Nissens
P PelleWidell skrev:
Ja, du verkar vara en överlevare från stenåldern som inte ser att teknik utvecklas. Du undrade innan om tjockTV, själv undrar jag om du blivit så modern att du har fjärrkontroll?

Du ironiserar hemautomation och drar till med extrema exempel helt utan insikt att nya saker skapar nya behov. Hemautomation kommer garanterat bli allt mer vanligt i framtiden, men du verkar inte förstå det i din egen lilla bubbla.

Det komiska är att du helt missat normalt behov av ett forum, nämligen få tips. Hur kan du säga att hemautomatiseringens forum är fulla av frågor om ingen är intresserad av det? Du kan inte ens gissa att många har hemautomatisering i mindre skala, exvis bara belysning, lås och koppling till sin kalender? Ibland har man behov av att kombinera saker, då funkar det inte med slutna system - det är fakta.
Det du verkar ha missat fullständigt är rubriken på denna tråden.

Du tar till billiga knep i din argumentation, i hela mitt yrkesliv har jag arbetat med produktutveckling och arbetar med ”state of the art” produkter world wide sedan ett par decennier. Och jag har hyfsad koll på utvecklingen inom hemautomation, och det jag säger är att den stora majoriteten är ointresserad av att bygga in hela sitt hem i ett hemautmatiseringssystem. Det är idag en hobby för entusiaster. Det är inget fel i det, men systemen löser inget som ”vanliga” människor ser som problem.

Det är därför företag som Plejd har stora framgångar, de har insett vad kundnyttan för den stora massan är.

Det är inget jag hittar på, det är så verkligheten ser ut idag.

Du får lära dig att skilja på teknikutveckling och kundbehov, det är två vitt skilda saker.

Det intelligenta kylskåpet måste det snart vara 20 årsedan man pratade om, men det fanns ingen problemlösning/kundnytta i det så det blev aldrig något…

Nissens Nissens skrev:
i hela mitt yrkesliv har jag arbetat med produktutveckling och arbetar med ”state of the art” produkter world wide sedan ett par decennier.
Och ändå så hyllar du Plejd :thinking::D

• Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
J
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Och ändå så hyllar du Plejd :thinking::D
Man vill inte ta med sig jobbet hem alla gånger tydligen.

Nissens Nissens skrev:
Sannare bild än forumen?
Både Plejds forum och andra hemautomatikforum ger bra bilder, finns ingen anledning att gå till Ikea. Jag har fått intrycket att du och andra knappast endast sitter med Ikea prylar. Om det är det du gör så borde du nog vidga vyerna lite…
Knappast endast IKEA som motargument mot en som argumenterar emot Plejds suveränitet?
Vidga vyerna, kom igen nu!

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
i hela mitt yrkesliv har jag arbetat med produktutveckling
Jisses. Stackars de företag som varit utsatta för din "kompetens" inom det området. Hur tas "alla som vill ha något vi inte har är nördar" mot på mötena du har?

Är det t.o.m. så att det är du som är ansvarig för produktutvecklingen på Plejd? Det skulle förklara en hel del.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Jag har fått intrycket att du och andra knappast endast sitter med Ikea prylar
Nej det är korrekt, vi "sitter" oftast med produkter från många tillverkare. Det är lite av poängen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
Känns inte längre som det spelar någon större roll vilket system man kör. Man lägger ju ändå in allt i Google home eller liknande för röststyrning och rutiner och väl där är det samma inställningar oavsett märke. Mina deltaco lampor fungerar lika bra som mina Plejd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
J Jocke Best skrev:
Ser att du inte varit med så länge så du känner inte riktigt till Nissens argument. I hans värld är ALL automation onödig eller endast till för nördiga personer på incel-nivå ända fram tills Plejd har tagit fram en likadan lösning eller produkt. Plötsligt är den lika bra och nytänkande som skivat bröd. Han gör också tankevurpan att missa att forum med möjlighet att diskutera komplicerade lösningar av naturen är mer komplicerade. Ingen behöver lägga pannan i alltför djupa veck för att lösa varför en Plejdpuck inte slår av eller på. Men det är ingen idé att argumentera varken för eller emot. Är du snäll får du en eftersläng ändå. Det är iallafall underhållande att läsa allas uppfattningar.
Nu har jag "fönstershopat" ett tag här på Bygga hus och förundrats över Nissen.
Den enkla sanningen är säkert att han, likt mig, är helt hänförd över att över huvud taget kunna släcka och tända en lampa med en Nexafjärrkontroll. Allt annat är både onödigt och över vår förmåga. Själv hamnade jag i ett lyckorus när jag till slut lyckades få de nyinköpta Arlokamerorna att faktiskt fungera som det var tänkt. Jag blev helt paff!

