R RoAd skrev:
De har fått in en rejäl fot i elektrikerskrået och då är det nog inte så svårt att sälja enheter.
Jorå, tänker på kunden som beställt installation av en dimmer i badrummet, en dimmer, varken mer eller mindre. När elektrikern sedan skulle förevisa att det gick att styra dimmern (Plejd) från mobilen så kom ju den högst berättigade frågan om vad det skulle vara bra för.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
J Jonte Karlsson skrev:
Klart att det bara funkar, det handlar typ om att tända och släcka lampor.

Att det säljer som smör beror på att de har duktiga säljare som lyckats få hela Sveriges elektrikerkår att göra en rejäl hacka på att lura i sina kunder att det är ett toppmodernt fastighetsautomationssystem som de får installerat. Kunderna blir fantastiskt imponerade över att kunna tända och släcka i en app och att denna avancerade funktion fungerar mycket stabilt.

Baksmällan kommer förstås senare när verkligheten kommer ikapp och man inser att man bränt tusentals kronor på ett inlåst system som ligger 5-10 år efter konkurrenterna samtidigt som prislappen är minst 4 gånger högre.

Men äääh om det är pengar det handlar om köper man väl inte det från första början, funkar det bra varje dag i 5-10 år kommer jag knappast vara bitter för at jag byter till något annat senare dessutom om det erbjuder bättre funktionalitet till lägre pris.

Jag blir inte sur när jag behöver byta andra delar av huset för ålder har gjort sin rätt.. nä..tycker ni överdrivet problemet med plejd, det är en fin produkt som gör exakt det produkten säger den ska göra.

Jag köper mobil för mer än dom pengarna om året.
Jag köper onödig mat/godis för mer än dom pengarna.
Jag spontan köper prylar för mer än dom pengarna.
Köpt alkohol för mer än dom pengarna.
Jag har köpt verktyg som jag använder mindre än plejd för dom pengarna.

Så nej, för mig kommer det ingen baksmälla för att en annan produkt visar sig billare och bättre i framtiden.

Så...det ska bli kul att kunna få en anledning att köpa nya prylar i framtiden, tills dess kan plejd göra allt jag vill och lite till faktiskt.

J Jonte Karlsson skrev:
Vill man ha ett system som "bara fungerar" så kan man knalla iväg till typ Netonnet och köpa ett 3-pack wallplugs med samma funktionalitet som Plejd men för mindre summa pengar än en enda wallplug från Plejd. Med 5 års garanti.

Vill man ha lite mer bells and whistles kan man tex skaffa en Shelly wallplug. Jämfört med Plejds motsvarighet har den betydligt läckrare utseende, LED-belysing, effektmätning, inbyggd avancerad schemaläggning och konfigurering, styrbar med eller utan centralenhet, stöd för en uppsjö av öppna standarder för att kunna integrera i vilket system man än väljer. För nästan halva priset mot en Plejd. Från ett företag som faktiskt rör sig framåt.
Du behöver ju inte ta det som ett personligt angrepp på hela din existens att det finns människor som tycker om Plejd och föredrar det mot andra system. ;)

Två tecknade figurer, en viskar "SHHH" och den andra "LET PEOPLE ENJOY THINGS" till en bekymrad person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Du behöver ju inte ta det som ett personligt angrepp på hela din existens att det finns människor som tycker om Plejd och föredrar det mot andra system
Man behöver inte ta det som ett personligt angrepp mot sin religiösa övertygelse för en viss produkt när någon kommer med konstruktiv kritik.

När folk försöker påstå att man får något i Plejd som man inte får med andra produkter och varför man skulle betala fyra gånger mer för detta så är jag helt enkelt nyfiken på att höra varför. Ett av de vassaste argumenten hittills verkar vara "jag har så mycket pengar att det inte spelar nån roll".

Jag tycker det är rimligt att ha alla kort på borden så att andra kan fatta bra beslut när man står där och elektrikern försöker tuta i dig att det är det här systemet som gäller. Eller när man läser inlägg från frälsta som innerst inne inser vilket misstag det var att investera tusentals och åter tusentals kronor på ett system som år 2021 knappt kan göra mer än att tända en lampa. Jag förstår att många inte har några andra behov än att tända lite lampor i en app men då ska man veta att det finns en uppsjö av system som kan åstadkomma exakt samma sak med minst samma stabilitet och kvalitet för en fjärdedel av priset, och som dessutom ger ett system som går att utöka i framtiden om man så skulle önska.

