Nissens Nissens skrev:
Jag gör just det med Plejd och sparar en del på det. Senaste månaden sparade jag 700:-. :)
Varför vill du inte berätta hur du får in elpriset i Plejd och styr värmepumpen utifrån det?
Så länge du inte kommer med fler detaljer så anser jag att du bara trollar.
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Plejd säljs alltså för att elektrikerna tjänar mer på det än andra produkter.
Bra, då var det utrett en gång för alla.
Var läste du det i inlägget?
 
Redigerat:
  • Gilla
cdx873v och 1 till
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Plejd säljs alltså för att elektrikerna tjänar mer på det än andra produkter.
Bra, då var det utrett en gång för alla.
Öö, ok. Ja, det kallas ekonomi?
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
Nissens
P PelleWidell skrev:
Plejd säljs alltså för att elektrikerna tjänar mer på det än andra produkter.
Bra, då var det utrett en gång för alla.
Hur kom du fram till det? Det är absolut inte det han skriver.
Självklart kostar det hans kund mer om han skall installera något som tar tid att lära sig. Det är kunden som betalar för tiden…
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Varför vill du inte berätta hur du får in elpriset i Plejd och styr värmepumpen utifrån det?
Så länge du inte kommer med fler detaljer så anser jag att du bara trollar.
Vad snackar du om?
Jag har sagt att jag använder Plejd på ett sätt som jag sparar minst lika mycket som om jag hade lagt ned tid och energi på att automatisera.

Det är väldigt enkelt, använder timerfunktion så att vp går typ från 23:00 till 7:00 som default.

När andan faller på så kollar jag priserna för nästa dygn och på typ 15 sekunder justerar jag tidsfunktionen. Hur enkelt som helst, och det krånglar aldrig.

Pillar man med algoritmer och automatiserar så riskerar man att det inte blir optimerat som man vill, det finns mängder av sådana fall i forumen lite överallt.

Bevisligen fungerar det bra och besparingen är betydande, Plejden har betalat sig några ggr om redan. :)

Och det bara fungerar. :)
 
  • Gilla
cdx873v
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Pillar man med algoritmer och automatiserar så riskerar man att det inte blir optimerat som man vill
Ja det måste vara tryggare att justera lite då och då när andan faller på! ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Sammy_j och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Jag har sagt att jag använder Plejd på ett sätt som jag sparar minst lika mycket som om jag hade lagt ned tid och energi på att automatisera.

Det är väldigt enkelt, använder timerfunktion så att vp går typ från 23:00 till 7:00 som default.

När andan faller på så kollar jag priserna för nästa dygn och på typ 15 sekunder justerar jag tidsfunktionen. Hur enkelt som helst, och det krånglar aldrig.

Pillar man med algoritmer och automatiserar så riskerar man att det inte blir optimerat som man vill, det finns mängder av sådana fall i forumen lite överallt.

Bevisligen fungerar det bra och besparingen är betydande, Plejden har betalat sig några ggr om redan. :)

Och det bara fungerar. :)
Du bryter alltså strömmen till värmepumpen?
 
useless useless skrev:
Du bryter alltså strömmen till värmepumpen?
Det låter inte helt nyttigt...
 
K karlmb skrev:
Nu finns ju allt jag nämnde hos Ahlsell också om man nödvändigt måste handla hos dem.
Ska inte behöva rabblas något.
När en kund vill ha dimmat ljus säljer man det som i längden blir bäst, inte plåsterlösningar med 230V "dimmningsbara" ljuskällor.
Såna kan ju kunden köpa själv på Ica.
Länka gärna, så alla kan ta del av det du förespråkar. Jag kanske också lär mig något!

Jag vart lite förvirrad nu. Är du elektriker?
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till det? Det är absolut inte det han skriver.
Självklart kostar det hans kund mer om han skall installera något som tar tid att lära sig. Det är kunden som betalar för tiden…
Jag skulle aldrig anlita en mindre utbildad elektriker. Det är inte kunden som skall bekosta leverantörens utbildning. Hur tänkte du nu?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
F foppa skrev:
Men du har inga problem att betala mer för en välutbildad elektriker?
Nä varför skulle jag ha det? Behöver jag just den kompetensen får jag självklart betala för det. Men att behöva betala för onödigt dyrt material är fel, man lurar kunderna.
 
P PelleWidell skrev:
Nä varför skulle jag ha det? Behöver jag just den kompetensen får jag självklart betala för det. Men att behöva betala för onödigt dyrt material är fel, man lurar kunderna.
P PelleWidell skrev:
Jag skulle aldrig anlita en mindre utbildad elektriker. Det är inte kunden som skall bekosta leverantörens utbildning. Hur tänkte du nu?
Om Shelly eller sonoff över huvud taget vände sig till proffsmarknaden, så skulle de haft folk ute och visa upp sina prylar. Men det har de inte. Plejd har det dock, haha.

Vad är det för material som är dyrt? Oftast har man bra rabatter så att man kan konkurrera med andra aktörer och ändå tjäna någon procent på det man säljer.
 
P PelleWidell skrev:
Det är verkligen en sanning med modifikation. Bor du i en trång lägenhet så kan det fungera men min elektriker fick byta ut de två plejdpuckar han envisats med att installera då detas blåtand inte var stabil trots det bara var 10-15 m mellan homeyn i sovrummet o plejd i köket.

byttes mot zigbee puck o installerades utan problem i både Philips Hue bryggan och i Homey. Min läxa jag lärde mig var - aldrig mer plejd.
Det är som med alla trådlösa saker ibland. En wifi kan ibland vara omöjlig att använda 10 meter från sändaren. Så varför inte prova att flytta homeyn eller förstärka signalen. Jag kör plejd för ingen annan har nå bra krondimmer.
 
P
C cdx873v skrev:
Om Shelly eller sonoff över huvud taget vände sig till proffsmarknaden, så skulle de haft folk ute och visa upp sina prylar. Men det har de inte. Plejd har det dock, haha.

Vad är det för material som är dyrt? Oftast har man bra rabatter så att man kan konkurrera med andra aktörer och ändå tjäna någon procent på det man säljer.
Proffsmarknaden? Vi pratar väl belysning i vanliga hem?
Plejd är mycket dyrare än hue, ikea trådfri, Shelly mfl. Det har du väl noterat?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Proffsmarknaden? Vi pratar väl belysning i vanliga hem?
Plejd är mycket dyrare än hue, ikea trådfri, Shelly mfl. Det har du väl noterat?
Men z-wave är inte billigare än plejd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.