Men till er andra -Vad är nyttan med automatiserandet i ett hus där det redan går sladdar till alla lampor och uttag. Eller är det som Nisse säger, att det bara är en hobby för ett gäng energidrycksdrickande tonåringar helt utan praktiskt värde?

För min del kan jag bara komma på en praktisk nytta och det är likt Nissens, att kunna slå av och på värmepumpen/elpatrronen på distans och det verkar ju alla vara överens om att den idiotsäkra Plejdgrejen klarar galant.

Minnie

Nissens
J Jocke Best skrev:
Ser att du inte varit med så länge så du känner inte riktigt till Nissens argument. I hans värld är ALL automation onödig eller endast till för nördiga personer på incel-nivå ända fram tills Plejd har tagit fram en likadan lösning eller produkt. Plötsligt är den lika bra och nytänkande som skivat bröd. Han gör också tankevurpan att missa att forum med möjlighet att diskutera komplicerade lösningar av naturen är mer komplicerade. Ingen behöver lägga pannan i alltför djupa veck för att lösa varför en Plejdpuck inte slår av eller på. Men det är ingen idé att argumentera varken för eller emot. Är du snäll får du en eftersläng ändå. Det är iallafall underhållande att läsa allas uppfattningar.
Intressant att du uppfattat det på det viset. Det visar att du fortfarande inte begripit speciellt mycket.
Att påstå att jag är emot hemautomation är direkt fånigt. Jag jag är varken för eller enot det, men jag är inte intresserad av att lägga tid på att bygga något sådant, jag har helt andra mer utåtriktade hobbies.

Däremot gillar jag enkla lösningar som är lätta att använda och inte kräver någon systemadministratör. Det skall lösa ett reellt problem/behov och bara fungera.
Just för detta är ofta Plejd lösningen.

Det märkliga är alla dessa hemautomatiseringshobbyister som inte kan acceptera att väldigt många är nöjda med system som Plejd utan ständigt måste framföra sin kritik mot de som inte vill ”automatisera” allt. Det är väl något slags bekräftelsebehov ni har antar jag. :)

J
Nissens Nissens skrev:
Intressant att du uppfattat det på det viset. Det visar att du fortfarande inte begripit speciellt mycket.
Att påstå att jag är emot hemautomation är direkt fånigt. Jag jag är varken för eller enot det, men jag är inte intresserad av att lägga tid på att bygga något sådant, jag har helt andra mer utåtriktade hobbies.

Däremot gillar jag enkla lösningar som är lätta att använda och inte kräver någon systemadministratör. Det skall lösa ett reellt problem/behov och bara fungera.
Just för detta är ofta Plejd lösningen.

