Fast dom skriver att dom ska ha "Matter stöd", inte "Matterstöd". Finns säkert nån avgörande skillnad...
 
  • Haha
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Liten uppdatering från Plejd idag och det var nog ingen seriös person som inte trodde det var på g... nu är frågan bara om det kommer ta 5 år att implementera. :)

[bild]
Jo intressant... nu blir det nog ett stålbad för Plejd under året pga nedgången i nya villor.
Undra om de har egna mjukvaruutvecklare eller köper av någon?
Sen räcker det ju egentligen att man gör gatewayen helt Matterkompatibel som steg 1.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast dom skriver att dom ska ha "Matter stöd", inte "Matterstöd". Finns säkert nån avgörande skillnad...
Jag ville inte kommentera på det men särskrivningen är säkert ett "get out of jail free"-kort. "Vi lovade aldrig Matterstöd" :D
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Att dom skulle ha stöd för matter i framtiden det hadde jag räknat med. Dom flests kommer nog göra stöd för det.
Plejd kanske inte varit en öppen motståndare men de har inte varit historiskt snabba på att implementera stöd för något annat än sina egna prylar.
 
P
R RoAd skrev:
Exempelvis fungerar inte Sonos första modeller av högtalare ihop med de senaste. Och de är inte ens 10 år. Inte så roligt för de som köpte det i tron om att det var ett stabilt system "som bara fungerar" (tm).
Du drar detta exempel ofta men jag förstår ärligtbtalat inte vad du reagerat på där?
Jag har 3 sr Sonos Amp av gamla modellen och jag kan fortfarande köra sonos appen och ha spotify integrerat, precis på samma sätt som jag hade förut. Jag föll dock för deras erbjudande att byta ut dom mot de nya Sonos Amp då hag ändå skulle köpa två nya amp. Dom gav mig 20% rabatt och hag kunde sälja de gamla för 30% av priset på Blocket. Halva priset för att uppgradera till nytt och dessutom få ny garanti är inte många tillverkare som erbjuder.
Har än idag inte sett vad jag har för fördel av nya appen mer än att jag kan ställa bas/diskant.
 
P PelleWidell skrev:
Du drar detta exempel ofta men jag förstår ärligtbtalat inte vad du reagerat på där?
Jag har 3 sr Sonos Amp av gamla modellen och jag kan fortfarande köra sonos appen och ha spotify integrerat, precis på samma sätt som jag hade förut. Jag föll dock för deras erbjudande att byta ut dom mot de nya Sonos Amp då hag ändå skulle köpa två nya amp. Dom gav mig 20% rabatt och hag kunde sälja de gamla för 30% av priset på Blocket. Halva priset för att uppgradera till nytt och dessutom få ny garanti är inte många tillverkare som erbjuder.
Har än idag inte sett vad jag har för fördel av nya appen mer än att jag kan ställa bas/diskant.
Föll också för den. Hade ett par femmor och en amp.
 
R
P PelleWidell skrev:
Du drar detta exempel ofta men jag förstår ärligtbtalat inte vad du reagerat på där?
Jag har 3 sr Sonos Amp av gamla modellen och jag kan fortfarande köra sonos appen och ha spotify integrerat, precis på samma sätt som jag hade förut. Jag föll dock för deras erbjudande att byta ut dom mot de nya Sonos Amp då hag ändå skulle köpa två nya amp. Dom gav mig 20% rabatt och hag kunde sälja de gamla för 30% av priset på Blocket. Halva priset för att uppgradera till nytt och dessutom få ny garanti är inte många tillverkare som erbjuder.
Har än idag inte sett vad jag har för fördel av nya appen mer än att jag kan ställa bas/diskant.
Gamla och nya enheter går inte att använda ihop i samma system. Trodde jag varit tydlig med det.

https://support.sonos.com/en/article/sonos-s2-compatibility

Vad du köpt och sålt vet jag inte ens varför du blandar in, det är irrelevant.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Gamla och nya enheter går inte att använda ihop i samma system. Trodde jag varit tydlig med det.

[länk]

Vad du köpt och sålt vet jag inte ens varför du blandar in, det är irrelevant.
Jo, du kan använda det i S1, men självklart inte i S2.
 
