59 931 läst · 528 svar
60k läst
528 svar
Plejd eller Wiser nu?
Struntprat, en bvp har absolut inget problem med att man bryter strömmen. Upplysningsvis startar och stoppar en vp frekvent under normal drift.J Jocke Best skrev:
Elektroniken är inte känsligare än annan elektronik som du har hemma.
Du gissar helt enkelt, jag har kollat upp detta med de som kan värmepumpar och det är inget problem.
Du kan ju kika i forumen för andra system så ser du frågeställningarna där. Sedan kan du ju kolla skogen av alla appar som florerar.Storsockret skrev:
Jag har helt enkelt ingen lust att lägga en massa tid på mer komplexa lösningar. Jag har roligare saker att ägna mig åt.
Ja jo du fortsätter säga hur avancerade och komplexa alla andra system är utom Plejd och hur mycket tid du skulle behöva lägga på alla andra system utom Plejd, men då måste du ju sitta med något exceptionellt krånglig lösning själv? Jag kör HA på en raspberry pi och en zigbee-sticka. Alla möjliga enher, lampknappar, eluttag, rörelsesensorer, ikea-prylar, hue prylar, deltaco osv och inget av detta har varit krångligt. Ens lite. På sin höjd tuya-enheterna men då får jag ju skylla mig själv som köpte dessa pga priset. Så vad är det som är så komplext att det skulle ta så markant mycket mer tid för dig? Det är det jag försöker förstå.Nissens skrev:
Redigerat:
Du menar när du gjorde bort dig förra gången i ämnet? Du fick ganska bra svar den gången med. Det är lite dumt att ge tips till folk om att börja bryta strömmen tvärt i tid och otid, precis som om det vore bra. Men whatever rocks your boat. Håller den så håller den. Jag gissar däremot inte utan lutar mig emot forumets övriga expertis. Kan aldrig gå fel.Nissens skrev:Struntprat, en bvp har absolut inget problem med att man bryter strömmen. Upplysningsvis startar och stoppar en vp frekvent under normal drift.
Elektroniken är inte känsligare än annan elektronik som du har hemma.
Du gissar helt enkelt, jag har kollat upp detta med de som kan värmepumpar och det är inget problem.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-en-eller-flera-ganger-om-dagen.471427/page-4
Precis. Och det är ju i enheterna ute i huset som pengarna och arbetstiden sitter.Dudeish skrev:Många missar att enheter som är Zigbee certifierade fungerar inte bara i det egna ekosystemet, som Wiser och HUE, men även i alla andra som valt att de skall fungera eller i de opensource versionerna som finns. Det är precis där styrkan ligger. Väljer du Wiser så kan du när du vill slänga hubben och använda en annan. Enheterna i sig är bara en funktion och det spelar ingen roll vilket märke det är, bara det är kompatibla med det system man valt.
En hub är ju bara att byta ut på 5 min.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 133 inlägg
Det där kommer du aldrig få svar på, det svaras nämligen aldrig på direkta frågor.Storsockret skrev:Ja jo du fortsätter säga hur avancerade och komplexa alla andra system är utom Plejd och hur mycket tid du skulle behöva lägga på alla andra system utom Plejd, men då måste du ju sitta med något exceptionellt krånglig lösning själv? Jag kör HA på en raspberry pi och en zigbee-sticka. Alla möjliga enher, lampknappar, eluttag, rörelsesensorer, ikea-prylar, hue prylar, deltaco osv och inget av detta har varit krångligt. Ens lite. På sin höjd tuya-enheterna men då får jag ju skylla mig själv som köpte dessa pga priset. Så vad är det som är så komplext att det skulle ta så markant mycket mer tid för dig? Det är det jag försöker förstå.
Med lite tur får du en kommentar om börsvärdet, det var länge sedan det postades
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 133 inlägg
Det vore intressant att höra hur många grader du har inomhus för att göra din besparing? Ofta är det värt att offra sig lite för att spara stora belopp men inte alltid….Nissens skrev:
Du är ute och cyklar igen, och du överdriver det mesta som vanligt. Det är väl mest du som gör bort dig när du påstår saker utan någon som helst förankring i verkligheten.J Jocke Best skrev:Du menar när du gjorde bort dig förra gången i ämnet? Du fick ganska bra svar den gången med. Det är lite dumt att ge tips till folk om att börja bryta strömmen tvärt i tid och otid, precis som om det vore bra. Men whatever rocks your boat. Håller den så håller den. Jag gissar däremot inte utan lutar mig emot forumets övriga expertis. Kan aldrig gå fel.
[länk]
Ja, jag har fått bra svar från de som kan vp, och det svaret är att en bvp inte har något problem med att strömmen bryts, åtminstone inte den typen (on/off) som jag har.
Vad du menar med ”tid o otid” vet bara du själv. Jag bryter strömmen 1g per dygn När det är höga elpriser. Över jul har jag inte brutit strömmen alls eftersom priserna varit hyfsat låga.
Sedan finns det sådana som du som tycker en massa saker utan att veta hur det ligger till, och den typen av tyckande bidrar inte med någonting positivt öht.
Redigerat:
Ja, jag har golvvärme i betongplatta i bottenplan som jag upplever gör mycket, det ackumuleras värme i den som påverkar inomhusklimatet positivt. På morgonen har jag typ 22 grader när pumpen jobbat under natten, och varmvattnet är uppvärmt.Jonatan79 skrev:
Sedan stödeldar jag lite under dagen om jag är hemma, det krävs inte speciellt mycket. Är vi inte hemma under dagen och det är hyfsat kallt ute så sjunker tempen till kanske 16-17 grader. En brasa i murspisen hjälper upp det snabbt. Huset är byggt 2004 så det är ganska bra isolerat, även fönstren har bra k-värde.
Notera att den 20% besparingen jag gör inte har med storleken på elförbrukningen att göra, besparingen beror endast på att förbrukningen är flyttad till lågtaxa.
Redigerat:
Och en dubbelt så stor besparing utan någon komfortförlust som jag gjort genom att installera o styra en pelletsbrännare med min simpla Zigbee automation för 1000 kr totalt så här långt, med en app och inget kodknackande, hade du aldrig kunnat göra.Nissens skrev:Ja, jag har golvvärme i betongplatta i bottenplan som jag upplever gör mycket, det ackumuleras värme i den som påverkar inomhusklimatet positivt. På morgonen har jag typ 22 grader när pumpen jobbat under natten, och varmvattnet är uppvärmt.
Sedan stödeldar jag lite under dagen om jag är hemma, det krävs inte speciellt mycket. Är vi inte hemma under dagen och det är hyfsat kallt ute så sjunker tempen till kanske 16-17 grader. En brasa i murspisen hjälper upp det snabbt. Huset är byggt 2004 så det är ganska bra isolerat, även fönstren har bra k-värde.
Notera att den 20% besparingen jag gör inte har med storleken på elförbrukningen att göra, besparingen beror endast på att förbrukningen är flyttad till lågtaxa.
Man upphör aldrig att bli förvånad…K karlmb skrev:
Redigerat: