B
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, i takt med att det blir enklare och fler smarta produkter naturligt kan integreras med alla andra smarta produkter så lär folks "behov" av automatisering öka. Jag tror rätt hårt på att hemautomation kommer att bli en naturlig del i alla hus på sikt. ...och att det blir till stora delar AI som kommer att sköta konfigureringen. Jag brukar fundera ibland på hur långt bort det är tills lysknappar inte installeras vid nybyggnation. Än så länge är det långt bort såklart, men någon gång händer det nog. Precis som att vi inte längre har bara en enda telefon, som står i hallen.
Egentligen handlar nog det sistnämnda bara om kostnaden för att dra VP rör, tändtrådar, borra hål med hålsågen, montera lampkontakt ska överstiga batteridrivna kontakter och smarta lampor. Jag tror varken på Plejd, Shelly eller liknande i det avseendet, någonsin, det är för dyrt och kräver för mycket konfiguration och i princip liknande eller mer arbete. Men däremot utanpåliggande batteridrivna matter/thread kontakter av husbyggaren och därefter valfria lampor som kund köper, det är nog inte alltför långt bort innan det kommer, 5 år?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Egentligen handlar nog det sistnämnda bara om kostnaden för att dra VP rör, tändtrådar, borra hål med hålsågen, montera lampkontakt ska överstiga batteridrivna kontakter och smarta lampor. Jag tror varken på Plejd, Shelly eller liknande i det avseendet, någonsin, det är för dyrt och kräver för mycket konfiguration och i princip liknande eller mer arbete. Men däremot utanpåliggande batteridrivna matter/thread kontakter av husbyggaren och därefter valfria lampor som kund köper, det är nog inte alltför långt bort innan det kommer, 5 år?
Svårt att gissa där. Det är batteridriften som talar emot...
 
B
David Wallin David Wallin skrev:
Svårt att gissa där. Det är batteridriften som talar emot...
Plejds batteridrivna knapp WPH-01 räcker 200.000 klick eller 15 år enligt produktbladet. Det bör räcka för de flesta. Om konfigurationen sedan görs genom t.ex långtryck på knappen för att para dem med valfri lampa, ja då känns det ganska givet. Men situationen idag att knappar är låsta till ett visst system, kräver specifika appar, hubbar eller gateways, nej det är för krångligt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Plejds batteridrivna knapp WPH-01 räcker 200.000 klick eller 15 år enligt produktbladet. Det bör räcka för de flesta. Om konfigurationen sedan görs genom t.ex långtryck på knappen för att para dem med valfri lampa, ja då känns det ganska givet. Men situationen idag att knappar är låsta till ett visst system, kräver specifika appar, hubbar eller gateways, nej det är för krångligt.
Jag tänker att det i framtiden sitter en fast installerad gateway i huset dit allt redan är kopplat när man flyttar in. Men vem vet... :)
 
B
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tänker att det i framtiden sitter en fast installerad gateway i huset dit allt redan är kopplat när man flyttar in. Men vem vet... :)
Om det ingår en kontrollskärm och allting körs lokalt så, får nog inte vara krångligare än att hantera automatsäkringar eller värmepumpen ☺️
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Om det ingår en kontrollskärm och allting körs lokalt så, får nog inte vara krångligare än att hantera automatsäkringar eller värmepumpen ☺️
Nej, det är därför det kommer att ta tid innan vi är där. Men förr eller senare lär smart styrning vara lika mycket standard i nybyggnation som elcentralen är idag.
 
Inte bara standard. Det blir säkert krav på att kunna släcka en glömd lampa när man ligger på stranden i Thailand.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
J
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
Pratade med en kunnig säljare på Ahlsell. Plejd ska tydligen sänka priset till 1/4 för att bättre matcha konkurrenternas prissättning och de ska framöver göra som resten av världen och köra med öppna standarder och satsa på sömlös integration med andra system.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 7 till
  • Laddar…
MrJay
J Jonte Karlsson skrev:
Pratade med en kunnig säljare på Ahlsell. Plejd ska tydligen sänka priset till 1/4 för att bättre matcha konkurrenternas prissättning och de ska framöver göra som resten av världen och köra med öppna standarder och satsa på sömlös integration med andra system.
Vet du vad… jag tror på det när jag ser det!
 
M
J Jonte Karlsson skrev:
Pratade med en kunnig säljare på Ahlsell. Plejd ska tydligen sänka priset till 1/4 för att bättre matcha konkurrenternas prissättning och de ska framöver göra som resten av världen och köra med öppna standarder och satsa på sömlös integration med andra system.
April april..:rofl:
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.