Vad jag baserar vadå på?jbr skrev:
Att jag tycker att det är gammalt och dyrt?
Tja, jag baserar det på dess ålder och priset.
KNX är över 30 år gammalt…
Trådbundet nätverk känns lite föråldrat… fördyringen är all tråddragning och att på att KNX materielen är dyr.
Och att det tekniskt går att göra mycket med det baserar jag just på det.
Gissar att du tycker att det är billigt och inte gammalt?
Redigerat:
Ja läser man på forum och Plejds officiella kanaler i sociala medier så lyser de nöjda användarna med sin frånvaro. Apropå just Sonos så var det år 2017 som Plejd lanserade samarbetet med Sonos genom pressreleaser och PR-jippon, så som de brukar. Några år senare slutade upprörda användare att ens fråga efter det eftersom man synade ytterligare en Plejdbluff. De flesta sådana trådar dog ut under 2019. Plejd hoppas väl att vi alla ska glöma bort deras lögner. Nu har de till och med rensat bort gamla inlägg och trådar.David Wallin skrev:
Googla på Plejd Sonos för lite roliga exempel där vi ser Nissens "nöjda kunder" säga vad de tycker.
Det vi brukar få som referens är en artikel i Elektrikern (elektrikernas branschtidning) där en elektriker, som alltså själv tjänar pengar på att lura på kunder detta, uttrycker hur magiskt det är att kunna släcka en lampa via mobilen.David Wallin skrev:
Javisst, och dessutom med en hundraprocentig bakåtkompabilitet.Nissens skrev:
Andra exempel på tekniker som är gamla är wifi, ethernet, usb, gsm och även de är bra val i många sammanhang.
Trådbundet är inte något man tvingas till, det är något som är önskvärt. Precis som i de flesta system som man vill ha robusta, så som för LAN, larmsystem osv.
Nu vet jag iofs inte hur de knx-projekt du har haft inblick i har sett ut men nej, jag tycker inte knx är dyrt.
Viss ironi är att Nissens och Plejds favoritprotokoll bluetooth är närmare 30 år gammalt.
Sedan måste man förstås skilja på att något är gammalt och förlegat eller något som levt kvar och vidareutvecklats för att det fungerar väl och utvecklats till standard. Den distinktionen kan tyvärr inte Nissens göra.
Sedan måste man förstås skilja på att något är gammalt och förlegat eller något som levt kvar och vidareutvecklats för att det fungerar väl och utvecklats till standard. Den distinktionen kan tyvärr inte Nissens göra.
Du har framfört det där besynnerliga argumentet i ett antal trådar tidigare.K karlmb skrev:
Det verkar nästan som att du tror att det är tråd resp. trådlöst som är den stora skillnaden mellan arkitekturerna i knx och andra system...
Redigerat:
Vad jag "kör" spelar väl inte så stor roll, eller?K karlmb skrev:
Man väljer själv vad man vill ha och sina val baserar man på kunnande, ambitionsnivå och förmåga.
Det viktiga är att du själv väljer och att du är nöjd med dina val.
(dina val och behöver dock inte nödvändigtvis spegla vad övriga världen väljer...)
Säger alltså han som förespråkar ett system där allt, precis allt, kräver tråddragning. Om jag behöver ett till skymningsrelä eller termometer så sätter jag upp en trådlös pryl för en 50-lapp. Hur gör du i ditt 100% trådlösa Plejdsystem?Nissens skrev:
Och, hör och häpna, om jag hellre vill köra tråd så kan jag göra det. För jag inser att det ena inte alltid är bättre än det andra.
Men förresten, har du glömt hur du hånade oss andra för att vi har gateways där man kan välja om man vill köra tråd eller trådlöst? Från plejd.se: "Anslut Gateway till det lokala nätverket med den medföljande nätverkskabeln"
Jag förutsätter att du tipsar Plejd om att de kör med förlegad teknik.
Sen får man väl säga att du är ute på ganska hal is om du som Plejdanvändare anmärker på prislappen på andra system, med tanke på att du själv sitter på marknadens dyraste men samtidigt funktionsfattigaste system.
Ok. Så det faktum att det finns flera alternativa appar innebär att jag måste installera samtliga???Nissens skrev:För dig är det obegripligt att företaget Plejd går så bra, eller hur?
Det borde säga dig att det är något du missat. Grovt.
Tips:
Om du har Iphone kan du ju söka på shelly i appstore och se hur många appar du får upp bara för deras prylar.
Kom nu inte med någon förklaring vad de används till, varken jag eller någon annan i Plejd tråden är intresserade av det.
Jag utgår ifrån att du inte är så dum som du spelar, men man kan ju börja undra när du inte har lyckats ge ett vettigt svar på en rak fråga det senaste halvåret.
Återigen: Vilka system kräver mer än en app?
För övrigt så har jag mer än 10 Shelly-enheter hemma, men har inte en enda Shelly-app installerad.
Ja men då hade jag rätt i min sammanfattning, tar man bort det som är gemensamt för de flesta produkter i segmentet så blev det kvar fördelarna för elektrikern, inte ofta vi har så samstämmig bild av Plejd.Nissens skrev:Slängde ihop lite punkter åt dig.
Det där med tester kan du få den dagen du visar upp motsvarande för dina hobbysystem.
Grym och mycket snabbfotad support för vägledning och konfiguration (före och efter köp)
Lyhördhet hos Plejd för förbättringsförslag i app och enheter
Hyfsat lätt att få tag i en elektriker som kan/vill installera
Sparar tid för elektrikern, så ”det betalar sig självt” eftersom kostnader flyttas från arbetstid till Plejdenheter
Buggfritt
Intuitivt
Snabb responstid via app
Endast en app till allt, inte en uppsjö med diverse appar
”Stand alone”, behöver varken hub eller wifi för att fungera
Lätt att lämna över hela Plejdsystemet med samtliga inställningar i både app och enheter till köpare vid byte av bostad. (Krävs endast en kod)
Fyller behovet för de allra flesta användarna på ett lättanvänt sätt
Går utmärkt att styra det mesta som drar upp till 16A 230V, (drygt 3 600W) utan att använda någon kontaktor.
Dessutom är det riktigt kul att hemautomatiseringsnördarna stör sig på att så många användare är supernöjda med Plejdsystemet.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Det har framgått att Nissens är någon form av teknisk analfabet. Det blev tydligt när han och Forlowt så sent som häromdagen efter hundratals inlägg(nivå med 1500-vallen) blev varse hur mesh fungerar med tex zigbee. Då är det för mycket begärt att han ska förstå begränsningarna i Plejd. Det blir då självklart att man tror att det man inte förstår är ointressant för den stora massan.useless skrev:Ok. Så det faktum att det finns flera alternativa appar innebär att jag måste installera samtliga???
Jag utgår ifrån att du inte är så dum som du spelar, men man kan ju börja undra när du inte har lyckats ge ett vettigt svar på en rak fråga det senaste halvåret.
Återigen: Vilka system kräver mer än en app?
För övrigt så har jag mer än 10 Shelly-enheter hemma, men har inte en enda Shelly-app installerad.