Det märkliga är alla dessa hemautomatiseringshobbyister som inte kan acceptera att väldigt många är nöjda med system som Plejd utan ständigt måste framföra sin kritik mot de som inte vill ”automatisera” allt. Det är väl något slags bekräftelsebehov ni har antar jag. :)
Njae jag tror att vi mest är trötta på ditt sätt att argumentera för att endast din åsikt är den rätta. Att du sedan illa döljer dina drygheter med en smiley hjälper inte. Jag har också använt Plejd, det funkar helt okej. Det gör en blyertspenna också.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Känns inte längre som det spelar någon större roll vilket system man kör. Man lägger ju ändå in allt i Google home eller liknande för röststyrning och rutiner och väl där är det samma inställningar oavsett märke. Mina deltaco lampor fungerar lika bra som mina Plejd.
Så är det förmodligen för de flesta. (y)
Jag la i dagarna upp min första automation (sen åtminstone något år tillbaka) i Google Home för att styra en lampa i sommarstugan. Tidigare har den styrts av min Home Assistant hemma och det kändes lite onödigt. Vad som slog mig var att Google faktiskt lagt till en del funktioner som gör att det snart kan börja liknas vid ett hematuomationssystem, tex "Om lampa X tänds vid tid Y så släck lampa Z". När jag skaffade mig mina första IKEA-lampor gick det rätt fort att växa ur Google Home, Homekit och IKEAs egen app så jag har inte brytt mig om att kolla så noga på rätt länge. Men det är helt klart väldigt långt kvar innan Google Home kan göra något mer avancerat.

Vet inte om jag hade någon poäng... :crysmile: Jomen, som sagt, Google Home räcker nog för de flesta men det går rätt snabbt att växa ur. Det klarar ingen ens lite avancerad automation och det blir ett layoutmässigt helvete om man har fler än typ tio lampor. ...och det är där vi är några här som tycker att Plejd borde se till att göra sig kompatibla med mer avancerade system inför framtiden. Trots allt är det rätt mycket scifi att ha fast installerade styrenheter i ett hus och att inte kunna integrera det med ett minst lika scifi-liknande styrsystem kan komma att bli ett stort misstag.

B
David Wallin David Wallin skrev:
Så är det förmodligen för de flesta. (y)
Jag la i dagarna upp min första automation (sen åtminstone något år tillbaka) i Google Home för att styra en lampa i sommarstugan. Tidigare har den styrts av min Home Assistant hemma och det kändes lite onödigt. Vad som slog mig var att Google faktiskt lagt till en del funktioner som gör att det snart kan börja liknas vid ett hematuomationssystem, tex "Om lampa X tänds vid tid Y så släck lampa Z". När jag skaffade mig mina första IKEA-lampor gick det rätt fort att växa ur Google Home, Homekit och IKEAs egen app så jag har inte brytt mig om att kolla så noga på rätt länge. Men det är helt klart väldigt långt kvar innan Google Home kan göra något mer avancerat.

Vet inte om jag hade någon poäng... :crysmile: Jomen, som sagt, Google Home räcker nog för de flesta men det går rätt snabbt att växa ur. Det klarar ingen ens lite avancerad automation och det blir ett layoutmässigt helvete om man har fler än typ tio lampor. ...och det är där vi är några här som tycker att Plejd borde se till att göra sig kompatibla med mer avancerade system inför framtiden. Trots allt är det rätt mycket scifi att ha fast installerade styrenheter i ett hus och att inte kunna integrera det med ett minst lika scifi-liknande styrsystem kan komma att bli ett stort misstag.
Tillkomst av rutiner är bara några månader gammalt så ja, innan det var inte Google Home så vettigt för just automatisering, utan normalanvändare som jag fick använda Amazon Alexa, som har välfungerande rutiner.

Men som du säger är gränssnittet fortfarande plottrigt och tidsödande i mobilen. Ska man skapa en rutin med 10 enheter som ska göra något kan man inte ens pricka för alla 10 utan endast en åt gången.

Den stora fördelen med Google Home, och som jag tror mer tilltalar normalanvändaren, det är den fantastiska röststyrningen som fungerar ypperligt på Svenska. Finns en anledning att Volvo valt att ta in Google i sina bilar och för att ansluta till diskussionen i övrigt i tråden här på slutet; för gemene man utan "nörd" tendenser (ta inte illa upp) är röststyrning som själv förstår vad man vill göra betydligt mer praktiskt och enklare i vardagen än att lägga timmar och dagar på att försöka förutspå olika dagliga scenarior genom automatisering.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Tillkomst av rutiner är bara några månader gammalt så ja, innan det var inte Google Home så vettigt för just automatisering, utan normalanvändare som jag fick använda Amazon Alexa, som har välfungerande rutiner.

