Wiser eller Plejd

• Antal röster
    388
  • Omröstningen stängd .
Bjor Bjor skrev:
hittepåprotokoll. Dom andra har bara kommit av dig själv, som en av naturlagarna. Årkar inte läsa resten du skrev efter dev efter det.
Hittepå i bemärkelsen att Plejd struntar i senaste 20 årens lärdomar, utveckling, motgångar och framgång. Istället slösar de tid och resurser på att uppfinna hjulet själva. Och det av en enda anledning - att låsa in användarna i syfte att tjäna pengar. Övriga företag har redan försökt detta och misslyckats kapitalt. De har sedan många år tillbaka insett att det är betydligt vettigare att dra lärdomar av den kunskap som redan finns och att integrering mellan olika system är ett grundläggande krav numera. Gemensamt har de gått ihop för att skapa standarder, som man tillsammans kan arbeta med och förbättra.

Så nej, andra protokoll har inte bara kommit till av sig själva, men de har testats, förbättrats, utvecklats av miljontals användare genom åren och har nu blivit ganska bra. Samtidigt sitter ett litet företag i Sverige och tycker att det här med att låsa in användare med proprietära lösningar verkar vara framtiden.

• Gilla
Cambudgie och 4 till
  • Laddar…
A
Vill passa på att slå ett slag för ESP8266 och/eller ESP32. Ger överlägsen frihet och ekonomi.

• Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
A
Bjor Bjor skrev:
Hur tar man bort avisering från denna tråd?
Scrolla högst upp så finns en liten ringklocka. Det är även möjligt förbättra upplevelsen av byggahus genom att ignorera användare, det finns ju några som mest förstör.

R
yoloboi skrev:
Vill passa på att slå ett slag för ESP8266 och/eller ESP32. Ger överlägsen frihet och ekonomi.
Fina saker. Shelly använder de kretsarna i sina produkter. Jag har själv gjort några sensorer med hjälp av dem och esp-home.

Men de är ganska off topic i denna tråden som ju handlar om färdiga system (eller ja, två specifika system t.o.m.).

• Gilla
rndhero
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Scrolla högst upp så finns en liten ringklocka. Det är även möjligt förbättra upplevelsen av byggahus genom att ignorera användare, det finns ju några som mest förstör.
Hittade de. Tack

R RoAd skrev:
Fina saker. Shelly använder de kretsarna i sina produkter. Jag har själv gjort några sensorer med hjälp av dem och esp-home.

Men de är ganska off topic i denna tråden som ju handlar om färdiga system (eller ja, två specifika system t.o.m.).
Ja, OT, men har du någon länk med bra info om ESP? , vill bygga en Zigbeesändare för en PT1000-givare.

A
R RoAd skrev:

Ja dom är inte tokiga. Har också använt dessa för lite mer avancerade grejer, men inte i "smart hem"-syfte, utan för att reglera processer. Inget jag skulle vilja ha till något kritiskt i mitt hus dock, föredrar oberoende och decentraliserade system där.

A
K karlmb skrev:
Ja, OT, men har du någon länk med bra info om ESP? , vill bygga en Zigbeesändare för en PT1000-givare.
Kolla om Tasmota kan vara något, smackade in en PT100 eller om det var PT1000 mha av max31865 för några år sen. Fick koda lite själv då men kan hända det blivit bättre nu.

• Gilla
AmbiJens och 1 till
  • Laddar…
R
K karlmb skrev:
Har ingen erfarenhet av ESP och zigbee. Använder WiFi för kommunikationen ihop med ESP-home i HA. https://esphome.io/

Och PT1000 är väl en rent resistiv komponent? Jag hade nog tittat på någon sensor som kommunicerar via ett protokoll av något slag. Exempelvis DS18B20 vilket det finns färdiga lösningar för:

https://esphome.io/components/sensor/dallas.html

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Kolla om Tasmota kan vara något, smackade in en PT100 eller om det var PT1000 mha av max31865 för några år sen. Fick koda lite själv då men kan hända det blivit bättre nu.
Nu är ni rejält off-topic. Kan vi inte återgå till att diskutera Nissens värmestyrningssystem?

• Haha
  • Gilla
Bangan och 7 till
  • Laddar…
A
För att svara på trådstarten. Vilket som funkar, jag har Plejd och är väldigt nöjd med det, det löser några praktiska problem för mig - mindre spårning och enklare trappkopplingar och funkar utan en gateway, lätt att bygga med Renova. Allra helst hade jag haft ett helt dumt system men det hade varit ett helvete att tråda på några ställen.

Appen använder jag inte till annat än för konfiguration (av tex vilken last som ligger på en viss dimmer)

Enda smarta funktionen jag ser någon glädje av är att jag släcker all belysning vid dubbelklick på brytaren innanför ytterdörren.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Har ingen erfarenhet av ESP och zigbee. Använder WiFi för kommunikationen ihop med ESP-home i HA. [länk]

Och PT1000 är väl en rent resistiv komponent? Jag hade nog tittat på någon sensor som kommunicerar via ett protokoll av något slag. Exempelvis DS18B20 vilket det finns färdiga lösningar för:

[länk]
Leksaksgivare!

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
yoloboi skrev:
Leksaksgivare!
Det var bara ett exempel, och oftast fungerar de bra för hemmabruk (jag har själv några stycken).

Ska man styra processindustri kanske man bör välja något annat ;)

• Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
R
  • Gilla
Cambudgie och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Har ingen erfarenhet av ESP och zigbee. Använder WiFi för kommunikationen ihop med ESP-home i HA. [länk]

[länk]
Jag måste ha PT1000 då det är en rökgasgivare, med max temp på 400 gr C. DS18B20 har jag tittat på men de tål inte mkt mer än 125 grader.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.