109 851 läst · 1 345 svar
110k läst
1,3k svar
Plejd - vad är grejen?
Jo intressant... nu blir det nog ett stålbad för Plejd under året pga nedgången i nya villor.Kristian Ask skrev:
Undra om de har egna mjukvaruutvecklare eller köper av någon?
Sen räcker det ju egentligen att man gör gatewayen helt Matterkompatibel som steg 1.
Du drar detta exempel ofta men jag förstår ärligtbtalat inte vad du reagerat på där?R RoAd skrev:
Jag har 3 sr Sonos Amp av gamla modellen och jag kan fortfarande köra sonos appen och ha spotify integrerat, precis på samma sätt som jag hade förut. Jag föll dock för deras erbjudande att byta ut dom mot de nya Sonos Amp då hag ändå skulle köpa två nya amp. Dom gav mig 20% rabatt och hag kunde sälja de gamla för 30% av priset på Blocket. Halva priset för att uppgradera till nytt och dessutom få ny garanti är inte många tillverkare som erbjuder.
Har än idag inte sett vad jag har för fördel av nya appen mer än att jag kan ställa bas/diskant.
Föll också för den. Hade ett par femmor och en amp.P PelleWidell skrev:Du drar detta exempel ofta men jag förstår ärligtbtalat inte vad du reagerat på där?
Jag har 3 sr Sonos Amp av gamla modellen och jag kan fortfarande köra sonos appen och ha spotify integrerat, precis på samma sätt som jag hade förut. Jag föll dock för deras erbjudande att byta ut dom mot de nya Sonos Amp då hag ändå skulle köpa två nya amp. Dom gav mig 20% rabatt och hag kunde sälja de gamla för 30% av priset på Blocket. Halva priset för att uppgradera till nytt och dessutom få ny garanti är inte många tillverkare som erbjuder.
Har än idag inte sett vad jag har för fördel av nya appen mer än att jag kan ställa bas/diskant.
Gamla och nya enheter går inte att använda ihop i samma system. Trodde jag varit tydlig med det.P PelleWidell skrev:Du drar detta exempel ofta men jag förstår ärligtbtalat inte vad du reagerat på där?
Jag har 3 sr Sonos Amp av gamla modellen och jag kan fortfarande köra sonos appen och ha spotify integrerat, precis på samma sätt som jag hade förut. Jag föll dock för deras erbjudande att byta ut dom mot de nya Sonos Amp då hag ändå skulle köpa två nya amp. Dom gav mig 20% rabatt och hag kunde sälja de gamla för 30% av priset på Blocket. Halva priset för att uppgradera till nytt och dessutom få ny garanti är inte många tillverkare som erbjuder.
Har än idag inte sett vad jag har för fördel av nya appen mer än att jag kan ställa bas/diskant.
https://support.sonos.com/en/article/sonos-s2-compatibility
Vad du köpt och sålt vet jag inte ens varför du blandar in, det är irrelevant.
Varför avarar du så otrevligt? Jag kan svara på ditt sätt, läste du ens vad jag skrev? Jag hade amp och den gamla kräver S1 medan den nya funkar med både S1och S2. För att sen svara på dina sista två frågor vet jag inte eftersom du nyss sa det var irrelevant.R RoAd skrev:
För de andra som inte finner det irrelevant så ger alltså Sonos 20% rabatt på utbyte av varje gammal Play5 samt du kan sälja de gamla vilket gör att du för halva priset får helt nya play5 och ny garanti trots dina gamla play5 kan vara 10 år gamla. Inte många företag som erbjuder det.
Till skillnad från dig så tycker jag Sonos gjort övergången så bra dom kan, många tillverkare bara swappar. Jag förväntar mig inte att elektronik skall vara framtidskompatibelt.
Det var inte meningen, men det lät som om du fortsatte att hävda att nya och gamla enheter går att använda i samma system. Då kan du inte ha läst länken.P PelleWidell skrev:
Ja jag läser vad du skriver, men det spelar ingen roll vad just du köpt och till vilken rabatt.P PelleWidell skrev:Jag kan svara på ditt sätt, läste du ens vad jag skrev? Jag hade amp och den gamla kräver S1 medan den nya funkar med både S1och S2. För att sen svara på dina sista två frågor vet jag inte eftersom du nyss sa det var irrelevant.
För de andra som inte finner det irrelevant så ger alltså Sonos 20% rabatt på utbyte av varje gammal Play5 samt du kan sälja de gamla vilket gör att du för halva priset får helt nya play5 och ny garanti trots dina gamla play5 kan vara 10 år gamla. Inte många företag som erbjuder det.
Jag använder Sonos som ett exempel på vad som kan hända om man köper produkter som använder stängda proprietära protokoll. Det gör att du riskerar att inte kunna ersätta en trasig produkt om den går sönder, eller lägga till en ny om du vill utöka systemet.