Men som du säger är gränssnittet fortfarande plottrigt och tidsödande i mobilen. Ska man skapa en rutin med 10 enheter som ska göra något kan man inte ens pricka för alla 10 utan endast en åt gången.

Den stora fördelen med Google Home, och som jag tror mer tilltalar normalanvändaren, det är den fantastiska röststyrningen som fungerar ypperligt på Svenska. Finns en anledning att Volvo valt att ta in Google i sina bilar och för att ansluta till diskussionen i övrigt i tråden här på slutet; för gemene man utan "nörd" tendenser (ta inte illa upp) är röststyrning som själv förstår vad man vill göra betydligt mer praktiskt och enklare i vardagen än att lägga timmar och dagar på att försöka förutspå olika dagliga scenarior genom automatisering.
Ingen risk att råka kränka mig med ordet "nörd", det har jag identifierat mig med i många år nu. :rofl:

Ja, Googles röststyrning är faktiskt väldigt bra! Jag kör den parallellt med Home Assistant och det funkar fint. Lite bökigt att behöva döpa enheter i flera olika system men det får man leva med. Har ibland försökt prata med Siri men hon har aldrig någonsin fattat vad jag säger, Google har förstått från första försöket. Det enda jag saknar är fungerande funktioner för att röststarta spellistor från YouTube Music. Det funkar exakt aldrig, vilket är konstigt eftersom det ju (väl?) är Google som äger musiktjänsten.

B
David Wallin David Wallin skrev:
Ingen risk att råka kränka mig med ordet "nörd", det har jag identifierat mig med i många år nu. :rofl:

Ja, Googles röststyrning är faktiskt väldigt bra! Jag kör den parallellt med Home Assistant och det funkar fint. Lite bökigt att behöva döpa enheter i flera olika system men det får man leva med. Har ibland försökt prata med Siri men hon har aldrig någonsin fattat vad jag säger, Google har förstått från första försöket. Det enda jag saknar är fungerande funktioner för att röststarta spellistor från YouTube Music. Det funkar exakt aldrig, vilket är konstigt eftersom det ju (väl?) är Google som äger musiktjänsten.
Ja man kan vara nörd inom många olika områden, de flesta människor har något de snöar in sig i.

När jag läst de sista sidorna här får jag dock känslan av att en del skulle behöva förstå att hemautomation idag fortfarande är på avancerad nivå och inget gemene man sysslar med eller ens vill lägga den mängden tid och energi på. Finns exempel där frun i huset skällt ut maken och kort förklarat "ta bort det här".

Men som i alla områden krävs det förkämpar, som i denna tråd, som driver på och tar fram olika scenarior och exempel på vad som kan göras. Inom några år när enheter med Matter och Thread landat under Svenssons julgran tror jag det kommer vara en lite annan bild.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B bygges skrev:
Men som i alla områden krävs det förkämpar, som i denna tråd, som driver på och tar fram olika scenarior och exempel på vad som kan göras. Inom några år när enheter med Matter och Thread landat under Svenssons julgran tror jag det kommer vara en lite annan bild.
Ja, i takt med att det blir enklare och fler smarta produkter naturligt kan integreras med alla andra smarta produkter så lär folks "behov" av automatisering öka. Jag tror rätt hårt på att hemautomation kommer att bli en naturlig del i alla hus på sikt. ...och att det blir till stora delar AI som kommer att sköta konfigureringen. Jag brukar fundera ibland på hur långt bort det är tills lysknappar inte installeras vid nybyggnation. Än så länge är det långt bort såklart, men någon gång händer det nog. Precis som att vi inte längre har bara en enda telefon, som står i hallen.

• Gilla
bygges
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.