Nissens
J Jocke Best skrev:
Det har framgått att Nissens är någon form av teknisk analfabet. Det blev tydligt när han så sent som häromdagen efter hundratals inlägg blev varse hur mesh fungerar med tex zigbee. Då är det för mycket begärt att han ska förstå begränsningarna i Plejd. Det blir då självklart att man tror att det man inte förstår är ointressant för den stora massan.
You wish.
Jag är inte intresserad av zigbee helt enkelt. Därför är jag inte ute i några zigbee trådar och trollar. Till skillnad från dig med Plejd. :rofl:

Nissens
useless useless skrev:
Ok. Så det faktum att det finns flera alternativa appar innebär att jag måste installera samtliga???
Jag utgår ifrån att du inte är så dum som du spelar, men man kan ju börja undra när du inte har lyckats ge ett vettigt svar på en rak fråga det senaste halvåret.

Återigen: Vilka system kräver mer än en app?

För övrigt så har jag mer än 10 Shelly-enheter hemma, men har inte en enda Shelly-app installerad.
Nej, man måste ingenting.
Men bara det att det finns en uppsjö appar är ingen fördel för en onördig användare.

Nissens Nissens skrev:
Nej, man måste ingenting.
Men bara det att det finns en uppsjö appar är ingen fördel för en onördig användare.
Fast man behöver ju ingen av apparna för att konfigurera och använda Shelly. Hur många Plejd-appar måste man ha?

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jag har sökt igenom plejdtrådarna här också men hittar tyvärr inget där heller.
Trist, har inte byggahus raderat det så finns det där någonstans. :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Fast man behöver ju ingen av apparna för att konfigurera och använda Shelly. Hur många Plejd-appar måste man ha?
Vem var det nu som var analfabet?

Nissens Nissens skrev:
Vem var det nu som var analfabet?
Kan du inte svara på en fråga för omväxlings skull? Ett av dina argument för Plejd var ju att man bara behöver en app. Med det resonemanget är väl Shelly oändligt mycket bättre eftersom man inte behöver någon app över huvud taget?
Eller har jag missförstått något?

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Som jag ser det så är Plejds stora USP att man faktiskt har en vriddimmer som verkar fungera helt ok (?)

För Z-wave finns ju bara (?) Sunreicher som vettigt alternativ. Jag har bara 1, men den fungerar lite sådär (även om jag börjar misstänka att det är för att jag blandat olika typer av ljuskällor på samma utgång).

• Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som jag ser det så är Plejds stora USP att man faktiskt har en vriddimmer som verkar fungera helt ok (?)

För Z-wave finns ju bara (?) Sunreicher som vettigt alternativ. Jag har bara 1, men den fungerar lite sådär (även om jag börjar misstänka att det är för att jag blandat olika typer av ljuskällor på samma utgång).
Jo, så är det. En enkel vriddimmer är även något KNX går bet på i vanliga fall. Jag vet att Jung har en vriddimmer, men det är ingen "kioskvältare".

MEN... det är egentligen ingen USP för enbart Plejd. Wiser by SE har också vriddimrar (plus en massa andra dimrar, men där dimmerpucken inte kan mäta sig med Plejd).

//Patrik

Nissens
useless useless skrev:
Kan du inte svara på en fråga för omväxlings skull? Ett av dina argument för Plejd var ju att man bara behöver en app. Med det resonemanget är väl Shelly oändligt mycket bättre eftersom man inte behöver någon app över huvud taget?
Eller har jag missförstått något?
Ok, så enligt din egna definition är du då teknisk analfabet vad gäller Plejd, för som användare behöver du ingen app för det. Däremot OM man vill snvända en app så är det självklart bättre att det finns en enda som fungerar utmärkt oberoende av vad man vill göra. Nu pratar vi onördiga användare.

Även om man inte måste använda app så är det tillåtet att göra det.

Noterar att i stort sett inte begripit det jag listade, så poletterna kommmer sannolikt aldrig att trilla ner.

Det är inte någon enstaka punkt i listan som avgör något, det är helheten. :)

Nissens
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
R
Nyfniken Nyfniken skrev:

Ja, vriddimmern har varit en unik plejdprodukt och något jag är lite förvånad över att fler tillverkare inte har i sitt sortiment.

Men det finns fler än sunreichers, exempelvis https://www.namron.com/products/smart-dimmer/

Vissa av deras innehåller dessutom funktioner för att styra lite mer än bara ljusstyrkan (temperatur, färger).

Personligen saknade jag vriddimmer precis i början när jag ersatt några sådana med push-dimmers, men efter ett tag insåg jag att jag aldrig bytte mellan mer än "mysbelysning" och "full fräs", så dubbelklick för att växla mellan dessa känns t.o.m. bättre för då slipper man att av misstag ändra ljusstyrka varje gång man trycker på vredet för att tända/släcka.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:

Det var säkert så en gång, betydelsen har dock sjunkit efterhand som fler puckar kommit och utbudet breddats. I listan jag gjorde hade jag inte ens med den pga det. Men bättre dimmer verkar inte finnas fortfarande.

Nissens
Storsockret Storsockret skrev:
Kanske för att ditt stora mätning av kundnöjdhet baseras på att Plejd som företag går bra, vilket såklart är en följd av att det installeras. Hur skulle elektrikerna inte kunna påverka det värdet menar du?

Kul tråd för övrigt, som alltid. :crysmile:
Undrar hur du kom fram till det, det är ju inte sant. :rofl:

Nissens Nissens skrev:
Jag hade faktiskt ett par länkar liggande, det fanns någon mer, men den sade samma sak. Skrolla ner på dessa sidorna:

Elgrossisten:
[länk]

Trustpilot:
[länk]
Ja, om man med "kunder" menar de elektriker som säljer prylarna till slutkunder så är de såklart nöjda...

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ja, om man med "kunder" menar de elektriker som säljer prylarna till slutkunder så är de såklart nöjda...
Så du lever i tron att slutkunderna är missnöjda?
Visa de belägg du har för det.
Visa också hur du kom fram till att det bara är elektriker som betygsatt.
Förstår att det är jobbigt för dig att verkligheten ser helt annorlunda ut än vad du tror. :)

PS
Både Elgrossisten och Proffsmagasinet säljer till privatpersoner

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.