Om vi tittar på z-wave så kom de första enheterna med det protokollet 1999, 24 år sedan och dessa kan man fortfarande använda om man har en hub som stödjer z-wave. Enda skillnaden är att man får köra dessa okrypterat men de fungerar fortfarande fint att inkludera och använda i sitt nätverk.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De flesta byter ut till modernare saker, använder du tjock-TV fortfarande?
Triode, Pentode, RF receiver, 18 kV Roentgen emitting device and a High speed short range electron gun.
 
Nissens Nissens skrev:
All elektronik oavsett fabrikat åldras och upphör att fungera och byts ut förr eller senare. Med din rigida inställning så kommer du aldrig att acceptera det, men det är ditt problem.

Ditt sinne är knappast det som är mest öppet, hur du nu kunnat få för dig det, det är snarare så ätt du är otroligt problemorienterad och bestämmer dig för att ditt scenario av alla de som finns är det rätta. Jag och alla med lite kritiskt tänkande vet att du inte vet ett pillekvitt mer om framtiden än någon annan.

Öppna dina sinnen och se andra scenarion än det din galna GPS visar. Du är så låst i dina tankar att du inte ens accepterar verkligheten som den ser ut idag, att Plejd växer hela tiden och bryter ny mark oavbrutet…
Du kommer aldrig att ta till dig info som inte passar ditt scenario, så jag tror det är meningslöst att fortsätta den diskussionen.
Kan du inte nämna börsvärdet igen. Det var ju trots allt ett tag sedan sist
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Nu har jag mer erfarenhet av plejd och smartthings. Och plejd är det minst krångel med, men också minst funktioner till

2 veckor med smartthings, och inte har det varit felfritt. Saker som ska fungera med smartthings, vad står det. Men inte utan att hitta dh som privatpersoner har gjort själv. Och tappar kontakten med vissa prylar lite då å då. Börjar få lite ordning efter lite returer å nya saker. Saker som ligget i plejd prisklass verkar fungera bäst hitils.
 
Nissens
R RoAd skrev:
Vilket jävla snömos. Återigen svarar du med någon slags känslostorm på ganska konkret frågeställning.

Kan du inte istället förklara varför man kan vara säker på att kunna byta ut en trasig Plejd om 10 år (eller för den delen om 5 år)?

Varför är det ingen risk att precis samma sak som hände med Sonos händer med de Plejd-produkter som installeras idag?

Vad hindrar Plejd från att byta protokoll på nya produkter?

Vad är det som garanterar att inte Plejds ägare cashar ut och säljer bolaget till en konkurrent som lägger ner det?
Det är väl snarare du som kommer med snömoset. Det finns inga garantier för någonting, det lär du dig kanske när du fått lite mer livserfarenhet.

Det scenariot du fastnat i är inte mer relevant än något annat, inser du verkligen inte det?

Plejd kan lika gärna fortsätta sin hittills otroliga resa. Eftersom du inte insett vad grejen med Plejd är efter alla dessa inlägg så kommer du sannolikt inte heller att begripa fortsättningsvis.

Det som talar för Plejd är att deras affärsidé fungerat utmärkt hittills, om de fortsätter själva, blir uppköpta och dominerar marknaden eller om något annat händer vet du ingenting om - och ingen annan heller.

Framtiden får utvisa hur det blir, många gissar, och någon får antagligen rätt. Men jag tror inte att det blir du. Jag kan ha fel - kan du?
 
Redigerat:
Nissens
Bjor Bjor skrev:
Nu har jag mer erfarenhet av plejd och smartthings. Och plejd är det minst krångel med, men också minst funktioner till

2 veckor med smartthings, och inte har det varit felfritt. Saker som ska fungera med smartthings, vad står det. Men inte utan att hitta dh som privatpersoner har gjort själv. Och tappar kontakten med vissa prylar lite då å då. Börjar få lite ordning efter lite returer å nya saker. Saker som ligget i plejd prisklass verkar fungera bäst hitils.
Snygg sammanfattning från verkligheten, grejen som många här inte begriper är att den stora majoriteten inte söker speciellt många avancerade funktioner.

Med Plejds grundfunktioner och tillägg med ir deccor och ljussensorer etc så funkar det utmärkt till typ 95% av användarnas behov. Och det fungerar verkligen stabilt och enkelt. Man behöver ingen systemadministratör.
 
