl ställa in känsligheten på? Om man gör det med en skruv på sensorn, eller ett reglage på en websida är väl egalt?

Men i det senare fallet är det enklare att finjustera om man inte är nöjd.

Nissens Nissens skrev:
...variabel spänning tex GISSAR jag.

Jo, eftersom det inte finns sådana ”steglösa” sensorer ute i de större varuhusen så kan inte efterfrågan vara speciellt stor. Det betyder att de flesta - liksom jag - inte har användning för sådana.
Du är ointresserad av det men det säger inget om behovet hos användarna i allmänhet.

Vad skulle det kunna vara för spänningsintervall och vad skulle man kunna använda sådan variabel spänning till, vad är nyttan med denna variabla utspänning?

Anledningen att de inte finns ute i varuhusen är att de inte existerar då de antagligen inte går att använda till något överhuvudtaget.

Däremot. vad gäller alla de befintliga system för styrning som existerar finns det givetvis en stor variation av dylika sensorer.
Byggvaruhusen har dock av naturliga skäl sällan system för fastighetsstyrning i sina sortiment.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Haha, ja. Men det är tydligen dåligt att Plejd kan använda tredjepartsprodukter. Märkligt… :rolleyes:
När sa någon det!?

R
useless useless skrev:
Alla ljussensorer i "de större varuhusen" kan man väl ställa in känsligheten på? Om man gör det med en skruv på sensorn, eller ett reglage på en websida är väl egalt?

Men i det senare fallet är det enklare att finjustera om man inte är nöjd.
Nae, du verkar också missa poängen med att få in ljusstyrkan som ett värde i systemet. Om du inte får det kan du inte göra beslut på annat än om det är mörkare eller ljusare än det du ställt in på "skruven".

Likadant för termometrar, fuktgivare, etc etc.

Jag har exempelvis termometrar i mina frysar som larmar om det börjar bli för varmt. Vid bara "lite" för varmt (> -15C) så skickas ett email till mig med aktuell temperatur vilket inte stör så mycket och jag kan då kolla när jag har tid. Oftast beror det på att man håller på att frysa in något som tillfälligt höjer temperaturen, och då kan man ignorera larmet.

Vid mycket för varmt (> -10C) så tänds även röda lampor i ett par rum och mitt SONOS-system ger en varningssignal för vid så hög temperatur måste något göras fort.

Detta är bara ett exempel, att kunna tända olika mycket beroende på hur ljust/mörkt det är nämnde jag tidigare. Det finns mängder med liknande scenarion om man funderar lite.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.