Det är exakt vad som hänt flera Sonos-kunder. Att man kan byta ut allt med rabatt spelar ingen roll.
Jag har inte uttalat mig alls om hur Sonos skött någon övergång. Det är, återigen, irrelevant.P PelleWidell skrev:
Jag förväntar mig inte att ALL elektronik ska vara det, men där det är möjligt gör jag det. Som exempelvis i trådens fall, fjärrstyrda strömbrytare. Jag vill inte bekosta ett komplett nytt system + timlön till en elektriker för att byta det när en enhet går sönder eller om jag kommer på att jag vill styra ytterligare en lampa.P PelleWidell skrev:
Ursäkt godtagen, även om jag faktiskt hävdar just att nya och gamla enheter går att använda i smma system trots jag läst länken. Det korrekta svaret är att VISSA nya produkter (exvis Connect:amp) fungerar medan de flesta nya produkterna kräver S2, vilket framgår i listan på ”kompatibelt med S1 och S2”. Som sagt många produkter kräver S2 men inte alla. Håller oavsett med om att det är ett bra (dåligt?) exempel på vad som kan hända med en sluten produkt!R RoAd skrev:
R RoAd skrev:
R RoAd skrev:
Du upprepar att det inte spelar någon roll eller är irrelevant - något som är din personliga åsikt och inte fakta.R RoAd skrev:
Ett företag kan välja att försöka ”kompensera” sina kunder eller välja att strunta i gamla kunder. Jag anser det vara positivt att man bryr sig om sina gamla kunder och därmed ser till att deras påverkan kan minskas. Du behöver inte hålla med om det, men det gör det inte till irrelevant. Vi får ha våra olika åsikter om det.
Ok, det finns vissa som går att använda i båda. Men det var liksom inte poängenP PelleWidell skrev:Ursäkt godtagen, även om jag faktiskt hävdar just att nya och gamla enheter går att använda i smma system trots jag läst länken. Det korrekta svaret är att VISSA nya produkter (exvis Connect:amp) fungerar medan de flesta nya produkterna kräver S2, vilket framgår i listan på ”kompatibelt med S1 och S2. Som sagt många produkter kräver S2 men inte alla. Håller oavsett med om att det är ett bra (dåligt?) exempel på vad som kan hända med en sluten produkt!
Men det ÄR irrelevant eftersom vi inte diskuterar hur Sonos skött något. Exemplet var enbart till för att visa på hur det kan gå om man investerat i stängda system.P PelleWidell skrev:
Det är ju exakt det du diskuterar, hur skötte Sonos ”uppgraderingen” till nya produkter.R RoAd skrev:
Som kund har man dessutom fler valmöjligheter, du undrade exvis hur man löser om man vill köpa till en sub till sin play:5, man köper en sub gen1 eller gen2 men inte gen 3m vilket finns på blocket just för att Sonos hanterar sina kunder med uppgraderingserbjudande. Ja, som även jag höll med om, det är ett exempel som visar hur det kan gå med slutna system men man bör samtidigt se till helheten, dvs ”hur går det”, jo man fick fler val med Sonos än med andra liknande exempel. Återigen har vi olika åsikter så låt oss enas om att vara oenade. För DIG (och tydligen David) är det irrelevant medan för mig (och andra kunder) är det inte irrelevant.
Det är inte så svart/vitt som du vill få det till. Jag släpper diskussionen.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
@RoAd har konsekvent använt detta exempel under lång tid och det du nu diskuterar är inte samma sak. Ja, det är snällt av Sonos att erbjuda rabatterat utbyte av gamla produkter och det är nog få tillverkare som skulle göra så, men faktum är att det på intet sätt gör de gamla produkterna mer kompatibla igen. Det var det som var grundfrågan. Sen att somliga är nöjda med att köpa nya grejer istället till rabatterat pris är en annan historia.P PelleWidell skrev:Det är ju exakt det du diskuterar, hur skötte Sonos ”uppgraderingen” till nya produkter.
Som kund har man dessutom fler valmöjligheter, du undrade exvis hur man löser om man vill köpa till en sub till sin play:5, man köper en sub gen1 eller gen2 men inte gen 3m vilket finns på blocket just för att Sonos hanterar sina kunder med uppgraderingserbjudande. Ja, som även jag höll med om, det är ett exempel som visar hur det kan gå med slutna system men man bör samtidigt se till helheten, dvs ”hur går det”, jo man fick fler val med Sonos än med andra liknande exempel. Återigen har vi olika åsikter så låt oss enas om att vara oenade. För DIG (och tydligen David) är det irrelevant medan för mig (och andra kunder) är det inte irrelevant.
Det är inte så svart/vitt som du vill få det till. Jag släpper diskussionen.