Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Puckarna man stoppar in i väggen lär hålla länge. Det är mjukvaran och hubben man uppgraderar
Det vet du inget om, du vet väl inte mer än någon annan om vad som finns om 20 år?
Elektronik håller inte i evighet…

Nissens Nissens skrev:
Det vet du inget om, du vet väl inte mer än någon annan om vad som finns om 20 år?
Det flesta gruppcentraler ute bland folk är 20 år eller äldre. Själva pucken är inte mer komplex än automatsäkringen i en gruppcentral. Det som kan hända är att protokollet blir oanvändpart för att ingen längre supportar det. Därför man inte ska välja tex plejd.

Sedan finns det enheter som har sämre hållbarhet det är sant, som kameror och grejer. Men dessa är enkelt byta ut.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Ett protokoll är ett protokoll och det är inget som helt plötsligt slutar fungera. Är det öppet kommer det gå att prata med enheterna tills de går sönder rent fysiskt.

Du verkar verkligen inte förstå detta, eller vill du inte.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man måste väl inte byta allt bara för att det finns något nytt om 20 år? Så länge mina puckar håller och det finns system som kan kommunicera med dom (vilket är högst sannolikt) så kommer jag fortsätta använda dom.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G
J Jonte Karlsson skrev:
Helt utan att skämmas sitter Nissens alltså här och säger att man ska kontakta supporten för att byta kod till sitt eget system.

Om någon efter Nissens all "reklam" för Plejd mot förmodan fortfarande är sugna på att skaffa Plejd så får vi se det här som spiken i kistan för den diskussionen.
Jag har satt upp en etikett på elcentralen (etikett följer med plejd hw) där det står, här finns plejd och fyllt i koden. Vad är problemet?
Om jag skulle dö eller sälja behöver ingen kontakta supporten.
Håller med stt det är trist med inlåsta system och de eventuella nackdelar det drar med sig men annars nöjd med plejd.

G OMathson skrev:
Jag har satt upp en etikett på elcentralen (etikett följer med plejd hw) där det står, här finns plejd och fyllt i koden. Vad är problemet?
Om jag skulle dö eller sälja behöver ingen kontakta supporten.
Håller med stt det är trist med inlåsta system och de eventuella nackdelar det drar med sig men annars nöjd med plejd.
Problemet är när barnens kompisar får tag i koden och börjar jävlas. Eller ännu värre - ens egna odrägliga vänner... :crysmile:

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Man måste väl inte byta allt bara för att det finns något nytt om 20 år? Så länge mina puckar håller och det finns system som kan kommunicera med dom (vilket är högst sannolikt) så kommer jag fortsätta använda dom.
Nej, man måste inte, men det är rätt naturligt att det blir så. Hur mycket hemelektronik använder du idag som är minst 20 år gammal?
I mitt hem kommer jag bara på en sak som (snart) är 20 år gammal och fortfarande används - men den är på väg ut. Det är spishällen i köket. I övrigt är allt utbytt inom de senaste 20 åren. Vissa grejor gick sönder, medan andra ville jag byta av någon anledning. Spishällen fungerar, men den börjar se lite sliten ut.

Nissens Nissens skrev:
Nej, man måste inte, men det är rätt naturligt att det blir så. Hur mycket hemelektronik använder du idag som är minst 20 år gammal?
I mitt hem kommer jag bara på en sak som (snart) är 20 år gammal och fortfarande används - men den är på väg ut. Det är spishällen i köket. I övrigt är allt utbytt inom de senaste 20 åren. Vissa grejor gick sönder, medan andra ville jag byta av någon anledning. Spishällen fungerar, men den börjar se lite sliten ut.
En puck är ett glorifierat relä

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En puck är en glorifierat relä
En puck kan ha andra funtioner än reläfunktion, eller hur?
Och elektronik håller inte i evighet bara för att den sällskapar med ett relä…

Nissens Nissens skrev:
Hur mycket hemelektronik använder du idag som är minst 20 år gammal?
Torkskåpet, Stereon, klockradion, några nätverksswitchar, TV-spel, köksfläkten. Säkert nåt mer också...

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En puck kan ha andra funtioner än reläfunktion, eller hur?
Jo, men jag har svårt att se vilka nya funktioner som skulle kunna komma om 10 år som gör att jag måste byta alla puckar? Eventuella nya funktioner kan man ju realisera i hubben så blir det bara en pryl att byta eller uppgradera.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Nej, man måste inte, men det är rätt naturligt att det blir så.
Varför skulle man byta ut något som bara har till uppgift att slå av och på ström (och kanske mäta den)? Kommer det komma ett mer avancerat "på"? Kommer "av" bli mer av än det är idag?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det blir liksom inte trovärdigt.
Till skillnad mot dina olika ostyrkta påståenden åt höger och vänster? Hur var det tex med det där om att yngre är ointresserade av hemautomation?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Varför skulle man byta ut något som bara har till uppgift att slå av och på ström (och kanske mäta den)? Kommer det komma ett mer avancerat "på"? Kommer "av" bli mer av än det är idag?
Säg det, det vet varken du eller jag något om, det enda vi vet är att utvecklingen går framåt. Och att all elektronik åldras och slutar fungera förr eller senare - liksom det mesta annat här i världen. :)

Redigerat:
Nissens
T TowaTei skrev:
Till skillnad mot dina olika ostyrkta påståenden åt höger och vänster? Hur var det tex med det där om att yngre är ointresserade av hemautomation?
Vad snackar du om?
Det finns säkert både yngre och äldre som är intresserade av hemautomation.
Men det verkar inte vara någon generationsfråga, dvs den stora majoriteten av ungdomarna skriker inte direkt efter att bygga in sitt hem i ett enda system som har koll på allt ifrån kanariefågeln till familjemedlemmar och brevlådan… det är en liten minoritet som har det behovet, och det finns både äldre och yngre bland dessa eldsjälar… och de utgör en mycket liten minoritet. De flesta är helt ointresserade av ett sådant system.

Så det är rent hittepå från din sida att jag skulle påstått att det inte finns yngre som gillar att nörda med hemautomation…

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.