Nej, jag tror ingenting. Men så länge det inte finns några konkreta siffror så kan man ju inte veta heller.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Nej, jag tror ingenting. Men så länge det inte finns några konkreta siffror så kan man ju inte veta heller.
Precis, du vet inte, men kan ändå inte låta bli att påstå saker.

Plejds egna kundundersökningar säger att nöjdheten är stor både hos elektriker och användare (se text i deras årsredovisning 2022), jag ser inte något som motsäger det.
 
Nissens Nissens skrev:
Precis, du vet inte, men kan ändå inte låta bli att påstå saker.

Plejds egna kundundersökningar säger att nöjdheten är stor både hos elektriker och användare (se text i deras årsredovisning 2022), jag ser inte något som motsäger det.
Vart har jag påstått saker?? Någon efterfrågade siffror på kundnöjdhet (inte jag) och du hänvisade till historiken i tråden. Efter påtryckning länkade du till ett par sidor som säljer plejd och deras kunders omdömen.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
You wish.
Jag är inte intresserad av zigbee helt enkelt. Därför är jag inte ute i några zigbee trådar och trollar. Till skillnad från dig med Plejd. :rofl:
Du får se det som kund/konsumentinformation, inte trollande.

Sedan är det bra för oss övriga att inse varför det finns en begränsning i din tekniska förståelse, så att man istället har ett överseende med varför du istället hänvisar till ekonomi, statistik (draget ur röven iofs) och liknande information så fort diskussionen drar iväg och blir alltför teknisk mumbo jumbu. Det som är okänt blir ofta lite obehagligt, du vet. Då sluter man sig kring det som känns tryggt, helt naturligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Personligen saknade jag vriddimmer precis i början när jag ersatt några sådana med push-dimmers, men efter ett tag insåg jag att jag aldrig bytte mellan mer än "mysbelysning" och "full fräs", så dubbelklick för att växla mellan dessa känns t.o.m. bättre för då slipper man att av misstag ändra ljusstyrka varje gång man trycker på vredet för att tända/släcka.
Jag använder tre (tror jag) olika modeller av IKEAs lösa Zigbee-dimmers (Trådfri/Styrbar). Jag har också insett att jag väldigt sällan vill "frihandsdimma" så jag har bytt funktion på dimmerknapparna så att de aktiverar olika scener istället. Vill jag någon gång ha någon annan ljusinställning så tar jag fram telefonen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R
David Wallin David Wallin skrev:
Jag använder tre (tror jag) olika modeller av IKEAs lösa Zigbee-dimmers (Trådfri/Styrbar). Jag har också insett att jag väldigt sällan vill "frihandsdimma" så jag har bytt funktion på dimmerknapparna så att de aktiverar olika scener istället. Vill jag någon gång ha någon annan ljusinställning så tar jag fram telefonen.
Ja, utöver själva dimmerknapparna som jag av pedagogiska skäl låtit styra enbart belysningen de är kopplade till så har jag också några trådlösa knappar på strategiska ställen för att aktivera hela scenarion.

Det är så mycket enklare än att ta upp telefonen för att exempelvis ändra belysningsprofil i ett helt rum (även om appen bara tar 1 sekund att starta ;) )
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, jag tror ingenting. Men så länge det inte finns några konkreta siffror så kan man ju inte veta heller.
Nissens Nissens skrev:
Plejds egna kundundersökningar säger att nöjdheten är stor både hos elektriker och användare (se text i deras årsredovisning 2022), jag ser inte något som motsäger det.
På Plejds site ser man att det finns över 700 000 installerade plejdsystem. I länkarna som Nissens delat ser vi att åtminstone 72 personer är nöjda. Procentuellt säger det alltså inget alls. Som useless påpekar kan vi dessutom anta att de 72 personerna i huvudsak är elektriker med tanke på vilka sidor det rör sig om.

Den enda texten jag har hittat i årsredovisningen är allmänt ordbajs kring varför kunderna kan förväntas vara nöjda med Plejd. Ingenstans (vad jag kan hitta) finns information om vilka undersökningar som ev gjorts. Att man dessutom uttryckligen ser elektrikerna som sina primära kunder gör det också lite luddigt att reda ut vilka som är nöjda egentligen.