  • Haha
Storsockret
  • Laddar…
Faktiskt fullt rimligt att man slutar supporta/uppdatera gamla enheter. Se på Apple exempelvis. Plejd kommer troligtvis inte vara annorlunda. De vill tjäna pengar, då måste man också se till att sina kunder faktiskt behöver byta sina prylar.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
När min mor renoverade sin tvättstuga visade det sig att elektrikern installerat 2 pleid switchar istället
för att återanvända dem gamla eller ett par traditionella switchar.
Kanske han tyckte morsan skulle bli imponerad av att tända med mobilen men hon tyckte det mest
verkade tramsigt och obskyrt att fippla med mobilen för något så enkelt.
Själv e jag lite inne på samma spår lite grann men inte helt då teknik e kul.
Oftast går man ju ändå runt å kollar så allt e ok osv när man ändå släcker.
Kanske det är bra om man åker på semester osv.
Det som slog mig är att dem i alla fall då använde blåtand direkt till mobilen vilket vad jag förstår
har en begränsning vad gäller räckvidden.
Finns det en försäljningstanke bakom sådant att man skall installera så många att man får fullgod täckning
i hela huset eller vad är grejen med det skumma protokollvalet.
Kom ihåg att dem hade en gateway också vid tidpunkten, men då jag pratade med dem
kunde mobilen inte prata direkt med enheterna via gatewayen utan den måste i sedvanlig ordning ut på
internet å prata med deras servrar för att sen skicka tillbaka kommandot till gatewayen å sen vidare
till enheten/mobilen - helsjukt
Kanske dem har fixat till det så man nu kan köra LAN only, utan internet.
Säg mig, denna app som man styr pleid med, kräver den kontoregistrering samt login för att användas eller
kan den användas stand-alone på det lokala nätverket bara fortfarande.
Har inte använt appen trots installationen lol.
Varför i helvete moderniserar man inte det gamla X10 protokollet istället å kör via elledningarna istället.
Det finns ju billiga enheter som klarar överföringshastigheter säkert över gigabit idag med homeplug osv.
Sådana här enkla applikationer skulle väl klara sig med ett par 100kbit kan tänkas men samtidigt
få en mycket låg latens.
Genom att skruva ner hastigheten till ett par hundra kilobits kan man tänka sig att det också blir möjligt att göra det immunt mot störningar från frekvensstyrda motorer osv som alla har hemma idag osv.
God helg
 
Nissens Nissens skrev:
Säg det, det vet varken du eller jag något om, det enda vi vet är att utvecklingen går framåt. Och att all elektronik åldras och slutar fungera förr eller senare - liksom det mesta annat här i världen. :)
Jo, snart vill Ingen ha gamla inlåsta möglösningar längre. Det är opensource som är framtiden.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Att Plejd finns kvar om 10 år och tillverkar saker kompatibla med dagens system är verkligen inget jag skulle satsa pengar på. Betydligt större bolag har brutit kompatibilitet, lagt ner produkter eller t.o.m. avvecklat hela bolaget.

Exempelvis fungerar inte Sonos första modeller av högtalare ihop med de senaste. Och de är inte ens 10 år. Inte så roligt för de som köpte det i tron om att det var ett stabilt system "som bara fungerar" (tm).
Sonos kom väl dessutom mkt längre ut i världen med på sin tid unika produkter än vad Plejd ens aviserat planer för?
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Å Återvandring skrev:
När min mor renoverade sin tvättstuga visade det sig att elektrikern installerat 2 pleid switchar istället
för att återanvända dem gamla eller ett par traditionella switchar.
Kanske han tyckte morsan skulle bli imponerad av att tända med mobilen men hon tyckte det mest
verkade tramsigt och obskyrt att fippla med mobilen för något så enkelt.
Själv e jag lite inne på samma spår lite grann men inte helt då teknik e kul.
Oftast går man ju ändå runt å kollar så allt e ok osv när man ändå släcker.
Kanske det är bra om man åker på semester osv.
Det som slog mig är att dem i alla fall då använde blåtand direkt till mobilen vilket vad jag förstår
har en begränsning vad gäller räckvidden.
Finns det en försäljningstanke bakom sådant att man skall installera så många att man får fullgod täckning
i hela huset eller vad är grejen med det skumma protokollvalet.
Kom ihåg att dem hade en gateway också vid tidpunkten, men då jag pratade med dem
kunde mobilen inte prata direkt med enheterna via gatewayen utan den måste i sedvanlig ordning ut på
internet å prata med deras servrar för att sen skicka tillbaka kommandot till gatewayen å sen vidare
till enheten/mobilen - helsjukt
Kanske dem har fixat till det så man nu kan köra LAN only, utan internet.
Säg mig, denna app som man styr pleid med, kräver den kontoregistrering samt login för att användas eller
kan den användas stand-alone på det lokala nätverket bara fortfarande.
Har inte använt appen trots installationen lol.
Varför i helvete moderniserar man inte det gamla X10 protokollet istället å kör via elledningarna istället.
Det finns ju billiga enheter som klarar överföringshastigheter säkert över gigabit idag med homeplug osv.
Sådana här enkla applikationer skulle väl klara sig med ett par 100kbit kan tänkas men samtidigt
få en mycket låg latens.
Genom att skruva ner hastigheten till ett par hundra kilobits kan man tänka sig att det också blir möjligt att göra det immunt mot störningar från frekvensstyrda motorer osv som alla har hemma idag osv.
God helg
Mobilen pratar direkt med enheterna och behöver ingen gateway.
Man behöver inte använda appen, och puckar ersätter ingen ”switch”.
Har man ett normalstort hus så är aldrig räckvidden något problem…
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Det är väl snarare du som kommer med snömoset.
Nej, jag hade tre väldigt tydliga frågor som du i vanlig ordning inte svarade på.