R
P PelleWidell skrev:
Jo, du kan använda det i S1, men självklart inte i S2.
Tittade du ens på länken jag gav dig? Vissa enheter fungerar bara i S1 och vissa bara i S2.

Hur gör du om du har en gammal Play5 och vill köpa en sub idag? Eller en ny One?
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Tittade du ens på länken jag gav dig? Vissa enheter fungerar bara i S1 och vissa bara i S2.

Hur gör du om du har en gammal Play5 och vill köpa en sub idag? Eller en ny One?
Varför avarar du så otrevligt? Jag kan svara på ditt sätt, läste du ens vad jag skrev? Jag hade amp och den gamla kräver S1 medan den nya funkar med både S1och S2. För att sen svara på dina sista två frågor vet jag inte eftersom du nyss sa det var irrelevant.
För de andra som inte finner det irrelevant så ger alltså Sonos 20% rabatt på utbyte av varje gammal Play5 samt du kan sälja de gamla vilket gör att du för halva priset får helt nya play5 och ny garanti trots dina gamla play5 kan vara 10 år gamla. Inte många företag som erbjuder det.

Till skillnad från dig så tycker jag Sonos gjort övergången så bra dom kan, många tillverkare bara swappar. Jag förväntar mig inte att elektronik skall vara framtidskompatibelt.
 
R
P PelleWidell skrev:
Varför avarar du så otrevligt?
Det var inte meningen, men det lät som om du fortsatte att hävda att nya och gamla enheter går att använda i samma system. Då kan du inte ha läst länken.

P PelleWidell skrev:
Jag kan svara på ditt sätt, läste du ens vad jag skrev? Jag hade amp och den gamla kräver S1 medan den nya funkar med både S1och S2. För att sen svara på dina sista två frågor vet jag inte eftersom du nyss sa det var irrelevant.
För de andra som inte finner det irrelevant så ger alltså Sonos 20% rabatt på utbyte av varje gammal Play5 samt du kan sälja de gamla vilket gör att du för halva priset får helt nya play5 och ny garanti trots dina gamla play5 kan vara 10 år gamla. Inte många företag som erbjuder det.
Ja jag läser vad du skriver, men det spelar ingen roll vad just du köpt och till vilken rabatt.

Jag använder Sonos som ett exempel på vad som kan hända om man köper produkter som använder stängda proprietära protokoll. Det gör att du riskerar att inte kunna ersätta en trasig produkt om den går sönder, eller lägga till en ny om du vill utöka systemet.

Det är exakt vad som hänt flera Sonos-kunder. Att man kan byta ut allt med rabatt spelar ingen roll.

P PelleWidell skrev:
Till skillnad från dig så tycker jag Sonos gjort övergången så bra dom kan, många tillverkare bara swappar.
Jag har inte uttalat mig alls om hur Sonos skött någon övergång. Det är, återigen, irrelevant.

P PelleWidell skrev:
Jag förväntar mig inte att elektronik skall vara framtidskompatibelt.
Jag förväntar mig inte att ALL elektronik ska vara det, men där det är möjligt gör jag det. Som exempelvis i trådens fall, fjärrstyrda strömbrytare. Jag vill inte bekosta ett komplett nytt system + timlön till en elektriker för att byta det när en enhet går sönder eller om jag kommer på att jag vill styra ytterligare en lampa.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Det var inte meningen, men det lät som om du fortsatte att hävda att nya och gamla enheter går att använda i samma system. Då kan du inte ha läst länken.
Ursäkt godtagen, även om jag faktiskt hävdar just att nya och gamla enheter går att använda i smma system trots jag läst länken. Det korrekta svaret är att VISSA nya produkter (exvis Connect:amp) fungerar medan de flesta nya produkterna kräver S2, vilket framgår i listan på ”kompatibelt med S1 och S2”. Som sagt många produkter kräver S2 men inte alla. Håller oavsett med om att det är ett bra (dåligt?) exempel på vad som kan hända med en sluten produkt!