Så, det är mycket möjligt att Plejd har en stor andel nöjda kunder, men jag kan inte se att det finns några faktiska belägg för det. Liksom att det inte finns några faktiska belägg för motsatsen.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Storsockret
Nissens Nissens skrev:
Undrar hur du kom fram till det, det är ju inte sant. :rofl:
Kanske för att du tar upp deras årsredovisning som måttstock ungefär vartannat inlägg du skriver, varvat med vartannat där du skriver att ingen förstår tjusningen med plejd och att alla andra system kräver en master i programmering för att hantera :)
 
Jo men det är väl så att de flesta användare är nöjda med sin produkt från Plejd då den antagligen löser en definierad uppgift på ett bra och problemfritt sätt.

Dock förändras behov och som användare definierar man succesivt nya uppgifter.
Även om Plejds produkter tillgodosåg tidigare behov på ett alldeles utmärkt sätt så är risken stor att systemet inte klarar av dessa nya uppgifter i och med ett begränsat utbud och stängt protokoll.
Det ser jag som den stora och avgörande nackdelen med ett små, proprietära system.

Jag tror nämligen att de flesta användares behov förändras och utvecklas i takt med att man drar erfarenheter och ser nya möjligheter baserade på hur man använder funktionerna för stunden.










(Jag tror också en del användare inte ens inser att deras behov faktiskt har utvecklats och förändrats över tiden...:cool:)
Nissens Nissens skrev:
Det finns ju många smartplugs som är styrda av diverse mer eller mindre intelligenta system. Jag söker en smartplug som går att styra med astrour. Det bästa hade ju varit om funktionen finns inbyggd så att man bara konfigurerar den.
Nissens Nissens skrev:
...Jag har tex en rörelsedetektor utomhus som tänder upp ett antal lampor när den upptäcker en rörelse. Och det går inga kablar mellan lamporna.

En annan finess är att jag har utomhusbelysning som går på astrour, men släcks kl 23, och tänds kl 6:00. Tack vare Plejd så tänds lamporna dessutom under den släckta perioden om någon röresesensor aktiveras.

Plejd ger mängder med möjligheter och sparar kabeldragning.

Hur bra som helst.
Tänk om Plejd hade rörelsesensorer och närvosensorer i sitt system.

Nissens Nissens skrev:
Plejd har självklart timerfuntioner, astrour och det mesta 95% av användarna behöver…
Nissens Nissens skrev:
Jag kör Deltaco för allt löst, Plejd för fast installation. Funkar perfekt!
Nissens Nissens skrev:
...eftersom jag styr både värmesystem, rörelsedetektorer, ljussensor och belysning med Plejd, och det fungerar utmärkt.

Jag skulle tro att 95% av användare är nöjda med det Plejd stöder, de vill att det skall vara enkelt och bara fungera, man vill inte lägga en minut på att konfigurera med diverse pryttlar som man måste hitta en kunnig elektriker till.
Nissens Nissens skrev:
Astrour har andra nackdelar än att det inte påverkas av molnighet…
Om man tex sätter astrouret på att det skall tända belysningen 1 timma innan skymningen, så kommer det på sommaren att vara relativt ljust ute när ljuset tänds, men på vintern kommer det att vara mörkt ute ett bra tag innan ljuset tänds. Detta beror på solens vinkel mot atmosfären.
Så, en ljussensor (skymningsrelä) har många fördelar. :)
Tänk om Plejd hade ljussensorer i sitt system.

Nissens Nissens skrev:
Om man nu vill att de skall släckas ett antal timmar under natten och istället tändas av rörelsedeccar om någon rörelse detekteras?

Det fixar man enkelt med Plejd.
Tänk om Plejd hade rörelsesensorer och närvosensorer i sitt system.

Nissens Nissens skrev:
Det går dessutom utmärkt att ha med ett skymningsrelä i ett Plejdsystem. Jag har det, en fördel är att man kan låta vilken belysning som helst som är ansluten till en Plejd puck styras av skymningsreläet. Jag tycker att Astrour är överskattat för det följer inte det faktiska ljuset.
Tex är en timme innan solnedgång på vintern mycket mörkare än vad det är på sommaren pga solvinkeln. Detta gäller alla astrour oavsett fabrikat förstås.