När det gäller just wallpluggen som denna tråd handlar om så skulle det ju vara den mest prisvärda, mest funktionella, mest slimmade på marknaden. Därför skulle det tydligen vara motiverat att den kom ut på marknaden 5-10 år efter konkurrenternas likvärdigheter. Nu när vi ser vad det blev av det hela tror jag ingen kan hävda att något av argumenten stämde. Plejd har sina användare exakt där man vill, folk som investerat i Plejd-systemet kommer mer än villigt köpa just denna wallplug för 4-5 gånger mer än vad man skulle betala för en likvärdig produkt. Och de är dessutom nöjda med det. Game, set and match för Plejd.

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
Nja, jag har själv inte speciellt mycket till övers mot Plejd och deras produkter, men kan tycka att det räcker med att det en gång i tråden kommenteras om produktens brister och sedan låta entusiasterna prata sinsemellan.

• Gilla
Clintan86 och 1 till
  • Laddar…
Använder ej själv Plejd men uppfattar sakernas tillstånd så att de har lyckats arbeta in sitt varumärke på elmarknaden. Att grossister och elektriker sedan pushar för dessa grejor gör att Plejd får en viss "kvalitetsstämpel" på sina produkter.
Kunden vet att han får en känd och säker produkt som lev. och installatör garantera funktionen på och att de fast installerade produkterna kan sitta kvar vid ex. försäljning av fastigheten.

När det gäller funktioner etc så är min bestämda uppfattning att majoriteten av människor idag inte vet vad hemautomation innebär. De kommer inte att sätta upp en Raspberry Pi med diverse rf-stickor eller köra styrningen över sitt trådlösa nätverk.

Jag har sålt in 4-5 tellstick-system till personer i min närhet. Utan att jag hade pushat för detta hade de fortsatt att tända/släcka på väggbrytarna. Någon användare hade dock ett fjärrstyrningspaket från Nexa med tillhörande fjärrkontroll.

Det säger mig att den största marknaden för hemstyrningsprodukter ligger i det "enklare" segmenten. Dock utan att ge avkall på kvalité. Grejor som börjar uppföra sig på ett okontrollerat eller slumpmässigt sätt kan lätt stressa upp dessa användare.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A alfista skrev:
det gick att styra dimmern (Plejd) från mobilen så kom ju den högst berättigade frågan om vad det skulle vara bra för.
Du verkar glömma att idag anses det tydligen i vissa kretsar finnas ett egenvärde i att göra något från mobilen, alldeles oavsett hur krångligt, opraktiskt och allmänt motbjudande det än är.

För några år sedan skulle alla ha den "största" TVn. Idag verkar många tycka att det är en bra idé att titta på TV i en mobil, som jämfört med en riktig TV har en i det närmaste frimärksstor skärm. Både fascinerande och obegripligt. :surprised::thinking:

13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, jag har själv inte speciellt mycket till övers mot Plejd och deras produkter, men kan tycka att det räcker med att det en gång i tråden kommenteras om produktens brister och sedan låta entusiasterna prata sinsemellan.
De frälsta kan förstås fortsätta att dunka varandras ryggar samtidigt som de tömmer plånboken för en simpel wallplug, men när det börjar bli rena faktafel är det bra om nån sätter ner foten. Som att Plejd skulle vara ett säkrare system bara för att de gått emot alla andra och hittat på något eget som kör över Bluetooth, alltså ett lättviktsprotokoll som är designat för strömsnåla och processorklena enheter som inte ställer några krav på säkerhet.

J Jonte Karlsson skrev:
Och exakt var menar du att det står att den reläar trafik mellan andra enheter?
J jonko skrev:
Produktsidan på Plejd.com innehåller all denna info.

[bild]

[länk]
Nu har jag läst din källa ytterligare 200 gånger men kan fortfarande inte hitta någon grund för ditt påstående.
Kan du rödmarkera stycket som säger att wallpluggen kan reläa trafik mellan andra enheter?

E etompau skrev:
När det gäller funktioner etc så är min bestämda uppfattning att majoriteten av människor idag inte vet vad hemautomation innebär. De kommer inte att sätta upp en Raspberry Pi med diverse rf-stickor eller köra styrningen över sitt trådlösa nätverk.
Det stämer absolut, men jag kommer i kontakt med många som tror att de investerat i Plejd som en början till ett hemautomationssystem och där besvikelsen börjar uppenbara sig. Grejen är ju att det inte märks förrän långt senare när tusenlapparna redan är investerade. Då står man där och ser sina vänner köpa en wallplug för 99 spänn medan man själv tvingas lägga närmare 400 utan att få något mervärde. Och vännerna börjar integrera fler och fler enheter medan man själv sitter där och tänder och släcker sin lampa.