R RoAd skrev:
Ja jag läser vad du skriver, men det spelar ingen roll vad just du köpt och till vilken rabatt..
R RoAd skrev:
Det är exakt vad som hänt flera Sonos-kunder. Att man kan byta ut allt med rabatt spelar ingen roll.
R RoAd skrev:
Jag har inte uttalat mig alls om hur Sonos skött någon övergång. Det är, återigen, irrelevant.
Du upprepar att det inte spelar någon roll eller är irrelevant - något som är din personliga åsikt och inte fakta.
Ett företag kan välja att försöka ”kompensera” sina kunder eller välja att strunta i gamla kunder. Jag anser det vara positivt att man bryr sig om sina gamla kunder och därmed ser till att deras påverkan kan minskas. Du behöver inte hålla med om det, men det gör det inte till irrelevant. Vi får ha våra olika åsikter om det.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
R
P PelleWidell skrev:
Ursäkt godtagen, även om jag faktiskt hävdar just att nya och gamla enheter går att använda i smma system trots jag läst länken. Det korrekta svaret är att VISSA nya produkter (exvis Connect:amp) fungerar medan de flesta nya produkterna kräver S2, vilket framgår i listan på ”kompatibelt med S1 och S2. Som sagt många produkter kräver S2 men inte alla. Håller oavsett med om att det är ett bra (dåligt?) exempel på vad som kan hända med en sluten produkt!
Ok, det finns vissa som går att använda i båda. Men det var liksom inte poängen :)

P PelleWidell skrev:
Du upprepar att det inte spelar någon roll eller är irrelevant - något som är din personliga åsikt och inte fakta.
Men det ÄR irrelevant eftersom vi inte diskuterar hur Sonos skött något. Exemplet var enbart till för att visa på hur det kan gå om man investerat i stängda system.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Men det ÄR irrelevant eftersom vi inte diskuterar hur Sonos skött något. Exemplet var enbart till för att visa på hur det kan gå om man investerat i stängda system.
Det är ju exakt det du diskuterar, hur skötte Sonos ”uppgraderingen” till nya produkter.
Som kund har man dessutom fler valmöjligheter, du undrade exvis hur man löser om man vill köpa till en sub till sin play:5, man köper en sub gen1 eller gen2 men inte gen 3m vilket finns på blocket just för att Sonos hanterar sina kunder med uppgraderingserbjudande. Ja, som även jag höll med om, det är ett exempel som visar hur det kan gå med slutna system men man bör samtidigt se till helheten, dvs ”hur går det”, jo man fick fler val med Sonos än med andra liknande exempel. Återigen har vi olika åsikter så låt oss enas om att vara oenade. För DIG (och tydligen David) är det irrelevant medan för mig (och andra kunder) är det inte irrelevant.
Det är inte så svart/vitt som du vill få det till. Jag släpper diskussionen.
 
  • Wow
RoAd
  • Laddar…
P PelleWidell skrev:
Det är ju exakt det du diskuterar, hur skötte Sonos ”uppgraderingen” till nya produkter.
Som kund har man dessutom fler valmöjligheter, du undrade exvis hur man löser om man vill köpa till en sub till sin play:5, man köper en sub gen1 eller gen2 men inte gen 3m vilket finns på blocket just för att Sonos hanterar sina kunder med uppgraderingserbjudande. Ja, som även jag höll med om, det är ett exempel som visar hur det kan gå med slutna system men man bör samtidigt se till helheten, dvs ”hur går det”, jo man fick fler val med Sonos än med andra liknande exempel. Återigen har vi olika åsikter så låt oss enas om att vara oenade. För DIG (och tydligen David) är det irrelevant medan för mig (och andra kunder) är det inte irrelevant.
Det är inte så svart/vitt som du vill få det till. Jag släpper diskussionen.
@RoAd har konsekvent använt detta exempel under lång tid och det du nu diskuterar är inte samma sak. Ja, det är snällt av Sonos att erbjuda rabatterat utbyte av gamla produkter och det är nog få tillverkare som skulle göra så, men faktum är att det på intet sätt gör de gamla produkterna mer kompatibla igen. Det var det som var grundfrågan. Sen att somliga är nöjda med att köpa nya grejer istället till rabatterat pris är en annan historia.
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.