Stå på dig med att ha med ett skymningsrelä i Plejdkonfigurationen. Skulle tom tycka att två skymningsrelän är bra, det ena för belysning inomhus, det andra för belysning inomhus.
Tänk om Plejd hade ljussensorer i sitt system.

Nissens Nissens skrev:
Problemet är att Astrour knappast är lösningen. Om man tex har belysning som tänds en timme innan solen går ner så är det ljust ute på sommaren vid den tiden, på vintern är det redan mörkt innan… pga att solvinkeln är olika på sommar/vinter - så de gamla ”skymningsreläerna” gör det bäst fortfarande.



Nissens Nissens skrev:
Jag skulle tro att 95% av användare är nöjda med det Plejd stöder...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som jag ser det så är Plejds stora USP att man faktiskt har en vriddimmer som verkar fungera helt ok (?)

För Z-wave finns ju bara (?) Sunreicher som vettigt alternativ. Jag har bara 1, men den fungerar lite sådär (även om jag börjar misstänka att det är för att jag blandat olika typer av ljuskällor på samma utgång).

Har 12 st av dessa vriddimmers sedan ~två år. Har aldrig haft några problem alls med dem. Kopplade mot en aeotec z-wave usb sticka.

har man dock led lampor av olika specifikation kopplade till samma dimmer kan det så klart inträffa skumma saker. ‍♀️
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
På Plejds site ser man att det finns över 700 000 installerade plejdsystem. I länkarna som Nissens delat ser vi att åtminstone 72 personer är nöjda. Procentuellt säger det alltså inget alls. Som useless påpekar kan vi dessutom anta att de 72 personerna i huvudsak är elektriker med tanke på vilka sidor det rör sig om.

Den enda texten jag har hittat i årsredovisningen är allmänt ordbajs kring varför kunderna kan förväntas vara nöjda med Plejd. Ingenstans (vad jag kan hitta) finns information om vilka undersökningar som ev gjorts. Att man dessutom uttryckligen ser elektrikerna som sina primära kunder gör det också lite luddigt att reda ut vilka som är nöjda egentligen.

Så, det är mycket möjligt att Plejd har en stor andel nöjda kunder, men jag kan inte se att det finns några faktiska belägg för det. Liksom att det inte finns några faktiska belägg för motsatsen.
Det verkar svårt att ta in tydligen.
Elgrossisten och Proffsmagasinet säljer till både privatpersoner och företag, du har ingen aning om vilka som fyllt i omdömena. Den ena har jag själv handlat en del av eftersom de ofta har bra priser. Onlineförsäöjning gör dem lättillgängliga på ett annat sätt än fysiska butiker.

Antalet omdömen säger inte så mycket, men det är anmärkningsvärt många som ger högsta betyg.

Självklart står det inte i en årsredovisning hur de gjort undersökningarna, men som börsnoterat företag får de inte skriva saker de inte har belägg för. Du får väl höra med Plejd om du är så intresserad.

Företaget Plejds utveckling talar för att nöjdheten är stor hos dem som köper deras produkter, annars hade de inte kunnat göra den resan de gjort och gör.

Nu skulle det vara intressant att se vilka belägg du har för att dina prylar är så bra och vad användarna tycker om dem. :)
 
Nissens
jbr jbr skrev:
Jo men det är väl så att de flesta användare är nöjda med sin produkt från Plejd då den antagligen löser en definierad uppgift på ett bra och problemfritt sätt.

Dock förändras behov och som användare definierar man succesivt nya uppgifter.
Även om Plejds produkter tillgodosåg tidigare behov på ett alldeles utmärkt sätt så är risken stor att systemet inte klarar av dessa nya uppgifter i och med ett begränsat utbud och stängt protokoll.
Det ser jag som den stora och avgörande nackdelen med ett små, proprietära system.

Jag tror nämligen att de flesta användares behov förändras och utvecklas i takt med att man drar erfarenheter och ser nya möjligheter baserade på hur man använder funktionerna för stunden.










(Jag tror också en del användare inte ens inser att deras behov faktiskt har utvecklats och förändrats över tiden...:cool:)



Tänk om Plejd hade rörelsesensorer och närvosensorer i sitt system.








