47 524 läst · 262 svar
48k läst
262 svar
Plejd Wallplug spr-01
Att mäta enskilda förbrukare är ju oftast bara intressant med större förbrukare som värmepump, server, pump eller så och vid förbrukare med hög effekt känns någon annan variant än en schuko-plugg som ett säkrare val.C Clintan86 skrev:
Däremot så kan ju effektmätning ge information om drift. T.ex. så kan man mäta tvättmaskinens effekt och få en notis om när tvätten är färdig trots att tvättmaskinen i sig är "dum".
Jag är nog rätt nyfiken på hur mycket franska man måste rosta innan kostnaden börjar uppfattas som betungande.MultiMan skrev:
Rent subjektivt får du förstås tycka det. Rent objektivt är de ju dyra om man jämför med liknande (eller bättre/kompetentare produkter).C Clintan86 skrev:
Ok, det såg bara lite märkligt ut att gå och hålla upp den på det jämförande viset. Visste inte om det berodde på okunskap i att de flesta andra märken också har pluggar som ser ut precis som din Plejd. Du trampade inte på några tår, i.a.f. inte mina.C Clintan86 skrev:
Förlåt, jag glömmer ibland bort att med Plejd styr man belysning och inget annatC Clintan86 skrev:
Det finns väl förvisso de som kan tycka att även lampors förbrukning kan vara intressant, men jag tänker inte lägga energi på att övertyga dig om det (något säger mig att det är bortkastad tid).
R RoAd skrev:Rent subjektivt får du förstås tycka det. Rent objektivt är de ju dyra om man jämför med liknande (eller bättre/kompetentare produkter).
Ok, det såg bara lite märkligt ut att gå och hålla upp den på det jämförande viset. Visste inte om det berodde på okunskap i att de flesta andra märken också har pluggar som ser ut precis som din Plejd. Du trampade inte på några tår, i.a.f. inte mina.
Förlåt, jag glömmer ibland bort att med Plejd styr man belysning och inget annat
Det finns väl förvisso de som kan tycka att även lampors förbrukning kan vara intressant, men jag tänker inte lägga energi på att övertyga dig om det (något säger mig att det är bortkastad tid).
Sorry, tog bara en bild igår när jag tog bort dem och pluggade in mina Plejd så de va den enda bilden jag hade, så va bara de absolut inget annat menat utan ville bara veta om de va dem där gamla pluggarna du menade som hade 433Mhz.
Haha, går ju iofs att styra lite annat också, kaffebryggaren startade 05:50 imorses med hjälp av Plejd, Garage porten öppnades Tack vare Plejd men sen att de egentligen bara ska styra belysning är ju en annan femma
För egen del är Värmepump, torktumlare, tvättmaskin, elbilsladdare, torkskåp större apparater som drar mer och mer relevant än 1 Lampa på 5 w. Men som jag skrivit tidigare, tur vi alla är olika och har olika åsikter annars hade denna tråden varit sjuuukt tråkig
Aha, då förstår jag. Fick som sagt för mig att du gick och tog fotot enbart för att posta här vilket kändes märkligt.C Clintan86 skrev:
Nej, jag förstår förstås att det går att styra fler saker än en lampa med dem. Jag svarade bara lite raljerande på ditt inlägg som jag återigen tyckte andades "varför ska jag bry mig om förbrukning när jag bara ska styra en lampa". Det försvaret för saknade funktioner (energimätning är faktiskt mer eller mindre en basfunktion i dessa produkter idag) börjar bli lite tröttsamt.C Clintan86 skrev:
Men det låter i.a.f. som du och jag är överens om att det finns tillfällen när det vore rätt bra om den där pluggen kunde tala om förbrukning också.
Klicka här för att svara