R
Alfredo Alfredo skrev:
Tyvärr är de mer än lovligt vaga kring hur det egentligen fungerar. Varken i:

[länk]

eller i:

[länk]

ser jag att det framgår om man är beroende av "deras servrar" för att detta ska fungera. Jag kan dock läsa slarvigt.
Självklart är den funktionen beroende av en server hos plejd. Men det är alla sådana tjänster eftersom det annars skulle krävas en del konfiguration i den egna nätverksutrustningen. Även shelly kräver deras cloud om man ska kunna komma åt systemet utifrån. Det är inget konstigt och är mer eller mindre branschstandard.

Där plejd och exempelvis shelly skiljer sig åt är att shelly går att styra via öppna protokoll och därmed går det att hantera dem från andra system och inte enbart tillverkarens. Jag använder home assistant som jag når från internet och är därmed inte beroende av någon annans utrustning.

R RoAd skrev:
Även shelly kräver deras cloud om man ska kunna komma åt systemet utifrån. Det är inget konstigt och är mer eller mindre branschstandard.
Fast det där stämmer ju inte för som du själv skriver i nästa stycke:

R RoAd skrev:
shelly går att styra via öppna protokoll och därmed går det att hantera dem från andra system och inte enbart tillverkarens. Jag använder home assistant som jag når från internet och är därmed inte beroende av någon annans utrustning.
Och därmed krävs inte "deras cloud" utan bara prylar som du själv äger och kontrollerar för att använda shellyprylarna utifrån.

Eller missförstår jag dig helt?

R
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det där stämmer ju inte för som du själv skriver i nästa stycke:

Och därmed krävs inte "deras cloud" utan bara prylar som du själv äger och kontrollerar för att använda shellyprylarna utifrån.

Eller missförstår jag dig helt?
Jag kanske var otydlig. Om du köper ett system från shelly och vill använda det från internet "out of the box" så är du hänvisad till deras cloud-tjänst som går via en server hos dem. Samma sak som plejd.

Men om du vill kan du sätta upp ett shelly-system som är helt fritt från beroenden till tillverkaren. Detta stödjer inte plejd.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men om du vill kan du sätta upp ett shelly-system som är helt fritt från beroenden till tillverkaren. Detta stödjer inte plejd.
Då är vi helt ense om hur det fungerar. Och även ense, tror jag, varför Plejd inte lockar. :D

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan alltså styra dina plejdprylar från jobbet? Utveckla gärna hur. Jag är uppenbarligen inte påläst. :oops:
IKEA har spärrat sin Trådfri-router från styrning utifrån men det går att komma runt genom att köra Google Assistent som kommunicerar lokalt med Trådfri och sedan skickar det till min app via internet. Funkar perfekt. Bara som exempel på hur saker kan kringgås.

För övrigt köpte jag till utseendet väldigt lika Plejds plugg, precis lika små, fjärrstyrda uttag via Amazon för 10kr styck. Nu var det nog tillfälligt prisfel, men Deltaco, som ett exempel, säljer (eller har sålt) liknande för 79kr. WiFi, lysdioder som lyser upp brunnen när den är påslagen, timerstyrning, effektloggning över tid (som fungerar) och enkel, lättanvänd app som styr det hela.
Fungerar dock även med Google Home och Alexa (+ ännu fler), för ännu enklare hantering. Dök bara upp en fråga i Google Home/Assistant om jag ville länka kontot från dessa nya enheter (Tuya nånting), sedan funkade det direkt.

Alfredo Alfredo skrev:
Om vi vänder på det och du hade förespråkat Plejd starkt som ny medlem hade det faktiskt varit ett regelbrott då reglerna säger:
Så vad du säger är att om jag gjort precis tvärtom så hade det varit ett regelbrott?
Tack för varningen, det var verkligen nära ögat!

När det ändå skrivits mycket om plejdfanatiker behöver vi komma ihåg att plejd finns på börsen och många som investerat vill lovprisa produkten av den anledningen så att fler köper aktien. Söker man på information om Plejd på Google är väldigt mycket aktiespekulationer. Värt att tänka på... Min känsla iaf.

• Gilla
one-
  • Laddar…
J jonko skrev:
Du känns oerhört bitter över att det finns andra typer av användare än du och förstår inte att det finns många där ute som inte är intresserade av ett full-automatiserat hem utan bara vill kunna styra belysning
Jag har ju upprepat flera gånger att jag förstår mycket väl att många inte har högre krav än att kunna tända och släcka lampor. Det jag lyfter fram är att många som investerar hårt i Plejd tror att de får ett flexibelt, modernt, integrerbart hemautomationssystem. Om man endast är ute efter enklare funktion som att tända/släcka lampor så ska man också betala därefter.

Vilket leder oss till vad denna tråd egentligen handlar om. En hajpad wallplug som varit på gång i flera år visade sig vara enklast möjliga produkt men med ett pris som vida överstiger all rimlighet.
På grund av att man fått folk att investera hårt i detta nedlåsta system så blir man mer eller mindre tvungen att fortsätta att kasta tusenlappar för att få enkel funktionalitet.