Fråga gärna 10 slumpvis utvalda Plejdsäljande elektriker om de anser att Plejd är ett simpelt belysningssystem eller om det är ett toppmodernt hemautomationssystem. Det handlar om ärlighet och att man gör medvetna val som konsument. Om allt man vill kunna göra är att tända och släcka kampor så köp ett sånt system. Men då ska man vara medveten om att det är exakt det man köper. Samt att det vore rimligt att man som kund ställer krav på att inte betala fyra gånger mer än för ett annat system som dessutom är betydligt mer kompetent.

@Jonte Karlsson Men du verkar ha gått på korståg eller nått, du ser ut att ha registrerat dig på detta forum bara för att klanka ner på Plejd, för detta är den enda tråd du engagerat dig i.

• Gilla
foppa och 4 till
  • Laddar…
Jag blir lite fundersam när en nyreggad användare går på så väldigt om en specifik produkt.
Inte seriöst eller trovärdigt imho.

• Gilla
Tsdoesds och 4 till
  • Laddar…
Jag gillar Plejd och hade tänkt att komplettera mitt system med med 15st wallplugg. Jag använder i stort sett bara scenarion och är nöjd med detta. Men kan ju samtidigt erkänna att jag hade hoppats på ett lägre pris. 5kkr vs 1.5kkr är en stor skillnad i peng... Men vilka wallplugg som är slimmade kräver inte någon form av Google home eller liknade?

• Gilla
Anders_70
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Det stämer absolut, men jag kommer i kontakt med många som tror att de investerat i Plejd som en början till ett hemautomationssystem och där besvikelsen börjar uppenbara sig. Grejen är ju att det inte märks förrän långt senare när tusenlapparna redan är investerade. Då står man där och ser sina vänner köpa en wallplug för 99 spänn medan man själv tvingas lägga närmare 400 utan att få något mervärde. Och vännerna börjar integrera fler och fler enheter medan man själv sitter där och tänder och släcker sin lampa.

Fråga gärna 10 slumpvis utvalda Plejdsäljande elektriker om de anser att Plejd är ett simpelt belysningssystem eller om det är ett toppmodernt hemautomationssystem. Det handlar om ärlighet och att man gör medvetna val som konsument. Om allt man vill kunna göra är att tända och släcka kampor så köp ett sånt system. Men då ska man vara medveten om att det är exakt det man köper. Samt att det vore rimligt att man som kund ställer krav på att inte betala fyra gånger mer än för ett annat system som dessutom är betydligt mer kompetent.
Låt mig gissa, du klarar inte av att se att andra människor äger Apple-produkter heller?

Köper någon en produkt som heter smart on/off plugg så förväntar de nog inte sig att den ska klara av att göra så mycket mer. Och det är helt ok, det är därför vi har så många olika system på marknaden.

Alfredo Alfredo skrev:
Du verkar glömma att idag anses det tydligen i vissa kretsar finnas ett egenvärde i att göra något från mobilen, alldeles oavsett hur krångligt, opraktiskt och allmänt motbjudande det än är.
Det intressanta var ju att kunden inte på minsta vis efterfrågat någon annan funktion än en ratt för att ställa ljusstyrkan, samt att just badrumsbelysning torde vara ett av de minst meningsfulla att fjärrstyra.

Men det där med appstyrda enheter är en gåta, Rent tekniskt och ekonomiskt kan jag se varför man bygger produkter som styrs via appar, men som användare finns det ganska få applikationer i ett hem där styrning via mobilen är det smidiga eller naturliga valet. Det kan ge ett mervärde om man kan göra det som ett komplement till en "fysisk" kontroll, men att ha det som det primära eller rent av enda interfacet suger. En gång hade det väl en wow-faktor, "rena rama Star Trek" men den fasen borde vi passerat. Får kanske ge det ett årtionde till, men jag påminns om inledningen till Hitchhiker's Guide to the Galaxy:
“Far out in the uncharted backwaters of the unfashionable end of the western spiral arm of the Galaxy lies a small unregarded yellow sun. Orbiting this at a distance of roughly ninety-two million miles is an utterly insignificant little blue green planet whose ape-descended life forms are so amazingly primitive that they still think digital watches are a pretty neat idea.”

• Älska
  • Gilla
halj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.