Nissens Nissens skrev:
Det finns inga garantier för någonting, det lär du dig kanske när du fått lite mer livserfarenhet.
Jag har jobbat med relaterade saker i närmare 30 år så jag tror att jag kan ha lite mer erfarenhet än dig. Du har ju visat några gånger att du inte ens förstår skillnaden mellan stängda mjukvaror och stängda protokoll.

Nissens Nissens skrev:
Det scenariot du fastnat i är inte mer relevant än något annat, inser du verkligen inte det?
Vilket "scenario"? Jag har bara förklarat att om ett företag som säljer ett stängt system (Plejd) slutar sälja det stängda systemet så bli det omöjligt att ersätta en trasig enhet. Har jag fel i det?

Nissens Nissens skrev:
Plejd kan lika gärna fortsätta sin hittills otroliga resa.
Visst, de kan nog nå plejaderna om de bara kämpar på, men på vilket sätt garanterar det att du kan ersätta en trasig enhet om några år? Sonos har gjort en minst lika "otrolig resa" och de som köpte högtalare av dem för mindre än 10 år sedan kan inte använda dem i samma system som nya.

Nissens Nissens skrev:
Eftersom du inte insett vad grejen med Plejd är efter alla dessa inlägg så kommer du sannolikt inte heller att begripa fortsättningsvis.
Jag förstår sannolikt bättre än dig vad "grejen" är. De har en fot inne i elektriker-skrået och tillverkar väldigt funktionellt begränsad belysningsstyrning som fungerar tillfredsställande (dessutom är de ljusblå på ungefär samma sätt som apples produkter var vita :) )

Jag tror inte att det konceptet kommer att fungera speciellt bra i konkurrens med de som erbjuder betydligt mer än så till samma eller lägre pris. Dessutom med öppna protokoll som inte gör att kunden är utlämnad till Plejds godtycke.

Nissens Nissens skrev:
Jag kan ha fel - kan du?
Ja, det är jag villig att erkänna till skillnad från dig. Om jag tror det? Nej.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Har man ett normalstort hus så är aldrig räckvidden något problem
Precis som med alla andra lågenergisystem som bygger på mesh mellan enheter så är förstås räckvidden ett problem även med Plejd om man inte har flera enheter installerade med kort avstånd. Så är det även med zigbee.

Kan du verkligen inte erkänna en enda svaghet med Plejd?
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om jag ska vara ärlig tror jag Plejd kommer stödja matter om det skulle visa sig bli ett problem för dem. Det skulle förvåna mig om de inte redan har en plan.
Liten uppdatering från Plejd idag och det var nog ingen seriös person som inte trodde det var på g... nu är frågan bara om det kommer ta 5 år att implementera. :)

Skärmdump från en diskussionsgrupp, text om planerad teknikintegration och framtida information.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Liten uppdatering från Plejd idag och det var nog ingen seriös person som inte trodde det var på g... nu är frågan bara om det kommer ta 5 år att implementera. :)

[bild]
Att dom skulle ha stöd för matter i framtiden det hadde jag räknat med. Dom flests kommer nog göra stöd för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.