Jag tycker det är rimligt att informera om vad det är man ger sig in på om man bara följer råden från säljsugna elektriker.

J Jonte Karlsson skrev:
Jag har ju upprepat flera gånger att jag förstår mycket väl att många inte har högre krav än att kunna tända och släcka lampor. Det jag lyfter fram är att många som investerar hårt i Plejd tror att de får ett flexibelt, modernt, integrerbart hemautomationssystem. Om man endast är ute efter enklare funktion som att tända/släcka lampor så ska man också betala därefter.

Vilket leder oss till vad denna tråd egentligen handlar om. En hajpad wallplug som varit på gång i flera år visade sig vara enklast möjliga produkt men med ett pris som vida överstiger all rimlighet.
På grund av att man fått folk att investera hårt i detta nedlåsta system så blir man mer eller mindre tvungen att fortsätta att kasta tusenlappar för att få enkel funktionalitet.

Jag tycker det är rimligt att informera om vad det är man ger sig in på om man bara följer råden från säljsugna elektriker.
Nja, det du lyfter är bara vad du tror att folk som köper Plejd-produkter egentligen vill ha. Låt dem som vill, betala vad de vill för att få enkel funktionalitet.

Dags att starta en egen jag-dör-inombords-varje-gång-någon-köper-saker-jag-tycker-är-dåliga tråd kanske?

• Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
När det ändå skrivits mycket om plejdfanatiker behöver vi komma ihåg att plejd finns på börsen och många som investerat vill lovprisa produkten av den anledningen så att fler köper aktien. Söker man på information om Plejd på Google är väldigt mycket aktiespekulationer. Värt att tänka på... Min känsla iaf.
Då kan man iofs påstå motsatsen också — att folk, med Jonte i spetsen, har blankat aktierna och snackar skit och hoppas att priset ska sjunka. Troligen inte, men om vi ändå spekulerar…:D

• Haha
  • Gilla
Anders_70 och 4 till
  • Laddar…
Själv går jag mer från mitt Z-wave till Plejd, allmänt har jag mest kört belysnings rutiner, och vad jag märker just nu så saknar jag inte så mycket i plejd, för och nackdelar men att orka sista timmar med en rutin i Z-wave nä fy nu får det vara slut med det.

Vet många som väntat just på denna plug

Smartthings, Hue, Plejd just nu

• Gilla
Anders_70 och 1 till
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
men att orka sista timmar med en rutin i Z-wave nä fy nu får det vara slut med det.
Jag köper fullt ut att ibland lägger man löjligt mycket tid för att spara löjligt lite tid... Jag vill dock att hur jag gör i dessa frågor ska vara mitt beslut och inget jag tvingas besluta på grund av tekniska begränsningar.

maskeradeproggaren
Såg att plejd nu släppt denna smartplug. Kör plejd och tycker det fungerar bra. Kan dock reflektera över att pucken går på 330 spänn. Är inte det lite väl pricey givet att de brukar kosta typ 100-150? Är det mer avancerad teknologi i deras eller de kör ett högt pris bara för att de kan?

I vilket fall så verkar den vara restad till i början av nästa år så den kommer nog vara svår att tag på ändå.

Fråga: Borde det inte vara möjligt att få till samma funktion med en av deras puckar? Dvs man klipper lampkabeln (eller skaffar en förlängningskabel och klipper den) och kopplar in mot plejden och sen en kontakt ut som man pluggar i väggen? Jag har nämligen en CTR-01 som ligger o skräpar så kunde man använda den hade varit kanon.

maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Såg att plejd nu släppt denna smartplug. Kör plejd och tycker det fungerar bra. Kan dock reflektera över att pucken går på 330 spänn. Är inte det lite väl pricey givet att de brukar kosta typ 100-150? Är det mer avancerad teknologi i deras eller de kör ett högt pris bara för att de kan?

I vilket fall så verkar den vara restad till i början av nästa år så den kommer nog vara svår att tag på ändå.

Fråga: Borde det inte vara möjligt att få till samma funktion med en av deras puckar? Dvs man klipper lampkabeln (eller skaffar en förlängningskabel och klipper den) och kopplar in mot plejden och sen en kontakt ut som man pluggar i väggen? Jag har nämligen en CTR-01 som ligger o skräpar så kunde man använda den hade varit kanon.
Skillnaden mot en 100-spännsplugg är väl att du kan t.ex. styra med knappen på väggen. Tänkte själv byta till kron-brytare på väggen i diverse rum för att kunna styra pluggarna därifrån. Finns ju två ingångar i typ Plejd DIM-01 där ingång två kan få styra pluggen. Använder mig själv mycket av scenario ”släck allt” med ett dubbeltryck innanför ytterdörren när man ska pysa. Då blir det perfekt. Och att dom omfattas av schemaläggning när man inte är hemma etc. är ju kanon. Den blir också svår med en 100-spännsplugg. Tycker inte priset är så vansinnigt dyrt ändå jämfört med skräpet för en hundring.

MultiMan
Eftersom du påstår att pluggar för en hundring är skräp, kan du få berätta vad de tekniska kvalitetsskillnaderna är mellan Plejd och alla de andra andra pluggarna du sågar.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.