Tänk om Plejd hade ljussensorer i sitt system.


Tänk om Plejd hade rörelsesensorer och närvosensorer i sitt system.


Tänk om Plejd hade ljussensorer i sitt system.
Vad yrar du om nu?
Jag har både rörelsesensorer, ljussensorer och närvarodetektorer i mitt Plejdsystem. Perfekt att tredjepartsprodukter går att använda enkelt. Man kan välja precis de sensorer man föredrar.

Eftersom allt du efterlyser går utmärkt att använda med Plejd blev du väl glad! :D
 
  • Haha
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad yrar du om nu?
Jag har både rörelsesensorer, ljussensorer och närvarodetektorer i mitt Plejdsystem. Perfekt att tredjepartsprodukter går att använda enkelt. Man kan välja precis de sensorer man föredrar.

Eftersom allt du efterlyser går utmärkt att använda med Plejd blev du väl glad! :D
Pratar de med varandra?

Jag har vattenkraftverk, kärnkraft och solceller i mitt system. Jag kan såklart inte styra något av utom solcellerna...
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad yrar du om nu?
Jag har både rörelsesensorer, ljussensorer och närvarodetektorer i mitt Plejdsystem. Perfekt att tredjepartsprodukter går att använda enkelt. Man kan välja precis de sensorer man föredrar.

Det är många här som har åsikter om Plejd som verkar ha nollkoll.
Du förstår verkligen inte (på riktigt) vad som diskuteras här.

Hela poängen är att Plejd saknar just den där typen av komponenter vilket medför att en elektriker, mer eller mindre kreativt, måste komplettera med passiva detektorer.
Hade den typen av komponenter funnits i Plejds system eller om man hade anammat ett öppet protokoll hade funktionalitet och möjligheter ökat enormt. Det hade det gjort även för dig som ju upplevt en förändring av behov över tiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det verkar svårt att ta in tydligen.
Elgrossisten och Proffsmagasinet säljer till både privatpersoner och företag, du har ingen aning om vilka som fyllt i omdömena. Den ena har jag själv handlat en del av eftersom de ofta har bra priser. Onlineförsäöjning gör dem lättillgängliga på ett annat sätt än fysiska butiker.
Jo, det är exakt det jag har - en aning, men nej, jag kan inte veta. Jag skrev att man kan anta att det i huvudsak är elektriker, det betyder inte att jag vet att det är så. Liksom att du inte kan veta att det inte är så.

Nissens Nissens skrev:
Antalet omdömen säger inte så mycket, men det är anmärkningsvärt många som ger högsta betyg.
Om man väger antalet omdömen (72) mot 700 000 installerade system så går det inte att komma ifrån att dessa betyg inte säger någonting alls i sammanhanget.

Att många ger högsta betyg är inte konstigt, sådana här betyg brukar mig veterligen bäst fånga upp dem som är extremt nöjda eller extremt missnöjda, så det blir sällan några nyanser. Sen verkar det som att man inte kan sätta betyg utan att vara kund eller till och med ha köpt varan från den aktuella siten. Det tyder på att inget av betygen är från slutkunder som fått systemet inköpt och installerat av och på inrådan av sin elektriker. Just den gruppen som vi har konstaterat riskerar att känna sig lurade eftersom de inte visste innan vad de egentligen köpte.

Nissens Nissens skrev:
Självklart står det inte i en årsredovisning hur de gjort undersökningarna, men som börsnoterat företag får de inte skriva saker de inte har belägg för.
Det var just därför jag kallade det ordbajs - tillräckligt allmänt formulerat för att inte vara osant även om de inte skulle ha gjort några kundnöjdhetsundersökningar alls.

Nissens Nissens skrev:
Företaget Plejds utveckling talar för att nöjdheten är stor hos dem som köper deras produkter, annars hade de inte kunnat göra den resan de gjort och gör.
Ja. Dvs elektriker. Plejds primära kunder enligt dem själva.

Nissens Nissens skrev:
Nu skulle det vara intressant att se vilka belägg du har för att dina prylar är så bra och vad användarna tycker om dem. :)
Nej det skulle det inte. Det är helt ointressant faktiskt eftersom det är Plejd vi pratar om här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.